Qualcomm och Mediatek väntar med åttakärniga processorer

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Var tusan nämnde jag något om Samsung?

du nämde att du föredrog 4 starka kärnor, men samsung har ju just det, 4 starka + 4 svaga alltså går det ju inte klaga "egentligen"
framtiden är fler trådar/kärnor så har det alltid varit. sedan om det behövs just nu är ju alltid en fråga som dyker upp.
jag ser positivt på nya generationens konsoller , speciellt PS4 och nya xbox (går ju rykten om 8kärnor på den med)
blir bara bättre för oss PC spelare i slutändan då (förhoppningsvis) nya spelen kommer trådas betydligt bättre än nuvarande där två stycken kärnor räckt hur länge som helst känns det som. om man enbart spelar då, talar inte om produktivt arbete.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk

Fördelen med flera kärnor är väl att appar och processer inte behöver avslutas då kärnorna avlastar varandra? Snabbheten, dvs GHz-talet är väl det som gör telefonen snabb o responsiv.

Nokia 920: 2 kärnor med 1.5 Ghz
Samsung S3: 4 kärnor med 1.4 Ghz

Nokian är snabbare men Samsungen multitaskar bättre?

Permalänk
Skrivet av Dragonknight:

Fördelen med flera kärnor är väl att appar och processer inte behöver avslutas då kärnorna avlastar varandra? Snabbheten, dvs GHz-talet är väl det som gör telefonen snabb o responsiv.

Sant. Man kan även hacka sin platta/telefon för att överklocka den.. Det finns vissa såna sidor som jag såg för inte så längesen som visade voltgränser och högsta stabila överklockning för ARM processorer, nu är det även nya "ARM:ar" ute så dom borde ju tåla mer :).

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

ARM, som de flesta bygger sina SoC på, har mig veterligen inte än Hyperthreading för att "simulera" multitrådning.
Då blir det upp det appar att skriva sin kod multi-trådad och OS'et schedulera trådarna.
Multitrådade program är inte något man normalt skriver om man inte har det som ett syfte och jag gissar att det inte är många appar som gjort det.

Permalänk
Skrivet av demon_speed:

Sant. Man kan även hacka sin platta/telefon för att överklocka den.. Det finns vissa såna sidor som jag såg för inte så längesen som visade voltgränser och högsta stabila överklockning för ARM processorer, nu är det även nya "ARM:ar" ute så dom borde ju tåla mer :).

Intels turboboost är rätt smart annars, överklockar automatiskt när det behövs.

Det ryktas att Samsung S4 kommer ha 1.8 Ghz(!). Om de mobila OS:en blir mer datorlika så kan mobiler och surfplattor ersätta datorer "snart". Dock måste man ändå ha med sig datamus, tangentbord och laddare, så egentligen blir det ingen större skillnad mot tidigare om man har en Netbook/Ultrabook.

Permalänk
Skrivet av Dragonknight:

Intels turboboost är rätt smart annars, överklockar automatiskt när det behövs.

Det ryktas att Samsung S4 kommer ha 1.8 Ghz(!). Om de mobila OS:en blir mer datorlika så kan mobiler och surfplattor ersätta datorer "snart". Dock måste man ändå ha med sig datamus, tangentbord och laddare, så egentligen blir det ingen större skillnad mot tidigare om man har en Netbook/Ultrabook.

Mobiler kommer aldrig kunna ersätta datorer eller bärbara.. Jag menar det säger ju sig självt, storleken spelar roll.. mobiler klarar aldrig av att spela t.ex Crysis 3 på allra högsta om vi låtsas att det skulle finnas till mobiler.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio