Permalänk
Medlem

Bygglogg: Vattenkylning mATX - Core 1000

Hej,

Tänkte slänga upp en bygglogg där jag kan dela med mig av mitt arbete och få inspiration/idéer av er andra swec-are! Kommer inte skriva så mycket, mest langa bilder. Har enbart tillgång till "verkstad" (aka. pappas garage) vissa helger då jag studerar på annan ort. Det här är det första som jag hann med under en kväll.

Håll till godo!

Fronten löstagen, fin-fin fläkt där!

Den här bilden visar ganska tydligt hur tight det är med en 360-radiator i detta chassi. Den kommer inte få plats ordentligt, utan måste ta ur en bit ur fronten för att kunna koppla i anslutningarna.

Började med att borra ur 5.25"-buren. Ruskigt smidigt gick det, slagborren funkade ypperligt!

Tillverkat fästen för radiatorn i små plåtbitar som jag klippte till av buren, fastnitade i ramen.

Enkel testmontering. Den bakre slaktade fläkten sitter bara där som distans för att testa om fästet funkar, hade ingen annan 120mm-fläkt hemma nämligen!

Närbild på fästet.

Grov markering av hålet som ska göras i sidan.

Verkar passa skapligt, måste förstoras lite bara!

Det var ungefär de bilderna jag hade för tillfället, kommer dröja någon vecka innan jag hinner göra mer, men kom gärna med synpunkter.

Kan nämna att jag tänkt vattenkyla en 3570k och ett GTX680, har tänkt börja med en 3x120mm-radiator och sedan utöka efter behov. Enda platsen radiatorn går in är just på sidan ovanför grafikkortet, därav denna modifikation.

Mvh
Per

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

tja du tar då inte den enkla vägen precis
men ska bli intressant att se hut det blir när det är klart

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Proffsmobbare

Vore schysst om du lackade fläktramarna som kommer synas genom hålet, i samma vita färg som bladen. Det skulle nog bli enhetligt och snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

tja du tar då inte den enkla vägen precis
men ska bli intressant att se hut det blir när det är klart

Ska väl vara en liten utmaning! ^€

Skrivet av Laine:

Vore schysst om du lackade fläktramarna som kommer synas genom hålet, i samma vita färg som bladen. Det skulle nog bli enhetligt och snyggt.

Ska köra på det söndernötta svart/vit/röd i den prioriteringen, så blir mot svarta ramar

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Testmonterade igår vattenkylningen, men läckaget slog till! väntar på nya anslutningar och slang, sedan ska jag uppdatera!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Uppdatering! Här kommer lite bilder på första monteringen! Har även en validation på 4,8Ghz

Grejerna från början som ska i.

Testkörning med allt monterat.

Gott om plats här nere för grafikkort!

Inte riktigt lika mysigt...

Skohorn och vasselin krävdes, men allt går faktiskt i!

Reservoaren, ser tomatfärgad ut, men är typ blodröd egentligen.

Så fint fick allt plats!

Kommer nog fler uppdateringar med nytt nätagg och block på grafikkortet! Håll till godo med dessa så länge!

Validering på 4,8Ghz!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Har nu bytt ut pumpen till en D5-pump, slängt ur reservoaren och fixat ett block till grafikkortet! Alla slangar är också omdragna.

Bilder kommer inom kort.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

för att få det snyggare på sidan kan du använda nåt sånthär:
http://www.inet.se/produkt/6300065/phobya-radiator-grill-trip...
ifall den får plats bara...

Visa signatur

TECH. NO LOGIC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VHggstRm:

för att få det snyggare på sidan kan du använda nåt sånthär:
http://www.inet.se/produkt/6300065/phobya-radiator-grill-trip...
ifall den får plats bara...

Har tänkt göra något liknande, måste dock montera det på utsidan av sidopanelen och för att kunna göra det måste jag ha tillgång till diverse verktyg. Det kommer att dröja några veckor minst innan jag får den möjligheten.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Bra jobbat att få plats med den radden i det lilla chassit.

Dock undrar jag, blir inte moderkortet och dess kretsar, även minnena, väldigt varma då radiatorn ju blåser all varmluft rakt över dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Bra jobbat att få plats med den radden i det lilla chassit.

Dock undrar jag, blir inte moderkortet och dess kretsar, även minnena, väldigt varma då radiatorn ju blåser all varmluft rakt över dem?

De blir ganska varma men ingenting som påverkar stabiliteten. Jag har dock fått sänka processorklocken lite då vattnet blev väldigt varmt med ett överklockat 680 och 3570k på enbart den radiatorn.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Hej! Jag sitter själv på ett likadant grafikkort och är nöjd med det men kollar på mindre chassin. Gillar din lösning skarpt! Dock är jag itne i behov av så stor radiator som du har utan fungerar bra med min 620.

Har dom en fråga om kabeldragningen, där är INGEN plats bakom moderkortsplåten va? utan allt kommer att ligga till höger om moderkortet så att säga?

Grymt bygge! Kanske blir detta ett trevlig sommarprojekt för mig!

Ha de bra!
/Ethaan

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem

Riktigt fett!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

fy fan riktigt snyggt!
har fortfarande inte gjort någon riktig case mod som är involverad.
men att man tar sig tiden att köra med en sådan stor rad i ett sådant litet chassi riktigt tufft!

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethaan:

Hej! Jag sitter själv på ett likadant grafikkort och är nöjd med det men kollar på mindre chassin. Gillar din lösning skarpt! Dock är jag itne i behov av så stor radiator som du har utan fungerar bra med min 620.

Har dom en fråga om kabeldragningen, där är INGEN plats bakom moderkortsplåten va? utan allt kommer att ligga till höger om moderkortet så att säga?

Grymt bygge! Kanske blir detta ett trevlig sommarprojekt för mig!

Ha de bra!
/Ethaan

Det stämmer bra, dock har jag det mesta upptryckt i taket (där 5.25"-buren var) och hårddisk/SSD där uppe.

Skrivet av Galarix:

Riktigt fett!

Tackar!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Fyller på med lite bilder på den nya pumpen och grafikkortet... Lite dammigt bara.

Just nu är det gott om plats där nere!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Det stämmer bra, dock har jag det mesta upptryckt i taket (där 5.25"-buren var) och hårddisk/SSD där uppe.

Hej igen, tack för svaret!

Hur upplever du ljudnivån? jag kommer att slänga in en extra fläkt i fronten såfall sen köra på en en 92 mm där bak. Kommer även att montera min antec kuhler 620 i fronten. Borde inte bli några större temperatur problem men allt handlar om hur hårt jag kör fläktarna. Men du har ju en del fläktar nu, vad tycker du om ljudet?

Känns som ett roligt och bra chassi för en riktigt billig peng. Dock kommer jag behöva köpa ett nytt moderkort.. men men

Än en gång, riktigt impad av kyllösningen i de lilla chassit.

/ethaan

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethaan:

Hej igen, tack för svaret!

Hur upplever du ljudnivån? jag kommer att slänga in en extra fläkt i fronten såfall sen köra på en en 92 mm där bak. Kommer även att montera min antec kuhler 620 i fronten. Borde inte bli några större temperatur problem men allt handlar om hur hårt jag kör fläktarna. Men du har ju en del fläktar nu, vad tycker du om ljudet?

Känns som ett roligt och bra chassi för en riktigt billig peng. Dock kommer jag behöva köpa ett nytt moderkort.. men men

Än en gång, riktigt impad av kyllösningen i de lilla chassit.

/ethaan

Ljudnivån ställer jag efter det jag gör. Har en fläktkontroller från ett Define XL intryckt i en av frontluckorna (ratten sticker ut i ett litet hål). När jag kör allt på max låter det en hel del, men det behövs bara när jag spelar. Vid filmtittande etc blir det tyst då fläktarna brukar få gå på låg-medelhög hastighet.

Chassit är helt odämpat så det låter en del.

Det finns en liten glipa mellan bakpanel och moderkortsplåt förresten, men den är för liten för att dra nätaggets kablar i, men pump/fläktar går.

Moderkortet sitter väldigt tight om man har kvar 5.25"-buren, nästan så att det inte går i.

Tack och bock!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Ljudnivån ställer jag efter det jag gör. Har en fläktkontroller från ett Define XL intryckt i en av frontluckorna (ratten sticker ut i ett litet hål). När jag kör allt på max låter det en hel del, men det behövs bara när jag spelar. Vid filmtittande etc blir det tyst då fläktarna brukar få gå på låg-medelhög hastighet.

Chassit är helt odämpat så det låter en del.

Det finns en liten glipa mellan bakpanel och moderkortsplåt förresten, men den är för liten för att dra nätaggets kablar i, men pump/fläktar går.

Moderkortet sitter väldigt tight om man har kvar 5.25"-buren, nästan så att det inte går i.

Tack och bock!

Okej, ja jag tänkte rensa ut både hårddisk "platserna" och 5.25"-buren. och då bör det ju inte vara några problem att få plats. kör bara med en SSD och har en NAS för back-up och lagring så ssdn kan man ju placera där den blir snyggast bara.

Det hade ju varit grymt om man kunnat gömma några kablar där bakom såklart.

Tack för infon!

Trevlig helg!

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethaan:

Okej, ja jag tänkte rensa ut både hårddisk "platserna" och 5.25"-buren. och då bör det ju inte vara några problem att få plats. kör bara med en SSD och har en NAS för back-up och lagring så ssdn kan man ju placera där den blir snyggast bara.

Det hade ju varit grymt om man kunnat gömma några kablar där bakom såklart.

Tack för infon!

Trevlig helg!

Då får moderkortet plats utan problem. Om du tänker gömma fläkt-/SATA-kablar funkar det bra, men 6-pinskontakter osv får inte plats. Jo, jag har en 3.5"-disk uppklämd med kablarna i toppen, sedan en SSD bara.

Tack detsamma!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2