Permalänk
Medlem

Hur mycket datatrafik använder man?

Hej, vet inte om detta är rätt placerat men försöker ändå.
Det är så att jag kanske kommer att flytta där det ej finns något fast nät inte ens ADSL utan det blir 4G mobilt som gäller. Och frågan är då hur mycket datatrafik man kommer använda. Detta är såklart en väldigt svår fråga men hur mycket datatrafik drar ett vanligt spel tex Dota2 eller SC2? Hur mycket drar det att ladda från Youtube eller liknande sidor? Tankning kan man ju räkna ut för det drar väl ungefär den mängd man tankar antar jag. Är skitdålig på sånt här som kanske märks.

Har kollat lite och verkar som Telenor erbjuder det bästa med 80gb trafik i månaden så hur långt kommer man på det egentligen? Är en ganska flitig användare av datorn med mestadels surf och lite kolla videor och sånt. Ibland blir det spelande också så det kan ju vara bra att veta hur långt man kommer. Och om det går att spela på ett mobilt 4G nät där täckningen skall vara rätt så okej mellan 30-40mbit enligt karta och support.

Om det är någon som vet något bra 4G med obegränsade datamängder så är det välkommet också

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Spel drar inte supermycket men beror ju på hur länge du kör.

Denna Youtube klipp i 720p är 33MB
https://www.youtube.com/watch?v=97PMaEHeTzA

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk

Jag kör också 4G 80 GB, och det kan bli tajt vissa månader. Jag räknar med ca 1.5 GB om dagen för LoL, 500 MB för YouTube till datorn och 1 - 2 för användning av min platta. Tacka gudarna för obegränsat mobilabonnemang!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog inte klara mig på 80gb, då jag streamar extremt mycket. jag snittar nog på 5-10gb per dag. Om du däremot inte streamar något så klarar du dig nog lätt på 80gb Det är youtube/spotify/netflix etc som äter upp bandbredd.

Permalänk

Här är en tråd som kanske skulle intressera dig:

http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1098942-o...

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk
99:e percentilen

Kan tipsa alla om att vara noggranna med enheter i den här tråden.

Enheter för datamängd:

MB = megabyte
Mb = Mbit = megabit
mb = mbit = millibit (värdelös i praktiken)
GB = gigabyte
Gb = gigabit
gb = ingen enhet vad jag vet

Enheter för överföringshastighet:

MB/s = megabyte per sekund
Mbit/s = megabit per sekund

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av BrutalOddball:

Jag räknar med ca 1.5 gb om dagen för LoL,

1.5 GB?!?!! Om dagen???

Vad är det som drar så förbannat mycket trafik? Jag kollade hur mycket datatrafik en sc2-match tog och det var några megabyte, max. Då var det dessutom en 3v3 match som vara i cirka 30 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frestation:

Har tittat i den tråden men den var rätt gammal. Telenors fria surf verkar vara borttaget och vad jag kan se så har dom numer ett tak på 80Gb. Därför jag frågar runt lite här hur långt man faktiskt kommer på den mängden

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Rekordmedlem

Mät själv, ger ju ett bättre svar än att fråga andra
http://ispmonitor.be/
Skriv gärna här http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-... så går det att få lite uppfattning om andras trafikmönster också, själv ligger jag kring 1Tbyte/ månad +-10% på ett ungefär om man slår ut det över tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

jag sitter i samma sits. det gick att få adsl här men telestationen ligger väl nån mil bort så jag toppade 2-400KB/s. inget att hänga i julgranen alltså. fick då tag på ett 4G abbonemang, dessutom på erbjudande, så jag nappade fort som ögat. funkade kanon. ligger idag på uppemot 2MB/s istället.

MEN 80GB taket får jag ju spel på. i helgen tog min trafik för månaden mars slut. på 4 dar dvs. kan ju medge att jag varit sjuk och glott på netflix en hel del men kunde inte ens tänka mig att det skulle gå så fort. då får man köpa till nån GB så man klarar sig månaden ut men man kan ju glömma t ex netflix eller c more.

förra månaden tog det slut efter halva ungefär men då laddade jag ner väldigt mycket istället utan att tänka mig för.

Permalänk
Medlem

Kollade i min router vad har kört upp på 34 dagar med min 8mbit adsl. Då har jag inte tankat torrents men blir en del Youtube, play-kanaler och annat streamat materiel.
7,29GB upp / 160,00GB med

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Jag kör också 4G 80 GB, och det kan bli tajt vissa månader. Jag räknar med ca 1.5 GB om dagen för LoL, 500 MB för YouTube till datorn och 1 - 2 för användning av min platta. Tacka gudarna för obegränsat mobilabonnemang!

Driver du med mig? 1.5Gb för LoL? spelar du typp 20 - 30 matcher per dag eller? 1- 2 Gb/dag för surfplatan? Nää kan inte stämma...

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mät själv, ger ju ett bättre svar än att fråga andra
http://ispmonitor.be/
Skriv gärna här http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-... så går det att få lite uppfattning om andras trafikmönster också, själv ligger jag kring 1Tbyte/ månad +-10% på ett ungefär om man slår ut det över tid.

Håller på men har bara pågått i 3 dagar nu ungefär och husköpet väntar runt hörnet så har inte riktigt tid att vänta en månad på svaret

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av club01:

Håller på men har bara pågått i 3 dagar nu ungefär och husköpet väntar runt hörnet så har inte riktigt tid att vänta en månad på svaret

Man kan ju räkna om, men ju längre man mäter desto bättre blir resultatet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.