Quo kickstartar moderkort för alla operativsystem – inklusive Mac OS X

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Dom måste ligga lågt med kostnaden för OSX delvis för att lättare sprida sitt eget och Windows erbjuder mer allround möjligheter och stöjder mer och har otroligt mycket större marknadsandelar i världen.

Låg efterfrågan = lågt pris.

Hade Apple sett till att det varit möjligt att installera OS X lätt på vilken dator som helst hade du haft en poäng; nu är det inte så och därför har du helt fel.

Permalänk
Medlem

Så de påstår alltså att all hårdvara fungerar direkt vid första uppstart i OSX? Utan att ändra i kext´s osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Mitt ursprungspåstående:

Jag anser fortfarande att Mac OS X inte säljs löst och att missbruk av uppgraderingpaketet är ett upphovsrättbrott. "copyright violation"

Då tycker jag att du ska läsa upphovsrättslagen 26 g § ..

Den säger uttryckligen att har du köpt det har du rätt att göra vad du vill med det, och om EULA säger emot så är den inte giltig.

Sålänge du har en licens/köpt mjukvaran har du rätt att pilla på den bäst du villl.
Vi har rätt liberala datalagar i sverige och inte speciellt många EULA's som är giltiga i sin helhet.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem

intressant, jag som trodde Apple redan hade moderkort som kunde köra "alla" OS.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Dessa stöds INTE av OSX:
Radeon HD 6900 series
Radeon HD 7000 series

Stöd för 7000-serien verkar komma i 10.8.3-uppdateringen som bör släppas när som helst (kanske redan i kväll).

http://www.macrumors.com/2012/11/27/os-x-10-8-3-beta-contains...

Skrivet av RobCar:

Professionell är man, det köper man inte. Om man vill se ut som en är en helt annan sak.

Vad menar du? Det finns hur många som helst som jobbar med Mac professionellt. Framförallt när det gäller musikproduktion. På den Hackintosh jag har blev det exempelvis bra mycket längre fördröjning (latency) i programmet Reason med det ljudkort jag ar (som har Windows-drivare) än om jag kör OS X. Detta betyder inte att Windows är värdelöst. Det finns andra scenarion där Windows är klart bättre – exempelvis när man behöver så hög 3D-prestanda som möjligt – eftersom det finns (och kommer snabbare ut) stöd för fler grafikkort och grafikdrivrutinerna utvecklas mycket mer/snabbare..

Skrivet av RobCar:

Och säg inte att det inte finns bra program till Windows...

Klart det inte finns bra program till Windows. Men det finns en del som bara finns till Mac och som en del föredrar av olika anledningar, liksom det bara finns en del till Windows som behövs i andra lägen. Vad jag försöker säga är att båda plattformarna är bra, men att det finns vissa områden som den ena kanske lämpar sig bättre beroende på vad man vill göra.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Stöd för 7000-serien verkar komma i 10.8.3-uppdateringen som bör släppas när som helst (kanske redan i kväll).

http://www.macrumors.com/2012/11/27/os-x-10-8-3-beta-contains...

Vad menar du? Det finns hur många som helst som jobbar med Mac professionellt. Framförallt när det gäller musikproduktion. På den Hackintosh jag har blev det exempelvis bra mycket längre fördröjning (latency) i programmet Reason med det ljudkort jag ar (som har Windows-drivare) än om jag kör OS X. Detta betyder inte att Windows är värdelöst. Det finns andra scenarion där Windows är klart bättre – exempelvis när man behöver så hög 3D-prestanda som möjligt – eftersom det finns (och kommer snabbare ut) stöd för fler grafikkort och grafikdrivrutinerna utvecklas mycket mer/snabbare..

Klart det inte finns bra program till Windows. Men det finns en del som bara finns till Mac och som en del föredrar av olika anledningar, liksom det bara finns en del till Windows som behövs i andra lägen. Vad jag försöker säga är att båda plattformarna är bra, men att det finns vissa områden som den ena kanske lämpar sig bättre beroende på vad man vill göra.

Cubase , Steinberg är ett profissionellt verktyg inom musik, finns ingen som helst anledning att köpa en Mac för att skapa musik om man har Windows 7/8.
Självklart har man inte det intregrerade ljudkretsen utan man kör på ett externt ljudkort som har funtkioner som minimal fördröjning av latency osv.
Min far skapar i Windows 7, fungerar utmärkt och han är ändå en inbiten hobby musiker och vet vad man ska ha för bästa resultat osv i Windows miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Cubase , Steinberg är ett profissionellt verktyg inom musik, finns ingen som helst anledning att köpa en Mac för att skapa musik om man har Windows 7/8.
Självklart har man inte det intregrerade ljudkretsen utan man kör på ett externt ljudkort som har funtkioner som minimal fördröjning av latency osv.
Min far skapar i Windows 7, fungerar utmärkt och han är ändå en inbiten hobby musiker och vet vad man ska ha för bästa resultat osv i Windows miljö.

Jag säger inte att det är dåligt med Windows och musik. Jag vet också flera som kör det. Men av olika anledningar är vanligt med Mac i musiksammanhang, antagligen för att många kör Logic. Kollar man på TV så är det lätt över 90% som de studios man filmar i kör Mac. Det är ofta lättare att få låg latency utan mickla för mycket. Även det inbyggda ljudkortet ger låg latency på Mac.

Jag har också ett externt Saffire Firewire-ljudkort på den Hackintosh jag kör. Det funkar med låg latency med både det inbyggda ljudet och med Firewire-kortet i OS X (behövde inte installera några drivare). I Windows 8 är det värdelöst i båda, trots AISO-drivare. Programmet Reason. Vet ej varför. Går säkert att lösa, men det är just sådant som är skönt att slippa, vilket man ofta gör i OS X.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Jag säger inte att det är dåligt med Windows och musik. Jag vet också flera som kör det. Men av olika anledningar är vanligt med Mac i musiksammanhang, antagligen för att många kör Logic. Kollar man på TV så är det lätt över 90% som de studios man filmar i kör Mac. Det är ofta lättare att få låg latency utan mickla för mycket. Även det inbyggda ljudkortet ger låg latency på Mac.

Jag har också ett externt Saffire Firewire-ljudkort på den Hackintosh jag kör. Det funkar med låg latency med både det inbyggda ljudet och med Firewire-kortet i OS X (behövde inte installera några drivare). I Windows 8 är det värdelöst i båda, trots AISO-drivare. Programmet Reason. Vet ej varför. Går säkert att lösa, men det är just sådant som är skönt att slippa, vilket man ofta gör i OS X.

Detta är mest kvalificerat skitsnack. De inbyggda ljudkorten i Mac är inget annat än Intel HDA eller Realtek ALC89x beroende på modell. Dessutom är latencyn inte alls särskilt bra under OSX (BSD). Allt detta handlar om är programvaran Logic. OSX är inte på något sätt samma sak som det gamla Mac OS då myten om att film, musik, dtp och grafik var så mycket bättre på Mac kom till.

Ja, jag använder både Hackintosh samt en äkta MacBook, och ljudet (eller funktionerna) är inte något jag anser vara outstanding på långa vägar. Är nästan beredd att påstå att det finns fler funktioner och bättre drivrutiner för Linux, och vilken sörja Linux ljud är vet nog de flesta som kommit i kontakt med det.

Har aldrig haft några problem med överdriven latency i Windows så länge jag använt ASIO. I och för sig har jag endast testat ASUS Xonar DX samt ett kort med 4 teleingångar som jag just nu glömt modellen på mer utförligt.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Skrivet av Azured:

Då är det bara att vänta på stämningen från Apple.. Om detta verkligen funkar och kompatibilitet kan uppdateras via bios vore detta ett klockrent köp.

Jodå OSX går att köpa löst.

Det går inte att köpa varken Lion eller Mountain Lion annat än från App Store (vilket kräver minst OSX 10.6.8). Dessutom kräver det att man har Snow Leopard först då det enda alternativet är uppgradering och inte ren nyinstallation. Däremot kan man, efter inköp, skriva sin Mountain Lion Installer.app till ett USB-minne eller liknande och installera utan Snow Leopard. Du kan dock inte köpa retail DVDs av varken Lion eller Mountain Lion.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk

Löst? Hur ska herrn handla det från App Store utan att redan ha minst OSX 10.6.8 föreslår herrn?

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Precis, för Apple är kända för att ta sämsta skärmpanelen som finns ute tillgänlig, bygga datorn i så mjuk plast så den nästan är böjbar och använda så dåliga batterier att man knappt hinner starta datorn!

Sen tjänar Apple på att sälja mjukvara, Apple säljer marknadens bästa mjukvaror
Se: Logic Pro, Final Cut Pro, iLife och iWork.. sen kan man såklart sitta och grina att Fruity Loops är det bästa tex.. men ja, proffsen har oftast inte fel..

Din signatur "I reject your reality and substitute my own." känns rätt trräffande.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Löst? Hur ska herrn handla det från App Store utan att redan ha minst OSX 10.6.8 föreslår herrn?

Om man nu sitter på 10.6.8 får man uppgradera till 10.7, går inte det går det inte heller installera OS X 10.8 på den datorn..

Om man nu köper en Mac utan OS X går det såklart installera 10.6.8 och uppgradera till 10.7 först, sen 10.8..
Om man inte vill det köper man OS X på AppStore i version 10.6.8 (det ska gå), och välj "install over internet" under "bootmenyn", där loggar man in på sitt iTunes konto och den kollar om man äger nån version som stödjer "install over internet"...

Nu undrar jag dock, vart köper man en Mac utan OS? och vem är så dum och köper en Mac utan OS också?

Om man fortfarande inte lyckas få tag på 10.8 eller mer tycker jag man helt enkelt får köpa 10.7 begagnat eller liknande..
Så ja... systemet är ganska "bullet-proof".

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av R34p3r:

Ja och nej, vi har ju avtalslagen som reglerar just avtal. Men visst, avtalsbrott är väl mer korrekt. Däremot kan man då med lagens hjälp ställa folk inför rätta

Jag har inte undertecknat något och vad jag vet är shrink-wrap licenser fortfarande inte laglligt bindande avtal i Sverige (eller nästan någonstans alls i världen).

Och med tanke på hur lagvidriga såna licenser brukar vara får vi vid gud hoppas det fortsätter så.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Detta är mest kvalificerat skitsnack. De inbyggda ljudkorten i Mac är inget annat än Intel HDA eller Realtek ALC89x beroende på modell. Dessutom är latencyn inte alls särskilt bra under OSX (BSD). Allt detta handlar om är programvaran Logic. OSX är inte på något sätt samma sak som det gamla Mac OS då myten om att film, musik, dtp och grafik var så mycket bättre på Mac kom till.

Ja, det är det som är grejen. Det verkar vara något med Core Audio (som det kallas) i OS X som gör att det blir låg latency på ”inbyggda ljudet” jämfört med Windows. Ingenstans påstod jag att det skulle ha med hårdvaran att göra. Det var ju just det jag menade att det inte hade att göra med.

Att Mac är ”bättre” när det gäller de saker du tar upp? Nä, det behöver inte tvunget vara så, men det verkar överlag vara mindre mickel med att få dessa saker att rulla. Kalibrering fick min gamla kollega problem med på extern skärm med en Dell och Windows 7. Profilen glömdes bort efter omstart och verkade inte universell för alla program.

Alltså, jag säger inte att Windows är hopplöst, bara att det överlag är roddigare gällande vissa saker.

Skrivet av skitskurk:

Ja, jag använder både Hackintosh samt en äkta MacBook, och ljudet (eller funktionerna) är inte något jag anser vara outstanding på långa vägar. Är nästan beredd att påstå att det finns fler funktioner och bättre drivrutiner för Linux, och vilken sörja Linux ljud är vet nog de flesta som kommit i kontakt med det.

När det gäller latency så verkar verkar vara rätt bra. Det är ju för övrigt även därför musikappar är så poppis och funkar bra på iOS - låg latency. Vet inte om de har kommit ikapp på de andra mobila plattformarna nu?

Skrivet av skitskurk:

Har aldrig haft några problem med överdriven latency i Windows så länge jag använt ASIO. I och för sig har jag endast testat ASUS Xonar DX samt ett kort med 4 teleingångar som jag just nu glömt modellen på mer utförligt.

Nä, det är väl så det ska vara. Men av någon anledning så är det segt även med AISO i Windows på min burk och det externa ljudkortet. Så är det inte i OS X på någon dator och man behöver inte pilla med någon drivrutin. Det är väl inte så dumt att slippa?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak