[Bedrägeri] Kan detta vara fake?

Permalänk
Medlem

[Bedrägeri] Kan detta vara fake?

Citat:

Swedbank support@admin.se via server84.greatnet.de
19:38 (0 minuter sedan)

till mig

Hallå,

Åtkomst till ditt konto är begränsat till följande därav:

Vi märkte att de ogiltiga inloggningsförsök i din online-konto från en okänd IP-adress.
Av denna anledning har vi tillfälligt stängt ditt konto.
Vi behöver uppdatera din kontoinformation
Uppdatera din bankinformation nu
(Mappen är: 1580_12)

För att bekräfta ditt konto :
Logga in på ditt konto
Tak,
line Swedbank

Hej, ni som har fått ett liknande mail, släng det i papperskorgen och undvik att klicka på länkar, detta är bedrägeri och dom försöker endast lura dig på pengar!

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

Om man stavar fel på tack så säger det det mesta.

Permalänk

Gissa två gånger... hur ofta har banken mailat dig?

Permalänk
Medlem

obvious fake.

Permalänk
Medlem

Ja helt klart bedrägeriförsök.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Redigerar posten och varnar för okunniga.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd

Det är ju så uppenbart att jag är osäker på om du trollar eller inte.

Men i alla fall så mailar banker aldrig om sådana här saker.

Permalänk
Medlem

Helt klart fake.

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Hej, texten över detta inlägg är direkt från ett mail jag fick till min e-post, men jag tycker det luktar bedrägeri om det, vad tycker ni?

Det jag kommer att tänka på i första hand är den trasiga/konstiga svenskan det är skrivet med.

Aldrig hört en bank börja ett mail med "Hallå". "Ditt konto är begränsat till följande (?) därav:"

"Vi märkte att de ogiltiga inloggningsförsök i ditt online-konto från en okänd IP adress." hahaha, vacker meningsbyggnad.

Vi märke ogiltiga inloggningsförsök till ditt online-konto från en okänd IP adress hade kanske passat bättre. Extremt korta och stakande meningar.
Är detta ett äkta mail hade jag bytt bank ändå, kan man inte stava till tack och bygger meningar bättre än en 8 åring har man inget med mina pengar att göra

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Hej, ni som har fått ett liknande mail, släng det i papperskorgen och undvik att klicka på länkar, detta är bedrägeri och dom försöker endast lura dig på pengar!

Är det svårt att gå in och testa för att se om de har låst ditt konto eller inte?

Det är scam, för övrigt.

Permalänk

TS borde uppmärksamma detta till den äkta SWEDBANK, så att de kan slänga upp varningar på hemsidan.

Vad betyder förresten "line Swedbank"?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

vad du än gör, skicka för fan inte någon information till någon!
ingen information!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Hej, ni som har fått ett liknande mail, släng det i papperskorgen och undvik att klicka på länkar, detta är bedrägeri och dom försöker endast lura dig på pengar!

Fake, dels är språket så uselt så att det inte kan komma från en bank. Sedan så hade mailen från banken troligen varit något med swedbank.se eller liknande i om det varit riktigt. Och sist men inte minst, din bank skulle aldrig kräva in uppgifter av dig via mail eller någon annan hemsida än den vanliga du har internetkontoret på. Troligast hade varit att de bett dig ringa eller komma in på kontoret om det var något problem, och då troligen genom att de ringde eller skrev ett brev till dig. Och en sak till, de hade skrivit under med en person och ett telefonnummer om vem du kunde kontakta om du hade frågor.

Skrivet av Lasergurka:

TS borde uppmärksamma detta till den äkta SWEDBANK, så att de kan slänga upp varningar på hemsidan.

Vad betyder förresten "line Swedbank"?

Skulle kunna vara att de tänkte sig att det skulle vara från personen Line som arbetar på Swedbank...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Jag tror det är sant ! Jag skulle betala för att få igång det igen

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig fortfarande något fruktansvärt hur dåliga alla dessa scammers är på att scamma. De kan väl åtminstone hitta en proper svensk hälsningsfras och se till att orden är korrekt stavade. Det är ju som att de försöker lura folk men samtidigt vill varna om att de är ett gäng hjärndöda bedragare.

Permalänk
Medlem

Alla bör ha som princip att ALDRIG gå till sin bank via någon länk. Ska du göra något som har med banken att göra så skriver du själv in adressen. Utöver det ska man självklart aldrig ge ut sin bankinformation till sin bank. Ganska uppenbart varför

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det förvånar mig fortfarande något fruktansvärt hur dåliga alla dessa scammers är på att scamma. De kan väl åtminstone hitta en proper svensk hälsningsfras och se till att orden är korrekt stavade. Det är ju som att de försöker lura folk men samtidigt vill varna om att de är ett gäng hjärndöda bedragare.

Dåliga? Hahaha.

Dom tjänar stora pengar på det här.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

Lär ju komma från support@admin.se lol

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

Dåliga? Hahaha.

Dom tjänar stora pengar på det här.

Du förstod uppenbarligen inte min poäng. Att skriva ett felstavat scammail är lite som att försöka råna någon med en rosa vattenpistol och sedan bli rånad av den man försöker råna. Typiskt kriminella att vara för dumma för att vara kriminella. Visst det fungerar i viss mån men de skulle kunna lura säkert dubbelt så många om de ser till att det ser trovärdigare ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det förvånar mig fortfarande något fruktansvärt hur dåliga alla dessa scammers är på att scamma. De kan väl åtminstone hitta en proper svensk hälsningsfras och se till att orden är korrekt stavade. Det är ju som att de försöker lura folk men samtidigt vill varna om att de är ett gäng hjärndöda bedragare.

De litar väl på att okunning och/eller ouppmärksamma människor får panik och gör som det står i mailet. Troligtvis är väl mailet google translateat och personen som försöker scamma kan inte ett ord svenska.

Permalänk
Skrivet av wotanziu:

De litar väl på att okunning och/eller ouppmärksamma människor får panik och gör som det står i mailet. Troligtvis är väl mailet google translateat och personen som försöker scamma kan inte ett ord svenska.

Fast translate skulle nog inte översätta t.ex Thanks / Gracias / Grazie till 'Tak' hehe.

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Sötast
Skrivet av 420GBGlass:

Fast translate skulle nog inte översätta t.ex Thanks / Gracias / Grazie till 'Tak' hehe.

1+1=2

Line + tak = Danska.

Permalänk
Medlem

Vet folk fortfarande inte att banker aldrig kommer kontakta dig personligen via mail?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Fake, dels är språket så uselt så att det inte kan komma från en bank. Sedan så hade mailen från banken troligen varit något med swedbank.se eller liknande i om det varit riktigt. Och sist men inte minst, din bank skulle aldrig kräva in uppgifter av dig via mail eller någon annan hemsida än den vanliga du har internetkontoret på. Troligast hade varit att de bett dig ringa eller komma in på kontoret om det var något problem, och då troligen genom att de ringde eller skrev ett brev till dig. Och en sak till, de hade skrivit under med en person och ett telefonnummer om vem du kunde kontakta om du hade frågor.

Skulle kunna vara att de tänkte sig att det skulle vara från personen Line som arbetar på Swedbank...

Hahahaha, du gjorde min dag!

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Kan säga att jag har råkat ut för att mitt kontokort gjort sk "konstiga inköpsmönster" (blivit skimmat) men det kom inte per mail utan telefon för att informerar mig om att mitt kort omgående var spärrat och mer info kommer per brev.

Vet inte om alla banker gör så men det hände alla fall för mig.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Avstängd

'' server84.greatnet.de''

xD

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av 420GBGlass:

Fast translate skulle nog inte översätta t.ex Thanks / Gracias / Grazie till 'Tak' hehe.

Antagligen översatt av Bing =P

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Varför skulle banken fråga efter dina uppgifter om dom nu jobbar på banken.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det förvånar mig fortfarande något fruktansvärt hur dåliga alla dessa scammers är på att scamma. De kan väl åtminstone hitta en proper svensk hälsningsfras och se till att orden är korrekt stavade. Det är ju som att de försöker lura folk men samtidigt vill varna om att de är ett gäng hjärndöda bedragare.

Men detta scam borde väl skickas till folk som inte ens har Swedbank.
Tänk någon som har länsförsäkringar till exempel får ett mail från Swedbank om att deras
konto har varit inloggat från en okänd IP adress... Fail!

Dock är det alltid någon stackare som går på sånt här, även om scammaren stavar som en kratta