Permalänk

Nergradering W8 W7 problem

Hejhej!

Har en laptop som kom med Windows 8 vid köp.

Det är en HP B002eo UltraBook.

Grejen är såhär att jag vill ha Windows 7.
Och då köpte jag även Windows 7.

Eftersom datorn inte har en intern cd/dvd läsare så kör jag på en extern via USB.

Startar installationen av Windows 7.

Då accepterar jag användarvillkoren och går vidare.
När jag väljer avancerad istället för att bara "uppgradera" windowset så skall man ju kunna få upp en lista av vilka hårddiskar/hårddisk som finns i datorn:

Detta finnes ej, då jag antar att komponenterna är gjorda för Windows 8 och saknar därför drivrutinerna.

Min fråga nu är,
Kan jag någonstans i Windows 8 hitta dessa drivrutiner?

Jag försökte gå Windows->System32 och sedan drivers och drog över dom på en USB som jag försökte leta i sen när man skulle bläddra efter drivrutinerna för att hitta hårddisken vid formateringen.
Hittade dock inte USB minnet,

Måste man göra den bootbart eller något?

hjälp plox!

Permalänk

Ja den måste vara bootbar

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Rekordmedlem

Du får troligen ladda ner drivrutinen till diskkontrollern på datorns hemsida, eller hos intel. sedan kopierar du in den på usbminnet och väljer att ladda in den när installationen frågar om du vill ladda drivers.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Man bör inte köpa en Windows 8-dator om man inte vill ha Windows 8. Risken är att det inte finns Windows 7-drivrutiner eller att det är Windows 8-specifik hårdvara i den. Så mitt tips är att lämna tillbaks den medan du kan och skaffa en med Windows 7 istället.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Windows 8 pro innehåller en nergraderingslicens så det ska inte vara några problem att installera.

Det du behöver göra är att gå in i bios och ändra till legacy support, för windows 7 använder inte UEFI diskar.

Så ser det ut på min Lenovo. (thumbnail)

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan också behöva stänga av USB 3.0 i BIOS för att många nya datorer (speciellt Ultrabooks) kommer bara med USB 3.0-portar och Windows 7 har inga drivrutiner för dem. Om datorn kom med Win 8 Pro så borde det gå att ställa om portarna till USB 2.0 i BIOS eftersom det är tänkt att man ska kunna nergradera till Windows 7. Kan stå något om xHCI eller EHCI och istället för USB 2/3 och i så fall ska du stänga av xHCI eller slå på EHCI.

EDIT: Kollade upp datormodellen hos HP och den ska ha en vanlig USB 2.0-port också. Den ska fungera under installationen, använd en USB-hubb om du behöver fler portar för de andra portarna i datorn fungerar inte tills du installerat drivrutiner.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd

Kolla om det är en native advanced format hårddisk också, då måste du byta den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...