Acer Iconia W510 vs Asus VivoTab Smart ME400C

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

Jag skulle valt denna
http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/tangentbord/microsoft-wedgemobilekeyboard/174405.7178/

Om jag ändå köper Bt bord.
Men personligen ska vänta på dess Asus tillbehör..

Hur går det med Vivo smart, Nån mer som skaffat som vill dela med sig info?
Ska nog köpa en imorgon!

Jo, lutar åt ett såndant, saken är dock den att elgiganten är den enda elektronikbutik som finns där jag bor, så tänkte att det var en enkel lösning, otålig som man är, men blir nog Microsoft bordet, skönt med inkluderat ställ.

Förövrigt kan jag säga att jag är helnöjd med Vivoplattan, snabb som skabb och grymt med "riktiga" Windows! Dock lite dåligt apputbud en så länge, men det ökar snabbt, sen kan man ju installera alla riktiga program som te.x Spotify, och Facebook funkar ju kanon i webläsaren, likaså Youtube och övriga videosidor.

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är nackdel med dessa plattor som jag nu börjar känna av i vardagen lite då och då är att Dessa är Win plattor! Och då är det rätt naturligt att då och då behövs usb uppkopplingar!
T.ex försökte koppla upp en Usb hd till denna, men lyckades ej med den adapter jag köpt nu!
Köpte en Micro Usb till Usb http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163711-deltaco_usb-adapter_typ_a_ho-typ_micro_b_ha_svart

Tråkiga är att denna funkar inte då jag såg att Micro kontakten är Längre på med följande kabeln
Tycker dem bör lägga nån jävle adapter med! + att alla win plattor bör ha åtminstonde 2 usb platser..
Du måste alltså köra extra usb adapter + hub för att koppla fler prylar! Och då vinner en Bärbar över denna i funktioner..
Ska köpa denna och se hur det blir! http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/28815-deltaco_usb_konbytare_typ_a-a

Under tiden så får man jaga bättre lösningar!

Får kanske köpa en större Micro SD kort än 32 gb... och ha mera på cloud..
Annas övrigt så är plattan grym..stabil...klarat allt jag kört ännu...

En annan nackdel är att den är Fingeravtrycks magnet! Måste ha trasan med hela tiden

Vet ej om jag ska skapa en annan tråd här för att vi ska dela med oss när dess original tillbehör kommer till Sv?
Ebay finns locket och tangentbordet redan..

Ingen som har testat och uppdatera plattan via Asus uppdateringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

Det jag tycker är nackdel med dessa plattor som jag nu börjar känna av i vardagen lite då och då är att Dessa är Win plattor! Och då är det rätt naturligt att då och då behövs usb uppkopplingar!
T.ex försökte koppla upp en Usb hd till denna, men lyckades ej med den adapter jag köpt nu!
Köpte en Micro Usb till Usb http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163711-deltaco_usb-adapter_typ_a_ho-typ_micro_b_ha_svart

Tråkiga är att denna funkar inte då jag såg att Micro kontakten är Längre på med följande kabeln
Tycker dem bör lägga nån jävle adapter med! + att alla win plattor bör ha åtminstonde 2 usb platser..
Du måste alltså köra extra usb adapter + hub för att koppla fler prylar! Och då vinner en Bärbar över denna i funktioner..
Ska köpa denna och se hur det blir! http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/28815-deltaco_usb_konbytare_typ_a-a

Under tiden så får man jaga bättre lösningar!

Får kanske köpa en större Micro SD kort än 32 gb... och ha mera på cloud..
Annas övrigt så är plattan grym..stabil...klarat allt jag kört ännu...

En annan nackdel är att den är Fingeravtrycks magnet! Måste ha trasan med hela tiden

Vet ej om jag ska skapa en annan tråd här för att vi ska dela med oss när dess original tillbehör kommer till Sv?
Ebay finns locket och tangentbordet redan..

