IE 10 vissa bilder problem

Permalänk
Medlem

IE 10 vissa bilder problem

Tjena på jobbet har dom köpt två nya burkar båda kör Windows 7 och samma IE 10 med samma inställningar.
Den ena visar inte alla bilder på aftonbladets sida.
Har testat återställa inställningar uppdatera Flash, Java och ominstallerat IE 10 med samma fel.
Dom vill inte byta till annan webbläsare.
Det bara ett rött kryss, trycker jag på visa bild kommer inget upp men om jag öppnar i ny flik kommer bara bilden upp.
Har inte dator spec här nu i skrivande stund.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte | I5 2500k | 8gb ram | GTX 570 1,25G (Win 7 64) | Antec Nine Hundred | Razer Mamba | Microsoft X6 | Icemat Siberia | BenQ 2420 |

Permalänk
Avstängd

Well, jag ser två stora saker som orsakar problemen: IE och Aftonbladet. Skippa ena eller andra (eller ännu hellre båda) så är problemet ur världen och användarna kommer att vara mycket gladare...

Permalänk
Medlem

Hade också det problemet, det visade sig att jag kommit åt kompabilitetsvyknappen som ligger uppe i adressfältet mellan sökknappen och uppdateringsknappen.

Edit: skickar med en länk också http://windows.microsoft.com/sv-se/internet-explorer/use-comp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, jag ser två stora saker som orsakar problemen: IE och Aftonbladet. Skippa ena eller andra (eller ännu hellre båda) så är problemet ur världen och användarna kommer att vara mycket gladare...

Det enda problemet jag ser är ditt inlägg. jag använder IE10 varje dag och det fungerar bättre än Chrome.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Det enda problemet jag ser är ditt inlägg. jag använder IE10 varje dag och det fungerar bättre än Chrome.

Kör också IE, men inte av nån prestige anledning.
Jag förstår helt enkelt inte varför man skall installera flera webläsare när den inbyggda fungerar helt OK.
Allt prestanda snack är ju bara bullshit som vanligt, får man vänta på att en websida laddas beror det på webservern inte hur webläsaren renderar det.

Permalänk
Medlem

1: IE 10 för W7 är ännu bara en pre release.
2: Även om IE kanske fungerar rätt så bra för slut användaren så är det ett helvete för oss utvecklare, det är mestadels därför vi försöker blir av med det..

Edit: anl till #2 är detta: http://html5test.com/compare/browser/chrome25/ie10.html

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kör också IE, men inte av nån prestige anledning.
Jag förstår helt enkelt inte varför man skall installera flera webläsare när den inbyggda fungerar helt OK.
Allt prestanda snack är ju bara bullshit som vanligt, får man vänta på att en websida laddas beror det på webservern inte hur webläsaren renderar det.

"helt OK" är inte nog för många, jag själv till gärna att saker ska fungera bättre än bara "helt OK" och det tycker jag Chrome gör för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eowii:

"helt OK" är inte nog för många, jag själv till gärna att saker ska fungera bättre än bara "helt OK" och det tycker jag Chrome gör för mig!

Kör chrome och FF på de Linux datorer jag ibland har.
Skulle inte vilja påstå att det känns "bättre" på nåt sätt, bara annorlunda.
Den enda någorlunda välgjorda browsern som verkligen är annorlunda är ju Opera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Det enda problemet jag ser är ditt inlägg. jag använder IE10 varje dag och det fungerar bättre än Chrome.

I just threw my breakfast up...

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

1: IE 10 för W7 är ännu bara en pre release.
2: Även om IE kanske fungerar rätt så bra för slut användaren så är det ett helvete för oss utvecklare, det är mestadels därför vi försöker blir av med det..

Edit: anl till #2 är detta: http://html5test.com/compare/browser/chrome25/ie10.html

Vad är då detta: http://windows.microsoft.com/en-us/internet-explorer/download... ? och detta: http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Explorer_10 ? under release history står det att IE10 finns tillgängligt sedan den 26 Feb i år.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robb_bb:

Tjena på jobbet har dom köpt två nya burkar båda kör Windows 7 och samma IE 10 med samma inställningar.
Den ena visar inte alla bilder på aftonbladets sida.
Har testat återställa inställningar uppdatera Flash, Java och ominstallerat IE 10 med samma fel.
Dom vill inte byta till annan webbläsare.
Det bara ett rött kryss, trycker jag på visa bild kommer inget upp men om jag öppnar i ny flik kommer bara bilden upp.
Har inte dator spec här nu i skrivande stund.

Skickades från m.sweclockers.com

Rensat IE-cache och så?

IE10 funkar dock vädligt dåligt, du bör varna dina användare om att deras web-upplevelse kommer bli väldigt plågsam med IE10 och föreslå ett browser byte.

Kompatibilitets vyn som någon föreslog fungerar i vissa fall, men inte alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

I just threw my breakfast up...

Sluta med det där. jag är så jävla trött på att folk tror IE är samma som för 6år sedan. IE är snabbt, visst ett helvete för utvecklare (som att slut användaren bryr sej).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hej har inte kollat kompatibel menyn. Dom hade ie9 med samma fel testade då 10. Har varit så sen den startades första gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte | I5 2500k | 8gb ram | GTX 570 1,25G (Win 7 64) | Antec Nine Hundred | Razer Mamba | Microsoft X6 | Icemat Siberia | BenQ 2420 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon253:

Det enda problemet jag ser är ditt inlägg. jag använder IE10 varje dag och det fungerar bättre än Chrome.

Skrivet av Svensktiger:

Kör också IE, men inte av nån prestige anledning.
Jag förstår helt enkelt inte varför man skall installera flera webläsare när den inbyggda fungerar helt OK.
Allt prestanda snack är ju bara bullshit som vanligt, får man vänta på att en websida laddas beror det på webservern inte hur webläsaren renderar det.

Många vill ha en browser som fungerar bättre en "helt ok" då de spenderar väldigt mycket tid där. IE har absolut blivit bättre men fortfarande har den en hel del egenheter som man för det mesta slipper i de andra i allt ifrån gränssnitt till hur den renderar diverse saker. Sen att FF och Chrome har sjukt mycket tillägg och funktioner som helt saknas på IE är en annan sak då många normalanvändare inte använder sådant, men för oss som vill ha lite mer så går förstås IE bort ganska fort.

Jag gjorde exempelvis en simpel webbsida åt en kompis häromdagen, på FF, Chrome, Opera, Safari och alla mobila browsers till IOS och Android så renderades sidan på ett sätt så som jag ville ha det. Men på IE så såg den ut som en påse skit (element som i de andra fick plats på en viss bredd fick inte det i IE exempelvis) så jag var tvungen att lägga in en massa specialgrejer enkom för IE-användare och situationen blir förstås exponentiellt värre ju mer kompatibilitet man vill ha med gamla versioner. Problemet görs förstås värre av att många (företagsanvändare främst) sitter kvar på IE6 som är katastrof att utveckla mot, faktum är att IE6s marknadsandel ligger på ungefär samma nivå som de senaste versionerna av FF och Chrome tillsammans (källa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Många vill ha en browser som fungerar bättre en "helt ok" då de spenderar väldigt mycket tid där. IE har absolut blivit bättre men fortfarande har den en hel del egenheter som man för det mesta slipper i de andra i allt ifrån gränssnitt till hur den renderar diverse saker. Sen att FF och Chrome har sjukt mycket tillägg och funktioner som helt saknas på IE är en annan sak då många normalanvändare inte använder sådant, men för oss som vill ha lite mer så går förstås IE bort ganska fort.

Jag gjorde exempelvis en simpel webbsida åt en kompis häromdagen, på FF, Chrome, Opera, Safari och alla mobila browsers till IOS och Android så renderades sidan på ett sätt så som jag ville ha det. Men på IE så såg den ut som en påse skit (element som i de andra fick plats på en viss bredd fick inte det i IE exempelvis) så jag var tvungen att lägga in en massa specialgrejer enkom för IE-användare och situationen blir förstås exponentiellt värre ju mer kompatibilitet man vill ha med gamla versioner. Problemet görs förstås värre av att många (företagsanvändare främst) sitter kvar på IE6 som är katastrof att utveckla mot, faktum är att IE6s marknadsandel ligger på ungefär samma nivå som de senaste versionerna av FF och Chrome tillsammans (källa).

Min (rätt begränsade kunskap numera) erfarenhet säger mig att IE vare sig är bättre eller sämre på att hålla sig till w3c standarden.
Gör du en sida efter w3c så kommer den med väldigt stor sannolikhet att fungera bra på alla moderna browsers.

Permalänk
Medlem

Föredrar IE flera dagar i veckan före Chrome som är hemskt och värdelöst.

