En Fråga Om Vattenkylnings Konfigureringar

Permalänk
Medlem

En Fråga Om Vattenkylnings Konfigureringar

Hur kommer det sig att många som gör en custom vattenkylnings loop i sitt system väljer att flytta vattnet från processorn direkt till gpu? Det känns ju mer logiskt att efter att vattnet gått igenom cpu blocket att det går till en radiator som kyler ner vattnet och sedan går till gpu. Vad jag menar är att det ofta ser ut såhär pump>radiator>cpu>gpu>radiator>pump istället för pump>radiator>cpu>radiator>gpu>pump. Det enda problemet jag ser med den konfigureringen är att det då kommer in varmt vatten i pumpen.
Kan någon förklara detta för en mindre kunnig?

Tack på förhand! ^^

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeo1996:

Hur kommer det sig att många som gör en custom vattenkylnings loop i sitt system väljer att flytta vattnet från processorn direkt till gpu? Det känns ju mer logiskt att efter att vattnet gått igenom cpu blocket att det går till en radiator som kyler ner vattnet och sedan går till gpu. Vad jag menar är att det ofta ser ut såhär pump>radiator>cpu>gpu>radiator>pump istället för pump>radiator>cpu>radiator>gpu>pump. Det enda problemet jag ser med den konfigureringen är att det då kommer in varmt vatten i pumpen.
Kan någon förklara detta för en mindre kunnig?

Tack på förhand! ^^

Kan inte mycket om detta men jag har sett folk med två radiatorer vet dock inte hur det var konfigurerat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeo1996:

Hur kommer det sig att många som gör en custom vattenkylnings loop i sitt system väljer att flytta vattnet från processorn direkt till gpu? Det känns ju mer logiskt att efter att vattnet gått igenom cpu blocket att det går till en radiator som kyler ner vattnet och sedan går till gpu. Vad jag menar är att det ofta ser ut såhär pump>radiator>cpu>gpu>radiator>pump istället för pump>radiator>cpu>radiator>gpu>pump. Det enda problemet jag ser med den konfigureringen är att det då kommer in varmt vatten i pumpen.
Kan någon förklara detta för en mindre kunnig?

Tack på förhand! ^^

Här att det knappt är några skillnader i temps på vattnet i olika delar av loopen. Vattnet cirkulerar runt såpass snabbt så det brukar bara vara en pytteliten skillnad.

Edit : http://www.tomshardware.co.uk/forum/279092-11-best-watercooli...

Permalänk
Medlem

Det skiljer normal bara någon grad på vattentemperaturen i vattenslingan, så det spelar i praktiken ingen roll i vilken ordning komponenterna sitter.

Eventuella skillnader kan dessutom äts upp av att flödet sjunker om man måste göra konstiga/långa slangdragningar för att pressa in en radiator mellan CPU/GPU till exempel.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru