Trasig två gånger. Pengar tillbaka?

Permalänk

Trasig två gånger. Pengar tillbaka?

Hejsan alla där hemma! Det var så att jag köpte en laptop för ungefär sju månader sedan. Närmare bestämt en hp pavilion med fyrkärnig a8 och 7000-grafik. Den har gått sönder två gånger sedan jag köpte den. Senast för några dagar sedan. Eftersom jag inte längre riktigt litar på hp när det gäller byggkvalitet så undrar jag om det skulle finnas chans att få mina 5200kr tillbaka. Den köptes på siba, är det någon som har erfarenheter att dela med sig av, förutom att ingen som jobbar i butiken i fråga kan ett smack om datorer?

Otroligt tacksam för svar.
God kväll/ God dag/ god morgon.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Hedersmedlem

Är det samma fel den har varit inne för?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Antielefant

Svar nej, tredje gången kan du begära återköp.

Skrivet av KentaSås:

Hejsan alla där hemma! Det var så att jag köpte en laptop för ungefär sju månader sedan. Närmare bestämt en hp pavilion med fyrkärnig a8 och 7000-grafik. Den har gått sönder två gånger sedan jag köpte den. Senast för några dagar sedan. Eftersom jag inte längre riktigt litar på hp när det gäller byggkvalitet så undrar jag om det skulle finnas chans att få mina 5200kr tillbaka. Den köptes på siba, är det någon som har erfarenheter att dela med sig av, förutom att ingen som jobbar i butiken i fråga kan ett smack om datorer?

Otroligt tacksam för svar.
God kväll/ God dag/ god morgon.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Svar nej, tredje gången kan du begära återköp.

28 §
Han kan han säga att det inneburit besvär för honom pga att han behöver en fungerande dator, då ska den inte behöva repareras hela tiden.
Mycket information för att kunna göra ett propert uttalande saknas.

Sen hur många gånger en försäljare får reparera produkten innan hävning finns det inget skrivet om, har ingen aning om hur den myten uppkommit. Fallen får ses över individuellt gällande produkt, fel och olägenheter för konsument.

Permalänk
Skrivet av Kent:

Är det samma fel den har varit inne för?

En gång har hdd pajat och nu är det fläkten. Kan vara för att jag har spelat bf3 och den har gått på fullt flås hela tiden. Men det är också jävligt tråkigt när resten av systemet faktiskt klarar bf3.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentaSås:

En gång har hdd pajat och nu är det fläkten. Kan vara för att jag har spelat bf3 och den har gått på fullt flås hela tiden. Men det är också jävligt tråkigt när resten av systemet faktiskt klarar bf3.

Men fläkten ska ju kunna blåsa utan att den går sönder, annat vore ju bara underligt. Men som de andra har sagt, det är nog tredje gången du har rätt att häva köpet

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gainsgoblin:

28 §
Han kan han säga att det inneburit besvär för honom pga att han behöver en fungerande dator, då ska den inte behöva repareras hela tiden.
Mycket information för att kunna göra ett propert uttalande saknas.

Sen hur många gånger en försäljare får reparera produkten innan hävning finns det inget skrivet om, har ingen aning om hur den myten uppkommit. Fallen får ses över individuellt gällande produkt, fel och olägenheter för konsument.

Myten har uppstått då ARN rekommenderar att man ska kunna häva köpet när man reklamerar samma fel för tredje gången. Dom flesta butiker väljer följa ARNs beslut men som du säger står det ingenting om detta i lagtexten.

Skrivet av KentaSås:

En gång har hdd pajat och nu är det fläkten. Kan vara för att jag har spelat bf3 och den har gått på fullt flås hela tiden. Men det är också jävligt tråkigt när resten av systemet faktiskt klarar bf3.

Olika fel gör att det blir svårare att häva köpet även om datorn har varit inne 3 ggr. ARNs rekommendation gäller bara om det är samma fel. Har reparationerna däremot tagit oskäligt lång tid kan du begära ersättning eller t.om. häva köpet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

28 §
Sen hur många gånger en försäljare får reparera produkten innan hävning finns det inget skrivet om, har ingen aning om hur den myten uppkommit. Fallen får ses över individuellt gällande produkt, fel och olägenheter för konsument.

För varor av denna typ är (ARNs) praxis 2 reparationsförsök för samma fel, ett 3:e försök kan ibland vara accepterat. Tror även att det står så i Elektronikbranschen regler/riktlinjer, inte för att dom bestämmer på något sätt, men någon myt är det inte.

Edit: screamin-daemon var snabbare

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

HP är skräp. Haft inne föräldrarnas dator 3 gånger på 1.5 år. De har bytat ut panelen 2 gånger och moderkortet en gång.
Nu funkar den dock *ta i trä*. Nästa gång blir det en mac istället. De håller iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

HP är skräp. Haft inne föräldrarnas dator 3 gånger på 1.5 år. De har bytat ut panelen 2 gånger och moderkortet en gång.
Nu funkar den dock *ta i trä*. Nästa gång blir det en mac istället. De håller iaf.

Köper man en PC för 5k är det stor risk att det är skräp, köper du en MAC för 15K är den förmodligen bra, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

HP är skräp. Haft inne föräldrarnas dator 3 gånger på 1.5 år. De har bytat ut panelen 2 gånger och moderkortet en gång.
Nu funkar den dock *ta i trä*. Nästa gång blir det en mac istället. De håller iaf.

trodde det fanns så pass mycket vett i forumet att man inte jämförde en 5K HP med en 15K Mac när det kommer till bygg kvalitet. -.-

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

För att hålla mig till topic så är det egentligen upp till dig och vad du anser. Affären kan ta in din dator och reparera den flera gånger tills garantin går ut.
När jag har köpt och gått sönder t.ex. köpte en reciver som glappade. Gick tillbaka och ville byta märke. Likadant med moderkort, fläktkontroller så har jag gått tillbaka och sagt jag vill byta märke.
Jag har inte haft problem med det. I ditt fall så kan du säga att HP håller inte kvalité och du vill byta till likvärdigt produkt men ett annat märke. Några hundralappar kan skilja men jag har inte haft problem när jag har lämnat tillbaka.

Så prova med det.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

trodde det fanns så pass mycket vett i forumet att man inte jämförde en 5K HP med en 15K Mac när det kommer till bygg kvalitet. -.-

50% av alla macs vi fått här i skolan (varje elev lånar en) har vi varit tvungna att lämna in p.g.a. sprickor när man fäller upp och ned skärmen. Kan dock inte se var han jämför HPn med macen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Myten har uppstått då ARN rekommenderar max 3 reparationsförsök för samma fel. Dom flesta butiker väljer följa ARNs beslut men som du säger står det ingenting om detta i lagtexten.

Olika fel gör att det blir svårare att häva köpet även om datorn har varit inne 3 ggr. ARNs rekommendation gäller bara om det är samma fel. Har reparationerna däremot tagit oskäligt lång tid kan du begära ersättning eller t.om. häva köpet.

Skrivet av iFraja:

För varor av denna typ är (ARNs) praxis 2 reparationsförsök för samma fel, ett 3:e försök kan ibland vara accepterat. Tror även att det står så i Elektronikbranschen regler/riktlinjer, inte för att dom bestämmer på något sätt, men någon myt är det inte.

Edit: screamin-daemon var snabbare

Nej men nu är det som sagt en riktlinje som jag skrev och varje fall får ses över individuellt.
Att då gå in som moderator och säga att såhär är det är kanske inte någon höjdare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nej men nu är det som sagt en riktlinje som jag skrev och varje fall får ses över individuellt.
Att då gå in som moderator och säga att såhär är det är kanske inte någon höjdare.

Jag och iFraja gav dig bara svar på varifrån myten hade uppstått.

När det gäller Zcenicxs svar fattar ej heller jag hur han kunde skriva så, trodde att moderatorer var ofelbara gudar............. Det är ju lätt hänt att man råkar svara innan man har alla fakta. Dessutom var hans svar ju inte helt åt helvete fel.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Gainsgoblin:

Nej men nu är det som sagt en riktlinje som jag skrev och varje fall får ses över individuellt.
Att då gå in som moderator och säga att såhär är det är kanske inte någon höjdare.

