Nas4Free - VPN server

Permalänk
Medlem

Nas4Free - VPN server

Hej!
Har en Filserver som jag har installerat Nas4Free på men skulle önska en VPN tjänst så att jag kan ansluta till mina diskar över WAN...

Någon som har erfarenhet av Nas4Free eller liknande OS och kan tänkas veta hur jag ska gå till väga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WajjnarN:

Hej!
Har en Filserver som jag har installerat Nas4Free på men skulle önska en VPN tjänst så att jag kan ansluta till mina diskar över WAN...

Någon som har erfarenhet av Nas4Free eller liknande OS och kan tänkas veta hur jag ska gå till väga?

OpenVPN borde väll gå att instalera. Hur du ska göra detta får du däremot googla eller leta i nas4free's och OpenVPN's dokumentation.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

OpenVPN+iSCSI.

Efter man initierat iSCSI målen på klienten är det bara å öppna VPN tunneln... klart.

Sen din fråga om Nas4Free så kan jag inte tala mig. Men har använt av OpenVPN i DD-WRT router firmware och har funkat bra i mina tester jag gjort på egen hand å mappa iSCSI diskar.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

OpenVPN borde väll gå att instalera. Hur du ska göra detta får du däremot googla eller leta i nas4free's och OpenVPN's dokumentation.

Jag har funderat på OpenVPN men de guider jag hittar visar bara hur jag ska göra för att VPNa bort bittorrent trafik....
Jag får försöka med de och se vilka configs man kan göra!

Skrivet av Yuong:

OpenVPN+iSCSI.

Efter man initierat iSCSI målen på klienten är det bara å öppna VPN tunneln... klart.

Sen din fråga om Nas4Free så kan jag inte tala mig. Men har använt av OpenVPN i DD-WRT router firmware och har funkat bra i mina tester jag gjort på egen hand å mappa iSCSI diskar.

Okej det låter enkelt får söka lite på det så jag kan sätta mig in i det

Tack för tipsen!