Problem med att installera Windows 7 från USB

Permalänk
Medlem

Problem med att installera Windows 7 från USB

Hejsan, jag försöker installera Windows 7 Professional 64-bit på min dator från USB men eftersom datorn som jag lägger in installationsfilerna ifrån på USB-stickan är 32-bit så fungerar det inte. Det jag gjort då är en lösning som någon föreslog då jag använde en fil som heter bootsect.exe och lade den i Windows 7 USB DVD Download tools mapp som då gjorde att den kunde slutföra överföringen av filerna. Problemet är nu att när jag försöker starta från USB-stickan och startar installationen av Windows så står det "A required CD/DVD drive device driver is missing" och så ger den mig alternativ för att försöka hitta de här drivrutinerna.

Jag har googlat runt efter lösningar och folk föreslår lite olika bland annat att byta från sata till ahci och att byta USB-port när man är inne i installationsinterfacen, ingenting funkar dock. Har någon här en bra lösning på det här problemet? Vill helst inte behöva leta reda på en brännare, bränna ut skiva, fixa extern dvd-läsare och hålla på.

Ursäkta om det är lite rörigt men jag börjar bli lite snurrig efter allt letande och försökande. Tack på förhand.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Du kan testa om det fungerar att göra som det står i inlägg nr 134 #12733962

Och även jag fick ett bootsect felmeddelande när jag hade lagt över en Windows 7 64Bit ISOn på ett USB minne med hjälp av Windows 7 USB DVD Download tool på en dator med Windows 7 32Bit men trots detta så fungerade det utan problem att installera med USB minnet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wedes:

Hejsan, jag försöker installera Windows 7 Professional 64-bit på min dator från USB men eftersom datorn som jag lägger in installationsfilerna ifrån på USB-stickan är 32-bit så fungerar det inte. Det jag gjort då är en lösning som någon föreslog då jag använde en fil som heter bootsect.exe och lade den i Windows 7 USB DVD Download tools mapp som då gjorde att den kunde slutföra överföringen av filerna. Problemet är nu att när jag försöker starta från USB-stickan och startar installationen av Windows så står det "A required CD/DVD drive device driver is missing" och så ger den mig alternativ för att försöka hitta de här drivrutinerna.

Jag har googlat runt efter lösningar och folk föreslår lite olika bland annat att byta från sata till ahci och att byta USB-port när man är inne i installationsinterfacen, ingenting funkar dock. Har någon här en bra lösning på det här problemet? Vill helst inte behöva leta reda på en brännare, bränna ut skiva, fixa extern dvd-läsare och hålla på.

Ursäkta om det är lite rörigt men jag börjar bli lite snurrig efter allt letande och försökande. Tack på förhand.

Du har troligen satt stickan i ett USB 3 uttag, testa i ett USB 2 uttag i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Du har troligen satt stickan i ett USB 3 uttag, testa i ett USB 2 uttag i stället.

Jag har faktiskt provat alla USB 2 uttagen. Har ej provat USB 3 uttagen.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du kan testa om det fungerar att göra som som det står i inlägg nr 134 #12733962

Och även jag fick ett bootsect felmeddelande när jag hade lagt över en Windows 7 64Bit ISOn på ett USB minne med hjälp av Windows 7 USB DVD Download tool på en dator med Windows 7 32Bit men trots detta så fungerade det utan problem att installera med USB minnet.

Står lite otydligt men om du läser om min text så kmr du se att jag redan provat det

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/
Ta ner installera gör low level format på minnet. välj quic clean.
sen
http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from...
så fungerar det. Även för windows 8.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll om datorn som du "gör" USB-minnet på är 32 eller 64 bitars. Du måste ha en 64-bitars iso-fil av Windows och skapa ett bootbart USB-minne av denna fil. Se http://windowshjalp.se/?p=59

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Jag har faktiskt provat alla USB 2 uttagen. Har ej provat USB 3 uttagen.

Detta KAN vara en dum fråga men den måste ställas: Inkluderar "alla" även de som är bak på moderkortet? Detta låter onekligen som ett USB-relaterat problem enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Det spelar ingen roll om datorn som du "gör" USB-minnet på är 32 eller 64 bitars. Du måste ha en 64-bitars iso-fil av Windows och skapa ett bootbart USB-minne av denna fil. Se http://windowshjalp.se/?p=59

Det är precis vad jag har gjort och det är precis vad som inte fungerar.

Skrivet av jika:

Detta KAN vara en dum fråga men den måste ställas: Inkluderar "alla" även de som är bak på moderkortet? Detta låter onekligen som ett USB-relaterat problem enligt mig.

Japp.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/
Ta ner installera gör low level format på minnet. välj quic clean.
sen
http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from...
så fungerar det. Även för windows 8.

"Step 7: Type another command given below to update the USB drive with BOOTMGR compatible code.

BOOTSECT.EXE /NT60 H:"

Det här steget funkar inte, det står "den här filen är inte kompatibel med ditt operativsystem, undersök om du behöver 64-bit eller 32-bit."

Antar att det är hela problemet, men ska försöka låna en kompis dator och fixa det senare idag.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wedes:

"Step 7: Type another command given below to update the USB drive with BOOTMGR compatible code.

BOOTSECT.EXE /NT60 H:"

Det här steget funkar inte, det står "den här filen är inte kompatibel med ditt operativsystem, undersök om du behöver 64-bit eller 32-bit."

Antar att det är hela problemet, men ska försöka låna en kompis dator och fixa det senare idag.

Tänk på att det är BOOTSECT.EXE från ISO/DVD som ska köras, inte den eventuella som finns i ditt befintliga operativ. Men oavsett så verkar du ju ändå kunna boota från stickan med tanke på ditt första inlägg.

Du kan ju även packa upp filerna från ISOn (eller kopiera från DVD) och bara köra installationen från windows utan att boota med USBn. Då kommer också det som ligger på C: hamna i en mapp som döps till Windows.old, kan vara bra om man vill ha kvar vissa filer.

Permalänk
Medlem

Lånade en polares dator som har windows 7 64-bit och flyttade över filerna från den istället, funkade direkt.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4