Det slog mig precis hur enormt mycket prestanda som står under mitt skrivbord

Permalänk
Entusiast

Det slog mig precis hur enormt mycket prestanda som står under mitt skrivbord

Jag läste nyss en artikel om att Curiosity, ni vet den där häftiga bilen som kör runt på Mars, har fått problem med sin dator och har fått slå över till reservdatorn. Tydligen sitter det en PowerPC från BAE i Curiosity (RAD750). Självklart grävde jag fram lite specar på den och tydligen är den tillverkad i 150 nm och den tickar på i 200 MHz. I övrigt har systemet 256 MB RAM, 2 GB Flash och 256 kB EEPROM. Enligt databladet harprocessorn en prestanda på 400 MIPS. Nyfiken som jag är grävde jag vidare och hittade den här artikeln på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Million_instructions_per_second#...

Då fick jag en känsla för skalan på det hela. Min mobiltelefon har 1 GB RAM, 16 GB Flash och kör en tvåkärning ARM CortexA9 på 1,2 GHz. Enligt artikeln klarar processorn ca 7000 MIPS.

Jag fortsatte att gräva och såg att en Intel i7 2600K klarar hela 128000 MIPS. Så hemma under skrivbordet har jag en dator med en processor som klarar över 300 gånger fler instruktioner per sekund, som har 60 gånger mer RAM och 128 gånger mer Flash-minne och vad gör jag med den? Surfar på internet och spelar lite spel. Vad gör NASA med sin lilla, till synes uråldriga, processor som prestandamässigt verkar motsvara en 20 år gammal Pentium*? Jo de kör runt på en annan planet. Jag känner mig nu tämligen bortskämd och det känns som om jag slösar bort massa potential.

*Ja jag vet, dålig jämförelse då Pentium inte har RAS och annat viktigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Folda? eller något liknande. Känns som den självklara lösningen på ditt moraliska dilemma

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att grejjerna som kör runt på mars måste fungera. Under inga omständigheter så får den sluta fungera, vilket är aningen högre krav än vad konsumentdatorn har på sig Sen så är kanske energiåtgången en annan tanke? När det gäller såna system så kan jag tänka mig att de bantar ned hårdvaran så mycket det går för att kunna minska på energiåtgången.

Permalänk
Medlem

Ganska många saker hamnar nog före "råprestanda" i kravspecen om man ska bygga en marsbilsdator.

Jag kan ha missuppfattat hur det går till, men rymdfarkoster har aldrig behövt speciellt mycket datorkraft, så att jämföra deras datorer med miniräknare (som man gjorts edan 70-talet och alltid blivit förbluffade) blir alltid lite fånigt. Eftersom rymden är ganska förutsägbar så kan man räkna ut det mesta på förhand och om det skulle hända något oförutsett (att en stenbumling frontalkrockar med plåtlådan) så kan man ändå inte göra så mycket.

Permalänk
Medlem

För att inte tala om att program och programmet säkerligen bestämdes och i stort sett utvecklades klart tidigt i projektet. Alltså, att man visste vilka specs man behövde för uppdraget långt innan man ens började bygga på Curiosity.
Vidare så är min PC bloatad av massa skit som inte passar på ett uppdrag på Mars. Många av kretsarna och programmen är säkerligen på det hela specialtillverkade och specialdesignade för att passa uppdraget, där inget lämnas åt slumpen och där färre funktioner är bättre än fler.

Annars, leta fram små chip på ditt moderkort och fundera över varför de är vid en första anblick underdimensionerade.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Tid och komplexitet är ett stort problem. Och datorkraft är idag ganska billigt och alla seriösa programvaror stöder klusteruppdelning av processerna.
Resultatet av detta blir mycket återanvändande av moduler även om detta i många fall blir ett ineffektivt program.
Nasa däremot arbetar med en helt annan budget, samt det de styr är inget märkvärdigt om man bortser från makapären befinner sig.

Om man har en dator hemma och vill utnyttja datorkraften så börja koda. Ju sämre programmerare man är ju mer datorkraft behöver man. Jag själv är så dålig kodare så det finns ingen vanlig persondator som hinner kompilera klart mitt program från att jag lämnar jobbet tills jag kommer dit nästa morgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast

Jo jag är fullt medveten om att det är helt andra krav men blev bara så förvånad över att det var så extremt stor skillnad i kraft.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Fortfarande en jämförelse mellan en gepard och en Koenigsegg CCX. Styrkan hos CCX i geparden skulle i bästa fall inte vara till nytta.