Nu var ju inte det som var frågan utan TS hade visst något speciellt problem med IE. Varför då inte hjälpa TS istället för att diskutera om något helt annat.

Kan ju vara Java som är boven. Java är ytterligare en gång attackerat av elakheter. Kanske något annat som strular till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Vad är då detta: http://windows.microsoft.com/en-us/internet-explorer/download... ? och detta: http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Explorer_10 ? under release history står det att IE10 finns tillgängligt sedan den 26 Feb i år.

Det här vad jag själv vet efter att ha testat IE10 och läst om IE10.

Någon gång i början av 2012 fanns det en Pre version av IE10 som gick att testa i W7 sedan när MS bestämde sig för att ta bort test stödet för W7 så gick MS över helt till W8. Kommer inte ihåg hur många Pre versioner som gick ut. Sedan när det gick ut i pressen att MS inte skulle göra det ena eller det andra så tog det hus i helvete och därefter bestämde sig MS att släppa även en W7 version. Först när det var helt klart så var det enbart W8 som kunde hantera IE10 som släpptes under vintern 2012 sedan någon månad därefter kom W7 alpha versionen och nu för någon dag sedan finns IE10 till W7 ute som man måste hämta hem själv eftersom det ännu ej gått ut i den vanliga uppdateringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Min (rätt begränsade kunskap numera) erfarenhet säger mig att IE vare sig är bättre eller sämre på att hålla sig till w3c standarden.
Gör du en sida efter w3c så kommer den med väldigt stor sannolikhet att fungera bra på alla moderna browsers.

I teorin ja, i praktiken så är det inte alltid så lätt. Jag är inte anti MS/IE eller nåt jag bara är pragmatisk och vill använda vad som fungerar bäst och i dagsläget är det FF för mig. Skulle exempelvis IE13 vara bra och stöda de tillägg jag behöver så har jag inget emot att använda det, dessutom är synkningen ganska smidig om man har W8 osv., dock ser jag det som väldigt osannolikt att IE någonsin skulle stöda Greasemonkey eller Mediahint exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

1: IE 10 för W7 är ännu bara en pre release.
2: Även om IE kanske fungerar rätt så bra för slut användaren så är det ett helvete för oss utvecklare, det är mestadels därför vi försöker blir av med det..

Edit: anl till #2 är detta: http://html5test.com/compare/browser/chrome25/ie10.html

Det där testet tycker jag är väldigt dåligt eftersom att det kommer nya attribut som sätts upp av W3C och säger inte så himla mycket om vilka attribut som egentligen stöds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robb_bb:

Tjena på jobbet har dom köpt två nya burkar båda kör Windows 7 och samma IE 10 med samma inställningar.
Den ena visar inte alla bilder på aftonbladets sida.
Har testat återställa inställningar uppdatera Flash, Java och ominstallerat IE 10 med samma fel.
Dom vill inte byta till annan webbläsare.
Det bara ett rött kryss, trycker jag på visa bild kommer inget upp men om jag öppnar i ny flik kommer bara bilden upp.
Har inte dator spec här nu i skrivande stund.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte bara så att den ena har spårningsskydden igång då?

Permalänk
Medlem

Är det samma sak på andra sidor eller är det enbart Aftonbladet.

Avinstallera Java eftersom det inte behövs för webben.

Installerat om IE

Rensat burken rent på Virus

Uppdaterat till SP1 eftersom det är kravet för W7

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Vad är då detta: http://windows.microsoft.com/en-us/internet-explorer/download... ? och detta: http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Explorer_10 ? under release history står det att IE10 finns tillgängligt sedan den 26 Feb i år.

ok, sry kollade senast den 23 feb..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det där testet tycker jag är väldigt dåligt eftersom att det kommer nya attribut som sätts upp av W3C och säger inte så himla mycket om vilka attribut som egentligen stöds.

Den kollar ju vilka standarder som stödjs av webbläsaren?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Den kollar ju vilka standarder som stödjs av webbläsaren?

Jag tycker inte den visar allt.

http://caniuse.com/#

Permalänk
Medlem

Har inte kollat virus eftersom det var sen första start. Har installerat om IE har testat med både ie9 och 10 samma sak.
Felet finns även på andra sidor som forum där vissa bilder visas korrekt och andra blir röda kryss.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte | I5 2500k | 8gb ram | GTX 570 1,25G (Win 7 64) | Antec Nine Hundred | Razer Mamba | Microsoft X6 | Icemat Siberia | BenQ 2420 |