Gå tillbaka till Windows XP?

Permalänk

Gå tillbaka till Windows XP?

Tja!. Så vad jag undrar är om det är värt att gå tillbaks till Windows XP Från Windows 7. Jag snokade runt lite på Google och enligt några undersökningar så får man betydligt mycket mer FPS. Vilket jag gärna offrar snyggare design för. Finns det flera nackdelar med Windows XP?.

Tacksam för alla svar!

MvH Fredrik.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Slutats stödjas av MS, inen support, inte säkrare, gammalt ickeuppdaterat OS. Nyare program och spel lär inte stödja XP, DX10/11 osv osv.

Permalänk

Det beror väl helt på vad du ska spela... det finns ju rätt många spel som inte funkar i XP numera pg.a directx 10-stödet.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Slutats stödjas av MS, inen support, inte säkrare, gammalt ickeuppdaterat OS. Nyare program och spel lär inte stödja XP, DX10/11 osv osv.

Så jag kommer inte kunna spela spel som använder DirectX10/11?

Permalänk
Skrivet av CompassioN:

Det beror väl helt på vad du ska spela... det finns ju rätt många spel som inte funkar i XP numera pg.a directx 10-stödet.

Jag lirar Lol,Guildwars2 och WC3 för det mesta

Permalänk
Skrivet av Hippiecow:

Så jag kommer inte kunna spela spel som använder DirectX10/11?

Exakt. XP har endast DirectX 9.x

Permalänk
Hedersmedlem

Allt som kräver DX10 eller senare kommer inte fungera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hippiecow:

Så jag kommer inte kunna spela spel som använder DirectX10/11?

Exakt, bara DX9..

Trodde detta var välkänt redan. Finns många trådar om just denna fråga.

Permalänk

Jag hittade det här på ett forum. Någon som vet om det funkar?
"DirectX 11 is not available for Windows XP. And there is not going to be a official release in the future for XP. But you can do something to get your XP up to Directx 11 levels. First you will need a PC running Vista or Windows 7, and install Directx 11 Installation files on those computers. You can't download from Microsoft Directx 11, or Microsoft will just make it look like you are getting the update files, but you actually getting the same old 9c Directx files. Anyway, from those Vista and Windows 7 systems that have a working copy of Directx 11 on them you will need to look at 2 folders on those systems. One is in the windows folder called "WinSxS", and contains the libraries, and the other is the "DirectX for Managed Code" folder located in the .NET directory, that also contains the XML libraries. All you really need to do is copy and paste the libraries from the Vista and or Windows 7 folders into the Windows XP SP3 directories. Less us not forget that Vista is also just Windows XP with a Windows 7 theme. So Vista and XP are actually twin systems. And the latest release of Direct X 11 is Vista and Win7 compatible. I have personally done this and it works great, and also the DXDIAG screen shows the Directx 11 installed in the system as well."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hippiecow:

Jag hittade det här på ett forum. Någon som vet om det funkar?
"DirectX 11 is not available for Windows XP. And there is not going to be a official release in the future for XP. But you can do something to get your XP up to Directx 11 levels. First you will need a PC running Vista or Windows 7, and install Directx 11 Installation files on those computers. You can't download from Microsoft Directx 11, or Microsoft will just make it look like you are getting the update files, but you actually getting the same old 9c Directx files. Anyway, from those Vista and Windows 7 systems that have a working copy of Directx 11 on them you will need to look at 2 folders on those systems. One is in the windows folder called "WinSxS", and contains the libraries, and the other is the "DirectX for Managed Code" folder located in the .NET directory, that also contains the XML libraries. All you really need to do is copy and paste the libraries from the Vista and or Windows 7 folders into the Windows XP SP3 directories. Less us not forget that Vista is also just Windows XP with a Windows 7 theme. So Vista and XP are actually twin systems. And the latest release of Direct X 11 is Vista and Win7 compatible. I have personally done this and it works great, and also the DXDIAG screen shows the Directx 11 installed in the system as well."

Visst kan man installera runtime filerna från samtliga DirectX SDK:s även i windows xp med goda resultat....

men det stoppar inte faktumet att du behöver WDDM 1.1 för att faktiskt kunna använda allt över DX9c.

det närmsta du kommer DX11 och XP i samma mening är om du skulle köra t.ex win7 med XP tema

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hippiecow:

Jag hittade det här på ett forum. Någon som vet om det funkar?
"DirectX 11 is not available for Windows XP. And there is not going to be a official release in the future for XP. But you can do something to get your XP up to Directx 11 levels. First you will need a PC running Vista or Windows 7, and install Directx 11 Installation files on those computers. You can't download from Microsoft Directx 11, or Microsoft will just make it look like you are getting the update files, but you actually getting the same old 9c Directx files. Anyway, from those Vista and Windows 7 systems that have a working copy of Directx 11 on them you will need to look at 2 folders on those systems. One is in the windows folder called "WinSxS", and contains the libraries, and the other is the "DirectX for Managed Code" folder located in the .NET directory, that also contains the XML libraries. All you really need to do is copy and paste the libraries from the Vista and or Windows 7 folders into the Windows XP SP3 directories. Less us not forget that Vista is also just Windows XP with a Windows 7 theme. So Vista and XP are actually twin systems. And the latest release of Direct X 11 is Vista and Win7 compatible. I have personally done this and it works great, and also the DXDIAG screen shows the Directx 11 installed in the system as well."

Troligen skitsnack. Mig veterligen går det inte att "hacka" in DX10/11 i XP. Som gamer finns det ingen vettig anledning att nedgradera till ett tio år gammalt OS. Att du skulle få högre FPS är troligen bara en myt baserad på dåliga fakta.

Permalänk
Medlem

Stanna på 7an, inte värt besväret att gå 10 år tillbaka i tiden för 5 extra fps

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av widL:

Troligen skitsnack. Mig veterligen går det inte att "hacka" in DX10/11 i XP. Som gamer finns det ingen vettig anledning att nedgradera till ett tio år gammalt OS. Att du skulle få högre FPS är troligen bara en myt baserad på dåliga fakta.

Fungerar faktiskt!

Testat själv med gott resultat när vista var nytt och det var inga probelm att få in DX10 och få det att fungera i spel. Var dock väldigt länge sen nu men det fanns ett team som jobbade på det!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av ronz:

Stanna på 7an, inte värt besväret att gå 10 år tillbaka i tiden för 5 extra fps

Skrivet av widL:

Troligen skitsnack. Mig veterligen går det inte att "hacka" in DX10/11 i XP. Som gamer finns det ingen vettig anledning att nedgradera till ett tio år gammalt OS. Att du skulle få högre FPS är troligen bara en myt baserad på dåliga fakta.

Skrivet av Jekean:

Visst kan man installera runtime filerna från samtliga DirectX SDK:s även i windows xp med goda resultat....

men det stoppar inte faktumet att du behöver WDDM 1.1 för att faktiskt kunna använda allt över DX9c.

det närmsta du kommer DX11 och XP i samma mening är om du skulle köra t.ex win7 med XP tema

Tack för svaren!. Tror jag stannar på Windows 7. Har dock en fråga angående min SSD. Är det smartast att ha spelen installerade på min HDD där mitt OS inte är installerat på. Eller ska jag ha dom installerade på SSD´n där mitt OS är installerat på.Min SSD är ju sjukt mycket snabbare än min HDD. Men eftersom mtt OS är installerat på SSD´n så tynger väll det ner hastigheten eller har jag fel?.

Permalänk
Medlem

En del uppdaterade drivrutiner släpps heller inte till XP.....

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Skrivet av Hippiecow:

Tack för svaren!. Tror jag stannar på Windows 7. Har dock en fråga angående min SSD. Är det smartast att ha spelen installerade på min HDD där mitt OS inte är installerat på. Eller ska jag ha dom installerade på SSD´n där mitt OS är installerat på.Min SSD är ju sjukt mycket snabbare än min HDD. Men eftersom mtt OS är installerat på SSD´n så tynger väll det ner hastigheten eller har jag fel?.

OS:et 'tynger inte ned' .Anledningen att ha spel på annan disk är att man oftast inte har tillräckligt med diskutrymme på SSD:n. Har du plats, och räknar med att ha plats även i framtiden så kör på SSD:n

Permalänk
Skrivet av Whippoorwill:

OS:et 'tynger inte ned' .Anledningen att ha spel på annan disk är att man oftast inte har tillräckligt med diskutrymme på SSD:n. Har du plats, och räknar med att ha plats även i framtiden så kör på SSD:n

Okej tack!.