Lite "lurad" på räntan på ny motorcykel

Permalänk

Lite "lurad" på räntan på ny motorcykel

Min sambo köpte en sprillans ny motorcykel på Northbike för en månad sedan och fick en ränta på 6,95% och nu har de dragit igång en kampanj med 1,95% ränta under hela mars. Nu är hon upprörd över det och ska ringa imorgon och klaga. Vad har vi för chanser att få avtalet omgjort? Vad kan vi säga? Behöver lite kött på benen inför samtalet.

Kan vi be om att få häva och "köpa om den"? Motorcykeln levererades för ett par veckor sedan och har bara stått inomhus, såklart oanvänd då vi har mycket snö fortfarande.

All hjälp uppskattas!

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

jag tror inte du har någon rätt på din sida om dem inte ger någon köp garanti av det slaget så det bästa e väl kanske att höra med dom vänligt!

OBS! inte 100% säker men kanske någon annan som e de!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk

De har lägre ränta i en månad, är det verkligen så mycket att bli upprörd över? Har du räknat på hur mycket pengar det handlar om och vad ev. frakt tillbaka skulle kosta etc.?

Permalänk
Medlem

Det är ingen större idè att göra annat än att kontakta dom, och diskutera det vänligt, deras säljare har ju trots allt ingen skyldighet att berätta för er när bästa ränteläget är heller, om dom ens visste om det då. Sånt där kan ju kickas ner från HQ till säljare på 1 dags notis ibland.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

Nee jag skulle säga att ni får det svårt då dem inte gjort nått fel.
om ni har tur och dem vill ha godvill så går dem med på att sänka räntan.
Men ska man vara krass så behöver dem inte göra nått

Permalänk

Du har ingen som helst rätt att lämna tillbaka motorcykeln eller liknande ifall den inte är skadad eller du har ett "öppet köp" kontrakt.

Det med räntan är somsagt ett erbjudande de har. 7% i ränta är inte helt ovanligt att man tar. Ibland kan det gå illa när man har lite brottom att införskaffa sig varor

Permalänk
Medlem

Ni tycker alltså att ni ska ha rätt till den lägre räntan som inte fanns när ni handlade?
Ska då samma sak gälla för allt annat med som lägre priser efter en månad på tex en bil,dator heller 1L mjölk?
Om 1L mjölk inte ska vara med så måste jag fråga var exakt ska gränsen gå? ska 1L mjölk få vara med i detta heller måste det vara en dyrare vara? ska det bara gälla i vissaa butiker,etc? och var ska gränsen då dras? samt hur länge efteråt ska man kunna åkalla detta 1dag,1vecka,1mån,1år,10år?
Om det inte ska gälla för priser utan bara för ränta ska det då gälla för alla sorters räntor heller bara för MC,bil,hus räntor och inte en avbet på dator?
Ska detta gälla för alla sorters säkningar av ränta,pris tex från 4,67% till 4,66% heller ska det bara gälla stora säkningar? om enbart stora var ska då gränsen gå?
Alla dessa gränser sen ska den vara på det ursprungliga priset,räntan heller på den "nya" priset,räntan?

Med andra ord så är det enda sättet ni är lurade på (enligt mig) genom er själva genom att ni inte väntade en mån med köpet.
Jag förstår att det känns jävligt att man handlar nåt och ett tag senare finns det för ett par kr billigare vilket händer i minst hälften av alla mina köp.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av id_hunter:

De har lägre ränta i en månad, är det verkligen så mycket att bli upprörd över? Har du räknat på hur mycket pengar det handlar om och vad ev. frakt tillbaka skulle kosta etc.?

Nä under 5 år är det lägre ränta men erbjudandet är under mars. Skillnaden är ungefär 7 000 som man klan göra roligare för.

Man kanske kan prata direkt med banken? Är ju samma bank som vi har, Nordea, de borde kunna erbjuda sina trogna kunder samma låga ränta. (om de vill ha kvar sina trogna kunder)

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

1. Ring din kommuns konsumentrådgivare. http://www.umea.se/umeakommun/omsorgochhjalp/konsumentradgivn...
2. MIN tolkning är: Ni har inte "rätt" till att få ert avtal omskrivet, och butiken har ingen skyldighet att informera om kommande kampanjer. Om ni ska ha någon chans över huvud taget att få lägre ränta under mars månad så är det nog bäst att koppla på charmen och, på det vänligaste sättet du kan, argumentera varför ni är värda att få eran ränta sänkt.
Om du inte köpt motorcykeln via postorder eller över internet så har du ingen ångerrätt, och du har heller inget juridiskt stöd för att häva köpet. Enda chansen är att du hittar något fel på MCn så att du kan reklamera den, men det är nog långsökt.
Jag hade personligen ringt försäljaren, eller ännu bättre, åkt dit och pratat face-to-face.
Det finns mycket att läsa på http://www.konsumentverket.se kika där och bilda dig en egen uppfattning.
Lycka till!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Ni tycker alltså att ni ska ha rätt till den lägre räntan som inte fanns när ni handlade?
Ska då samma sak gälla för allt annat med som lägre priser efter en månad på tex en bil,dator heller 1L mjölk?
Om 1L mjölk inte ska vara med så måste jag fråga var exakt ska gränsen gå? ska 1L mjölk få vara med i detta heller måste det vara en dyrare vara? ska det bara gälla i vissaa butiker,etc? och var ska gränsen då dras? samt hur länge efteråt ska man kunna åkalla detta 1dag,1vecka,1mån,1år,10år?
Om det inte ska gälla för priser utan bara för ränta ska det då gälla för alla sorters räntor heller bara för MC,bil,hus räntor och inte en avbet på dator?
Ska detta gälla för alla sorters säkningar av ränta,pris tex från 4,67% till 4,66% heller ska det bara gälla stora säkningar? om enbart stora var ska då gränsen gå?
Alla dessa gränser sen ska den vara på det ursprungliga priset,räntan heller på den "nya" priset,räntan?

Med andra ord så är det enda sättet ni är lurade på (enligt mig) genom er själva genom att ni inte väntade en mån med köpet.
Jag förstår att det känns jävligt att man handlar nåt och ett tag senare finns det för ett par kr billigare vilket händer i minst hälften av alla mina köp.

Nu har ju inte säsongen börjat så nog tycker jag det beror lite på vad det är för vara.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Nu har ju inte säsongen börjat så nog tycker jag det beror lite på vad det är för vara.

Svensk lagstiftning håller inte med.

Permalänk
Medlem

Då måste jag fråga igen var exakt ska gränsen då gå för vilken vara det ska gälla?
Har värdet av varan något med saken att göra?
Hur länge efteråt ska detta gälla?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det är väl bättre att spara ihop stålarna istället för att kasta bort dem på ränta?
Om inte annat så gick ni med på 6,95% och är således inte ett dugg lurade.
Istället för att vara impulsiva kan ni vänta tills det kommer någon riktigt bra kampanj nästa gång.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av soderkvist:

Nu har ju inte säsongen börjat så nog tycker jag det beror lite på vad det är för vara.

Vad skulle det spela för roll? Dessutom är det väl inte motorcykeln som det är "fel" på utan lånet. Har ni lånat pengar utanför säsong?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Svensk lagstiftning håller inte med.

Jag frågade inte om någon kunde böja lagen åt mig utan jag frågade efter tips hur vi ska locka fram goodwill. Northbike/Northcar vill ju antagligen att jag och tjejen ska fortsätta komma dit för att handla bil och hoj. Samtidigt vill Nordea säkert gärna ha två unga välutbildade personer som kunder, vi har nämligen Nordea som bank nu och det är även Nordea som håller i lånet på motorcykeln.

Är de någon som vet om handlaren ens har makten att göra om avtalet på något sätt ens om de ville? För om jag har rätt så tjänar inte Northbike pengar på räntan? De tjänar ju mer på att vi kommer tillbaka när det blir tal om fordonsaffär igen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Kent:

Vad skulle det spela för roll? Dessutom är det väl inte motorcykeln som det är "fel" på utan lånet. Har ni lånat pengar utanför säsong?

Tips tack!

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Inte en chans i världen att jag som säljare skulle skänka bort 1000-tals kronor på något som redan är sålt enligt alla lagar och förordningar.
Men lycka till!

Permalänk
Medlem

Väldigt vilseledande titel då ni inte alls blivit lurade.

För övrigt så är er enda chans att prata med dem vänligt och hoppas på lite goodwill från deras sida. Ni har absolut inte rätt till att få avtalet ändrat.

Edit: Är nog en bra ide att se till så att ni pratar med "rätt" person. Den nyanställde kassören kommer garanterat inte våga ändra på avtalet, lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av soderkvist:

Tips tack!

Ring/gå dit och var trevlig. Ni ska inte klaga då ni inte har nåt att klaga på. Fråga istället snällt om det finns en möjlighet att ändra lånet. Säger dom nej är det bara att tacka och buga

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Min sambo köpte en sprillans ny motorcykel på Northbike för en månad sedan och fick en ränta på 6,95% och nu har de dragit igång en kampanj med 1,95% ränta under hela mars. Nu är hon upprörd över det och ska ringa imorgon och klaga. Vad har vi för chanser att få avtalet omgjort? Vad kan vi säga? Behöver lite kött på benen inför samtalet.

