Permalänk
Medlem

3.4 till 4.0 öka volt?

Är det ok att köra 4ghz på samma volt som 3.4 på min 3570k? eller bör jag öka den en anning?

Permalänk
Medlem

öka den lite i taget tills det blir stabilt i minst en halvtimmes belastning i prime 95. du ska inte behöva ta dig över 1.28v
hoppa små steg uppåt tills du får bluescreen på stockvolt sen höjer du den och fortsätter belasta osv...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av robano:

Är det ok att köra 4ghz på samma volt som 3.4 på min 3570k? eller bör jag öka den en anning?

Det är ju inte skadligt att köra den på lägre volt så vitt jag vet men om CPUn inte får tillräcklig strömtillförsel så får du troligtvis blåskärm tills du höjer volten eller sänken klocken.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Medlem

Det är volt som är det näst mest skadliga för en processor värme är nr1.
Man ökar värmen ganska lite när man bara ökar hastigehten på en cpu men du ökar värmen ganska mycket genom att öka volten.
Så med andra ord ska man alltid köra så låg volt som möjligt dock så blir ju datorn instabil med bluescreens,låsningar,omstarte som följd om man har för låg volt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av grizzly666:

Det är volt som är det näst mest skadliga för en processor värme är nr1.
Man ökar värmen ganska lite när man bara ökar hastigehten på en cpu men du ökar värmen ganska mycket genom att öka volten.
Så med andra ord ska man alltid köra så låg volt som möjligt dock så blir ju datorn instabil med bluescreens,låsningar,omstarte som följd om man har för låg volt.

Volt är en enhet. Med volt mäter man spänning.
Precis som meter inte är farligt för dig. Men man kan mäta ett fall i meter. (Nu är det visserligen inte fallet som är farligt utan accelerationen i slutet av fallet när man helt plötsligt träffar marken och ska stanna)

Du kan dessutom inte ha för låg volt, du kan ju inte ha en för kort meter, utan en meter är just en meter.
En volt är den spänning som krävs för att driva en laddning på 1Ampere genom ett motstånd på 1Ω(Ohm).
Ursprungligen var 1meter 1/40 000 000 av jordens omkrets.

Även definierad som 1/10 000 000 mellan ekvatorn och nordpolen. Numera är En meter är numera formellt definierad som längden av den sträcka som ljuset tillryggalägger i absolut vakuum under tiden 1/299 792 458 sekund.

Dold text

Spänning kan vara farligt för CPU om man går mot 1.5V eller högre under en längre period på IB.
Det är först i kombination med höga temperaturer som det blir ordentligt slitage.

OT: Till TS:
Det är helt upp till vilken ViD du har på din processor. Detta är grundinställningen som moderkortet får från just din CPU. Denna är unikt frammätt av intel i fabrikationsprocessen så vi kan omöjligt svara på din fråga med 100% säkerhet utan alla gissar mer eller mindre kvalificerat.

Personligen kunde jag gå upp till 4.2GHz på auto vilket i sig var samma spänningar som stock inställningarna för min CPU. Strax under 1.2V.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin