Permalänk

ARMA vs BF3

Tja, jag har precis börjat att intressera mig av Arma,
dock inte spelat spelet (väntar på Arma3) utan bara kollat på massa klipp på youtube.
Men jag förstår inte varför Arma är så lugnt o städat (läs taktiskt), alltså varför blir det inte som Bf3 hektiskt o mera pang på?
Är det mindre antal spelare på större yta eller vad gör arma för att få fram denna försiktighet i spelet?
Om man dör i spelet, dör man i verkligheten då eller vad är det?

Själv gillar jag det som jag sett hittills och vill inte alls ha ett till Bf3-liknande spel utan vill ha det som jag sett i Arma.

Permalänk
Medlem

Har inte kört vanliga arma så mycket (med typ 1100 timmar dayz och lite wasteland)
Och största skillnaden är väll att banorna är extremt mycket större i arma

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

Helt olika sätt att spela. Vem vill ens spela Arma som man gör i BF3?

Simulator vs FPS.

Visa signatur
Permalänk

Men vad gör Arma så att det inte blir som Bf3? För det är ju multiplayer, det finns typ samma fordon och vapen(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedigPojk:

Men vad gör Arma så att det inte blir som Bf3? För det är ju multiplayer, det finns typ samma fordon och vapen(?)

du spelar inte rambo om det tar dig 20 minuter att gå från spawn till fighten

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

du spelar inte rambo om det tar dig 20 minuter att gå från spawn till fighten

Aha Finns det mer?

Permalänk

Hur ser poängsystemet ut?
Vad belönas man för?
Rankar man upp och blir bättre/ mer vapen, fordon mm?

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur poängsystem finns. Sedan är detta inget likt BF att göra.
Arma är framtagen av USA:s militär. Detta för att träna soldater i så verklig miljö som möjligt. Det är uträknat att så banans storlek tar lika lång tid att gå som i verkligheten. Dör du i ARMA så dör du. Finns inge återupplivning.
Om jag inte minns fel så finns en patch till bf2 som gör att om man dör. Då ligger man där tills banan tar slut eller du blir återupplivad.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Det finns inte ett rank system i som man klättrar upp på samma sätt som i BF3, det utgår mer ifrån Meniga/Korpraler bygger upp en "Squad/Fireteam" som sköts av en Seargant som på pluton nivå styrs av en Löjtnant osv.

Poängsystem... beror på vad för mission du spelar och skaparen av detta mission hade för planer.
Arma är en Militär Simulator, så att förvänta sig nåt i stil med BF och CoD kan du glömma ganska fort (eliminerade infanterister/bilar/tanks/flygplan räknas upp dock),
det utgår ifrån att man ska arbeta taktiskt och det fungerar bäst med annat folk, inte att döda flest utan att fullgöra ett mission.

Rekommenderar att du kollar Shack Tacticals youtube videor som håller på med att köra taktiska missions istället för Wasteland och DayZ som kan ge en missivisande idé om vad arma går ut på.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk

Tackar för svar, det låter skitkul! Ska kolla Shack Tactical.
Men fortsätt gärna berätta mer om spelet.
Hur fungerar ett mission? Är motståndarna AI?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av larssa87:

Vet inte riktigt hur poängsystem finns. Sedan är detta inget likt BF att göra.
Arma är framtagen av USA:s militär. Detta för att träna soldater i så verklig miljö som möjligt. Det är uträknat att så banans storlek tar lika lång tid att gå som i verkligheten. Dör du i ARMA så dör du. Finns inge återupplivning.
Om jag inte minns fel så finns en patch till bf2 som gör att om man dör. Då ligger man där tills banan tar slut eller du blir återupplivad.

Arma utvecklas av det tjeckiska spelföretaget Bohemia Interactive, inte amerikanska militären. Den amerikanska militären använder dock spelmotorn för sina simulationer eftersom att den är så mångsidig och klarar av mycket av det som behövs.

Battlefield 2 har även en populär modifikation kallad "Project Reality" som satsar på att göra spelet mer realistiskt.

Skrivet av RedigPojk:

Hur fungerar ett mission? Är motståndarna AI?

Du kan spela både mot AI och riktiga spelare, eller till och med ha en tredje fraktion av AI eller spelare. Det behöver inte bara vara 2 lag.

Skillnaden mellan Arma och Battlefield är väldigt stor. Arma satsar på realism och mod-stöd, Battlefield på arkad-shooter.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinekin:

Arma utvecklas av det tjeckiska spelföretaget Bohemia Interactive, inte amerikanska militären. Den amerikanska militären använder dock spelmotorn för sina simulationer eftersom att den är så mångsidig och klarar av mycket av det som behövs.

Battlefield 2 har även en populär modifikation kallad "Project Reality" som satsar på att göra spelet mer realistiskt.

Tackar för svaret. Har som sagt inte så stor koll utan visste bara att USA använder sig av spelmotorn. Tackar för korrigeringen

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk

Jag lirar Bf3 jättemycket(Eller har för det böjar väll svalna nu)

Arma har jag och försökte ge det en chans men jag blev bara mer och mer irriterad på spelet. Att gå ner på marken och resa sig upp kändes som evig tid bara det. Spelat var fullt av buggar och ljuden lät konstigt... Svårt att hitta roliga servar så att man kan komma in i spelet. Och att hålla på att gå åt ett håll i 30 minuter för att sen bli dödad av en Sniper som ligger ner och säkert legat där och stirrat åt ett håll i flera timmar för att få sin kill är inte alls kul. är skills lika med att vänta? Jo jag gjorde lumpen på I5 s Jägarregemente så jag kan det där med att vänta eller gräva hål i marken i verkligheten med så... men jag vill inte göra det i ett spel...

Jag anser att ett spel är ett spel och det kan aldrig bli verklighet så varför försöka efterlikna verkligheten på så sätt att det tar tid men aldrig blir roligt? bf kan man ju spela en omgång, och sen gåut om det är soligt och sen gå in för att spela en runda om det regnar.

Arma är stora kartor och därför är spelare utspridda... BF är mindre kartor så att man kan träffa på fiender men så där lagomt för det går ändå att gömma sig eller gå över en karta och ha tur att ingen ser en. CS är små kartor så därför möter man alla jättefort och en match är över fort om man spelar i rätt spelläge. CS är Armas motsatts och BF i mitten.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Arma är ett strategi spel där du är en av personerna i striden men med möjligheten att köpa trupper som följer dig helikoptrar m.m. (beroende på gamemode). Arma är inget rush spel om man jämför med Bf3 för när jag testade Arma 2 första gången med kompisar fick jag ta det väldigt lungt (spelade mycket bf3 då) och inte springa in i fältet utan hålla mig undan

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Arma 2 använder spelmotorn Real Virtuality 3 och är skapat av tjecker. Americas army som jag tror vissa tänker på är skapat med amerikanska armén, men dom använder heller inte samma motor. Americas army använder Unreal engine.

Edit:
Förstår nu att americas army inte var den simulator som Kinekin syftade på, men men nu vet du det om americas army iaf

Visa signatur

Stuff

Permalänk

Ehm, du kan uppleva mer pang pang i Arma än i BF3...

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Jag lirar Bf3 jättemycket(Eller har för det böjar väll svalna nu)

Arma har jag och försökte ge det en chans men jag blev bara mer och mer irriterad på spelet. Att gå ner på marken och resa sig upp kändes som evig tid bara det. Spelat var fullt av buggar och ljuden lät konstigt... Svårt att hitta roliga servar så att man kan komma in i spelet. Och att hålla på att gå åt ett håll i 30 minuter för att sen bli dödad av en Sniper som ligger ner och säkert legat där och stirrat åt ett håll i flera timmar för att få sin kill är inte alls kul. är skills lika med att vänta? Jo jag gjorde lumpen på I5 s Jägarregemente så jag kan det där med att vänta eller gräva hål i marken i verkligheten med så... men jag vill inte göra det i ett spel...

Jag anser att ett spel är ett spel och det kan aldrig bli verklighet så varför försöka efterlikna verkligheten på så sätt att det tar tid men aldrig blir roligt? bf kan man ju spela en omgång, och sen gåut om det är soligt och sen gå in för att spela en runda om det regnar.

Arma är stora kartor och därför är spelare utspridda... BF är mindre kartor så att man kan träffa på fiender men så där lagomt för det går ändå att gömma sig eller gå över en karta och ha tur att ingen ser en. CS är små kartor så därför möter man alla jättefort och en match är över fort om man spelar i rätt spelläge. CS är Armas motsatts och BF i mitten.

Jag skulle gärna vilja se dig slänga dig ner på marken med ett gevär på 8 kg, och sedan ställa dig upp snabbt.

