Lång Toslink-kabel, fungerar det?

Permalänk
Medlem

Lång Toslink-kabel, fungerar det?

Hej allesammans! Som nyinflyttad så röjer man ju upp och bygger om en hel del på det nya stället och självklart gäller det även för mig.

Jag använder mig i nuläget av en toslink-kabel mellan min kära dator och min förstärkare. Efter omdesign så behövs en markant längre kabel än den jag har just nu. Planen är att dra den längst med golvlisten;tar jag den åt ena hållet så räcker 10 meter, tar jag den åt andra hållet så behövs 13-14 (så en 15m räcker där). Problemet är ju just att man, efter vad mitt googlande har gett mig, börjar närma sig gränsen för längden om man pratar 10-15 meter. Laser klarar ju bra långa sträckor, men det är ju inte det som skickas av datorn dessvärre.

Så det är mest andras åsikter jag är ute efter, av vad jag har hört så är det lite spridda skurar på 10- resp. 15 meters-längderna. En del är nöjda, andra inte. En del märker ingen skillnad, en del märker markant skillnad osv.

Har letat lite efter en optisk repeater men inte lyckats hitta någon direkt.

10 meters toslink: http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/100104-digital_f...
15 meters toslink: http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/100103-digital_f...

Både 10- och 15 meters-varianterna verkar köra på 2.2mm diameter, har hört att det ska finnas en tjockare som ligger runt 5mm. Vet inte direkt om det skulle hjälpa något då det inte är den enda faktorn som spelar in. Vad säger folket? Tips från coachen?

Permalänk
Medlem

Ska man ha så långa längder optiskt kabel så får man se till så att det är bra kräm i ljudkortet som ska skicka ut ljussignalen annars hinner den försvagas innan den kommer fram.
Ett bättre alternativ är att flytta datorn närmare eller att man använder nån forma av mediaspelare med wifi eller nätverkskabel,långa ljudkablar är kanske den sista lösningen man gör om det inte finns andra alternativ.

Permalänk
Medlem

Från Wikipedia:

Citat:

TOSLINK cables are usually limited to 5 meters in length, with a technical maximum of 10 meters, for reliable transmission without the use of a signal booster or a repeater. However, it is very common for interfaces on newer consumer electronics (satellite receivers and PCs with optical outputs) to easily run over 30 meters on even low-cost ($0.75/m) TOSLINK cables.

http://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag tror jag helt enkelt chansar på en 15 meters och ser vad som händer då. Kabeln i sig är ju inte dyr som tur är.

Det var lite intressant förresten, det här med priserna. Webhallen vill ha 179 kr för 10 meter. Jag var inne på MediaMarkt och kikade efter en likadan kabel, för att jämföra priser. De hade visserligen bara upp till 5 meter, men den ville de ha 400 kr för - dubbelt så mycket som Webhallens pris för bara halva längden dessutom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Ska man ha så långa längder optiskt kabel så får man se till så att det är bra kräm i ljudkortet som ska skicka ut ljussignalen annars hinner den försvagas innan den kommer fram.
Ett bättre alternativ är att flytta datorn närmare eller att man använder nån forma av mediaspelare med wifi eller nätverkskabel,långa ljudkablar är kanske den sista lösningen man gör om det inte finns andra alternativ.

Skitsnack.
Signalen är digital så en försvagad signal gör ingen skillnad så länge den går att tolka (vilket den gör om du får ljud).

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsite:

Det var lite intressant förresten, det här med priserna. Webhallen vill ha 179 kr för 10 meter. Jag var inne på MediaMarkt och kikade efter en likadan kabel, för att jämföra priser. De hade visserligen bara upp till 5 meter, men den ville de ha 400 kr för - dubbelt så mycket som Webhallens pris för bara halva längden dessutom!

Det är troligtvis bland annat så de tjänar pengar.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Seriöst att dra en toslink längst väggen dessutom runt alla hörn osv är ganska opraktiskt,en toslink kan man inte böja hur mycket som helst men sålänge den ska gå någorlunda spikrakt så spelar det ingen roll.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en 10 meters utan problem iallafall sen att det är 1 meter mellan källorna just nu bör inte göra någon större skillnad

Permalänk

Jag har använt 10 meter utan problem men som oyegie skriver så är optiska kablar känsliga för veck. Att dra en sån kabel och böja snävare än runt en kaffekopp är inte att rekommendera. Ett alternativ är om du har coax-spdif in på stärkaren.
Köp en konverter till coax http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl... och sen antennkabel http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenne... och 2 st http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...
Antennkabel på 75ohm är en bra coax med rätt impedans och är billig i jämförelse med hifi hokuspokus...

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Jag kör med en 10 meters utan problem iallafall sen att det är 1 meter mellan källorna just nu bör inte göra någon större skillnad

Jag kör med en Clicktronic 15 meter optisk kabel och har 1.5 meter mellan dator och förstärkare.

Dock kostade den kabeln 400:-

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Varför har man 15m kabel när avståndet mellan enheterna är 1,5m?
För att man inte har nåt annat eller inte orkar köpa kortare.

