Repetera gymnasiematematik samt prova på universitetsmatte innan man väljer program?

Permalänk
Medlem

Repetera gymnasiematematik samt prova på universitetsmatte innan man väljer program?

Hej alla!
Jag försöker hjälpa en kompis att söka till Högskola/Universitet och funderar på om det dels finns kvar några sätt eller självstudier som finns online idag för att dels repetera gymnasiematematiken och testa på matematik på universitetsnivå. Utan att behöva anmäla sig till någon sommarkurs eller så.
Jag har för mig att KTH hade något som låg öppet tillgängligt förr, men hittar inget sådant nu.
Finns det någon annat istället?
Eller något internationellt, som typ de fria onlinekurserna från Amerikanska universitet som man kan själva kolla på typ Youtube och testa lite tal etc?
Alla tips mottas tacksamt.
Självt var det så länge sedan jag läste något i matematikväg tyvärr. Men börjar faktiskt själv bli mer och mer intresserad igen.

MVH
Regert.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Beror på vad han ska gå för linje Jag kom direkt from gymnasiet in på högskola/uni och för mig funkade det bra, för klasskamrater som vart borta från skolbänken i många år funkade det ganska bra också, man lär sig samtidigt som man lär sig nytt. Men det kanske är bra om man har ett litet hum om vad matte handlar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchago:

Beror på vad han ska gå för linje Jag kom direkt from gymnasiet in på högskola/uni och för mig funkade det bra, för klasskamrater som vart borta från skolbänken i många år funkade det ganska bra också, man lär sig samtidigt som man lär sig nytt. Men det kanske är bra om man har ett litet hum om vad matte handlar om

Jovisst. Men hum och kunskaper finns, det är snarare för att testa att man klarar det och kolla vad man kommer ihåg, samt om man är intresserad av det innan man söker olika kurser/program.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Kolla in det här, nätbaserat, avgiftsfritt och så kan man få studiestöd
http://www.sommarmatte.se/
Sedan så är http://matteboken.se/ en bra sida med genomgångar och förklaringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Kolla in det här, nätbaserat, avgiftsfritt och så kan man få studiestöd
http://www.sommarmatte.se/
Sedan så är http://matteboken.se/ en bra sida med genomgångar och förklaringar.

Sommarmatte har jag sett, men den går efter att man sökt redan. Den andra ser nog rätt bra ut. Ska vidarebefordra det så får vi se.
Tack!

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

math.se och finns säkert något på coursera.org också.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den sökande i fråga skall titta på programmet i helhet, det kommer alltid finnas något som man inte tycker är så jättekul eller lätt. Det programmet jag går är lite av ett elddop första året, otroligt mycket matte så man blir smått galen. Men det är helheten jag tittar till, ett av fem år för att åstadkomma något som jag strävar efter gör matteplugget värt det.

Sen så vad jag har erfarit är att det finns otroligt mycket tid till kurserna om man vill. Så jag tror inte att det är några problem för någon egentligen, så länge man har viljan och disciplinen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Regert:

Sommarmatte har jag sett, men den går efter att man sökt redan. Den andra ser nog rätt bra ut. Ska vidarebefordra det så får vi se.
Tack!

Sommarmatte har hela sitt material utdelat för alla. Man får möjligen inte personlig hjälp, men för självstudier ser det utmärkt ut.

Behövs hjälp med specifika uppgifter och man inte har någon IRL att fråga så finns ju t ex mattehjälpstråden här på SweClockers.

Jag tittade på kursmaterialet på sidan för någon månad sedan när en bekant var i samma situation (ska söka till högskola till hösten) och jag tyckte/tycker det ser ut som utmärkt kursmaterial.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jo, min bekant tyckte också så. Tack för svaret.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Det går också jättebra att hälsa på i räknestugorna på Mattecentrum (som finns i uppåt 20 städer numera) där jag och massor av andra frivilliga hjälper till med matten.
Så att kombinera materialet från tex sommarmatte med att komma och fråga sådant man tycker är oklart på räknestugorna kan nog vara bra.
Sedan kan sidan Khan academy också rekommenderas. Massor med inspelade videor om olika saker inom matematik och även andra ämnen.

Angående matte på högskolan så är det man börjar med inte alltför olikt det man gjorde på gymnasiet.
Det är mycket samma sak, fast med betydligt svårare uppgifter och mer stringent.
Sedan brukar man även, som standard, läsa sk linjär algebra (vektorer, matriser osv om det säger dig något) och flervariabelanalys (blir funktionsgrafer som är ytor och dylikt istället för de endimensionella graferna man ser i gymnasiet).

Så det är egentligen bara att införskaffa böcker om detta och kolla lite. Brukar finnas bibliotek vid högskolorna där man kan låna även om man inte är student där.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag jobbade som nattvak på sjukhus och på dagarna läste jag om NA-matteböckerna som självstudier - vilket jag absolut behövde eftersom jag bara hade medmåttligt mattebetyg från gymnasiet - funkade riktigt bra. Sen pluggade jag 40 p matte å blev godkänd. Sen blev det 60 p i numerisk analys varefter dom ville ha in mig på forskarutbildning men jag sa' nej tack å pluggade elektronik å datavetenskap i stället + ekonomi.

Man klarar mer än man tror - om man anstränger sig.