Spricka i min mobil efter haft den i fickan!

Permalänk
Medlem

Spricka i min mobil efter haft den i fickan!

Vi höll på att resa hem ifrån Paris, har mobilen i fickan hela tiden och när jag ska dra fram den när jag är hemma har den en stor spricka över toppen av skärmen. Det är en HTC One X med gorilla glas så den borde ju kunna klara att has i fickan. Vad jag kommer ihåg av hemfärden fick den inga stötar den normalt kan få.
Nu till frågan: Kan jag reklamera mobilen och få det på garantin? Kan lägga upp bilder på sprickan imorgon.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

du kan inte lämna in på garanti eftersom att det var något som uppstog när du hade den och inte när den tillverkades

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

Det finns några ovanliga fall där glaset faktiskt har haft ett tillverkningsfel och det har funnits kraftiga spänningar i glaset från början. Men de spricker på ett särskilt sätt och så är inte fallet med din telefon så inga garantier gäller tyvärr.

Permalänk
Medlem

ganska vanligt vid tryck och temperatur skillnader att rutan kan gå sönder (sett det hända antallet gånger här upp i norr) och tillverkaren eller återförsäljaren brukar inte ta åt sig sånna saker, men det är alltid värt och försöka

Permalänk
Medlem

Min flickvän hade liknande problem, hon hade mobilen i fickan när hon skulle cykla, när hon tar upp mobilen så har SKÄRMEN gått sönder, inte glaset.. det var bara att betala 2500 spänn för reperation..

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Spricka i telefon/skärm = handhavandefel, yttre åverkan. Absolut ingen garanti

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

ganska vanligt vid tryck och temperatur skillnader att rutan kan gå sönder (sett det hända antallet gånger här upp i norr) och tillverkaren eller återförsäljaren brukar inte ta åt sig sånna saker, men det är alltid värt och försöka

Hm, min Samsung Galaxy S2 har då inte lidit när jag har gått från -20-30C till +22C som är det är inne i maskinen.

Till trådskapare, hoppet är nog ute. Den där kakbiten får du stå för själv mest troligen.

Permalänk
Medlem

Om det inte finns några synliga verk till yttre påverkan eller vad de kallar det alltså att du har tappat den eller slagiti något finns chansen att de lagar den, prova går alltid.
Min iPod classic för många år sen vart trampad på och skärmen sprack, lämnade den till Mac butiken där den köptes och fick faktiskt ut en ny för tydligen syntes det inte att den blivit utsatt för någon skada. Personligen sa jag ju bara den var skadad plötsligt när jag såg den eller något sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Om det inte finns några synliga verk till yttre påverkan eller vad de kallar det alltså att du har tappat den eller slagiti något finns chansen att de lagar den, prova går alltid.
Min iPod classic för många år sen vart trampad på och skärmen sprack, lämnade den till Mac butiken där den köptes och fick faktiskt ut en ny för tydligen syntes det inte att den blivit utsatt för någon skada. Personligen sa jag ju bara den var skadad plötsligt när jag såg den eller något sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Oärligheter som detta får oss andra konsumenter att betala mer. Tack!

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem

Hmm antar att det här med temp att göra, har alltid haft en liten spricka till höger om skärmen, ser ut som det har börjat därifrån. Det finns inget jag kan göra förutom att betala själv? Lägger upp bilder strax

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexander7938:

Hmm antar att det här med temp att göra, har alltid haft en liten spricka till höger om skärmen, ser ut som det har börjat därifrån. Det finns inget jag kan göra förutom att betala själv? Lägger upp bilder strax

Drulleförsäkring?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Drulleförsäkring?

Skrivet av sh4dy_05:

Om det inte finns några synliga verk till yttre påverkan eller vad de kallar det alltså att du har tappat den eller slagiti något finns chansen att de lagar den, prova går alltid.
Min iPod classic för många år sen vart trampad på och skärmen sprack, lämnade den till Mac butiken där den köptes och fick faktiskt ut en ny för tydligen syntes det inte att den blivit utsatt för någon skada. Personligen sa jag ju bara den var skadad plötsligt när jag såg den eller något sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av GooGeL:

Hm, min Samsung Galaxy S2 har då inte lidit när jag har gått från -20-30C till +22C som är det är inne i maskinen.

Till trådskapare, hoppet är nog ute. Den där kakbiten får du stå för själv mest troligen.

Skrivet av Knuckles:

Spricka i telefon/skärm = handhavandefel, yttre åverkan. Absolut ingen garanti

Skrivet av mille666:

Min flickvän hade liknande problem, hon hade mobilen i fickan när hon skulle cykla, när hon tar upp mobilen så har SKÄRMEN gått sönder, inte glaset.. det var bara att betala 2500 spänn för reperation..

Har ni bilderna, dålig kamera men hoppas att de hjälper!
Så jag måste med störst sannolikhet betala för byte av skärm, går det att göra själv? Priser?
Har ingen annan försäkring än den som fås av 3....
Är mobilen så skör när det gäller tempratur skillnader? Jag menar du kan stå och banka en penna i den enligt tester

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

…på onödigt provocerande inlägg. Se §1.5 i reglerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Verkar idag finns 2 saker där man som köpare alltid har röven i varggropen.
1. Sprucken display
2. "fel" på spel

Är så ruggigt enkelt för försäljarna att säga, "nej, du har tappat den" eller "fungerar som det skall" "vi jobbar på en lösning"

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

I princip har du rätt. Om skärmen gått sönder genom att bara vara i din ficka så är det ett fabriksfel. Problemet är som ovanstående säger att det är enormt lätt för försäljaren att säga "nej, du har tappat den" och detta är för en utomstående det mest sannolika. En mobilruta tål ganska mycket och även om det är möjligt så är det osannolikt att det inte orsakats av någon yttre inverkan. Din möjlighet att försöka motbevisa är nästan obefintlig.

Skulle däremot din display vara sprucken men inte den skyddande yttre rutan skulle det varit lättare eftersom yttre våld rimligtvis skulle skadat rutan.