Ingen som har testat och uppdatera plattan via Asus uppdateringen?

Tar det inte bort lite från hela poängen med plattan om man kör in massa USB kontakter, vare sig dem är micro eller fullstora, jag menar, plattan är ju inte tänkt att iaf inte än ta över som en bärbar. Haswell kommer definitivt pusha för detta men jag tror vi får vänta till vi vår Haswells motsvarighet till Ivy Bridge innan vi ser att Win plattorna tar över från bärbara.

Mycket av detta är också beroende på hur bra Asus etc kan göra trådlösa små/smala tangentbord, det är ju ingen som direkt rosar marknaden med grymma modeller av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Tar det inte bort lite från hela poängen med plattan om man kör in massa USB kontakter, vare sig dem är micro eller fullstora, jag menar, plattan är ju inte tänkt att iaf inte än ta över som en bärbar. Haswell kommer definitivt pusha för detta men jag tror vi får vänta till vi vår Haswells motsvarighet till Ivy Bridge innan vi ser att Win plattorna tar över från bärbara.

Mycket av detta är också beroende på hur bra Asus etc kan göra trådlösa små/smala tangentbord, det är ju ingen som direkt rosar marknaden med grymma modeller av detta.

Förstår detta!
Men faktorn är om en Win platta har "rätt" hårdvara så kan den ju ersätta en bärbar!
Hade en W501 där den hade 2 fullstora usb, 1 hdmi, 1 docka med 2 usb och en rj45
dock sög den batteri mässig! och var självklart betydligt tyngre och sämre skärm...
Tror att Surface kan lyckas om priset inte blir alltför mycke (Pro) modellen

En annan som är riktig bra som jag kände på en mässa är Ativ Pro från Samsung! Den är en "riktig" bärbar men kan delas i 2 delar..Nackdelen åter igen om man ska ta den som en nackdel är priset..

Skulle också vara jätte bra om Asus/någon kom med ett tangentbord till denna Ativ smart som man kan ha på knäna då jag använder datorn på det sättet rätt ofta, och flesta lär nog göra det Mycket krav och efterfrågor men men drömma kan man väll göra gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Har fan inte vågat dra ner dem uppdateringarna.

Jag har inte uppdaterat med Live Uppdate, vågar inte efter allt jag läst som kan gå fel.
Det är ju inga problem med plattan så varför riskera nåt?

Eller vet någon nåt mer?

Permalänk

Jag har kört in alla uppdateringar som finns, både Asus och Microsoft, inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IamDavej:

Jag har inte uppdaterat med Live Uppdate, vågar inte efter allt jag läst som kan gå fel.
Det är ju inga problem med plattan så varför riskera nåt?

Eller vet någon nåt mer?

Jag lyckades uppdatera! Men efter att jag återställde enheten.
Saken var att om man kör win uppdate och sen försöker uppdatera så funkar inte Asus uppdateringen!
Men om du återställer datorn, eller uppdaterar så fort du får den (Innan Win uppdate) så funkar uppdateringen.
Vet ej varför detta händer!
Men kan säga att jag inte direkt upplevt nån skillnad! :S

Har nån lyckats hitta Sv tangentborden med dess skydd? (Original asus) ?
Skydden finns på en del internetsidor liksom komplett! Men ej i lager..själv vill köpa både

TIPS FÖR ER SOM INTE KÖPT! CDon har 500 kr rabbat kod när man köper en Asus dator/platta!
Alltså blir priset 4195. detta var senast i helgen vet ej om dem har kvar nu..kolla ifall ni är intresserade.

Ps: Här är länken http://cdon.se/hemelektronik/asus_-500kr/

Permalänk

Fick en ny version av Live Update och där dök en ny version av BIOS upp. Installerar den, men den försvinner inte ur "Aktuella uppdateringar". Däremot finns den med under historiken. Skumt. Är den installerad eller inte?

Nån som har tips på bra stylus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

Jag lyckades uppdatera! Men efter att jag återställde enheten.
Saken var att om man kör win uppdate och sen försöker uppdatera så funkar inte Asus uppdateringen!
Men om du återställer datorn, eller uppdaterar så fort du får den (Innan Win uppdate) så funkar uppdateringen.
Vet ej varför detta händer!
Men kan säga att jag inte direkt upplevt nån skillnad! :S

Har nån lyckats hitta Sv tangentborden med dess skydd? (Original asus) ?
Skydden finns på en del internetsidor liksom komplett! Men ej i lager..själv vill köpa både

TIPS FÖR ER SOM INTE KÖPT! CDon har 500 kr rabbat kod när man köper en Asus dator/platta!
Alltså blir priset 4195. detta var senast i helgen vet ej om dem har kvar nu..kolla ifall ni är intresserade.

Ps: Här är länken http://cdon.se/hemelektronik/asus_-500kr/

Komplett sa Mars för cover och keyboard men samtidigt så har dem ju inte ens kvar plattan i svart i sitt sortiment så vem fan vet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

Fick en ny version av Live Update och där dök en ny version av BIOS upp. Installerar den, men den försvinner inte ur "Aktuella uppdateringar". Däremot finns den med under historiken. Skumt. Är den installerad eller inte?

Nån som har tips på bra stylus?

Styles till Dessa plattor? Det lär inte vara så lyckad

Skrivet av Adam901:

Komplett sa Mars för cover och keyboard men samtidigt så har dem ju inte ens kvar plattan i svart i sitt sortiment så vem fan vet...

Jurå dem har! http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=me400
Dock enbart vita färgen kvar.

Faktiskt är betydligt mera nöjd med min nu! Har den på hela tiden, och nu haft den på sen söndag. Imorse hade den ca 60% batteri kvar. wifi,bt,max ljus.
Kör mobilen som mus och TB ibland via wifi.
Hittade en riktig liten usb hub som funkar utmärkt från netonet 99 kr .. smidigt och ha i väskan vid behov! Men du behöver en adapter då denna är full usb. körde OTG adapter som jag har till mina tel, och funkade bra det med.
Nu är det bara att vänta på Asus tillbehören.

Permalänk

[QUOTE="3kgt;13300223"]Styles till Dessa plattor? Det lär inte vara så lyckad

Tänkte på något i stil med denna
http://cdon.se/hemelektronik/targus_2-in-1_pen_%2b_stylus_-_b...

/Evert

Permalänk

Är det någon som har sett Asus tangentbordet?
Är det batteridocka inbyggt så man får lite längre batteritid? Annars lutar det är en W510.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[QUOTE="e_kjellgren;13300975"]

Skrivet av 3kgt:

Styles till Dessa plattor? Det lär inte vara så lyckad

Tänkte på något i stil med denna
http://cdon.se/hemelektronik/targus_2-in-1_pen_%2b_stylus_-_b...

Bortkastade pengar! Har en "enklare" modell från gamla telefoner.. Det är ingen rolig känsla. Och funkar väldigt dålig med denna skärm!
Nu vet jag inte om just denna är så, men det lär nog inte vara så stor skillnad då det ser ut och vara samma gummi.
Vill du ändå testa så kör nåt billigt från ebay, slipper du spendera mera pengar!

/Evert

Skrivet av BackSmack:

Är det någon som har sett Asus tangentbordet?
Är det batteridocka inbyggt så man får lite längre batteritid? Annars lutar det är en W510.

Skickades från m.sweclockers.com

Nope inget batteri inbyggd. Det "inbyggda" är för att få TBn och funka, men inget som påverkar plattan som acers.
Men åt andra sidan så testa/känn på plattorna innan du bestämmer dig. Jag har haft bägge hemma live, och kan säga att Asus vinner lätt. Läs tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem

Inet verkar ha Tangetbordet på ingång för 799 kr.

http://www.inet.se/produkt/1971313/asus-pad-13-transboard-me4...

