Western Digital börjar sälja förlängd garanti för hårddiskarna Green och Blue

Permalänk
Inaktiv

Gott jag köpte 3 red ändå då, känns ju mest krångligt detta, sitter fint på dom nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Kan meddela att detta gällde en tv från LG. Jo, ganska vanligt fel på plasmaskärmar oavsett tillverkare. Tyvärr så har det ofta att göra med de personer man har att göra med, vem man får prata med när man felanmäler, vem som felsöker skärmen osv.

På min far's samsung tv sprack hela frontglaset i små små bitar över hela skärmen när han satt och tittade på travet, detta var 3 månader efter han köpt tv'n. Serviceteknikern påstod att det var omöjligt att detta kunde hända utan yttre påverkan, ändå så hände det just utan påverkan. Spänningar i glas är inte helt ovanligt, förmodligen en liten springa någon stans som tillslut gav vika efter ett antal uppvärmingar/nedkylningar. Tillslut efter många turer så bytte Netonnet ut hans tv.

Jo precis det beror nog tyvärr väldigt mycket på vilka man får att göra med hos företaget!

Jäklar va förvånad man skulle bli och arg på teknikern som sa att man ljög. Men skönt att det löste sig iaf för han Bra Netonnet tycker jag!

Hade en Zte mobil som kronglade som fan som var köpt på Just Netonnet 4månader tidigare. Åkte in med den och fick store cred rakt av utan tjafs och gick ut med en samsung galaxy-r 10min senare!

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk

Bra initiativ från WD!
Blir enkelt för kunder att visa att man kräver lång livslängd på sina diskar, och förhoppningsvis fattar dom vibben när folk betalar för längre hållbarhet. fast dom borde ge 5 års garanti.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

min förra Samsung disk höll exakt i 2 år. Inte kul.

Detta uppskattas, Western Digital kommer bli min nästa mekaniska disk.

Permalänk

Fick förresten några HDD haverier medans byggarbetare sprängde i mitt område för några år sen..
Eftersom dom sprängde dagtid (medans jag var borta) så tog det 2 månader innan jag fick veta vad det var frågan om.
Granntanten informerade dock mej o jämmrade sej över "jordbävningarna" hon fått utstå dom senaste månaderna.
Tydligen hade byggarbetarna riktat tryckvågen rakt in i vårt hus för att skona en swimmingpool i området.
Gick bort till byggarbetarna o fick ett redigt vansinnes utbrott över alla mina förlorade data på 2 diskar. o hotade med att dra dom inför rätta.

Undrar just om en sådan här garanti hade täckt hårdvarans kostnader.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Undrar just om en sådan här garanti hade täckt hårdvarans kostnader.

En garanti skyddar inte mot att du tappar hårddisken i golvet, så varför skulle de täcka sprängskador? Det är ju inte normalt bruk...

Kul historia dock!

Permalänk
Skrivet av exodeus:

En garanti skyddar inte mot att du tappar hårddisken i golvet, så varför skulle de täcka sprängskador? Det är ju inte normalt bruk...

Kul historia dock!

Jepp, det var jättekul! Fick stänga av FTP-servern dagtid för att slippa ännu fler krasher
När jag väl fick känna på dessa sprängningar förstod jag ännu bättre varför det blev så. Allt porslin, glas och kastrulllock dansade o skallrade. Hela lägenheten kändes som en enda stor fest.
Hårdiskar vill ju varken utsättas för fall, andra smällar eller vibrationer - brukar tom stå i speccarna ett värde för hur kraftiga vibrationer dom tål.

Men sant som du säger. Och även om denna garanti skulle skulle inkludera vissa försäkringsinslag så skulle detta kanske ändå klassats som "Force majeure".
Dvs, man kan inte försäkra sej mot att gud vill leka.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Dvs, man kan inte försäkra sej mot att gud vill leka.

Jag ler fortfarande, en underbar anekdot, men om det skulle hända mig skulle jag inte alls finna det roande

På en seriös not så kan det där inte vara lagligt, och skador som uppkommer till följd av det ska byggbolaget stå för. I en perfekt värld iaf. Bor du i ett betonghus så kan det ju också vara så att det uppstår sprickbildning.

Om HDD har gått sönder pågrund av tryckvåg så kan de också vara bevismatrial för hur kraftig tryckvågerna är/var.

Permalänk
Medlem

Trevligt att se en förlängd garanti på WD diskar eller som det skrivs i tråden, en försäkring.
Så det är en liten "morot"(lockbete) eller försäljningspunkt till konsumenterna/köparna, att köpa just diskar från WD istället från andra tillverkare.

/Saint25