Windows Server 2012 eller 2008 för Server

Permalänk
Medlem

Windows Server 2012 eller 2008 för Server

Hej,
Jag söker det bästa från Windows i server väg som klarar att hålla sig på låg användning av RAMet då jag skall ha massor utav program och olika host program i bakgrunden som kommer stå på 24/7, samt lite backup program för säkerhetens skull. Jag kommer ha diverse program för att hålla igång hemsidor och diverse administrerings program på servern för att styra nätverket och hur uppkopplingen används till servern. Skall vara en server andra kan ansluta sig till via FTP

Hade gärna tagit Linux egentligen, men jag kan inte köra Wine för att hosta servers via Windows program på grund utav att Wine är så ostabilt.
Windows 2012 eller Windows 2008? Vad är bäst att välja om man behöver mycket RAM över till program?
Kan någon nämna t.ex. fördelar med 2012 eller 2008?

Jag kommer ha en 8 kärnig processor, 12GB RAM, 120GB SSD och 1TB hårddisk.

Tackar för all hjälp jag kan få.

EDIT: Jag har valt Windows Server 2012.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Hej,
Jag söker det bästa från Windows i server väg som klarar att hålla sig på låg användning av RAMet då jag skall ha massor utav program och olika host program i bakgrunden som kommer stå på 24/7, samt lite backup program för säkerhetens skull. Jag kommer ha diverse program för att hålla igång hemsidor och diverse administrerings program på servern för att styra nätverket och hur uppkopplingen används till servern. Skall vara en server andra kan ansluta sig till via FTP

Hade gärna tagit Linux egentligen, men jag kan inte köra Wine för att hosta servers via Windows program på grund utav att Wine är så ostabilt.
Windows 2012 eller Windows 2008? Vad är bäst att välja om man behöver mycket RAM över till program?
Kan någon nämna t.ex. fördelar med 2012 eller 2008?

Jag kommer ha en 8 kärnig processor, 12GB RAM, 120GB SSD och 1TB hårddisk.

Tackar för all hjälp jag kan få.

Windows Server 2012, inget snack om det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Snusfri

Håller med strejf, Windows Server 2012 skall du satsa på.
Snabbare, stabilare och mindre resurskrävande än 2008.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Windows server 2012 har pekskärms UI? "lol" seriöst?

Permalänk
Medlem

2012 med server core lär väl vara perfekt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Och? Precis som i Windows 8 kan man välja mellan vanliga skrivbordet eller "new ui". Hela GUI:t är f.ö. numera en feature som man kan ta bort och lägga till som man vill. Och till TS, ja - du bör välja 2012. Det är resurssnålt, snabbt och stabilt och en klar förbättring över 2008R2 i allmänhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Windows server 2012 har pekskärms UI? "lol" seriöst?

Nej, det har nya startmenyn men inga appar eller så. Dock så är det normala sättet att interagera mot en server via webbgränssnittet snarare än direkt på maskinen så jag vet inte vad det skulle ha för betydelse.

Edit: Till grundfrågan, WS2012 är bättre på alla sätt så ta det. Priset är den enda nackdelen gentemot 2008 men jag antar att du har tillgång till Dreamspark eller liknande, spelar priset stor roll kanske du skulle köra på WHS2011 (kostar typ 360:- nu) eller bara vanligt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Nej, det har nya startmenyn men inga appar eller så. Dock så är det normala sättet att interagera mot en server via webbgränssnittet snarare än direkt på maskinen så jag vet inte vad det skulle ha för betydelse.

Edit: Till grundfrågan, WS2012 är bättre på alla sätt så ta det. Priset är den enda nackdelen gentemot 2008 men jag antar att du har tillgång till Dreamspark eller liknande, spelar priset stor roll kanske du skulle köra på WHS2011 (kostar typ 360:- nu) eller bara vanligt Windows.

Fullskärmsstartmeny på en server? "Okej" MS är ju helt snett på det nu alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Priset är den enda nackdelen gentemot 2008 men jag antar att du har tillgång till Dreamspark eller liknande, spelar priset stor roll kanske du skulle köra på WHS2011 (kostar typ 360:- nu) eller bara vanligt Windows.

Korrekt, jag har tillgång till Dreamspark, så Windows Server 2008/2012 är helt gratis att ladda ned, vilket är rätt bra.

Kör på WS2012 för övrigt då det verkar vara bäst.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Fullskärmsstartmeny på en server? "Okej" MS är ju helt snett på det nu alltså.

Men hur ofta sitter du vid servern och jobbar liksom? Inte för att en startmeny i helskärm gör att den är sämre på något sätt, jag tycker den fungerar utmärkt i W8, men även om man inte tycker det så har det väl ingen som helst betydelse på en server?

Skrivet av bullen181:

Korrekt, jag har tillgång till Dreamspark, så Windows Server 2008/2012 är helt gratis att ladda ned, vilket är rätt bra.

Kör på WS2012 för övrigt då det verkar vara bäst.

Gör så. Det är inte helt enkelt att sätta upp servern men det löser du säkerligen och 2012 lär vara lättare att sätta upp än 2008.

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för windowsprogram du skall köra som inte finns till linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Fullskärmsstartmeny på en server? "Okej" MS är ju helt snett på det nu alltså.

Det beror på hur man ser det, det finns många som använder sig av en Window Server-maskin som användare sedan remote-desktop'ar...

I andra fall handlar det nog mest om att visuellt enkelt kunna skilja versioner åt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Men hur ofta sitter du vid servern och jobbar liksom? Inte för att en startmeny i helskärm gör att den är sämre på något sätt, jag tycker den fungerar utmärkt i W8, men även om man inte tycker det så har det väl ingen som helst betydelse på en server?

Gör så. Det är inte helt enkelt att sätta upp servern men det löser du säkerligen och 2012 lär vara lättare att sätta upp än 2008.

Nä du har en poäng, men det känns inte seriöst att ha pekplatta-UI / fullskärmsstartmeny på en server, speciellt när den inte används. Och jag håller inte med om att den fungerar "utmärkt" i windows 8 heller. Min startmeny är helt tom, vilket innebär att min dator startar upp men en blue-screen som det står "start" på uppe i ena hörnet. Hur stor användning har jag för det?

Permalänk
Medlem

Server 2012 helt klart, du har mycket förbättrad funktionalitet där, speciellt när det kommer till

  1. Virtualizering Hyper-V 3

  2. SMB 3.0 (om du skall köra på ett SAN eller liknande hemma får du grym prestanda)

  3. Storage spaces för lokala diskar SMB 3.0 där också

  4. Nya server managern

Nya server managern är för övringt grymt jävla bra, en annan sak som är ny är att du inte längre behöver tillgång till media alls utan allt tankas ifrån Windows Update vilket är riktigt smidigt också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nä du har en poäng, men det känns inte seriöst att ha pekplatta-UI / fullskärmsstartmeny på en server, speciellt när den inte används. Och jag håller inte med om att den fungerar "utmärkt" i windows 8 heller. Min startmeny är helt tom, vilket innebär att min dator startar upp men en blue-screen som det står "start" på uppe i ena hörnet. Hur stor användning har jag för det?

Hur ofta är du i startmenyn på ett serversystem? nästan adlrig, och i server 2012 har du nya server manager vilket betyder att du aldrig behöver en startmeny.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Hur ofta är du i startmenyn på ett serversystem? nästan adlrig, och i server 2012 har du nya server manager vilket betyder att du aldrig behöver en startmeny.

Ja det är ju det som är min poäng, så varför envisas de med att ha pekplatta-UI på servern? Helt snett ju

EDIT: Fan förlåt till TS, nu "kapade" jag tråden helt. Jättedåligt av mig, Jag lämnar tråden nu.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Windows server 2012 har pekskärms UI? "lol" seriöst?

Hm, det ryktades ju om att det skulle slopas på servern, tydligen inte.

Men jag kan faktiskt se ganska stor nytta med det där, om det görs på rätt sätt. Det skulle ge möjligheten till att sköta lokal service med enbart en liten pekskärm, och slippa släpa med inputenheter.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Nått annat som är coolt som jag inte nämnde är deduplication (före och efter)

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Nya server managern är för övringt grymt jävla bra, en annan sak som är ny är att du inte längre behöver tillgång till media alls utan allt tankas ifrån Windows Update vilket är riktigt smidigt också.

Förutom .Net Framework 3.5, lol. Så jävla mycket extrajobb som just det paketet har skapat, brr..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Förutom .Net Framework 3.5, lol. Så jävla mycket extrajobb som just det paketet har skapat, brr..

nej, sålänge du inte kör wsus fungerar det väll fint? har du org media pekar du ju ut den annars bara det brukar gå ganska smidigt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

2012 helt klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

nej, sålänge du inte kör wsus fungerar det väll fint? har du org media pekar du ju ut den annars bara det brukar gå ganska smidigt.

Mja, okej då. Det är WSUSen som är boven i dramat, men still..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Mja, okej då. Det är WSUSen som är boven i dramat, men still..

se till att ha det paketet på WSUSen så är ju problemet löst

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Nä du har en poäng, men det känns inte seriöst att ha pekplatta-UI / fullskärmsstartmeny på en server, speciellt när den inte används. Och jag håller inte med om att den fungerar "utmärkt" i windows 8 heller. Min startmeny är helt tom, vilket innebär att min dator startar upp men en blue-screen som det står "start" på uppe i ena hörnet. Hur stor användning har jag för det?

Öh.. det där var kanske inte så bra argument.

Skrivet av n_sandstrom:

Hm, det ryktades ju om att det skulle slopas på servern, tydligen inte.