Lite dyrt med 799 för det och sen 449 för skyddet, GE OSS EN BUNDLE ffs.

Permalänk

Är sugen på Acer W510 eller Asus VivoTab Smart men kan inte bestämma mig vilken som är bäst.

Vill gärna ha ett tangentbord som sitter fast i plattan så att det funkar som en laptop som man kan ställa på ojämnt underlag. Och där verkar ju Acer vara bäst. Presentationsläget verkar kunna vara användbart om man ligger och läser i sängen och vill kunna ställa plattan på magen utan att den välter. Någon som har provat om det funkar? Tangentbordet till Asus verkar inte alls lika användbart eftersom det inte sitter fast ordentligt i plattan.

Asus verkar dock ha mer ljusstark skärm enligt de recensioner jag läst. Vill gärna kunna använda plattan utomhus på sommaren, åtminstone i skuggan. Funkar det med någon av plattorna? Vilken är i så fall bäst?

Hur är diskprestanda? Har förstått att det inte är en riktig SSD-disk i dessa plattor utan någon långsammare variant. Har idag en Asus 1015PN netbook som jag stoppade i en 128 GB SSD i somras och netbooken är nu riktigt snabb. Vill helst inte nedgradera till något långsammare.

Laddning verkar långsamt på både modellerna. Det pratas om 5 timmars laddningstid. Det verkar lite drygt.

Acer W510-modellen jag funderar på är den med 64 GB disk för ca 4500 kr. Då ingår inte tangentbord så det får jag köpa senare.
Asus VivoTab Smart kostar ca 4700 kr (möjligtvis 500 kr rabatt på cdon.com om de får in den någon gång). Inte heller då ingår tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datoristen:

Är sugen på Acer W510 eller Asus VivoTab Smart men kan inte bestämma mig vilken som är bäst.

Vill gärna ha ett tangentbord som sitter fast i plattan så att det funkar som en laptop som man kan ställa på ojämnt underlag. Och där verkar ju Acer vara bäst. Presentationsläget verkar kunna vara användbart om man ligger och läser i sängen och vill kunna ställa plattan på magen utan att den välter. Någon som har provat om det funkar? Tangentbordet till Asus verkar inte alls lika användbart eftersom det inte sitter fast ordentligt i plattan.

Asus verkar dock ha mer ljusstark skärm enligt de recensioner jag läst. Vill gärna kunna använda plattan utomhus på sommaren, åtminstone i skuggan. Funkar det med någon av plattorna? Vilken är i så fall bäst?

Hur är diskprestanda? Har förstått att det inte är en riktig SSD-disk i dessa plattor utan någon långsammare variant. Har idag en Asus 1015PN netbook som jag stoppade i en 128 GB SSD i somras och netbooken är nu riktigt snabb. Vill helst inte nedgradera till något långsammare.

Laddning verkar långsamt på både modellerna. Det pratas om 5 timmars laddningstid. Det verkar lite drygt.

Acer W510-modellen jag funderar på är den med 64 GB disk för ca 4500 kr. Då ingår inte tangentbord så det får jag köpa senare.
Asus VivoTab Smart kostar ca 4700 kr (möjligtvis 500 kr rabatt på cdon.com om de får in den någon gång). Inte heller då ingår tangentbord.

Du måste ha läst fel där på laddtiden, iaf för Asus, den laddar väl fullt på 2-2.5 timme och sen håller den i upp till 9-10 under normala förhållanden alltså surf/media etc och Acer har ju dubbel batteri så den har ju 16 timmar så där vinenr ju den även om den tar lite längre att ladda för den håller längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Inet verkar ha Tangetbordet på ingång för 799 kr.

http://www.inet.se/produkt/1971313/asus-pad-13-transboard-me4...

Lite dyrt med 799 för det och sen 449 för skyddet, GE OSS EN BUNDLE ffs.

Kände på den i Dustin mässan i helgen.. Helt okej faktist!
Asus berättade att den kommer komma in om ca 3 veckor! och priset ska ligga på 1200 för både TB och skyddet.
Personligen ska köpa då det kompletterar hela plattan! Win platta utan TB och mus funkar inte så pass bra i längden..
Och TB n kändes helt okej faktiskt!

Skrivet av Datoristen:

Är sugen på Acer W510 eller Asus VivoTab Smart men kan inte bestämma mig vilken som är bäst.

Vill gärna ha ett tangentbord som sitter fast i plattan så att det funkar som en laptop som man kan ställa på ojämnt underlag. Och där verkar ju Acer vara bäst. Presentationsläget verkar kunna vara användbart om man ligger och läser i sängen och vill kunna ställa plattan på magen utan att den välter. Någon som har provat om det funkar? Tangentbordet till Asus verkar inte alls lika användbart eftersom det inte sitter fast ordentligt i plattan.

Asus verkar dock ha mer ljusstark skärm enligt de recensioner jag läst. Vill gärna kunna använda plattan utomhus på sommaren, åtminstone i skuggan. Funkar det med någon av plattorna? Vilken är i så fall bäst?

Hur är diskprestanda? Har förstått att det inte är en riktig SSD-disk i dessa plattor utan någon långsammare variant. Har idag en Asus 1015PN netbook som jag stoppade i en 128 GB SSD i somras och netbooken är nu riktigt snabb. Vill helst inte nedgradera till något långsammare.

Laddning verkar långsamt på både modellerna. Det pratas om 5 timmars laddningstid. Det verkar lite drygt.

Acer W510-modellen jag funderar på är den med 64 GB disk för ca 4500 kr. Då ingår inte tangentbord så det får jag köpa senare.
Asus VivoTab Smart kostar ca 4700 kr (möjligtvis 500 kr rabatt på cdon.com om de får in den någon gång). Inte heller då ingår tangentbord.

Haft både..
Acer är Tung som ett sten jämförelse pga av dockan..
Tror att dockan håller i sängen som du ville ha, då dockan är tyngst "om inte jag minns fel" ..Men själv valde Asus.. Mer för pengarna + bättre..

SSD prestandan är acceptabel!
Dessa plattor är inget som ska ersätta en dator/Bärbar.. utan mer en platta för och ha liggande hemma och läsa, surfa och mindre arbeten..
Den håller ca 1 vecka hos mig.. har den alltid på ..Ladd tid på ca 2-3 tim.

Permalänk
Skrivet av Adam901:

Du måste ha läst fel där på laddtiden, iaf för Asus, den laddar väl fullt på 2-2.5 timme och sen håller den i upp till 9-10 under normala förhållanden alltså surf/media etc och Acer har ju dubbel batteri så den har ju 16 timmar så där vinenr ju den även om den tar lite längre att ladda för den håller längre.

Ok, det låter ju helt ok med 2-2.5 timme. Jag läste om 3-5 timmar i t.ex. Notebookcheck:s recension men det verkar iofs vara när plattan är igång. Och sen läste jag om någon som inte ens lyckades få den laddad under natten men det var kanske ett dåligt batteri i den. Men det verkar vara en begränsning att man inte kan ladda och använda Micro-USB-kontakten på Asus VivoTab Smart samtidigt?

Acer W510 (enbart plattan) verkar ta ungefär 3.5 timme att ladda enligt Anandtech och sen tar dockan eventuellt lika mycket till.

Skrivet av 3kgt:

Haft både..
Acer är Tung som ett sten jämförelse pga av dockan..
Tror att dockan håller i sängen som du ville ha, då dockan är tyngst "om inte jag minns fel" ..Men själv valde Asus.. Mer för pengarna + bättre..

SSD prestandan är acceptabel!
Dessa plattor är inget som ska ersätta en dator/Bärbar.. utan mer en platta för och ha liggande hemma och läsa, surfa och mindre arbeten..
Den håller ca 1 vecka hos mig.. har den alltid på ..Ladd tid på ca 2-3 tim.

