AMD skickar "nästa generations APU" till DICE i Stockholm

Permalänk
Melding Plague

AMD skickar "nästa generations APU" till DICE i Stockholm

Spelutvecklarna på DICE får tillgång till alldeles färsk hårdvara när AMD skickar ett nytt utvecklingssystem till kontoret i Stockholm, det avslöjar teknikchefen Johan Andersson på Twitter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då kanske de kan utveckla ett bra spel för första gången på snart 10 år.... jösses.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Den kylningen till Steamroller? Njaaaa tror inte det va?

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Då kanske de kan utveckla ett bra spel för första gången på snart 10 år.... jösses.

verkar ju som att du spelar BF3 ? Varför spelar du det om du inte tycker det dom gör är bra ?

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

AMD är på väg mot en spännande framtid.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Häftigt om spelen optimeras för apu, då kommer min framtida uppgraderade htpc (apu) kunna dubblera som konsolersättare. Najsigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleeee:

verkar ju som att du spelar BF3 ? Varför spelar du det om du inte tycker det dom gör är bra ?

Han menar såklart generellt, bara för att ett fåtal spel har bra grafik som drar nytta av modern hårdvara.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en gammal DVD-spelare som fått en elakartad cysta på ryggen.

Permalänk
Avstängd

amd borde skicka programmerare till dice då de är så dåliga kodare.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Lite off topic kanske:

Men är det bara jag som vill att PS4 ska se ut som exet Dice har fått?

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Skrivet av drbreakdown:

Lite off topic kanske:

Men är det bara jag som vill att PS4 ska se ut som exet Dice har fått?

Ja, du är nog den enda i hela världen som tycker så.

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem
Skrivet av drbreakdown:

Lite off topic kanske:

Men är det bara jag som vill att PS4 ska se ut som exet Dice har fått?

Mycket möjligt. Grön PCB är bland det osexigaste som finns i dator väg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

amd borde skicka programmerare till dice då de är så dåliga kodare.

AMD är väl inte så mycket bättre själva efter vad jag läst om 7xxx serien.

Tur att jag inte haft problem med 6xxx serien.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DUNXIII:

Den kylningen till Steamroller? Njaaaa tror inte det va?

Det kan ju vara en laptopmodell Men du har helt klart en poäng, det är knappast någon desktopvariant av Kaveri eller Richland det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Mycket möjligt. Grön PCB är bland det osexigaste som finns i dator väg.

Skickades från m.sweclockers.com

en dator som är sexig?
Börjar det bli lite väl ille, vill inte veta hur många som har toalett rullar vid datorerna

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

en dator som är sexig?
Börjar det bli lite väl ille, vill inte veta hur många som har toalett rullar vid datorerna

Amiga betyder ju kvinnlig vän, något som tilltalade unga gamer-killar. Fast utseendet var väl halvsexigt som bäst..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

AMD:s svar på Raspberry Pi?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Tänk, jag är så gammal att jag minns när man började separera grafik och CPU med 3dfx Voodoo-korten m.m. Nu är det på väg tillbaks igen, CPU och GPU integrerade med varandra.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Tänk, jag är så gammal att jag minns när man började separera grafik och CPU med 3dfx Voodoo-korten m.m. Nu är det på väg tillbaks igen, CPU och GPU integrerade med varandra.

ja, det känns ju inte som att det är jättemånga år sedan nu. men riktigt hela vägen tillbaks är vi väl ändå inte. gpu och cpu ju ganska olika varandra idag, bara att de sitter i samma lilla låda istället för separat. jag skulle tippa att olikheterna inte kommer minska bara för att de sitter bredvid varandra eftersom det kan vara bra att vara bra på olika saker, men ja iofs kan man väl se det som att det är en grafikdedikerad del av cpu och därför samma i guess

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av DUNXIII:

Den kylningen till Steamroller? Njaaaa tror inte det va?

Det är nog snarare Kabini. Kan ju dock vara så att Steamroller är strömsnålare och kommer komma i en del strömsnåla varianter.