Men jag kan faktiskt se ganska stor nytta med det där, om det görs på rätt sätt. Det skulle ge möjligheten till att sköta lokal service med enbart en liten pekskärm, och slippa släpa med inputenheter.

Jo det hade absolut kunnat vara användbart, tyvärr är det inte fallet ännu. WS2012 har en startmeny i helskärm, annars är det samma gränssnitt som tidigare. Typ:

Start:

Vanliga gränssnittet vid administration:

Dold text

Kanske kommer det "appar" för serveradministrationen, antingen att köras direkt eller remote. Kanske inte för alla uppgifter direkt men en del vanligare kan man säkert få in i ett pekgränssnitt.

Permalänk
Medlem

Får tacka alla för svar. Windows Server 2012 får det bli.
Så ha en fortsatt trevlig dag.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Öh.. det där var kanske inte så bra argument.

Jo det hade absolut kunnat vara användbart, tyvärr är det inte fallet ännu. WS2012 har en startmeny i helskärm, annars är det samma gränssnitt som tidigare. Typ:

Kanske kommer det "appar" för serveradministrationen, antingen att köras direkt eller remote. Kanske inte för alla uppgifter direkt men en del vanligare kan man säkert få in i ett pekgränssnitt.

Varför inte? Det är ju exakt så det är.

Permalänk

Är det btw någon som vet hur "flexibel" licensen för WS2012 är?
Jag har en serverlicens, men ännu ingen hårdvara för den. Dock har jag ett par gamla laptops jag skulle kunna använda för "trial-run's" innan jag slänger ihop min riktiga server.
Hamnar i man i en värld full av problem om man aktiverar licensen på den dator, och sedan försöker ominstallera den på en annan?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Varför inte? Det är ju exakt så det är.

Jo självklart har man ingen nytta av ett gränssnitt om man tar bort all funktionalitet från det. Har du inget på skrivbordet har du ingen nytta av det, har du inga genvägar i aktivitetsfältet har du ingen nytta av det och har du inga genvägar i start så blir självklart nyttan mindre (även om sök, alla program osv. fortfarande fungerar). Skulle du köpa en bil och av någon anledning vägra hälla i bränsle och sen klaga en massa för "Vad har jag för nytta av en bil som inte går framåt" så är inte det heller ett bra argument. Totalvägrar du att använda en sak, oavsett om du har goda anledningar eller inga alls (vilket jag tycker är fallet i denna fråga) så kanske du inte ska köpa en produkt som till stor del går ut på att använda den saken. Nu går det dock utmärkt att använda Windows utan att ha något i start, många använder redan det på det sättet även om de inte tömt start. Men problemet är inte så stort heller, du får se en tom skärm när du startar datorn som du med en knapptryckning kan få bort, en skärm som du själv har tömt på innehåll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jo självklart har man ingen nytta av ett gränssnitt om man tar bort all funktionalitet från det. Har du inget på skrivbordet har du ingen nytta av det, har du inga genvägar i aktivitetsfältet har du ingen nytta av det och har du inga genvägar i start så blir självklart nyttan mindre (även om sök, alla program osv. fortfarande fungerar). Skulle du köpa en bil och av någon anledning vägra hälla i bränsle och sen klaga en massa för "Vad har jag för nytta av en bil som inte går framåt" så är inte det heller ett bra argument. Totalvägrar du att använda en sak, oavsett om du har goda anledningar eller inga alls (vilket jag tycker är fallet i denna fråga) så kanske du inte ska köpa en produkt som till stor del går ut på att använda den saken. Nu går det dock utmärkt att använda Windows utan att ha något i start, många använder redan det på det sättet även om de inte tömt start. Men problemet är inte så stort heller, du får se en tom skärm när du startar datorn som du med en knapptryckning kan få bort, en skärm som du själv har tömt på innehåll.

Men jag har allt på antingen skrivbordet eller aktivitetsfältet. Startmenyn har jag inte använt sedan windows 95. Nu helt plötsligt måste jag ha den i fullskärm (Konstant blue-screen) och jag kan inte stänga av den. Kan köpa det på klient OS och pekplatta, men på en server? kom in i matchen nu Microsoft, innan det är för sent.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Men jag har allt på antingen skrivbordet eller aktivitetsfältet. Startmenyn har jag inte använt sedan windows 95. Nu helt plötsligt måste jag ha den i fullskärm (Konstant blue-screen) och jag kan inte stänga av den. Kan köpa det på klient OS och pekplatta, men på en server? kom in i matchen nu Microsoft, innan det är för sent.

Jo, men det är ju helt och hållet ditt val att helt tömma startmenyn på innehåll. Att den sen är tom borde väl vara vad du är ute efter, annars hade du väl inte tömt den? Du behöver aldrig se den mer än just efter systemstart, vilket på en server (som är vad vi diskuterar) knappast borde inträffa särskilt ofta.