EDIT: Lägg sedan på all utrustning; Granater, väst, ammunition etc

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Jag skulle gärna vilja se dig slänga dig ner på marken med ett gevär på 8 kg, och sedan ställa dig upp snabbt.

EDIT: Lägg sedan på all utrustning; Granater, väst, ammunition etc

~25kg utrustning (+-5kg)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

Jag spelar bara Wasteland.
När det väl händer något i Arma så blir det mycket mer spännande än i Bf. Jämnför det med en bra skräck med långa spänningsuppbyggande sektioner till klimax och ibland antiklimax när stridande motpart dragit sig tillbaka.
Anledningen till att folk inte bara rusar in utan att förbereda sig är att man dör snabbt ifall man tabbar sig. Och det tar ett tag att komma tillba med utrustning och till stridsplatsen.

Visa signatur

Jag är hellre låst till kvalitetsappar än fri att äta bajs kan jag säga.

Ifåne 4s
Intel Core i7 2600K 3,4GHz, Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE, Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB

Permalänk
Medlem

Ja alltså, BF3 är ett spel i sin rätta bemärkelse medan Arma är en militärsimulator. Det går ju inte att jämföra.

Klart du kan spela FoxWing på nintendo och sen starta upp Microsoft Flightsim och flyga Boeing 747 och sen klaga på att du inte får skjuta några raketer också hehe.

Helt olika grejer

Permalänk
Medlem

Utan att ha läst några andra kommentarer så kan jag säga följande.

Arma är en riktig simulator. Det kan ta 15-25 minuter att gå från spawn till närmaste stad om du har otur.
Jag som enbart spelar Warfare BE har dessa tankar.
Du har en commander som bygger ut Light/heavy factory, dvs du börjar med kassa vapen, nästan inga fordon.
Du får börja med att ta över städer/byar för att få in pengar, dör du utan att ha tagit en bunker (det brukar finnas 2-3 runt städerna) så får du spawna i HQ:t, och det kan vara flera kilometer bort.
Om du har cappat en bunker, så kan du respawna i den, för att sedan fortsätta ta över staden.

Alla städer är neutrala, dvs inte fienden som "äger" dessa. När ditt lag tar över en stad, blir den er, och sedan mkt svårare för motståndarlaget att ta över denna.
Ju mer städer ditt lag har, desto mer cash kommer in till commander, som då kan uppgradera vapen, stridsvagnar och flyg/heli.
På så sätt, genom att cappa städer fort och effektivt, får ni in mer pengar, och har då lättare att vinna rundan.
Denna runda kan pågå i allt från 40 minuter till 5-6 timmar.

Poängsystemet är helt annorlunda än BF3.
Du spelar inte för att ligga etta genom att döda flest och på så sätt gå upp i rank.
I Arma går du inte upp i rank, utan det handlar om att vinna rundan.
Ingen har fördelen att ha högre rank än någon annan, bara teamwork räknas, och så klart... en bra commander, vilket nästan är det viktigaste.

Du kan, efter lite uppgraderingar från comm, få tillgång till 12 AI:s som du ger order till.
Du kan t.ex köpa 2st tanks, och skicka dessa till närmaste stad, ge dom order att "fire at will" och på så sätt med lite tur, tömma en hel stad, och sedan ta över denna, medan du är på andra sidan kartan.

Du kan, om du står ute i öknen, köpa en AI i en heli, och ge han order om att komma och hämta dig.
Du kan köpa en transportheli och flytta ert HQ till en annan plats om den är under attack eller om er commander bara känner för att flytta den snabbt och effektivt för att bygga ett Heavy/Light-factory på någon annan plats.

Det finns så sjukt mkt att göra i Arma, speciellt i Warfare BE t.ex.
Dock inte alls så "känt" och det vore sjukt kul om alla som lirar Dayz satte sig ner en dag, och kikade på alla spelupplevelser Arma serien har att erbjuda.

Permalänk

Tack för alla svar, detta har gjort mig ännu mer taggad att börja spela när trean kommer.

Kan motståndarlaget vara "riktiga människor"? Hur vet gruppledaren var dessa fiender är och varför i så fall är de där, det känns som att en väldigt stor motor måste fungera för att det ska bli "nåt".

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=tylm1c0ltFw

Runt 2:30 (Men du kan ju kolla på hela)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedigPojk:

Tack för alla svar, detta har gjort mig ännu mer taggad att börja spela när trean kommer.

Kan motståndarlaget vara "riktiga människor"? Hur vet gruppledaren var dessa fiender är och varför i så fall är de där, det känns som att en väldigt stor motor måste fungera för att det ska bli "nåt".

Japp motståndare kan vara spelare (dessutom så är det 4 "Faktioner i arma Blufor,Opfor, Independent och Civilian).
Oftast brukar de visa sig var fienden är när kulorna åker viner förbi öronen om inte man ser dem först.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk

Jag säger -Cash Cash Cash
Ska bli kul o götta ner sig i trean.

Tack igen för svar o videos, uppskattas.

Permalänk
Medlem

Kom in och spela Arma3 med oss på www.anrop.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Utan att ha läst några andra kommentarer så kan jag säga följande.

Arma är en riktig simulator. Det kan ta 15-25 minuter att gå från spawn till närmaste stad om du har otur.
Jag som enbart spelar Warfare BE har dessa tankar.
Du har en commander som bygger ut Light/heavy factory, dvs du börjar med kassa vapen, nästan inga fordon.
Du får börja med att ta över städer/byar för att få in pengar, dör du utan att ha tagit en bunker (det brukar finnas 2-3 runt städerna) så får du spawna i HQ:t, och det kan vara flera kilometer bort.
Om du har cappat en bunker, så kan du respawna i den, för att sedan fortsätta ta över staden.

Alla städer är neutrala, dvs inte fienden som "äger" dessa. När ditt lag tar över en stad, blir den er, och sedan mkt svårare för motståndarlaget att ta över denna.
Ju mer städer ditt lag har, desto mer cash kommer in till commander, som då kan uppgradera vapen, stridsvagnar och flyg/heli.
På så sätt, genom att cappa städer fort och effektivt, får ni in mer pengar, och har då lättare att vinna rundan.
Denna runda kan pågå i allt från 40 minuter till 5-6 timmar.

Poängsystemet är helt annorlunda än BF3.
Du spelar inte för att ligga etta genom att döda flest och på så sätt gå upp i rank.
I Arma går du inte upp i rank, utan det handlar om att vinna rundan.
Ingen har fördelen att ha högre rank än någon annan, bara teamwork räknas, och så klart... en bra commander, vilket nästan är det viktigaste.

Du kan, efter lite uppgraderingar från comm, få tillgång till 12 AI:s som du ger order till.
Du kan t.ex köpa 2st tanks, och skicka dessa till närmaste stad, ge dom order att "fire at will" och på så sätt med lite tur, tömma en hel stad, och sedan ta över denna, medan du är på andra sidan kartan.

Du kan, om du står ute i öknen, köpa en AI i en heli, och ge han order om att komma och hämta dig.
Du kan köpa en transportheli och flytta ert HQ till en annan plats om den är under attack eller om er commander bara känner för att flytta den snabbt och effektivt för att bygga ett Heavy/Light-factory på någon annan plats.

Det finns så sjukt mkt att göra i Arma, speciellt i Warfare BE t.ex.
Dock inte alls så "känt" och det vore sjukt kul om alla som lirar Dayz satte sig ner en dag, och kikade på alla spelupplevelser Arma serien har att erbjuda.

Har lirat BE ett bra tag nu och älskar det, tycker fler borde avreagera sig där och i wasteland ist för dayz som blivit PvP.
Har t.om portat över 2.067 till Taviana

Sen kan du ju ändra parametrarna lätt tex civilians, volymetric clouds, fast time, dynamisk väder & antal AI/player mm

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[sic:

;13299800']Har lirat BE ett bra tag nu och älskar det, tycker fler borde avreagera sig där och i wasteland ist för dayz som blivit PvP.
Har t.om portat över 2.067 till Taviana

Sen kan du ju ändra parametrarna lätt tex civilians, volymetric clouds, fast time, dynamisk väder & antal AI/player mm

Känner du att du är bra och söker clan, kika in vår sida
http://www.jointheriot.org

Permalänk

En grym introduktion till Arma3 för de som inte har spelat serien tidigare (Innehåller lite sköna dissar mot BF3 och dylikt);

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

En grym introduktion till Arma3 för de som inte har spelat serien tidigare (Innehåller lite sköna dissar mot BF3 och dylikt);

RcbQk5VXKNE

Bra video