Fantastiskt seg PC! Packard Bell EasyNote TH36

Permalänk

Fantastiskt seg PC! Packard Bell EasyNote TH36

Jo, det är så att vi använder och har problem med en Packard Bell med namnet EasyNote TH36.

Allting är jättelångsamt när vi startar webläsare, kompilerar jättekod i Eclipse. Det är så att vi har en kurs på LiU där man ska göra en hemsida med hjälp av Eclipse med pluginnen GWT med App Engine. Så det är iallafall rätt så krävande saker. (Inte notepad/Emacs direkt!)

Men alltså hårdvaran i sig är ju rätt så bra om man googlar lite:
https://www.google.se/search?num=100&hl=en&authuser=0&biw=168...

Mycket bättre än min "PC1, Nostalgisk XP" i signaturen..

Så något är nog fel i Windows 7 !!

Vad är det nu för standard-grejer man kan testa med i Windows för att snabba upp eländet?
Och vad är det egentligen som tar sån tid? Är det Windows-Registret som är skurken i kråksången?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Virussökning mer vet jag ej !

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk

Aaa, bra idé ändå. Vi kan testa imorn. ...Kör med Windows Security Essentials. Bör duga?
Fanns det inte speciella spyware-"antivirus-program" också? Fanns mycket sånt förr i tiden på min tid. Nu vet jag inte vad som gäller.

Fler tips allihop ! :D:D

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Aaa, bra idé ändå. Vi kan testa imorn. ...Kör med Windows Security Essentials. Bör duga?
Fanns det inte speciella spyware-"antivirus-program" också? Fanns mycket sånt förr i tiden på min tid. Nu vet jag inte vad som gäller.

Fler tips allihop ! :D:D

WSE? Usch! Vill du ha ett bra gratisalternativ finns Avast. Har tjänat mig troget genom åren.

Det är ju ingen raket direkt, och eclipse tar vara på prestanda rätt bra (ie. plågar skiten ur datorn) om man vet vad man sysslar med så det kan även bero på ålder/prestanda.

Formatera datorn, installera om windows, uppdatera drivrutiner etc. gör även rent kylsystemet med tryckluft. blir den för varm så klockar den ner sig.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Det sitter ju en Pentium i datorn. Intels lågprisalternativ.

För att snabba upp den skulle jag trycka i så mycket ram som bara är möjligt och en SSD. Men jag vet inte om det skulle hjälpa så värst mycket för kompileringstiderna, då de förmodligen hänger mest på CPU:n.
Om det nu inte är så att du har så lite ram att det går segt pga. det.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Enligt specifikationerna jag hittar på Internet om denna dator så är det budgetdator rakt igenom. Pentium eller Celeron med 2GB ram. Windows 7 på detta. Inte konstigt att den säckar ihop.

Varför inte skriva specifikationerna här i tråden? Varför snålar nästan alla med detta? Det hjälper inte direkt att lämna ute vital information vad vad det är för hårdvara som används.

Lösningar:
Windowslösningen nummer ett: FORMATERA och installera om.
Steg 2: När alla program installerats: Plocka bort alla meningslösa program i bakgrunden. Exempel grafikdrivrutinernas systray-ikon och andra meningslösa systray-program som suger upp kraft. Andra program som startar när datorn startar kan minskas kraftigt. Kolla i Startmenyn under autostartkatalogen och i programet msconfig.

Permalänk
Medlem

I dagsläget får du en passande c2d processor för en spottstyver. Kasta in lite ram och nån hyggligare processor så kommer det nog funka finfint.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Skrivet av ares93:

I dagsläget får du en passande c2d processor för en spottstyver. Kasta in lite ram och nån hyggligare processor så kommer det nog funka finfint.

hur kastar man in en processor i en bärbar där dom oftast är pålödd direkt på moderkortet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Formatera och installera om Windows, Och så skaffar du lite mer ram minne, Kostar inte många kronor på till exempel tradera.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

hur kastar man in en processor i en bärbar där dom oftast är pålödd direkt på moderkortet ?

De flesta bärbara har ej pålödda processorer. Börjar du gå ner i storlek mot 12" (i vissa fall 13") och under börjar det bli mainstream. Men över 14" så brukar de oftast ha socket, ergo, utbytbara. Macbooks och ultrabooks är undantaget.

Hela Merom och större delan av Penryn serien borde passa i den där.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Aaa, bra idé ändå. Vi kan testa imorn. ...Kör med Windows Security Essentials. Bör duga?
Fanns det inte speciella spyware-"antivirus-program" också? Fanns mycket sånt förr i tiden på min tid. Nu vet jag inte vad som gäller.

Fler tips allihop ! :D:D

MBAM eller Spybot Search & Destroy.
Sedan är ju detta en budget laptop vilket ju inte borgar för en hypersnabb upplevelse, framför allt gällande HDD:n. Skaffa en SSD så ska du se att det känns en hel del rappare + mer internminne/RAM.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)