Permalänk
Medlem

Att böja så snävt är det inte tal om det så bekymret behöver vi inte oroa oss för.

Jag provar med en 15 meters och återkommer med resultat helt enkelt, så får vi det dokumenterat utifall att det här händer andra personer i framtiden

Permalänk
Medlem

Ursäkta om det är orelevant för TS, men du kanske ska skaffa en förstärkare med ethernet istället? Sjukt praktiskt lösning, ifall det nu RÅKAR vara så att du planerar att köpa förstärkare inom rimlig framtid ändå.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Varför har man 15m kabel när avståndet mellan enheterna är 1,5m?
För att man inte har nåt annat eller inte orkar köpa kortare.

Var tvungen att köpa den, då mitt förra grafikkort inte kunde skicka ut ljud genom hdmi. Samt att dator stod i sovrummet och TVn i vardagsrummet.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Var tvungen att köpa den, då mitt förra grafikkort inte kunde skicka ut ljud genom hdmi. Samt att dator stod i sovrummet och TVn i vardagsrummet.

Ganska opraktiskt med så långa avstånd,bättre att man flyttar på grejerna närmare eller så kör man nätverkssladd och mediaspelare som har sjukt mycket högre bandbredd än optiskt kabel och är inte lika ömtålig plus att man slipper springa 20meter till datorn varje gång man ska byta låt eller nåt,sen om man är fattig så är det så klart ett billigt alternativ,men köper man en 15m kabel för flera hundra kronor kan man lika gärna köpa en billig mediaspelare för ungerfär samma pris om än lite dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ursäkta om det är orelevant för TS, men du kanske ska skaffa en förstärkare med ethernet istället? Sjukt praktiskt lösning, ifall det nu RÅKAR vara så att du planerar att köpa förstärkare inom rimlig framtid ändå.

Hej! Jag försöker undvika de tankarna så gott det går, men visst vore det kul att byta. Men jag ser tyvärr inget praktiskt försvarbart argument för den prislappen som det skulle innebära, då min nuvarande faktiskt fungerar fint för tillfället.

Permalänk

Toslink 15m är gamble, utan tvekan. Ska du dock dra de så se för guds skull till att du har en kabel av hög kvalité och böj den inte för mycket då det går glasledare i kabeln.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Testpilot
Skrivet av oyegie:

Ganska opraktiskt med så långa avstånd,bättre att man flyttar på grejerna närmare eller så kör man nätverkssladd och mediaspelare som har sjukt mycket högre bandbredd än optiskt kabel och är inte lika ömtålig plus att man slipper springa 20meter till datorn varje gång man ska byta låt eller nåt,sen om man är fattig så är det så klart ett billigt alternativ,men köper man en 15m kabel för flera hundra kronor kan man lika gärna köpa en billig mediaspelare för ungerfär samma pris om än lite dyrare.

Det är väl ändå helt individuellt, enligt mig finns det ingen mediaspelare som är i närheten lika bra som XBMC på datorn så jag skulle gladeligen köra en 100m lång kabel om jag behövde. Styra datorn kan du dessutom göra med din mobiltelefon. Du kan heller inte spela på TV:n om du inte skickar ljudet direkt från datorn.

Jag körde en 10m skarvad med en 5m och det funkade rätt bra, hade lite problem med skarven bara då den inte var så stabil men lite tejp runt den löste det. Att jag hade så lång kabel berodde inte på att datorn var långt ifrån TV:n, jag ville bara inte ha en kabel liggandes över golvet så den gick hela vägen runt väggen istället.

Vad är egentligen problemet om kabeln är lång? låter mest som att du hängt upp dig på vad som är bäst lösning för dig och sen tycker att alla andras lösningar automatisk är dåliga bara för att det inte passar hemma hos dig.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Kör med min 15 meters kabel ifrån Webhallen nu och det fungerar klockrent. Har inte hört något knaster då och då eller så, som tur är. Mig veterligen så kan jag inte säga om det låter mattare än vanligt då det inte är något jag har tänkt på direkt. Det var mer.. koppla in nya kabeln och köra på som vanligt. Då signalen är digital så tycker jag inte den borde kunna låta sämre heller, beroende på avstånd. Antingen så funkar det eller så funkar det inte. Men testerna jag har gjort hittils har varit lovande i alla fall

Permalänk
Testpilot

Det som händer om signalen inte kommer fram är att det blir störningar eller att ljudet försvinner helt, kör man DD eller DTS kan man märka att den tappar synken och förstärkaren tar nån sekund på sig att få tillbaka ljudet. Ljudet i sig kan inte förändras med avseende på bas, klarhet eller nått sånt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ja, jag ville minnas det också. Antingen så funkar det eller så funkar det inte, i och med att det är digitalt. Har hänt en gång att det sprakade till, men det var en enda gång som inte återkommit igen. Försöker göra fler tester med att 'belasta' kabeln genom att köra så mycket 5.1 jag kan, men än så länge så klarar den det klanderfritt