ARN's "riktlinjer" och "rekommendationer" är däremot, för seriösa återförsäljare, den heliga skrift. Självklart KAN man möjligtvis kunna snacka till sig ett undantag, men regeln är att man inte kan kräva återköp förrän tredje reparationsförsöket annat än om det finns synnerliga skäl.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

ARN's "riktlinjer" och "rekommendationer" är däremot, för seriösa återförsäljare, den heliga skrift. Självklart KAN man möjligtvis kunna snacka till sig ett undantag, men regeln är att man inte kan kräva återköp förrän tredje reparationsförsöket annat än om det finns synnerliga skäl.

Fast nu är du ändå ute och cyklar rejält om du orkar sätta dig in i KKL.
Du bör också notera att ytterst få företag i Sverige tar ARN's riktlinjer och rekommendationer som helig skrift utan det är bara om man trycker på som företagen kommer ihåg det.
Sen att det inte alltid beror på vad återförsäljaren har för egen ståndpunkt utan det är tillverkaren av produkten som försöker trycka på att man ska hålla enheteliga regler över hela världen är en annan sak.

Det jag egentligen har något emot är att du lägger ett slutligt svar på några få ord på en fråga där det är så mycket information som saknas från TS.

Permalänk
Skrivet av larssa87:

För att hålla mig till topic så är det egentligen upp till dig och vad du anser. Affären kan ta in din dator och reparera den flera gånger tills garantin går ut.
När jag har köpt och gått sönder t.ex. köpte en reciver som glappade. Gick tillbaka och ville byta märke. Likadant med moderkort, fläktkontroller så har jag gått tillbaka och sagt jag vill byta märke.
Jag har inte haft problem med det. I ditt fall så kan du säga att HP håller inte kvalité och du vill byta till likvärdigt produkt men ett annat märke. Några hundralappar kan skilja men jag har inte haft problem när jag har lämnat tillbaka.

Så prova med det.

Jag pratade med kundtjänst på sibas hemsida. Jag sade ganska exakt vad du sade att jag skulle. Tyvärr måste det vara exakt samma fel tre gånger.
Det är lite skumt, för när min RAT9 gick sönder (köptes på elgigsanten) så fick jag pengarna tillbaka omedelbart och utan tvekan. Jag vet en som ALDRIG kommer handla på siba mer. Fy satan vilken dålig service.
Sist jag lämnade in den tog det över två veckor att byta en hårddisk. Det skulle tagit 5min om jag fick göra det själv.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

trodde det fanns så pass mycket vett i forumet att man inte jämförde en 5K HP med en 15K Mac när det kommer till bygg kvalitet. -.-

Och en volvo måste kosta en halv miljon bara för att den kan det? Finns billigare mac datorer än så och om man tar sig tiden att kolla upp saker själv så lär man sig oftast rätt saker.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en dv7 från hp och har också lämnat in den för trasig hårddisk och kylning men också för lite annat med. Jag har skitit i att kräva pengar tillbaka i och med att den har fungerat smärtfritt i nästan 2 år efter problemen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

Igentligen lite offtopic men att hp skulle vara skit som några säger är ju rimligt när dom är världens största dator tillverkare, Har själv haft två hp Pavillions i5 och i7 som jag inte haft något problem med. Att datorn skulle vara sämre för att den kostar 5000 istället för 15000 är också rent jävla skit, Det som skiljer en dator i prisklass är prestanda.. och den sjunker rejält ju längre en dator kostar. Att det blir fel på datorer är ju självklart jobbigt Men så är det med allt, Säg till På Siba att du har tappat förtroende för datorn och vill byta till en helt ny modell antingen av samma eller likvärdig. säg att datorn inte beter sig på rätt sätt och att du misstänker att den kommer att krångla mer i framtiden. Hävda komponent problem.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara läst igenom tråden lite snabbt så, men 3dje gången är det du kan begära ett återköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentaSås:

Jag pratade med kundtjänst på sibas hemsida. Jag sade ganska exakt vad du sade att jag skulle. Tyvärr måste det vara exakt samma fel tre gånger.
Det är lite skumt, för när min RAT9 gick sönder (köptes på elgigsanten) så fick jag pengarna tillbaka omedelbart och utan tvekan. Jag vet en som ALDRIG kommer handla på siba mer. Fy satan vilken dålig service.
Sist jag lämnade in den tog det över två veckor att byta en hårddisk. Det skulle tagit 5min om jag fick göra det själv.

