amd 6000+ ligger på full load hela tiden, klockar ej ner sig? hjälp

Permalänk

amd 6000+ ligger på full load hela tiden, klockar ej ner sig? hjälp

hej min processor klockar inte ner sig själv som den gjort förut
utan nu ligger den ligger och pumpar 3000mhz hela tiden! och ja, Amd Cool n Quiet är enablead i bios
vete fan vad som är fel! i core temp ser jag att det är inte ens load på nån av kärnorna
Processorn ligger på 58 grader aws
hjälp mig kära någon =S

Permalänk

lite mer exakt vad för processor har du?

Sedan så står tex 4000 för 2000mhz.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

lite mer exakt vad för processor har du?

Sedan så står tex 4000 för 2000mhz.

lade precis till en bild kan du ta en titt

Permalänk
Medlem

reseta biosen genom att plocka ur batteriet någon minut på moderkortet och sätt sen tillbaka den och configa om bios, verkar som något gått snett där!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Testa också med CPU-Z för att kolla om hastigheten stämmer överens. Sedan kan du kolla energiinställningarna i windows, möjligen tvingar hög prestanda profilen maxklock?

Permalänk
Skrivet av leifstorck:

lade precis till en bild kan du ta en titt

Såg det och detta är normallt för dessa processorer.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Testa också med CPU-Z för att kolla om hastigheten stämmer överens. Sedan kan du kolla energiinställningarna i windows, möjligen tvingar hög prestanda profilen maxklock?

JAAA... där hade vi det! Panndunk* ändrade igår till High Performance i windows kom jag på när du skrev det! TackTack!