Nya högtalare till datorn - "vanliga" datorhögtalare eller "riktiga" med förstärkare?

Permalänk
Medlem

Nya högtalare till datorn - "vanliga" datorhögtalare eller "riktiga" med förstärkare?

Hej!
Sitter för tillfället med Philips SPA2360 till datorn. Varje gång det något ljud kommer ur dem hoppar man till av förskräckelse för att det låter så illa. Eftersom jag nyligen har skaffat en ordentlig dator använder jag nu de små högtalarna rätt så ofta, så med andra ord är det läge att fixa något slags acceptabelt ljud. Kan tilläggas att jag verkligen inte är någon audiofil, men på senare tid har jag insett att det faktiskt finns något som heter ljudkvalité.

Jag kommer alltså främst använda dessa högtalare när jag spelar, men även när jag är för lat för att få upp Spotify på stora högtalarna (som för övrigt består av Dynavoice Magic F-6 ex). Jag hade tänkt lägga runt en tusenlapp för paketet.

Går det att få någon vettig ljudkvalité med ett vanligt datorhögtalarsystem med 2.1? Funderade annars också på Dynavoice Magic S-4 med tillhörande D-amp. Skulle något sådant fungera när man sitter ungefär en meter ifrån högtalarna?

Permalänk
Medlem

Dessa vore kanske nåt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=528280
Ett 2.1 system för 1000kr lär du inte hitta nåt med ljudkvalite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Dessa vore kanske nåt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=528280
Ett 2.1 system för 1000kr lär du inte hitta nåt med ljudkvalite.

Problemet med de där högtalarna är att volymkontrollen sitter på baksidan, inte så smidigt när man ska ha dem till datorn...

Har letat som en tok men har inte kunnat hitta så många alternativ. Just nu står det mellan M-Audio Studiophile AV30 MKII och Dynavoice Magic S-4 EX + D-amp(som jag länkade i högre upp).

Några reflektioner gällande valet mellan dessa två, eller förslag på andra högtalare?

Permalänk
Medlem

Köp AV40.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Köp AV40.

Kliver man upp på priset för AV40 känns det som att man lika gärna kan slänga på ett par hundringar till och få paketet från Dynavoice. Jag har varit väldigt nöjd med mina större högtalare i samma serie, därför lutar jag lite mot dem. Det tråkiga är att man inte har möjlighet att lyssna på dem...

Permalänk
Medlem

Gör som du vill men jag tror M-Audio är bättre högtalare än JWS/Dynavoice Magic. Sen just till en dator föredrar jag aktiva högtalare. Hellst skulle du väl kanske dra på lite mer och gå upp till BX5 D2 (1800 kr).

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Gör som du vill men jag tror M-Audio är bättre högtalare än JWS/Dynavoice Magic. Sen just till en dator föredrar jag aktiva högtalare. Hellst skulle du väl kanske dra på lite mer och gå upp till BX5 D2 (1800 kr).

Har redan gått över budgeten jag hade tänkt mig från början, så 1800 är inte riktigt ett alternativ tyvärr.

En grej som får mig att fundera en gång extra över att köpa AV40 är att de är just studiemonitorer. De är väl mer gjorda för att hitta orenheter i ljudbilden, mer än att njuta av musiken?
Saxar ett inlägg jag hittade på ett annat forum, som beskriver min tanke rätt bra:

Citat:

Som sagt, eftersom ärlighet är målet för studiomonitorer så kan en del musik låta rätt illa i dem faktiskt. Syftet är att höra minsta lilla skavank i ljudbilden och det får du då på köpet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Har redan gått över budgeten jag hade tänkt mig från början, så 1800 är inte riktigt ett alternativ tyvärr.

En grej som får mig att fundera en gång extra över att köpa AV40 är att de är just studiemonitorer. De är väl mer gjorda för att hitta orenheter i ljudbilden, mer än att njuta av musiken?
Saxar ett inlägg jag hittade på ett annat forum, som beskriver min tanke rätt bra:

AV40 är nog lite för billiga för att användas i studiosammanhang i alla fall på proffsnivå,men bättre än allt annat skit som finns,i övrigt går det alldeles utmärk att använda studiohögtalare även om man inte mixar musik osv.

Permalänk
Medlem

Säger samma sak som jag sagt i många liknande trådar: Vill du ha en t-amp, satsa på en via ebay så kan du få en bättre modell för lägre pris. Har själv denna: http://www.ebay.com/itm/SMSL-SA-S1-TA2020-HIFI-Digital-Power-...
Betydligt mer välbyggd än min gamla opi T-amp.

Permalänk
Medlem

Jag är knappast en tvättäkta audiofil och jag vet inte alls så mycket om ljud, men jag vet vad jag tycker låter bra. Jag är grymt musikintresserad däremot och har ganska känsliga öron. Magic S-4 EX har riktigt bra ljud även om de limiteras lite av sin storlek (har även större golvare från Dynavoice). Det är bra bas och de upplevs inte alls skrikiga som mindre datorhögtalare har tendens att göra. D-amp förstärkaren saknar uttag för hörlurar vilket är ett väldigt konstigt val, men i övrigt en hög kvalitetskänsla.

Jag kan inte säga om AV30-40 är bra eller inte, men S-4:an kan inte jag klaga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Säger samma sak som jag sagt i många liknande trådar: Vill du ha en t-amp, satsa på en via ebay så kan du få en bättre modell för lägre pris. Har själv denna: http://www.ebay.com/itm/SMSL-SA-S1-TA2020-HIFI-Digital-Power-...
Betydligt mer välbyggd än min gamla opi T-amp.

Vad tror du om den här?
Verkar vara samma serie som den du har, men med hörlursutgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag är knappast en tvättäkta audiofil och jag vet inte alls så mycket om ljud, men jag vet vad jag tycker låter bra. Jag är grymt musikintresserad däremot och har ganska känsliga öron. Magic S-4 EX har riktigt bra ljud även om de limiteras lite av sin storlek (har även större golvare från Dynavoice). Det är bra bas och de upplevs inte alls skrikiga som mindre datorhögtalare har tendens att göra. D-amp förstärkaren saknar uttag för hörlurar vilket är ett väldigt konstigt val, men i övrigt en hög kvalitetskänsla.

Jag kan inte säga om AV30-40 är bra eller inte, men S-4:an kan inte jag klaga på.

Beställde precis S-4:an tillsammans med en T-amp istället för D-amp. Nice med hörlursuttaget! Har dessutom inte kunnat hitta någon på hela internet som har något dåligt att säga om den stärkaren (förutom det extremt plastiga höljet då, men i den här prisklassen känns det oviktigt ). Sen Kan det ju vara trevligt att kunna ta med sig paketet ut till grillen om somrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Beställde precis S-4:an tillsammans med en T-amp istället för D-amp. Nice med hörlursuttaget! Har dessutom inte kunnat hitta någon på hela internet som har något dåligt att säga om den stärkaren (förutom det extremt plastiga höljet då, men i den här prisklassen känns det oviktigt ). Sen Kan det ju vara trevligt att kunna ta med sig paketet ut till grillen om somrarna.

Vad roligt att du hittade ett passande paket! Något att tänka på är väl att det inte finns inställningar för bas och diskant på T-ampen, men det är ju lugnt så länge det finns möjlighet att ställa in på datorn eller vad det nu är för ljudkälla. Det är säkert bara jag som gillar lite extra bas och lite lägre diskant än genomsnittet däremot.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Lägg på lite och köp KRK's

Visa signatur