Permalänk
Medlem

Bygga egen NAS

Jag ska äntra det ljuva livet och flytta hemifrån. Men då mister man ju den fantastiska infrastrukturen vi har här hemma med NASar och sådär. Så kan man ju inte ha det!

Så jag tänkte bygga mig en egen liten NAS och använda FreeNAS. Men jag har ingen koll på hur mycket CPU-prestanda som behövs till exempel. Såg någon tråd här i forumet med någon som växt ifrån sin Synology NAS och där någon tipsade om att bygga egen för att det både var billigare och bättre.

Tänkt användningsområde är att spara film, bilder och framförallt backa upp min Mac, gärna via Time Machine om det går. Går det? Jag kommer inte ha en massa datorer anslutna till NASen och göra många filöverföringar samtidigt eller något sånt. Jag har ju bara lekdator och MacBooken. Och lekdatorn leks det bara med. Så i princip handlar det om bara en dator i taget.

Det här är vad jag har plockat ihop.
[SPOILER]
Seasonic 80+ Bronze på 520W
Fractal Design Node 304
ASUS C60M1-I med den 2-kärniga AMD APUn C-60 i 1 GHz på 9W
2 GB ram
Med plats för totalt 6 SATA 6 Gbit/s
Totalpris typ 2500 kr i butik.[/SPOILER]
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2160661&view=m

Att jämföras med billigaste färdiga NASen med 6 hårddiskplatser
[SPOILER]
Netgear ReadyNAS
Med en 2-kärnig Atom D510 i 1.667 GHz
1 GB ram
Med plats för totalt 6 SATA 3 Gbit/s
Pris hos Dustin 5000 kr.[/SPOILER]
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=657068

Jag lyckades gräva fram benchmarks på C-60 och D510 och det verkar som att D510 i ReadyNASen är ungefär 15% snabbare. Gör det någon skillnad för min relativt lätta användning?

Vad tycks? Jag skulle väl eventuellt kunna tänka mig att sträcka mig till 3000 kr för NASen exkl hårddiskar. Men billigare är godare, precis som att tyst är väldigt gott.

Puss och jag älskar dig som svarar och hjälper <3

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Min farsa har en NAS som fungerar utan problem med en core 2 duo , och 8 gig ram (eller 4 ).Jag kan återkomma imorgon med exakta dator spec :).

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Om du vill ha viktiga filer på nasen kan du ju köpa ett raid 0 / 1 kort .

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreboy:

Om du vill ha viktiga filer på nasen kan du ju köpa ett raid 0 / 1 kort .

Behöver inte köpa nåt RAID-kort. Går utmärkt att köra mjukvaruRAID

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Behöver inte köpa nåt RAID-kort. Går utmärkt att köra mjukvaruRAID

Går ju också men har hört att det inte är lika bra

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

I regel är det precis som Marreboy är inne på så att CPUn inte är flaskhalsen utan snarare RAM-minnet. Det brukar dock inte vara någon fara med det heller. Jämför med en Readynas Duo v2 som har ca. 0.5Gb RAM och en halvklen ARM-cpu. Värt att lägga pengar på är snarare ett moderkort som tillåter dig att köra Raid och sen köra i raid för ökad I/O på diskarna. Är väl egentligen bara intressant om du vill kunna streama 1080p eller liknande iofs. Personligen kör jag två 2Tb Barracuda i Raid 1. Funkar finfint och går snabbt som ögat, även om det såklart hade varit kul med fler diskar och Raid 5.

Visa signatur

ASUS U36SD-RX366V | BitFenix Prodigy | ASUS P8H77-I mITX | Be Quiet! Pure Power L8 530W 80+ | Intel Core i7 3770S 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Intel 335 SSD 240 Gb | Corsair CL11 1600Mhz XMS3 2x8192Mb | MSI GeForce GTX 660 TwinFrozr III | Netgear ReadyNas Duo V2 | Raspberry Pi Model B | AppleTv 2nd Gen (JB:ed)

Permalänk
Medlem

En variant är att bygga en riktigt lättviktig pc och sen hänga på en sån här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=831159

Har precis fixat en sån rigg själv och jag har testat att ha igång 8 hd-streams samtidigt över nätverket, varav två streams med en äckligt hög bitrate så den pallar med det mesta. Överföringshastigheten (skriv) vid en kopiering från SSD ligger på cirka 150MB/s via USB3. Kör Raid5 med fem diskar men man får samma hasigheter vid t ex Raid0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreboy:

Går ju också men har hört att det inte är lika bra

ZFS är att rekommendera och där ska man _inte_ köra med (hårdvaru)RAID-kort.

FreeNAS stödjer givetvis ZFS native. Att köpa dyra hårdvaruRAID-kort till detta är att kasta pengar i sjön. ZFS har många andra fördelar dessutom.

I den "äldre" världen så var givetvis ett dedikerat RAID-kort att föredra framför moderkortens inbyggda RAID-lösningar, och är iofs än idag om man _inte_ kör ZFS.

WD Green-diskar är heller inget problem i ZFS som det är i de flesta andra RAID-lösningar och filsystem.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Funderar, Om du ändå vill lägga så mycket pengar på ett nätagg, så kanske det är värt de extra kronorna och handla ett passivt?

RAID är inte en säker lösning för backup.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Självklart hade jag tänkt köra raid. Att få behålla datan är kul.

Skrivet av Marreboy:

Min farsa har en NAS som fungerar utan problem med en core 2 duo , och 8 gig ram (eller 4 ).Jag kan återkomma imorgon med exakta dator spec :).

Fast även en gammal C2D måste ju piska dessa CPUer...

Skrivet av kraeks:

I regel är det precis som Marreboy är inne på så att CPUn inte är flaskhalsen utan snarare RAM-minnet. Det brukar dock inte vara någon fara med det heller. Jämför med en Readynas Duo v2 som har ca. 0.5Gb RAM och en halvklen ARM-cpu. Värt att lägga pengar på är snarare ett moderkort som tillåter dig att köra Raid och sen köra i raid för ökad I/O på diskarna. Är väl egentligen bara intressant om du vill kunna streama 1080p eller liknande iofs. Personligen kör jag två 2Tb Barracuda i Raid 1. Funkar finfint och går snabbt som ögat, även om det såklart hade varit kul med fler diskar och Raid 5.

Ram är ju "gratis" och lätt att uppgradera och 2GB måste ju vara tillräckligt?

Skrivet av Perb:

En variant är att bygga en riktigt lättviktig pc och sen hänga på en sån här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=831159

Har precis fixat en sån rigg själv och jag har testat att ha igång 8 hd-streams samtidigt över nätverket, varav två streams med en äckligt hög bitrate så den pallar med det mesta. Överföringshastigheten (skriv) vid en kopiering från SSD ligger på cirka 150MB/s via USB3. Kör Raid5 med fem diskar men man får samma hasigheter vid t ex Raid0.

Fast då springer ju faktiskt kostnaden iväg. Jag tänkte väl inte streama något egentligen. Har man läshastighet på i snitt 30 MB/s så tar en 4,5 GB stor fil ungefär 2 min 30 sek att överföra.

Skrivet av Dimman:

ZFS är att rekommendera och där ska man _inte_ köra med (hårdvaru)RAID-kort.

FreeNAS stödjer givetvis ZFS native. Att köpa dyra hårdvaruRAID-kort till detta är att kasta pengar i sjön. ZFS har många andra fördelar dessutom.

I den "äldre" världen så var givetvis ett dedikerat RAID-kort att föredra framför moderkortens inbyggda RAID-lösningar, och är iofs än idag om man _inte_ kör ZFS.

WD Green-diskar är heller inget problem i ZFS som det är i de flesta andra RAID-lösningar och filsystem.

Hmm. Intressant!
Jag hade väl tänkt en hårdvaruraid i första hand men såg att moderkortet inte hade någon raidkontroller.

ZFS och mjukvaruraid låter som ett intressant alternativ.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Litet tillägg jag inte tänkte på: Raid är ju såklart också intressant om du vill ha redudans på datat. Inte så kul om du lägger flera års fotografier, filmer och dokument på en NAS och en disk skär sig utan raid.

Visa signatur

ASUS U36SD-RX366V | BitFenix Prodigy | ASUS P8H77-I mITX | Be Quiet! Pure Power L8 530W 80+ | Intel Core i7 3770S 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Intel 335 SSD 240 Gb | Corsair CL11 1600Mhz XMS3 2x8192Mb | MSI GeForce GTX 660 TwinFrozr III | Netgear ReadyNas Duo V2 | Raspberry Pi Model B | AppleTv 2nd Gen (JB:ed)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kraeks:

Litet tillägg jag inte tänkte på: Raid är ju såklart också intressant om du vill ha redudans på datat. Inte så kul om du lägger flera års fotografier, filmer och dokument på en NAS och en disk skär sig utan raid.

Jag tänkte nog köra RAID 5 eller 6. Troligen 5.

Skrivet av xfade:

Funderar, Om du ändå vill lägga så mycket pengar på ett nätagg, så kanske det är värt de extra kronorna och handla ett passivt?

RAID är inte en säker lösning för backup.

Anledningen till att jag landade på det nätagget var för att det är:
Modulärt.
Tillräckligt kort
Tillräckligt med SATA-ström.

Vill man ha ett passivt nätagg hamnar man på 160mm och då ligger man på gränsen för maxlängden på PSUn och det blir ju ännu lite bökigare med ett modulärt nätagg då som jag har förstått det.

Varför är raid inte säkert? Det är ingen deathwish raid (raid 0) jag tänker ha utan snarare en raid 5 eller 6 eller möjligen en raid 1.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Skrivet av Felix:

(...)
Fast även en gammal C2D måste ju piska dessa CPUer...
(...)

Förvisso, men det är verkligen äpplen och päron, då dessa drar ruskigt mycket mer ström.
Jag skulle nog köra på den du redan är inne på, borde räcka väl som en NAS. Jag kör själv en E350-baserad (asus E35M1-I deluxe) NAS, inget fartmonster men det funkar perfekt för ändamålet

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

RAID är inte en säker lösning för backup.

Visst är det så. Men det är ju inte heller så konstigt då raid överhuvudtaget inte syftar till att säkra ditt data utan göra systemet redudant mot hårdvarufailures. Enda "säkra" (och lägg märke tll citationstecknen) sättet att göra en backup är att geografiskt förflytta en kopia av datat. Allt handlar ju dock om pengar och ambitionsnivå. Känner man sig säker med att man inte kommer att köra "sudo rm -Rf /" så kanske man kan nöja sig med att diskarna blir redudanta och ta en kopia med jämna intervaller på en separat extern disk som man förvarar hos päronen.

Skrivet av Felix:

Varför är raid inte säkert? Det är ingen deathwish raid (raid 0) jag tänker ha utan snarare en raid 5 eller 6 eller möjligen en raid 1.

Misstänker att xfade var ute efter det faktum att raid faktiskt inte är en backuplösning. Någon snubbe på stackoverflow förklarade det schysst:
http://i.imgur.com/G8H6NZc.png

Visa signatur

ASUS U36SD-RX366V | BitFenix Prodigy | ASUS P8H77-I mITX | Be Quiet! Pure Power L8 530W 80+ | Intel Core i7 3770S 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Intel 335 SSD 240 Gb | Corsair CL11 1600Mhz XMS3 2x8192Mb | MSI GeForce GTX 660 TwinFrozr III | Netgear ReadyNas Duo V2 | Raspberry Pi Model B | AppleTv 2nd Gen (JB:ed)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Förvisso, men det är verkligen äpplen och päron, då dessa drar ruskigt mycket mer ström.
Jag skulle nog köra på den du redan är inne på, borde räcka väl som en NAS. Jag kör själv en E350-baserad (asus E35M1-I deluxe) NAS, inget fartmonster men det funkar perfekt för ändamålet

Det var exakt så jag resonerade! Den har jag också kikat på. Men det jag gillade med C60M1, förutom prislappen, var att man får 6 st SATA-portar medan E45M1 bara har 4(?)

Har grävt vidare efter benchmarks mellan C50 och E350 och det verkar skilja 15-30%. Men det som gäller är som sagt bara lite filöverföringar och inget mer dramatiskt än så.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

En variant är att bygga en riktigt lättviktig pc och sen hänga på en sån här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=831159

Har precis fixat en sån rigg själv och jag har testat att ha igång 8 hd-streams samtidigt över nätverket, varav två streams med en äckligt hög bitrate så den pallar med det mesta. Överföringshastigheten (skriv) vid en kopiering från SSD ligger på cirka 150MB/s via USB3. Kör Raid5 med fem diskar men man får samma hasigheter vid t ex Raid0.

Det där lät ju riktigt trevligt. Har funderat lite vad jag ska göra hemma med lagringen och det där ser smidigt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag kör min FreeNAS på en Pentium Dual Core och har aldrig sett CPU-användningen lämna botten av grafen i övervakningsgränssnittet.

En generell rekommendation för ZFS verkar vara 1GB RAM per 1TB lagring. Jag har 8GB RAM och 5 diskar á 2TB och det funkar finfint. Streamar mest film från NASen men upplever inte att den är våldsamt mycket segare än att kopiera mellan vanliga mekaniska diskar internt.

Tänk på att en RAID-Z som motsvarar RAID5 (eller RAID-Z2 som motsvarar RAID6) inte kan utökas med fler diskar men däremot kan du byta ut små diskar mot större under drift och den tillgängliga storleken begränsas då av den minsta disken.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Vill man ha en riktigt billig men högpresterande NAS är en gammal stationär dator med Core 2 Duo cpu i princip oslagbar.
Till och med det sämsta i den vägen duger, E6300 eller Pentium E2140 är fullt tillräckligt. Moderkort samma sak, bara det har fyra sata-portar och Gigabit ethernet så duger det gott och väl, är det low end med inbyggd grafik är det rent av bonus! Minne, 1GB duger, mer än 2 GB och kostnaden börjar stiga snabbare än prestandaökningen.
Och bry dig inte i hårdvaru-raid eller ifall moderkortet mm stöder fake-raid, kör med mjukvaruraid via OS:et.

Att en äldre C2D baserad lösning drar mer ström är det ingen tvekan om, men då ett fullt dugligt "konverteringsobjekt" går att hitta för typ 500:- begagnat med låda och allt om man letar lite, så har man ett par tusen kronor att bränna på el innan C2D:n blir dyrare. Och en C2D drar bara 20-30 watt mer i idle (och det är bara idle förbrukning som räknas) så vi snackar minst 3 men troligare 5-7 år innan en budget C2D blir dyrare i totalkostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Det där lät ju riktigt trevligt. Har funderat lite vad jag ska göra hemma med lagringen och det där ser smidigt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Hör av dig om du skaffar en sån enclosure, den har ett par "quirks" som man bör veta om när man gör setupen. Inget allvarligt men det underlättar att få lite tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Hör av dig om du skaffar en sån enclosure, den har ett par "quirks" som man bör veta om när man gör setupen. Inget allvarligt men det underlättar att få lite tips.

