Permalänk
Inaktiv

Fläktkontroller eller styrning

Hej läsare.

I min jakt på att styra fläktar har jag testat det mesta. Moderkortet kan styra från BIOS (Finns några olika inställningar som justerar hastigheten efter temperatur etc.

Jag är på jakt efter något bättre, där man själv kan sätta min/max temperatur för min/max spänning. Jag vill kunna stänga av fläktar om de inte behövs och jag vill att detta skall ske automagiskt. Är det någon på forumet som känner till mjukvara, där jag kan koppla in mina fläktar och göra detta? Speedfan duger inte då det inte hittar alla mina fläktplatser (har ett Crosshair Formula IV). BIOS duger inte då det inte då det finns för få inställningar.

Det känns som om det borde finnas en produkt för detta?

Permalänk
Medlem

Den där saken Linus Sebastian har för sin build är vad du söker tror jag, Den heter Tbalancer eller något sådant tror jag.

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Inaktiv

Hm, Något åt det hållet är det väl jag söker. Verkar dock inte vara trivialt att få tag på dem!

Permalänk
Medlem

Varför kör du inte Fan Xpert II om du har Asus moderkort? Där kan du slå av fläktar när de inte behövs och ställa fläkthastighet beroende på temp.

http://www.youtube.com/watch?v=cgNRz5Omom8

//Lasse

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasse468:

Varför kör du inte Fan Xpert II om du har Asus moderkort? Där kan du slå av fläktar när de inte behövs och ställa fläkthastighet beroende på temp.

http://www.youtube.com/watch?v=cgNRz5Omom8

//Lasse

oj! Kan man stänga av fläktar med den? Hade jag ingen aning om.

Programmet fungerar däremot inte på Windows 8, vad jag kan hitta! Får faktiskt ingen av moderkortets mjukvara, trots hackande av inifiler och annat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okey, jag har visserligen inte samma MB som dej, men jag kör Fan Xpert under Win8 och det funkar som det ska.

//Lasse

Permalänk

Kör Fan Expert 2 och vid idle är det bara cpu-fläkten som snurrar av de fläktar jag styr (5 st). Har även snott pwm-signalen från grafikkortet och använder den till 2 chassifläktar.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Fan Xpert funkar utmärkt i Windows 8. Dock saknar det inställningarna du vill ha. Speedfan är ditt enda hopp. Har du kollat med betan om den inte heller hittar dina fläktar?

Tänk på att ibland kan vissa outputs på moderkortet inte styra farten, bara läsa hastigheten, typ den som heter "PWR_Fan" kan ofta bara läsa och inte styra.

Man kan med en splitter koppla flera fläktar till en kanal dock tror jag.

Jag har alltid kört med fläktkontroller, men sjukt nice med speedfan så allt blir automagiskt när man får till det.

Permalänk
Inaktiv

Jag får jobba lite mer med speedfan tror jag. Finns stört mycket inställningar. Moderkortet har ju en hel bataljon med mätplatser.

  • CPU_FAN

  • PWR_FAN

  • CHA_FAN 1 - 3

  • OPT_FAN 1 - 3

Man kanske kan testa att ansluta dem till olika och se vilka jag kan styra. Problemet är att jag bara har Gentle Typhoons i lådan, som bara har 3 - pins anslutningar.

Permalänk

CPU_FAN och CHA_FAN 1-3 tror jag du ska börja att använda. OPT_FAN 1-3 är vad jag förstått kopior av CHA_FAN 1-3 och kommer styras som motsvarande CHA_FAN. Om du vill läsa rpm från fler fläktar men ha samma fläktkurva.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns nog bara en riktigt bra kylkontroller, jag har provat många, men t balancern är svårslagen
http://tystpc.nu/sida.php?s=tbalancer

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.