Amatör recenserar Beyerdynamic DT770 80 ohm!

Permalänk
Medlem

Amatör recenserar Beyerdynamic DT770 80 ohm!

Läste ATH -recensionen nyss och fick inspiration att göra något liknande för dessa Beyerlurar.
Jag har haft DT770 sedan Maj 2012 och ljud har spelats från dem 2-12 timmar om dagen sedan dess ca så de borde vara hyffsat "inspelade" (om nu något sådant existerar/har betydelse).
Troligtvis har jag vant mig med lurarna snarare än att jag tycker mig höra aningen djupare bas/ mildare/snällare diskant efter 10 månaders användande.

Innan hade jag Logitech G35 vars ljud är helt ok men med en vidrig komfort, blytunga och för små kåpor för öronen vilket medför att man får ont efter någon timma (jag har normalstora öron).
Så huvudorsaken varför jag ville uppgradera var främst för att jag ville ha ett par riktigt bekväma hörlurar.

Första intrycket när jag använde DT 770 för första gången var just hur brutalt sköna de var och dessutom lätta samt att man blir aldrig varm/svettig.
Isoleringen är bra men snäppet sämre än G35 troligtvis för att DT 770 har Velourkuddar och G35 har läder men DT 770 stänger ändå ute ljud på ett bra sätt vilket jag älskar med slutna hörlurar (ingen hör mig och jag hör ingen).

Jag köpte även Asus Xonar Essence STX samtidigt med lurarna för att ge dem mer rättvisa + att även mina stereo högtalare fick sig ett märkbart lyft tack vare DACen.
6.3mm adapter följer med för de som driver med sin stereoförstärkare/reciever eller som i mittfall Asus STX med 6.3mm utgångar för både lurar och ev förstärkare.
Sladden är riktigt lång så den är inte perfekt för mobilt användande men bra om datorn står en bit ifrån på golvet tex.

Som källa använder jag främst Grooveshark vilket är som spotify fast utan reklam (192kbit/s vs 128 spotify orginal och 320 för premium) samt mina favvolåtar i FLAC.

Första lyssningsintrycket var inte särskillt imponerande knappast så att man ramlar omkull stolen, långt ifrån.
Visst ljudbilden är bredare, aningen mer detaljer och snäppet renare/tightare bas men inte mer bas (läs volym/ljudtryck).
De är kända för sitt V-formade ljud dvs hissad bas och diskant och aningen tillbakadraget mellanregister och röster men det är ytterst marginellt att urskilja om man som medelsvensson har lite erfarenhet av lyssning och kanske använder sig av razer/logitech/steelseries.
Jag tyckte diskanten var det som stack ut till en början snarare än "mkt bas" och varken manliga eller kvinnliga röster är det inget fel på heller.
Kan tillägga att jag valde mellan dessa och ATH m50 och valde DT770 för att de såg bekvämare ut

Nu är jag en sån som ändrar EQ:n via Xonar Audio Center i princip för varje låt vilket är lite drygt (alla inspelningar är ju olika bra sen skiftar ju genre också).
Basshead som jag är (haters always gonna hate i know) så vill jag verkligen uppleva filmexplosioner som ett knytnävesslag i tinningen utan att varken högtalarelement eller konstruktion ger vika.

Faktum är att höjer man 30hz och 60hz banden på EQ:n så hör/känner man direkt att något skårrar/vibrerar och låter allmänt fel även på normala volymer.
så med det sagt trots särskilld inbyggd hörlursförstärkare så tycker jag att det går väldigt dåligt att lyssna på höga volymer vid filmtittande eller RNB/House/Trance och elektronisk "bastung" musik däremot om man kan nöja sig med platt EQ då låter det hur bra som helst även upp på hysteriska volymer.
Men vissa låtar låter supertrist med platt EQ enligt MINA öron och vanor.
Vid akustisk musik och lugnare låtar så är skillnaden betydligt större jämfört med Logitech G35 och då menar jag alla registren.

Jag upplever DT770 som sämst lämpad för extrem death metal och "skrikig" musik där det blir aningen ansträngande i längden och man blir lyssnignstrött snabbt, utöver det så tycker jag de är riktiga allätare minst sagt.
På tal om lyssningströtthet så är det också stor skillnad generellt sätt jämfört med G35 vilket är viktigt om man lyssnar länge och ofta, lätt vikt och magisk komfort bidrar också här.

Utan Asus ljudkortet så får man fram tillräckliga volymer utan problem från datorns inbyggda, jag tror DACen gör större skillnad än förstärkardelen (iaf i mina öron).
Nu är jag motsatsen till audiofil och har extremt liten lyssningserfarenhet, utan är en vanlig medelsvensson som både spelar spel, lyssnar på musik och kollar film varierande.

Jag tror det är en bred skara personer som är precis som jag dvs gillar att känna basen tydligt utan att tappa detaljer och finlir, när man spelar tex eller vid filmtittande.
Självklart finns det öppna hörlurar som har både bredare ljudbild samt är bättre på finlir och detaljer men saknar det kännbara ljudtrycket mot tinningen som en sluten lur ger.

