USB Headset + Ljudkort, bättre ljud?

Permalänk
Medlem

USB Headset + Ljudkort, bättre ljud?

Hej Sweclockare!

Jag funderar på att köpa ett ljudkort till datorn men grejen är att jag har ett USB Headset (Logitech G930) blir det nån skillnad då eller måste jag ha ett ljudkort med USB anslutning vilket inte jag hittar något internt ljudkort som har?

Sry om det blev slarvigt formulerat sitter på mobilen.

Mvh Gustav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Hej Sweclockare!

Jag funderar på att köpa ett ljudkort till datorn men grejen är att jag har ett USB Headset (Logitech G930) blir det nån skillnad då eller måste jag ha ett ljudkort med USB anslutning vilket inte jag hittar något internt ljudkort som har?

Sry om det blev slarvigt formulerat sitter på mobilen.

Mvh Gustav

Headset som ansluts med USB har inbyggda ljudkort och du kommer därför inte att använda det kort du köper.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Hej Sweclockare!

Jag funderar på att köpa ett ljudkort till datorn men grejen är att jag har ett USB Headset (Logitech G930) blir det nån skillnad då eller måste jag ha ett ljudkort med USB anslutning vilket inte jag hittar något internt ljudkort som har?

Sry om det blev slarvigt formulerat sitter på mobilen.

Mvh Gustav

Att köpa ljudkort till G930 är totalt onödigt. Funkar inte samt att även om det funkat så är G930 för dålig för att ens dra nytta av ett bättre ljudkort.

Bättre att du lägger pengar på hörlur och separat mic ifall du är ute efter bättre ljud.

Headsets är överlag skit.

Permalänk
Medlem

köper du ett ljudkort till ett usb-headset så kan du lika gärna lägga pengarna i vedugnen.
ett usb-headset har sitt egna ljudkort och du kommer därför inte ens kunna använda det nya ljudkortet.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Grejen med USB-headsets är att de har inbyggda ljudkort och inte behöver använda det inbyggda. (Något jag bara finner användbart när man använder en laptop), annars är det hörlur, mikrofon och ljudkort som gäller.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Ska jag vara den 5te som skriver samma sak kanske?
USB-headsets har ett eget ljudkort och påverkas därav inte utav de vanliga ljudkorten. Ljudet skickas som data via USB till headsetet, så även OM man hade haft ett ljudkort med USB så hade man bara kunnat påverkat signalen digitalt med diverse effekter.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT