Permalänk

Hjälp. Med OS.

Hej jag ska omformatera min dator och jag kan inte hitta min windows skiva(windows 7) så jag måste använda vista -.-. Men skulle jag kunna omformatera genom en usb genom att tanka ner o lägga över. Och hur mycket plats skulle det ta? Skulle det gå att använda 64 bit windows 7 om jag har 32 bit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucke100718:

Hej jag ska omformatera min dator och jag kan inte hitta min windows skiva(windows 7) så jag måste använda vista -.-. Men skulle jag kunna omformatera genom en usb genom att tanka ner o lägga över. Och hur mycket plats skulle det ta? Skulle det gå att använda 64 bit windows 7 om jag har 32 bit?

För att snabbt svara på din fråga, du behöver en 8GB sticka isåntfall, och 64 bit ska inte va några problem om du sitter på nånting relativt nytt.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

För att snabbt svara på din fråga, du behöver en 8GB sticka isåntfall, och 64 bit ska inte va några problem om du sitter på nånting relativt nytt.

Okej För att jag har bara en 4gb. Men skulle vista vara bra endå ? Och skulle jag kunna updatera från nätet till 7 istället för att använda en usb sticka?

Permalänk
Medlem

4 GB stickor ska räcka för alla Windows 7 64-bit versioner.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

4 GB stickor ska räcka för alla Windows 7 64-bit versioner.

Där ser man

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Där ser man

Windows 7 Ultimate 64-bit.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

*** otillåten länk ***
Där finns de officiella isona att ladda hem och 4 Gbyte räcker fint, x64 är ca 3,2 Gbyte.
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1141959...

Länk till piratsida borttagen
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har en till fråga. (utgår från att jag kan omformatera med stickan) Kan jag formatera om med 64 bitars på min dator (som är 32 bitars) ? Om det inte går skulle jag kunna omformatera med vista sen uppgradera med windows 7 64 bit på vista 32 bit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucke100718:

Jag har en till fråga. (utgår från att jag kan omformatera med stickan) Kan jag formatera om med 64 bitars på min dator (som är 32 bitars) ? Om det inte går skulle jag kunna omformatera med vista sen uppgradera med windows 7 64 bit på vista 32 bit?

Skulle underlätta om man visste vad du har för dator. 32 och 64 bit blandar inte bra, om det inte är bråttom med att formatera så skulle jag vänta tills du får tag på cd/usb etc. Vista är ju inte det vassaste operativsystemet i lådan direkt.

Edit: *Vara allmänt luddig är lätt när man inte sovit speciellt mycket i helgen och haft saker för sig hela dagen, vad jag menar var att man inte kan kan uppgradera 32 bit till 64 bit, utan att installera om dvs.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av lucke100718:

Jag har en till fråga. (utgår från att jag kan omformatera med stickan) Kan jag formatera om med 64 bitars på min dator (som är 32 bitars) ? Om det inte går skulle jag kunna omformatera med vista sen uppgradera med windows 7 64 bit på vista 32 bit?

Skrivet av Cheesier:

Skulle underlätta om man visste vad du har för dator. 32 och 64 bit blandar inte bra, om det inte är bråttom med att formatera så skulle jag vänta tills du får tag på cd/usb etc. Vista är ju inte det vassaste operativsystemet i lådan direkt.

Spelar ingen roll vad du har för arkitektur (32Bit / 64Bit) Vill du så använd en linuxskiva.

Bara för TS att ominstallera (!) Har h*n 4GB eller mindre är 32Bit att rekommendera medans 64Bit rekommenderas för 4GB+

Permalänk
Rekordmedlem

Det krävs en ominstallation för att byta mellan 32 och 64 bit, uppgradera går bara till samma, men eftersom du nämner formatera så är det lika bra att göra en nyinstallation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

Skulle underlätta om man visste vad du har för dator. 32 och 64 bit blandar inte bra, om det inte är bråttom med att formatera så skulle jag vänta tills du får tag på cd/usb etc. Vista är ju inte det vassaste operativsystemet i lådan direkt.

Alltså nu ska jag förklara vad jag menar.

1. Kan jag omformatera min 32 bitars dator med en 64 bitar som jag lagt in på usb sticka?
2. Om 1. inte skulle fungera skulle jag kunna omformatera med vista 32 bit (som jag har på en skiva) och sedan omformatera igen med min 64 bitars usb sticka(då jag lagt in det).

Förstår du nu?

Grejen är ju att jag har 32 bitars? Och jag vill omformatera "helst" till 64 bitars och därför frågar jag om det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Spelar ingen roll vad du har för arkitektur (32Bit / 64Bit) Vill du så använd en linuxskiva.

Bara för TS att ominstallera (!) Har h*n 4GB eller mindre är 32Bit att rekommendera medans 64Bit rekommenderas för 4GB+

Vf skulle man någonsin välja 32 bit framför 64 om man har hårdvara som stödjer det? Spelar ingen roll hur mycket ram man har.
(om man inte kör program som är 1000 år gamla som ev. inte fungerar pga kompabilitet)

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lucke100718:

Alltså nu ska jag förklara vad jag menar.

1. Kan jag omformatera min 32 bitars dator med en 64 bitar som jag lagt in på usb sticka?
2. Om 1. inte skulle fungera skulle jag kunna omformatera med vista 32 bit (som jag har på en skiva) och sedan omformatera igen med min 64 bitars usb sticka(då jag lagt in det).

Förstår du nu?

Grejen är ju att jag har 32 bitars? Och jag vill omformatera "helst" till 64 bitars och därför frågar jag om det går.

Formatera är en sak som bara har med lagring att göra, det du vill göra är att installera, om du tänker tömma diskar (formatera) så kan du sedan instalelra vad som helst bara du har rätt licens, har du en uppdateringslicens så får du inte byta mellan 32 och 64 bit utan ska använda samma, har du en full licens så installerar du det du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucke100718:

Alltså nu ska jag förklara vad jag menar.

1. Kan jag omformatera min 32 bitars dator med en 64 bitar som jag lagt in på usb sticka?
2. Om 1. inte skulle fungera skulle jag kunna omformatera med vista 32 bit (som jag har på en skiva) och sedan omformatera igen med min 64 bitars usb sticka(då jag lagt in det).

Förstår du nu?

Grejen är ju att jag har 32 bitars? Och jag vill omformatera "helst" till 64 bitars och därför frågar jag om det går.

Vad man har installerat just nu har ingen betydelse, antagligen kan du mata in 64 bit W7 om du har hårdvara som stödjer det (antagligen har du det om du sitter på en dator som inte har mer än 5-6år).

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Formatera är en sak som bara har med lagring att göra, det du vill göra är att installera, om du tänker tömma diskar (formatera) så kan du sedan instalelra vad som helst bara du har rätt licens, har du en uppdateringslicens så får du inte byta mellan 32 och 64 bit utan ska använda samma, har du en full licens så installerar du det du vill.

Förstår inte riktigt med licens? Och ja jag hade tänkt att formatera. Men kan jag skaffa vad som helst då? Kommer det funka att använda usb minnet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lucke100718:

Förstår inte riktigt med licens? Och ja jag hade tänkt att formatera. Men kan jag skaffa vad som helst då när jag har formaterat?

Vilken typ av licens har du till win? Du måste ha en licens annars kan du inte aktivera det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vilken typ av licens har du till win? Du måste ha en licens annars kan du inte aktivera det.

Aha du menar så. Eh.. vet inte typ. Använde nån slags windows 7 activator ;p men annars så står det "Windows utgåva : Windows 7 Home Premium.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vilken typ av licens har du till win? Du måste ha en licens annars kan du inte aktivera det.

Men bara jag kan installera det och sen aktivera så blir det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucke100718:

Aha du menar så. Eh.. vet inte typ. Använde nån slags windows 7 activator ;p men annars så står det "Windows utgåva : Windows 7 Home Premium.

Skrivet av lucke100718:

Men bara jag kan installera det och sen aktivera så blir det bra.

Med andra ord piratkopia, vilket inte får diskuteras enl. regler på forumet.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lucke100718:

Aha du menar så. Eh.. vet inte typ. Använde nån slags windows 7 activator ;p men annars så står det "Windows utgåva : Windows 7 Home Premium.

§ 7 Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Det är inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma fråga när den tidigare blivit låst.

*Tråd låst*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro