Nya Raven och Fortress från Silverstone

Permalänk
Melding Plague

Nya Raven och Fortress från Silverstone

Silverstone passar på att fylla sitt bås till brädden med chassin under årets Cebitmässa. I fokus hamnar de nya entusiastmodellerna Raven RV04 och Fortress FT04, samt en rad minimodeller.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Kul att även andra tillverkare hakar på NUC och Thin Mini-ITX. Nu kan man kanske äntligen börja designa egna SFF-system på ett smidigt sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har de lanserat NUC-chassit än, eller varför dröjer det så länge?

Permalänk
Medlem

Gillar inte vad de har gjort med Fortress-serien efter FT02.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Verkar som o, det aldrig kommer komma något vettigt chassi att uppgradera till efter FT02, antar att jag behåller mitt lite längre helt enkelt

Permalänk
Medlem

Jag är också lite missnöjd med vart silverstone tar fortress serien.

PT14 använder för övrigt direkt kontakt med chassit för att kyla CPU:

Fläkten kyler således bara sidan med RAM och HHD så jag tror inte den gör en större skillnad faktiskt. Chassit kommer vara varmt att ta i men det är OK för mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som en klar kvalitetsförsämring gentemot FT02, men förbättring i antalet lagringsplatser och täckt front är rätt snyggt. Hur suger nätagget in luften, inifrån lådan eller i taket? FT02 var mycket bra med filtrerat insug på lådans baksidan för sval luft. Hur är luckan gjord och dess gångjärn? Hårddiskplatserna var mycket bra på gamla chassit med löstagsbara nylonvaggor, här verkar det vara simpel pressad plåt.

Måste nog se den i verkligheten för att kunna bedöma, men det blir nog inget byte från FT02.

Lite väl kortfattad beskrivning i mitt tycke., men mycket rapporter från Cebit, kanon!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Verkar som o, det aldrig kommer komma något vettigt chassi att uppgradera till efter FT02, antar att jag behåller mitt lite längre helt enkelt

+1 på den. Var dyrt som fan men känns fortfarande som det bästa chassit på marknaden så är fett nöjd.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk

Meh. Jag har svårt att se att de kommer knäcka FT02.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Gillar inte vad de har gjort med Fortress-serien efter FT02.

I agree!
Fortress serien har blivit jätte dålig sen dess.
De ända silverstone chasina jag skulle köpa är FT02, TJ07 och TJ11

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Gillar inte vad de har gjort med Fortress-serien efter FT02.

När jag såg nyheten hoppades jag att dom hade hoppat tillbaka till FT02 stilen men icke.. Älskade verkligen det chassit!

Nu är FT04 bara en stor variant av Temjin TJ08B

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Gillar utseendet på nya FT04, men varför skippa karaktärsdraget med moderkorten pekandes uppåt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Silverstone passar på att fylla sitt bås till bredden med chassin under årets Cebitmässa.

bredd och brädd är inte samma sak, visst kan man i just en monter fylla till bredden. men det är tex svårt att inte fylla ett glas till bredden, vilket är varifrån uttrycket stammar.

Skrivet av exodeus:

Jag är också lite missnöjd med vart silverstone tar fortress serien.

PT14 använder för övrigt direkt kontakt med chassit för att kyla CPU:
http://pics.computerbase.de/4/7/9/3/2/4_m.jpg

Fläkten kyler således bara sidan med RAM och HHD så jag tror inte den gör en större skillnad faktiskt. Chassit kommer vara varmt att ta i men det är OK för mig.

mycket bra konstruktioner, tycker det märkligt att liknande inte införts tidigare även i större formfaktorer. men snart så är nog 0db datorer standard.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag måste saga att jag gillar den här utvecklingen av FT04 och Raven Det är ju uppenbarligen något som gör att de den här nya layouten är bättre än tidigare versioner. Annars hade dom ju inte släppt de, Eller hur?

Jag gillar iaf att chassin blir mer optimalt utnyttjade på insida så de kan skala ner på storleken utan att begränsa vad man kan stoppa in.

Alla har inte ett gigantiskt skrivbord som man kan ha jätte chassin på.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ant3:

Jag måste saga att jag gillar den här utvecklingen av FT04 och Raven Det är ju uppenbarligen något som gör att de den här nya layouten är bättre än tidigare versioner. Annars hade dom ju inte släppt de, Eller hur?

Jag gillar iaf att chassin blir mer optimalt utnyttjade på insida så de kan skala ner på storleken utan att begränsa vad man kan stoppa in.

Alla har inte ett gigantiskt skrivbord som man kan ha jätte chassin på.

Jag antar att du skojar eller menar du verkligen att allt nytt som kommer alltid är bättre? Du måste vara väldigt ung för en sådan åsikt, men inget fel i det. Ungdomlig optimism är alltid trevligt!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ser ut som en klar kvalitetsförsämring gentemot FT02, men förbättring i antalet lagringsplatser och täckt front är rätt snyggt. Hur suger nätagget in luften, inifrån lådan eller i taket? FT02 var mycket bra med filtrerat insug på lådans baksidan för sval luft. Hur är luckan gjord och dess gångjärn? Hårddiskplatserna var mycket bra på gamla chassit med löstagsbara nylonvaggor, här verkar det vara simpel pressad plåt.

Måste nog se den i verkligheten för att kunna bedöma, men det blir nog inget byte från FT02.

Lite väl kortfattad beskrivning i mitt tycke., men mycket rapporter från Cebit, kanon!

Kan bara hålla med, just nu känner jag mig bara nöjdare med min FT02! Verkar som man helt enkelt bara vill ha en ny produkt i samma serie och struntar i de fördelar som faktiskt fanns med FT02. Ny produktchef kanske?

Permalänk
Medlem

*Kramar om mitt FT02, best case evur

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kerbo:

Kan bara hålla med, just nu känner jag mig bara nöjdare med min FT02! Verkar som man helt enkelt bara vill ha en ny produkt i samma serie och struntar i de fördelar som faktiskt fanns med FT02. Ny produktchef kanske?

Ja, så kanske det är. Han behöver kanske pinka in reviret och visa var skåpet ska stå, även om det enbart är förändringar för sakens egen skull.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

blev exalterad när jag läste rubriken, mindre när jag såg filmen och bilderna....

Nej jag behåller nog mitt FT02

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

En av de bästa sakerna med FT02 är ju att man slipper rota på baksidan utan allt finns extremt lättarbetat på ovansidan.
Om Silverstone inte vill köra det längre tycker jag Lian Li kunde hitta på nått liknande istället. Bästa lösningen hittills.
Synd att de nergraderat sin Fortress-serie.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

lär knappast kyla bättre än ft02 då den har fritt flöde för fläktarna, medans 04:an har hårdiskar och andra saker vad det ser ut framför. Tyckte om utseendet och att den var inte så djup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

blev exalterad när jag läste rubriken, mindre när jag såg filmen och bilderna....

Nej jag behåller nog mitt FT02

Jag gör nog detsamma Så otroligt skön låda!

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Magenus:

I agree!
Fortress serien har blivit jätte dålig sen dess.
De ända silverstone chasina jag skulle köpa är FT02, TJ07 och TJ11

TJ08-E är ett väldigt kompetent chassi.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem

Mina spontana yttringar efter att sett chassit, om dock pre-production exemplar är: NEJ!!

FT03/FT04 och RV03/RV04 är inte chassin värdiga arvet från FT02 och RV02. Gör ont i en gammal FT02-riddares hjärta att se var "utvecklingen" av dessa chassin gått.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Jag blev verkligen besviken på att se hur de utvecklat datorlådorna. Det jag trodde de skulle hålla fast vid var rymliga lådor med bra luftflöde, men nu verkar de istället vilja krympa storleken så mycket som möjligt, vilket i mina ögon istället gör att det är ett helvete att arbeta i. Nåväl, har själv ett RV02-E, så ska inte klaga. Snygga var de nya varianterna åtminstone, det ger jag dem.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

jjag hade hoppats på något mer likt ft03

Visa signatur

gege

Permalänk
Medlem

Väntar till några recentioner kommit ut innan jag förkastar ft04. Såg snyggt ut på utsidan men resten var inte något spektakulärt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk

Jävla neggon. RV04 ser riktigt snyggt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det jag gillar med Fortress FT03 är att det är jävligt stilrent, är mer "kvadratiskt" och har moderkortet monterat med uttagen uppåt. Synd att att tagit bort allt det på FT04.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

TJ08-E är ett väldigt kompetent chassi.

Ja men det är fel format för mig + jag villl ha möjlighet att vattenkyla. Jag föredarar mITX och ATX