I ren ilska över att ljudet började skårra/vibrera såfort man höjde basen en aning så impulsköpte jag Sony XB 700 för 470kr på rea och SATAN I GATAN vilka volymer de tål att spelas med!

vid 35-40% på volymen ( <64ohm inställning via Xonar Audio Center) så ger DT 770 vika direkt och man hör vibrationer osv med höjd EQ men med Sony XB 700 så kan jag dra på 100% och varken element eller konstruktion är ens nära på att ge vika!

och detta med en lur som är 1000 kr billigare ?!?!
nu är visserligen sonylurarna en grov tortyr att ha på skallen, jag hade lika gärna kunnat gå ut i garaget och bocka till ett järnrör och hängt över skallen och upplevt samma komfort haha, även kuddarna som har bra djup men på tok för liten area medför svettiga öron som värker efter en kort stund pga den trånga arean (inte djupet).
Sedan är de sämre över hela registret overall än DT 770 men hantera EXTREMA ljudtryck med basen höjd via EQ det klarar dom galant och är häftiga att spontanlyssna på tex Dubstep eller nån bra house remix om man gillar den genren dock så har dessa ganska instängt/burkigt ljud jämfört med DT770 och man blir lyssningstrött lika snabbt som med G35.

Summering:

Beyerdynamic DT770 80 ohm
+ Lätt vikt
+ Underbar komfort med sköna kuddar (även lättbytta)
+ Lång bra kabel/sladd som aldrig tvinnar ihop sig
+ Tillräckligt bra isolering (sluten konstruktion dvs de runt omkring dig hör inte vad du lyssnar på)
+ Bra allroundlur för den som gillar lite extra bas
+ Svårt att bli lyssningstrött

-Klarar inte extremt höga volymer med höjd EQ
-Aningen tungdriven för telefoner (32 ohm modellen mer lämplig)

LogitechG35
+ Innbyggd mic
+ Perfekt isolering (inget ljud ut och inget ljud in ,tänk hörselskydd fast med ljud)
+ Volymreglering + mute funktion inbyggt på luren
+ Kräver inget ljudkort
+ Bra till spel

- Extremt tunga
- Trånga kåpor
- Priset (icke rea)
- Sämre för musik och film
- Blir lyssningstrött snabbt
- Sladden tvinnar sig lätt samt ger av sig ljud om den rör sig mot stol/bord
- "sämst" ljud av dessa 3 trots att de inte är billigast

Sony XB 700

+ Solid konstruktion som är totalt odödlig när det gäller lyssna högt
+ Relativt lätt vikt
+ Väldigt billiga (mkt ljud för pengarna särskillt på rea)
+ Extremt kort kabel =perfekt för mobilt användande
+ Lättdrivna för mobilt användande
+ Ok isolering varken bu eller bä

- Marknadens sämsta/oskönaste båge (den som går över skallen) oavsett prisklass
- Trånga kåpor (läs arean inte djupet)
- Varma och svettiga (läder material)
- Oanvändbara vid datorn pga hysteriskt kort kabel (jag kan använda dem för att jag har 3.5 mm out på tangentbordet.
- Man blir lyssningstrött snabbt

Tips är lyssna först innan ni köper jag köpte olyssnat vilket är gambling!
Skillnad är det men man ramlar inte av stolen direkt när man hör skillnaden med "uppgradering" från tex Razer Cacharias/ Sibiria V2/ G35

Inget är skrivet i sten och mina ord är inte lag , ljud är extremt individuellt men många befinner sig i samma situation som mig.
så några intryck skadar aldrig.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension, jag tror att den hjälper en del hugade spekulanter!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Rubriker och någon form av innehållsförteckning hade suttit fint

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Konstigt att DT770 är så mycket känsligare för att hissa basen med EQ!

Mitt tips: prova att istället sänka diskanten runt 10khz (och kanske även lite i mellanregistret lite om du verkligen måste) på DT:na och behåll basen på neutral.
Du får höja volymen lite överlag istället då förstås för att få ljudtryck.

Borde låta bra kan jag tycka!
(så länge STX:et hänger med iallafall)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Konstigt att DT770 är så mycket känsligare för att hissa basen med EQ!

Mitt tips: prova att istället sänka diskanten runt 10khz (och kanske även lite i mellanregistret lite om du verkligen måste) på DT:na och behåll basen på neutral.
Du får höja volymen lite överlag istället då förstås för att få ljudtryck.

Borde låta bra kan jag tycka!
(så länge STX:et hänger med iallafall)

Det du säger stämmer, sänker jag mellan/höga registrena så höjs basen och vice versa varför gör STX kortet så?
Är det fel på mjukvaran?
SVM är avstängd iaf
FlexBass är off
Vad gör GX knappen på Xonar Audio Center?

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

Det du säger stämmer, sänker jag mellan/höga registrena så höjs basen och vice versa varför gör STX kortet så?

Det är väl rätt normalt att en sänkt diskant gör att basen framträder mer?
Om du dessutom höjt volymen en smula för att kompensera för den sänkta diskanten, så är det fullständigt naturligt att basen knuffar på mer. Generellt är det bättre att eq:a ner toppar än att försöka eq:a upp dalar. Det är svårt att förstärka något speciellt mycket utan att börja orsaka artefakter.
--
GX-knappen har jag för mig är nått "gamerläge" men minns inte på rak arm. Inget jag använder iallafall!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har ett par DT770 250ohm som varit i min ägor sedan december. Har "labbat" lite med EQ'n och inte upplevt det du beskriver, bara för att inflika.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10