Permalänk
Medlem

Sånna här saker är alltid kul att se! Spännande år

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bassefrom:

Det är nog snarare Kabini. Kan ju dock vara så att Steamroller är strömsnålare och kommer komma i en del strömsnåla varianter.

Kaveri (APU med Steamroller + GCN) kommer finnas ner till 15W om jag inte minns fel. 15W - varianten lär ju dock ha rätt låg klockfrekvens. Jag skulle också tro att det är Kabini, Kaveri ligger så mycket längre fram i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleeee:

verkar ju som att du spelar BF3 ? Varför spelar du det om du inte tycker det dom gör är bra ?

Därför att: #1 spelar ENBART för competitive vilket DICE failat totalt med också. Pub suger så jävla hårt i BF3. #2 det finns inga andra spel med samma upplägg 8v8. Då jag Avskyr 5v5 inf osv.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Ett alternativ som ni missar är att det kan vara en åttakärnors Jaguar med 1280 shaders.
Var är RAM-slotarna, Nordbrygga och Sydbrygga?

Permalänk

klockren designdator att montera på vägen bredvid proppskåpet!

Hoppas AMD börjar få ordning på CPU-prestandan i sina prollar.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Tänk, jag är så gammal att jag minns när man började separera grafik och CPU med 3dfx Voodoo-korten m.m. Nu är det på väg tillbaks igen, CPU och GPU integrerade med varandra.

Cirkeln är sluten - Jag minns när jag faktiskt fick igång två 3dfx Voodoo2 ihopkopplade långt innan SLI eller CFX var uppfunnet.... Jäklar vad Unreal 1 gick fint då.
Lite mer on topic - undrar om detta innebär att PC-versioner av multiplattformare kommer att kräva viss AMD hårdvara för att minimera portningskostnader?

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Skrivet av MatsDahlgren:

undrar om detta innebär att PC-versioner av multiplattformare kommer att kräva viss AMD hårdvara för att minimera portningskostnader?

risken är att grafiken ändå programmeras med directx eller opengl.
dock så finns det kanske en del native code till shaders och sånt.
Den koden kanske man inte orkar specialskriva för alla platformar varför vissa kommer få optimerad native kod till sin AMD plattform, medans andra användare utan AMD hårdvara får nöja sej med icke optimerad standard kod, som kompilerats i en vanlig tråkig standard kompilator med vanliga standard directx bibliotek.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Tänk, jag är så gammal att jag minns när man började separera grafik och CPU med 3dfx Voodoo-korten m.m. Nu är det på väg tillbaks igen, CPU och GPU integrerade med varandra.

Ursäkta den okunnige, men vilka processorer (antar att du syftar på Pentium-generationen) hade integrerad grafik? Eller syftar du på att man lät CPU sköta även den avancerade grafiken tidigare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Ursäkta den okunnige, men vilka processorer (antar att du syftar på Pentium-generationen) hade integrerad grafik? Eller syftar du på att man lät CPU sköta även grafiken tidigare?

Grafiken har väl skötts av grafikkort sedan tidernas begynnelse, det nya med de dedikerade korten är att de nu även sköter 3D-uträkningarna. Är väl det som åsyftas, de tidigare grafikkorten gick att få att utföra scrollning och enkla hårdvarueffekter men inga egentliga beräkningar.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Cirkeln är sluten - Jag minns när jag faktiskt fick igång två 3dfx Voodoo2 ihopkopplade långt innan SLI eller CFX var uppfunnet.... Jäklar vad Unreal 1 gick fint då.
Lite mer on topic - undrar om detta innebär att PC-versioner av multiplattformare kommer att kräva viss AMD hårdvara för att minimera portningskostnader?

xD Vad?! Du vet att SLI kom med Voodoo-korten va? nVidia döpte sin teknik till SLI för att leva vidare på namnet för tekniken som 3DFX hade för att koppla samman flera Voodookort va? Så SLI var i allra högsta grad uppfunnet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scan-Line_Interleave