Permalänk
Medlem

1000mbit/s WAN-LAN?

Tjenare, om en månad får jag en gigabitlina direkt in i min lägenhet och jag har ingen aning om det ens finns en router för något som liknar rimliga pengar (2000sek kanske) som faktiskt kan leverera full hastighet. Jag har 100mbit just nu och det flyter på hur bra som helst.

Det verkar som att Asus RT-AC66U är det bästa valet, men jag tänker att jag vänder mig till mer kunnigt folk

Tack på förhand // Victor

EDIT: Jag skulle kunna köra linan direkt från väggen till datorn, men det tycker jag inte om då jag inte kan ha ett trådlöst nätverk på samma gång. Avsaknaden av en extra brandvägg är inte kul heller.

EDIT 2: Jag letar INTE efter en router som kan leverera dessa hastigheter över trådlöst utan endast via kabel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av holiace:

Tjenare, om en månad får jag en gigabitlina direkt in i min lägenhet och jag har ingen aning om det ens finns en router för något som liknar rimliga pengar (2000sek kanske) som faktiskt kan leverera full hastighet. Jag har 100mbit just nu och det flyter på hur bra som helst.

Det verkar som att Asus RT-AC66U är det bästa valet, men jag tänker att jag vänder mig till mer kunnigt folk

Tack på förhand // Victor

EDIT: Jag skulle kunna köra linan direkt från väggen till datorn, men det tycker jag inte om då jag inte kan ha ett trådlöst nätverk på samma gång. Avsaknaden av en extra brandvägg är inte kul heller.

EDIT 2: Jag letar INTE efter en router som kan leverera dessa hastigheter över trådlöst utan endast via kabel.

Ta en titt på denna lista, där hittar du nog något av intresse.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

pfsense?

Kör själv pfsense på en Proliant DL360G4, enl pfsense hemsida ser det ut enl nedan 501+ Mbps - server class hardware with PCI-X or PCI-e network adapters. No less than 3.0 GHz CPU.

Permalänk
Medlem

Att få tag på en gammal P4 med 3Ghz för några hundra är väl inga problem, frågan är om man får med rätt moderkort (PCI-X/e) och sedan BRA nätverkskort för de pengarna, men det går nog om man letar lite

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

UBIQUITI EDGEROUTER
http://www.dustinhome.se/product/5010653285/ubiquiti-edgerout...
eller runt 1Tkr om du importar den från EU.

Permalänk
Medlem

Jag har en i7 3.07GHz, mitt moderkort kan hantera att ta in 1000mbit så där ligger inte problemet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanis:

UBIQUITI EDGEROUTER
http://www.dustinhome.se/product/5010653285/ubiquiti-edgerout...
eller runt 1Tkr om du importar den från EU.

Den är bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

Jag har en i7 3.07GHz, mitt moderkort kan hantera att ta in 1000mbit så där ligger inte problemet.

De ovan menar att du kan bygga egen router av en dator.

Permalänk
Medlem

Hur pass jobbig är en UBIQUITI EDGEROUTER att hantera jämfört med en "vanlig" netgear/linksys?

Skrivet av HeeK:

De ovan menar att du kan bygga egen router av en dator.

Oh, missade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

Hur pass jobbig är en UBIQUITI EDGEROUTER att hantera jämfört med en "vanlig" netgear/linksys?

Oh, missade.

Inte helt lätt om man inte använt iptables eller andra mer avancerade brandväggar. Däremot finns det "basic soho config" i deras forum man kan använda.

http://forum.ubnt.com/showthread.php?t=68574

Har en själv och är väldigt nöjd, men jag är en power user.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av holiace:

Hur pass jobbig är en UBIQUITI EDGEROUTER att hantera jämfört med en "vanlig" netgear/linksys?

Jobbigare. Det är nog bara ett problem om man är total nybörjare - då hade jag inte rekat den.

Permalänk
Medlem

Jag använder en Cisco RV042G - funkar hur bra som helst, klarar 7-800Mbit/s WAN-LAN. Kostar ca 1400:- och har dessutom två WAN-portar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

Att få tag på en gammal P4 med 3Ghz för några hundra är väl inga problem, frågan är om man får med rätt moderkort (PCI-X/e) och sedan BRA nätverkskort för de pengarna, men det går nog om man letar lite

Problemet med en p4 är snarare driftskostnaden speciellt om det är en prescot lösning så lär den ju inte gå att bygga så den drar under 150W, den kostar ungefär lika mycket i drift på ett år som att köpa en ny dator som skulle kunna dra neråt 30W

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag får 500mbit/s bakom en vanlig Netgear WNDR3700 och en D-Link switch. 7ms svarstid. Siffror jag tycker är ok, tyvärr kommer jag inte att kunna fortsätta använda Netgear-routern direkt på bredbandet eftersom jag ska ha ipTV vilket kräver en tjänstefördelare. Jag får hoppas att den är minst lika bra som Netgear, eller i bästa fall bättre men ännu vet jag inte, någon som har erfarenhet av Ownits tjänstefördelare?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

En sån här: http://mini-itx.se/mpt3410d2500ccdubblalan2xcom-p-898.html?cP... och sen pfSense på den.

Men den där EdgeRoutern ser intressant ut, den ska jag kolla upp. Jag kör pfSense på en liten itx-maskin men den har börjat bråka, hw-problem, så kanske dags att titta på alternativ.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

En sån här: http://mini-itx.se/mpt3410d2500ccdubblalan2xcom-p-898.html?cP... och sen pfSense på den.

Men den där EdgeRoutern ser intressant ut, den ska jag kolla upp. Jag kör pfSense på en liten itx-maskin men den har börjat bråka, hw-problem, så kanske dags att titta på alternativ.

Det där ser väldigt intressant ut, billigt va det också. Skulle det fungera bra att köra med SDHC kort på 16GB för pfsence?