Det är klart att dockan till Acer är tyngre än tangentbordet till Asus eftersom det är ett stort batteri i Acer:ns docka.

Om man bortser från docka/tangentbord skall Acer:n och Asus:en vara exakt lika tunga, 580 g. Och Acer:n något mindre med måtten 258,5×167,5×8,8 mm jämfört med 265,5×171×9,7 mm för Asus.

Vad är det som gör att du anser att Asus ger mer för pengarna och är bättre?

64 GB-modellerna utan tangentbord verkar vara nästan exakt lika dyra, ca 4500 kr. Och prestandan likvärdig. Är skärmen bättre på Asus?
Jag vill gärna ha Acer:ns tangentbord men inte till priset av att plattan för övrigt är sämre.

Permalänk
Medlem

Om du blädrar i detta ämne så ska du se att jag skrev värför ..
För mig var skärm, kvalite, 64 GB, Asus (Tycker asus gör bättre, produkter.. i alla fall det jag har erfarnhet av), kändes som rappare respons från asus skärmen också då jag lekte med dem.
Många buggarmed dockan på acern.. Många som haft problem med det.
+ Personligen tycker coolare TB på asus.

Allmänt så är det inte nå STORA skillnader mellan dem.. utan små detaljer.. men som sagt tidigare jag hade bägge hemma hos mig samtidigt och valde Asusen.

EN annan bra funktion till Asusen är om man kopplar till TV och använder dess orginal BT tangentbord så kan man köra den som en "mini htpc" och styra på avstånd.. kan vara bra t.ex på besök hos min gamla föräldrar som inte har htpc..
Men även detta går att fixa på vilken annan dator som helst t.ex Acern med hjälp av fjärr appar för detta.

Du verkar luta mera åt Acern, så köp den om det känns rätt för dig.. för det är som sagt inget jätte skillnad mellan dem 2..

Permalänk

Tack för svaret 3kgt!

[..Text raderad pga felaktig information..]

Fast först skall jag fundera ut om det verkligen är en Windows 8-platta och inte en Android-platta jag skall ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datoristen:

Tack för svaret 3kgt!

Jag var och fingrade på Acer W510 på Inet lite mer idag. Tangentbordet/dockan som verkade så praktiskt när jag läste om det var inte alls så bra i verkligheten. Det är ett väldigt stort problem med det: Plattan välter väldigt lätt bakåt när den sitter i dockan. Redan vid en vinkel på lite drygt 90 grader börjar det bli vingligt.

Att ha Acer W510 i sin docka på ojämnt underlag lär inte funka särskilt bra och det är framförallt då det är bra att tangentbordet sitter fast i plattan. På ett plant bord funkar Asus lösning med löst tangentbord nog bra. Därmed försvann ett stort argument för Acer. Så om jag köper någon av Acer W510 och Asus VivoTab Smart så blir det nog Asus.

Fast först skall jag fundera ut om det verkligen är en Windows 8-platta och inte en Android-platta jag skall ha.

Själv kör med Nexus 7, Note 2, Och 2 bärbara W8 datorer + denna Asus..
Android är inte alls fel, haft en del där med.. lite sugen på Note 10, eller note 8an.. or NExus 10an. men för min del är det slöseri med pengar, men då man är "pryl bög" så ...
Har ännu inte lyckats få en docka som kan få en 10a platta att stå när man har dem på soffan på knäna! men lär dyka upp nåt säkert sen..