Då struntar du i Siba i fortsättningen. Vissa butiker eller rättare sagt personalen som avgör om det ska gå smidigt eller inte. Är det fel person som i det här fallet som tar emot ditt ärende och är ohjälplig utan anledning så är det bara att byta butik.
Skriv ett mail om din situation och hur du har upplevt serivcen. Det kan vara så att dom inte kan göra något åt ditt problem. För sånt händer. Bra personal brukar då ge någon form av rabatt på något annan produkt eller goodwill.
Jävligt surt när det händer. Kan bara känna ditt medlidande. Stå ut, hämta produkten. Vänd dig sedan till en annan butik för nästa köp.
Av dator komponter vänder jag mig till Alina, Inet, Webhallen för just deras service. Jag har mina butiker som jag alltid går till för deras service. Det är viktigaste för mig. Strul händer ibland men då vill man att allt ska gå så smidigt som möjligt.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazoom:

Köper man en PC för 5k är det stor risk att det är skräp, köper du en MAC för 15K är den förmodligen bra, ja.

Haha what? Du kan fan inte vara seriös... du har fel på så många olika sätt att det är löjligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentaSås:

Det är lite skumt, för när min RAT9 gick sönder...

Två helt olika prisklasser på produkter. På tillbehör och varor under sisådär tusenlappen har återförsäljarna ofta avtal med tillverkare/distributör som gör att de kan byta ut varan eller häva köpet direkt i butik utan att blanda in någon tredje part. Vad gäller bärbara datorer finns inga sådana avtal. Hade du köpt musen av SIBA och datorn hos EG hade du fått exakt samma bemötande som du fått nu, men av motsatta företag.

Skrivet av Destromath:

Haha what? Du kan fan inte vara seriös... du har fel på så många olika sätt att det är löjligt...

Vad sägs om lite saklig kritik istället för en helt meningslös kommentar om du är av en annan åsikt?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Två helt olika prisklasser på produkter. På tillbehör och varor under sisådär tusenlappen har återförsäljarna ofta avtal med tillverkare/distributör som gör att de kan byta ut varan eller häva köpet direkt i butik utan att blanda in någon tredje part. Vad gäller bärbara datorer finns inga sådana avtal. Hade du köpt musen av SIBA och datorn hos EG hade du fått exakt samma bemötande som du fått nu, men av motsatta företag.

Vad sägs om lite saklig kritik istället för en helt meningslös kommentar om du är av en annan åsikt?

Alright, brorsan har fått macbooks genom skolan och gymnasiet i dom senaste 5 åren, har aldrig någonsin sett en laptop som failar så mycket som mac gör, moderkort bytat 3 gånger, hårddisk 4 gånger, skärmen bytad, cdspelare bytad, etc etc listan kan göras så mycket längre om jag verkligen behöver men macbook är rent skräp as far as i am concerned, han har även en vanlig laptop som han använder med, släpar med sig den lika mycket som skoldatorn och den har aldrig varit inne på reparation en enda gång och det är en av dom 5000 kronors laptopsen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Alright, brorsan har fått macbooks genom skolan och gymnasiet i dom senaste 5 åren, har aldrig någonsin sett en laptop som failar så mycket som mac gör, moderkort bytat 3 gånger, hårddisk 4 gånger, skärmen bytad, cdspelare bytad, etc etc listan kan göras så mycket längre om jag verkligen behöver men macbook är rent skräp as far as i am concerned, han har även en vanlig laptop som han använder med, släpar med sig den lika mycket som skoldatorn och den har aldrig varit inne på reparation en enda gång och det är en av dom 5000 kronors laptopsen...

Jag tycker inte att man kan jämföra skoldatorer mot egenägda datorer alls dock, då jag själv går på gymnasium och ser varje dag hur minst 50%+ dagligen misshandlar skoldatorerna.

Permalänk
Hedersmedlem

Här jämförs RMA-statestik, HP ligger inte bra till:

OBS: Från 2009

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Myten har uppstått då ARN rekommenderar max 3 reparationsförsök för samma fel. Dom flesta butiker väljer följa ARNs beslut men som du säger står det ingenting om detta i lagtexten.

Praxis enligt ARN för hemelektronik är två reparationsförsök.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Praxis enligt ARN för hemelektronik är två reparationsförsök.

Helt korrekt, jag menade att 3. gången man reklamerar ska man kunna häva köpet (ändrar mitt ursprungliga inlägg).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...