Visst, tackar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Det bidde såhär till slut. Från mini-itx.se och CDON.com

1 x 12v 120W 10A AC-DC adapter SEK:198,00:-
1 x Picopsu 80 (80Watt) SEK:248,00:-
1 x Asus C60M1-I Mini-Itx, Fläktlöst SEK:734,00:-
1 x Y-kabel ström 1st 4p(hanne) till 2st 4p(Hona) SEK:26,00:-
2 x Y-kabel till 2 x S-ATA kontakter SEK:96,00:-
1 x Fractal Design Node 304 HTPC No PSU Black mITX SEK:663 kr
5 x Western Digital Red WD30EFRX 3TB 64MB 3.5" SATA-3 SEK:5550 kr

Totalt exkl frakt: 7515:-
Utan diskar: 1965:-

Tack vare -5% på CDON med hjälp av swec-rabattkoden.

Jag slänger upp något i galleriet när allt är klart

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Minne har du redan eller bara missat på listan?

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Inaktiv

Observera att ZFS gillar minne. Att ha jätte lite är inte helt optimalt. Det kommer fungera men inte så bra som det kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Observera att ZFS gillar minne. Att ha jätte lite är inte helt optimalt. Det kommer fungera men inte så bra som det kan.

+1:ar det. 1GB per TB lagring är rekommendationen i FreeNAS dokumentation. Det blir ju faktiskt inte så många kronor jämfört med diskarna

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Edit: Men hur är det med att moderkortet bara stödjer 800 och 1066MHz? Visst måste det gå att stoppa i ett par 1333Mhz till exempel?

Skrivet av Rattnalle:

Minne har du redan eller bara missat på listan?

Minne hade jag liggandes hemma. Men med tanke på nedanstående kommentarer så blir det nog att köpa nytt!

Skrivet av anon127948:

Observera att ZFS gillar minne. Att ha jätte lite är inte helt optimalt. Det kommer fungera men inte så bra som det kan.

Bra tips!

Skrivet av Rattnalle:

+1:ar det. 1GB per TB lagring är rekommendationen i FreeNAS dokumentation. Det blir ju faktiskt inte så många kronor jämfört med diskarna

Tyvärr stödjer ju moderkortet "bara" 8GB. Men det får räcka helt enkelt!
Den ska ju inte utföra några stordåd direkt.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Snabbare minnen bör, om inte moderkortet är väldigt speciellt, helt enkelt klockas ner till det snabbaste som stöds.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Citat:

Misstänker att xfade var ute efter det faktum att raid faktiskt inte är en backuplösning. Någon snubbe på stackoverflow förklarade det schysst:
http://i.imgur.com/G8H6NZc.png

Och som tillägg kan sägas att RAIDade diskar även delar på samma nätagg så om det ballar ur så förstörs samtliga inkopplade diskar. Själv har jag en extern hårddisk med egen strömförsörjning kopplad med eSATA till backup. Tänker dock följa lite i tråden och se hur bra NASen blir då det nog är nästa steg i min datorhobby..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Snabbare minnen bör, om inte moderkortet är väldigt speciellt, helt enkelt klockas ner till det snabbaste som stöds.

Annars borde det väl bara vara att skutta in i BIOS och ändra på minneshastigheten till 1066 och CL7 (vilket verkar vara vad alla 1066MHz-minnen är specade till, så de jag köper bör ju funka...?)?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Annars borde det väl bara vara att skutta in i BIOS och ändra på minneshastigheten till 1066 och CL7 (vilket verkar vara vad alla 1066MHz-minnen är specade till, så de jag köper bör ju funka...?)?

Förmodligen fixar datorn det själv men ja

Anledningen till att jag inte bara säger "ja det funkar" är att jag haft minst sagt intressanta erfarenheter med en MBP som jag bytte minne i och som ballade ur helt med regelbundna Kernel Panics.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Alla paket ligger och väntar på att bli hämtade. Så nu ska jag bara hitta tid också. Lär väl bli klart framåt helgen.

Visa signatur

En potatis