Permalänk

Efter en hel del funderande har jag kommit fram till att det nog är en lite större platta än 10" jag skall ha. Jag vill kunna använda den för att ersätta min laptop i sommarstugan, i båten, när jag reser bort etc. Jag tycker att min 10" netbook är för liten för det eftersom skärmen är för liten och jag skriver mycket fel på det lilla tangentbordet. Så jag har börjat kolla in 11.6"-tablets istället och det står mellan Asus VivoTab TF810C, Samsung Ativ Smart PC 500T1C och HP Envy x2

Asus VivoTab TF810C verkar nästan helt perfekt för mig:

  • 11.6" skärm och stort, bra tangentbord

  • Dockan verkar vara stadig så att skärmen inte faller bakåt (skall kolla upp detta innan köp)

  • Väldigt ljusstark S-IPS+ skärm (drygt 400 eller 600 nits beroende på vem man tror på)

  • Bra anslutningsmöjligheter: USB, HDMI, minneskortsläsare etc

  • Extremt bra batteritid

  • Lätt för att vara 11.6": bara 675 gram för plattan

  • Wacom-stylus, USB-adapter och fodral ingår i priset

Sen har den förstås några negativa saker också:

  • Dyr. Kostar 7300 kr.

  • USB endast genom adapter på plattan

  • Dåliga högtalare

  • Långsam Atom-processor

Men på det stora hela tror jag att jag kommer att ha mycket mer nytta av en 11.6" tablet-laptop hybrid än en 10"-tablet. För att slösurfa i soffan, i sängen eller på bussen är den kanske för stor, men då passar det nog bättre med en 7"-platta ändå och sådana finns det ju som både är billiga och bra, t.ex. Nexus 7. 7300 kr är förstås väldigt mycket pengar för en "långsam Atom-laptop med pekskärm" när man kan få en hyfsad laptop för dessa pengar men "always on", pekskärm, ljusstark skärm, låg vikt, lång batteritid och avsaknad av fläkt är saker som jag värderar väldigt högt och då är det bara att slanta upp pengarna.

Skall försöka hitta något ställe där jag kan klämma på Asus VivoTab och helst även alternativen från Samsung och HP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datoristen:

Efter en hel del funderande har jag kommit fram till att det nog är en lite större platta än 10" jag skall ha. Jag vill kunna använda den för att ersätta min laptop i sommarstugan, i båten, när jag reser bort etc. Jag tycker att min 10" netbook är för liten för det eftersom skärmen är för liten och jag skriver mycket fel på det lilla tangentbordet. Så jag har börjat kolla in 11.6"-tablets istället och det står mellan Asus VivoTab TF810C, Samsung Ativ Smart PC 500T1C och HP Envy x2

Asus VivoTab TF810C verkar nästan helt perfekt för mig:

  • 11.6" skärm och stort, bra tangentbord

  • Dockan verkar vara stadig så att skärmen inte faller bakåt (skall kolla upp detta innan köp)

  • Väldigt ljusstark S-IPS+ skärm (drygt 400 eller 600 nits beroende på vem man tror på)

  • Bra anslutningsmöjligheter: USB, HDMI, minneskortsläsare etc

  • Extremt bra batteritid

  • Lätt för att vara 11.6": bara 675 gram för plattan

  • Wacom-stylus, USB-adapter och fodral ingår i priset

Sen har den förstås några negativa saker också:

  • Dyr. Kostar 7300 kr.

  • USB endast genom adapter på plattan

  • Dåliga högtalare

  • Långsam Atom-processor

Men på det stora hela tror jag att jag kommer att ha mycket mer nytta av en 11.6" tablet-laptop hybrid än en 10"-tablet. För att slösurfa i soffan, i sängen eller på bussen är den kanske för stor, men då passar det nog bättre med en 7"-platta ändå och sådana finns det ju som både är billiga och bra, t.ex. Nexus 7. 7300 kr är förstås väldigt mycket pengar för en "långsam Atom-laptop med pekskärm" när man kan få en hyfsad laptop för dessa pengar men "always on", pekskärm, ljusstark skärm, låg vikt, lång batteritid och avsaknad av fläkt är saker som jag värderar väldigt högt och då är det bara att slanta upp pengarna.

Skall försöka hitta något ställe där jag kan klämma på Asus VivoTab och helst även alternativen från Samsung och HP.