Kan vi be om att få häva och "köpa om den"? Motorcykeln levererades för ett par veckor sedan och har bara stått inomhus, såklart oanvänd då vi har mycket snö fortfarande.

All hjälp uppskattas!

Du borde slå upp ordet lurad...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Du skriver i rubriken att du blivit lurad, så om du börjar med (som du verkar ha gjort) att inse att du inte blivit lurad.
"Nu är hon upprörd över det och ska ringa imorgon och klaga. " - Klaga leder ingenstans, börjar ni klaga kommer försäljaren hamna i försvarsposition och ni kommer inte komma någonstans då säljaren har följt alla regler.

Om jag var ni skulle jag försöka lösa ut det lånet med ett annat billigare lån. Har ni villa/bostadsrätt med möjlighet att låna högre på? Brukar vara lägre ränta än vad ni får med motorcykeln som "säkerhet".

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Att köpa en vara på avbetalning med en ränta på närmare 7%... Känns inte speciellt vettigt.
Kontakta banken och pressa. Bäst är om ni redan har lån eller något form av avkastningsgenererande kapital hos nordea. De tjänar inte några pengar på om ni flyttar lånet eller besparingarna.

Saknar ni detta är det nog jäkligt svårt att förhandla.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Jilted82:

Du borde slå upp ordet lurad...

Se det som en känsla mer. Har redigerat titeln en aning. Nästa gång du tycker att en titel är missvisande så anmäl den. På det sättet slipper du skita ner tråden.

Det är märkligt hur ohjälpsamma vissa är. Är det avundsjuka kanske? Vi har råd att betala räntan flera gånger om men roligare kan man ju ha för den slanten. Trodde inte folk här var så osympatiska.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Ludenben:

Du skriver i rubriken att du blivit lurad, så om du börjar med (som du verkar ha gjort) att inse att du inte blivit lurad.
"Nu är hon upprörd över det och ska ringa imorgon och klaga. " - Klaga leder ingenstans, börjar ni klaga kommer försäljaren hamna i försvarsposition och ni kommer inte komma någonstans då säljaren har följt alla regler.

Om jag var ni skulle jag försöka lösa ut det lånet med ett annat billigare lån. Har ni villa/bostadsrätt med möjlighet att låna högre på? Brukar vara lägre ränta än vad ni får med motorcykeln som "säkerhet".

Då försöker vi rikta in oss lite mer på att vädja. Tack för tipset!

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Testa att fundera på tanken att det var du som var säljaren, hur hade du själv agerat?
Handlarna har det extremt tufft idag så marginalerna är extremt små.

Permalänk
Inaktiv

Hur är ni lurade när ni sitter med ett skrivet avtal på 6,95% ränta? Tycker ni att ni ska få rätt till alla erbjudande under hela avbetalningens gång, eller vart går gränsen?

Jag skulle offrat mycket för att få höra ert samtal med säljaren om just detta - säljaren hade ju kissat på sig av skratt!

Nej, mitt inlägg tillförde säkert inget till tråden och bröt säkerligen mot någon regel, men skärp dig för fan...ta det som en man!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Se det som en känsla mer. Har redigerat titeln en aning. Nästa gång du tycker att en titel är missvisande så anmäl den. På det sättet slipper du skita ner tråden.

Det är märkligt hur ohjälpsamma vissa är. Är det avundsjuka kanske? Vi har råd att betala räntan flera gånger om men roligare kan man ju ha för den slanten. Trodde inte folk här var så osympatiska.

Ah, så om man inte håller med dig är man osympatisk.. Jo det är ju ett sätt att se det.
Hade du tyckt att det var ok om du hade fått ett brev från säljaren där dom informerar om att dom nu har höjt er ränta till 10% för att de nu har höjt den för nya kunder?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Skrivet av junkan:

Testa att fundera på tanken att det var du som var säljaren, hur hade du själv agerat?
Handlarna har det extremt tufft idag så marginalerna är extremt små.

Jo men tänkte eftersom säljarens ekonomi inte påverkas. Nordeas marginaler är ju inte att leka med, tror inte de beskrivs som "extremt små"

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Hade du tyckt att det var ok om du hade fått ett brev från säljaren där dom informerar om att dom nu har höjt er ränta till 10% för att de nu har höjt den för nya kunder?

Ja, det skulle jag gärna också vilja veta!

Permalänk
Skrivet av maw:

Ja, det skulle jag gärna också vilja veta!

Om jag frågar banken kan jag nog få räntan höjd. Man kan även få räntan sänkt om man frågar banken.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro