Slutar ni spela om ni inte kan lira på heltid?

Permalänk
Medlem

Slutar ni spela om ni inte kan lira på heltid?

Har varit hardcore gamer ett bra tag nu och har haft riktigt roligt under åren som gått med de titlar jag plöjt igenom.

Men nu då jag jobbar osv så ges inte samma möjlighet till att spela lika mkt och det har gjort att jag tappat all motivation över huvudtaget när det gäller spel oavsätt titel.
Kan jag inte få ut max av respektive spel (vilket kräver mkt tid enligt mig) så känns det väldigt menings löst och tråkigt att göra något halvhjärtat.
Är jag sjuk i huvudet eller finns det fler som känner på liknande sätt när det gäller datorspelande?

Detta gäller även F2P spel så det har inget med pengar att göra.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem

Känner igen mig en del där, Men när man har inte lika mycket tid för spel. Så tycker jag faktiskt att det blir roligare att spela, visst man kan inte spela lika länge. Men man njuter mer av spelandet

Visa signatur

|CPU I5-2500k 3.30GHZ | GPU GTX 970 | Moderkort ASUS P8P67 B3 | Hårddiskar Western digital blue 500GB | Western digtal green 1TB | SSD Intel 120GB | Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | PSU Corsair 600W
Chassi Arc mide R2 | BenQ G2420HDBE | Windows 7 home 64 bit

Permalänk
Medlem

Jo, det blir lätt så att när man inte spelar på länge "tappar man all motivation". Dock tycker jag att det beror mycket på vilket spel det är och viken sorts spel det är. Är det single player tycker jag det är lättare att spela i "lagom mängd" medans det på multiplayer lätt blir att man vill spela när någon av sina vänner spelar. Tex spelade jag väldigt mycket minecraft förra vintern, direkt när jag kom hem från skolan tills kvällen. Det blev lite som att man inte ville "missa" nåt som hände. Nu däremot, när vi inte längre spelar minecraft känns det bara totalt meningslöst alltihop.

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem

Om du och dina polare börjat yrkeslivet så tycker jag ni ska testa något spel ni kan köra tillsammans och sitta och snacka skit i skype samtidigt. Jag la cs på hyllan när jag började jobba. Efter det har det bara varit avslappnande och kul att spela något random spel med grabbarna. Just nu lirar vi lol.

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk
Medlem

Kanske beror på när man börjar lira.
Var 29 år när jag började med bf2 så det har alltid varit lite avkoppling efter jobbet. Nu kör jag gärna en timme eller två när ungarna har somnat vilket passar mig bra. Ser ingen mening att harva runt timme efter timme. Lite avkoppling och tjöt i ts räcker gott:)

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Känner igen det där, har haft väldigt svårt att spela större spel sen jag började jobba, typ stora spel som skyrim, zelda(nyare) och sånt är kul i någon timma sen hinner man inte på några dagar och orkar inte börja igen.

små enkla mulitplayerspel är bättre dock där man kan spela några matcher med kompisarna på skype.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

Har varit hardcore gamer ett bra tag nu och har haft riktigt roligt under åren som gått med de titlar jag plöjt igenom.

Men nu då jag jobbar osv så ges inte samma möjlighet till att spela lika mkt och det har gjort att jag tappat all motivation över huvudtaget när det gäller spel oavsätt titel.
Kan jag inte få ut max av respektive spel (vilket kräver mkt tid enligt mig) så känns det väldigt menings löst och tråkigt att göra något halvhjärtat.
Är jag sjuk i huvudet eller finns det fler som känner på liknande sätt när det gäller datorspelande?

Detta gäller även F2P spel så det har inget med pengar att göra.

Jag känner precis samma sak, har tappat motivation vad gäller alla de spelen jag kör.

Spelar dock fortfarande lite casual men man känner lite som såhär

fast inte riktigt att man klarat det då, utan mer vad fan ska jag ta mig till och varför har det blivit såhär ^^

Visa signatur

In Win 503 | i7-6700k | ASUS GTX 1080 Strix | 32GB Corsair Vengeance 2133MHz | Samsung EVO 850 500GB | WD Blue 1TB | EVGA Supernova G1 750W | ASUS Z170 PRO Gaming

Permalänk
Avstängd

Om man ser spel som en tävling där man absolut måste vara bäst hela tiden så kan jag förstå att man tappar intresset om man plötsligt inte har tid. När jag spelade WoW körde jag typ 8 timmar per dag och om jag spelade mindre kändes det som jag gick miste om massor av grejer. Men nu spelar jag bara för att det är kul, det gör att jag kan ta långa pauser när det behövs och ändå ha lika kul när jag kommer tillbaks till spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

Har varit hardcore gamer ett bra tag nu och har haft riktigt roligt under åren som gått med de titlar jag plöjt igenom.

Men nu då jag jobbar osv så ges inte samma möjlighet till att spela lika mkt och det har gjort att jag tappat all motivation över huvudtaget när det gäller spel oavsätt titel.
Kan jag inte få ut max av respektive spel (vilket kräver mkt tid enligt mig) så känns det väldigt menings löst och tråkigt att göra något halvhjärtat.
Är jag sjuk i huvudet eller finns det fler som känner på liknande sätt när det gäller datorspelande?

Detta gäller även F2P spel så det har inget med pengar att göra.

Ja du är sjuk i huvet

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

been there, liked it, loved it har gått ca 3-4 år sen jag drog ner på spelandet och har inte haft nån lust alls till nått spel dock har spelusten börjat komma tillbax lite nu men känner att jag landat på en behaglig nivå och man hittar spel som man kan spela och njuta av utan att tillbringa all tid vid datorn. hitta på lite annat medans du väntar på att suget ska komma tillbax som träna fysiskt eller nåt annat som inte har med datorn att göra, annars blir man kvar i att allt man gör vid datorn blir dötrist efter 15-20min

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Känner igen mig. Sitter mera på youtube och lite sånt när jag sitter vid datorn. Har provat många spel men jag orkar några timmar innan jag stänger av, sen startar jag inte spelet nå mer.

Prova att dra igång någon gammal konsoll. Jag å tre polare lirate Mario tennis och Mario kart 64. Fan det var grejer det (ägde aldrig N64 så det kan vart därför å)

Permalänk
Medlem

Ehm... Nej.
Kanske att min spelstil har ändrats lite till mer casual-vänliga spel eftersom jag inte har tid att sitta hela tiden. Men att sluta spela!? Heh, inte en chans

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Sluta spela Wow och börja spela mer "lättsamma"- spel som inte kräver mycket tid.

Permalänk
Medlem

Håller med absolut, jobbat sedan ett hyfsat tag tillbaka och har haft väldigt lite till ingen tid att spela, dock har vi en eller två spelkvällar på jobbet som kan vara rätt kul, men det är oftast rondbaserade spel (TF, UT, LOL) och inte RPG (eller strategi för den delen) som är favoritgenren... Lyckades själv nöta igenom Crysis 2 och 3 under två helger men det tog all tid och kändes rätt stressigt, hälsar hellre på mina gamla katter på landet med en bunt gourmèkäk än spenderar denna tid på spel.

Dock köper jag spel på hög, startar ett spel ett par minuter för att se tekniken (vilket för mig är som julafton), för att sedan stänga av det för gott. Håller också min dator hyfsat uppdaterad endast för detta. Väldigt få spel som känns värda att spela numer, förr lirade man typ allt när man hade "oändligt" med tid. Ibland bränner man en 2 timmar då & då på Diablo med brorsan, dock börjar spelet bli lite slitet och vi kan inte hitta något nytt. NWN1-fan är vi båda och det var väll också det sista favoritspelet...

Permalänk
Medlem

har blivigt exakt samma med mig efter att jag började gymma, förut kunde jag spela dag ut och dag in men nu är jag inte sugen på att spela alls tyvärr :/

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

Har varit hardcore gamer ett bra tag nu och har haft riktigt roligt under åren som gått med de titlar jag plöjt igenom.

Men nu då jag jobbar osv så ges inte samma möjlighet till att spela lika mkt och det har gjort att jag tappat all motivation över huvudtaget när det gäller spel oavsätt titel.
Kan jag inte få ut max av respektive spel (vilket kräver mkt tid enligt mig) så känns det väldigt menings löst och tråkigt att göra något halvhjärtat.
Är jag sjuk i huvudet eller finns det fler som känner på liknande sätt när det gäller datorspelande?

Detta gäller även F2P spel så det har inget med pengar att göra.

Du bör söka psykiatrisk vård snarast då det är ända botemedlet annars så riskerar du att gå under.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Jag spelade "hardcore" innan jag började plugga på universitet. Jag tappade också det "stora hela" när man inte längre kunde lägga ner kanske 10-12h per dag, på den tiden tyckte jag det var extremt kul att spela och det fanns inget bättre - socialt, kul och utmanande.

Nu.. ca ~ 5 år senare (jesus - vart tog tiden vägen?) så har jag inte tagit mig tillbaka till dessa spel eftersom jag vet att det inte fungerar att "bara" spela någon timme per dag, det ger mig helt enkelt inte samma tillfredsställelse, så jag avstår istället

Däremot har jag inte hittat någon ny hobby.. Att jobba och tjäna pengar kanske kan ses som en hobby?

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem

vad är det med er?
jag har en dotter på 3.5 år och flickvän som tar mycke av min tid
och jobbet men hiner med 8-16 tim i veckan som jag spelar på
och jag njuter varje sekund som jag får/hinner spela på.

varför måste mam vara bäst för när mam bara kan njuta av ett spel
och spela för det är roligt då och då.

jag kommer aldrig sluta spela för det är så roligt.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

vissa spel är svåra att inte spela på "heltid" utan att förlora glädjen lite, men finns väldigt många spel som funkar fint att spela 1/2 timmar i veckan.

Permalänk

Känner samma som dig, har slösat kvällar och nätter på diverse spel tills jag började gymnasiet och då halt det. Nu spelar jag absolut ingenting..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Inaktiv

Jag spelade mer när jag jobbade, inga måsten när jag kom hem.
Nu när jag pluggar blir det mindre av logiska orsaker.

Permalänk
Medlem

Man får spela andra spel, spelade WoW förut när man hade mycket tid, men när jag jobbar spelar jag guild wars 2 t.e.x som inte behöver så mycket tid i taget.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

För min del så åker alla former av online spel på hyllan när jag har mycket om dagarna. Skönare att slappna av offline med ett skönt singleplayer spel när man varit ute och slitit hela dagen och mött folk, lite downtime så man får återhämta sig utan distraktioner.

Singleplayer är bra på det sättet att man inte har någon stress, guild som vill att man levlar fort, polare som ska grinda instancer med en, osv. Man bestämmer helt själv när man vill forsätta och när man vill sluta, bara spara och så finns allt kvar nästa gång.

Permalänk

Ju äldre man blir desto mindre tid prioteras till spelande, men varje sekund känns mer värt!!
Kan bero på att just jag har 3 barn som "äter" upp min egentid.
Min kväll ( har sovmorgon 1 kväll i veckan) bad 30min-umgås med sambo 1tim-film 1,5tim- spel så länge krafterna räcker till, brukar ge upp vid 1-tiden....

Visa signatur

Cpu Intel i5 8600k Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3 ,Minne
Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz,Nätagg fractal design 650 w psu,
Hårddisk Adata sp 900 pro 128 gb ssd+ 2ggr western digital caviar 500gb i raid,Grafik amd vega 64 Lurar Beyerdynamic dt 990 proTangentbord Qpad mk-50 Ljudkort [xonar essence stx - ALLT frodas i en Fractal Define R4 Vit

Permalänk
Medlem

Känns som många missförstår tråden, tror inte det handlar om en allmänt mindre lust att spela, utan att lusten försvinner när man inte kan "min/maxa" ett spel (som trådskaparen själv skriver).

Jag känner igen mig nu när jag inte kan spela dom mer tävlingsinriktade spelen lika ofta som jag kunde göra förut, vilket för mig var dota och starcraft. Spelade inte mer än en timme eller två dom flesta dagarna, men försöker jag spela dom nu så känns det meningslöst för att jag spelar så mycket sämre. Kan tänka mig att det kan bli samma sak om man spelade ett mmorpg och inte kan spela med dom seriösa/bra spelarna längre i den "häftiga" nya raiden.

Det handlar väll helt enkelt att man har en liten annan definition av att "klara" ett spel än andra. Gillar man spelet så kan man vilja spela igenom hela spelet, alternativt spela spelet på en hög nivå, precis som att man gärna vill läsa ut en bok man gillar.

Permalänk

Jag känner också igen mig i det där. Kan aldrig mer spela wow då jag ofta har ont om tid. Det la hag ner för flera år sedan. Började spela hon ett bra tag å det kunde jag spela riktigt bra ett tag. Men nu så har jag fått problem med mina axlar pga jag jobbar med datorer å sitter mycket i fritiden. Då bytes alla pvp/strategi emot adventure, köpte en xbox 360 kontroll å kör nu titlar som Dark Souls, Tomb Raider å Assassins Creed. Är riktigt nöjd också. För så spelade jag extrelt mycket men numera är det mer 2 - 3 timmar om dagen max. Jag har typ bytt tävlings delen av spelandet och istället nu är det relaxing för mig. Saknar fortfarande wow då man körde RP eöldr HoN å laget då man fick tacka för sig. Men livet går vidare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Slutade raida i wow när jag fick jobb. 7 dagar i veckan under progress med 15+ timmars nötande gick inte riktigt ihop. Slutade helt och kör bara arena med polarna sen bytte jag spel till sånt som inte tar sån jäkla tid tex starcraft 2. En match tar 5-20 minuter sen givet har inte tid för GM där så satsar på dia/masters istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av TheGiant:

Kanske beror på när man börjar lira.
Var 29 år när jag började med bf2 så det har alltid varit lite avkoppling efter jobbet. Nu kör jag gärna en timme eller två när ungarna har somnat vilket passar mig bra. Ser ingen mening att harva runt timme efter timme. Lite avkoppling och tjöt i ts räcker gott:)

Precis. Efter det att jag började jobba så trodde jag att jag skulle få ge upp allt med vad spela heter, men det behövde jag inte. Det enda som förändrats är väl mängden tid som jag lägger ner på det. Jag behöver inte längre sitta timtal för att spela ett spel. någon timma eller två räcker för annars tycker jag att man tar bort det där speciella i spelandet. Spelar man 5 timmar i rad så slutligen sitter man bara i den sitsen där man vägrar sluta, inte för att det är kul, utan för att man "måste göra klart en grej".

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem

Går i vågor.. vinter tid så är det mer spelande än på sommaren. Det varierar en del, ibland 1-2 timmar och ibland kanske 5... men som så många andra här så tycker jag det är skönt. Man är lite mer avslappnad och sitter mest och snackar massa skit och stojjar istället för att skrika på allt och alla och slå sönder tangentbord efter tangentbord...

Visa signatur

Chassi: Silverstone Sugo SG07 Moderkort: Gigabyte GA-Z77N WIFI CPU: i7-2600K@3.4Ghz Kylning: Antec kuhler 620 RAM: 8GB Corsair Vengeance HDD: Baracuda 500GB GFX: Gigabyte 7970 OC 3GB Monitor: 22" Samsung LCD

Permalänk
Medlem

Exakt detta som hänt mig. Spelade ohälsosamma mängder fram tills ~22-23 års ålder.
Men nu med jobb och flickvän (hur man ev. ska hinna med kid(s) nån dag har jag fan ingen aning om) så hinner man ju inte nöta längre.

Precis som du säger blir det en frustration av att spela och bli krossad, när man känner att man inte har tid att spela nog.
Tog fram BF3 i helgen faktiskt, var otroliga level 4 (!!), det var så långt jag orkade vid release. Efter nån halvtimme av att ha blivit totalt krossad, inte hajat ett skit av vad man bäst skulle göra för att få poäng, layout på kartor etc så blev det en avinstall. Känns ju helt omöjligt när man ser folk som är level 70-100, träning/erfarenhet/skill som dom besitter har man ju inte en chans att komma ikapp. Tycker matchmakingsystemet funkade bajs, men det beror nog mycket på att det inte finns så många level 4 noobs kvar.
Konstigt nog tyckte jag att det var mkt jämnare "skillnivå" på folk back in the day när jag körde 1942/vietnam....

Så ja, mitt problem nuförtid är att spelen inte är "casual" nog, det krävs för mycket tid för att man ska hinna, och man hamnar i en sits där man bara blir frustrerad.
Det hela har jag helt enkelt löst med att främst spela singleplayer/kampanj/co-opspel istället.