Atom är inte långsam, den är där den ska vara för det den är gjord för och där den sitter, i plattor som är gjorda för att ha slösurf på eller lätt arbete, Office etc, inte lira WoW eller Dota 2 eller CAD

Permalänk

Jag var på gång att trycka på köpknappen för Asus VivoTab TF810C men såg att dockan/tangentbordet inte ingår i priset utan kostar 1300 kr extra. Priset blir alltså hela 8600 kr för plattan inkl. docka. Jag som tyckte att 7300 kr egentligen var för dyrt.

Konkurrenterna är mycket billigare. Både Samsung Ativ Smart PC 500T1C och HP Envy x2 kostar knappt 7000 kr och då ingår tangentbord. Asusen verkar lite bättre och nog skulle jag kunna tänka mig att betala lite mer för den men inte 1600 kr mer. Den verkar helt enkelt fel prissatt.

Permalänk
Medlem

Har kollat igenom denna tråd då jag är lite intresserad av VivoTab ME400C.
Men sitter det verkligen en plastskärm på denna, och Gorilla glas på Acer W510?

Permalänk
Skrivet av Datoristen:

Jag var och fingrade på Acer W510 på Inet lite mer idag. Tangentbordet/dockan som verkade så praktiskt när jag läste om det var inte alls så bra i verkligheten. Det är ett väldigt stort problem med det: Plattan välter väldigt lätt bakåt när den sitter i dockan. Redan vid en vinkel på lite drygt 90 grader börjar det bli vingligt.

Att ha Acer W510 i sin docka på ojämnt underlag lär inte funka särskilt bra och det är framförallt då det är bra att tangentbordet sitter fast i plattan. På ett plant bord funkar Asus lösning med löst tangentbord nog bra. Därmed försvann ett stort argument för Acer. Så om jag köper någon av Acer W510 och Asus VivoTab Smart så blir det nog Asus.

Jag får ta tillbaka mitt påstående att Acer W510 lätt välter bakåt när den sitter i dockan. Jag kollade på Acer W510 en gång till igår och insåg då att den undre delen av gångjärnet på plattan är viktig för stabiliteten. Så länge som hela dockan inkl. gångjärnet står på underlaget är det stabilt och kan kan vinkla plattan väldigt långt bak innan den välter. När jag kollade på Inet första gången stod dockan på en liten plattform och då hade inte gångjärnet stöd mot underlaget och det var det som gjorde det så vingligt.

För att vara 10" är det ett riktig bra tangentbord på Acer W510 och om man vill kunna använda sin 10" Windows-platta som en liten laptop är detta nog den klart bästa modellen för tillfället. Men jag köpte inte Acer:n ändå utan det blev en Asus VivoTab TF810C istället eftersom jag ville ha större tangentbord och större skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Har kollat igenom denna tråd då jag är lite intresserad av VivoTab ME400C.
Men sitter det verkligen en plastskärm på denna, och Gorilla glas på Acer W510?

Vet inte riktigt vad du menar med plastskärm, det låter som något oerhört dåligt och billigt och det känns det inte som det är på plattan jag använder iaf, men som om det är Gorilla Glas eller inte det kan jag inte svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Vet inte riktigt vad du menar med plastskärm, det låter som något oerhört dåligt och billigt och det känns det inte som det är på plattan jag använder iaf, men som om det är Gorilla Glas eller inte det kan jag inte svara på.

Läste det här: http://www.sweclockers.com/recension/16302-asus-vivotab-smart...

Permalänk

Kan tänka mig att det är plast, har redan fått en repa i skärmen trots att den bara används med fingertopparna.

/Evert

Permalänk
Medlem

Är lite förvirrad nu... Enl denna review http://www.v3.co.uk/v3-uk/review/2256685/asus-vivotab-smart-m...
HAR VivoTab Gorilla glas. Någon som kan bekräfta detta?