Sen å femte sidan så är prestanda och hastighet inte av vikt. Trots allt, dem mesta tiden går åt till att köra fåtal meter och vänta på att en arm ska arbeta klart innan man väntar på att kameran ska vridas lite och skicka en bild med delay som får 2ch.ru att framstå som koffeinstinnt schnelltåg.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

De valde en i rymdsammanhang väldigt beprövad dator som de visste var stabil, prestandan var lägre prioriterad som sagt var.
Men trots att vi har så snabba datorer hemma så gör de flesta ändå "inget vettigt" med dem, surfar, spelar spel och kollar film. Ja du kanske redigerar lite foton med, det är ju ganska vettigt i och för sig. Inte för att jag gör något direkt vettigt heller för den delen...

Fast jag labbar även med klenare datorer typ microkontrollers och sådant och de kanske kör sisådär 16 MHz med 8 bitar men ändå kan man göra imponerande saker med dem. Hemligheten ligger mycket i att ha optimerad programvara som gör just vad som avsetts och inget annat onödigt. En annan fördel med långsammare datorer är att man kan få dem att dra lite ström så att de kan köras lång tid på svaga batterier.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

De valde en i rymdsammanhang väldigt beprövad dator som de visste var stabil, prestandan var lägre prioriterad som sagt var.
Men trots att vi har så snabba datorer hemma så gör de flesta ändå "inget vettigt" med dem, surfar, spelar spel och kollar film. Ja du kanske redigerar lite foton med, det är ju ganska vettigt i och för sig. Inte för att jag gör något direkt vettigt heller för den delen...

Fast jag labbar även med klenare datorer typ microkontrollers och sådant och de kanske kör sisådär 16 MHz med 8 bitar men ändå kan man göra imponerande saker med dem. Hemligheten ligger mycket i att ha optimerad programvara som gör just vad som avsetts och inget annat onödigt. En annan fördel med långsammare datorer är att man kan få dem att dra lite ström så att de kan köras lång tid på svaga batterier.

Det är såna här uppenbarelser som får mig att bli sjukt sugen på att lära mig mer om mikrocontrollers och elektronik. Det snurrar runt lite små tankar på projekt som alla faller på avsaknad av kunskap. Får se till att bli klar i skolan någon gång så jag får tid att lära mig nya saker.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Det är såna här uppenbarelser som får mig att bli sjukt sugen på att lära mig mer om mikrocontrollers och elektronik. Det snurrar runt lite små tankar på projekt som alla faller på avsaknad av kunskap. Får se till att bli klar i skolan någon gång så jag får tid att lära mig nya saker.

Läser inte du civilingenjör inom elektronik eller liknande? Hade för mig det.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crippa90:

Läser inte du civilingenjör inom elektronik eller liknande? Hade för mig det.

Nej kemiteknik och en master i energiteknik. Den enda elen utöver väldigt grundläggande likström jag har läst är en kurs i elnät där jag räknade lite på överföring av trefas med lite transformatorer, generatorer och motorer. Min grej är energiomvandling, termodynamik och lite transportprocesser. Plus blandat miljöflum.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Nej kemiteknik och en master i energiteknik. Den enda elen utöver väldigt grundläggande likström jag har läst är en kurs i elnät där jag räknade lite på överföring av trefas med lite transformatorer, generatorer och motorer. Min grej är energiomvandling, termodynamik och lite transportprocesser. Plus blandat miljöflum.

Jaha där ser man. Men mikroprocessorer är sjukt roliga och man kan göra mycket med dom trots "kass" prestanda. Slänger upp en liten skrytfilm på en robot jag var med och byggde i höstas där vi använde oss av 3 st Atmega16, och var inte ens nära att använda dess fulla potential!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej kemiteknik och en master i energiteknik. Den enda elen utöver väldigt grundläggande likström jag har läst är en kurs i elnät där jag räknade lite på överföring av trefas med lite transformatorer, generatorer och motorer. Min grej är energiomvandling, termodynamik och lite transportprocesser. Plus blandat miljöflum.

Men det är ändå "miljöflum" som kemi och energiteknik som är famtidsbranchen tror jag. Exempelvis forskning om nya bränslen till våra bilar.