Permalänk
Medlem

Tips på bra vattenkylnings pump

Tjenna ja skulle vela ha tips på en bra pump till mitt bygge, ska byta ut min EK DCP 4.0 som lever om så förbannat mycket

Givet så vill ja har en tyst pump men den ska prestera, har kikat på en Swiftech MCP655 + en EK-top

vet inte hur kraftig pump ja riktigt ska ha men ja kommer iaf köra med följande komponenter.

CPU I7 2600K @ 4,6GHz " men ska bytas till I7 3770K "
Kyler även moderkortet Asus maximus V Formula
Dubbla GTX 680 DCII @ 1265mhz

Chassi Cosmos II med en 360rad i top + 140rad i front, samt en 240rad i botten,

" finns risk att chassi kommer bytas till 900D "

Kom gärna med förslag på andra pumpar om de är så att inte Swiftech MCP655 is the shit!

/ Andreas

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

du vet att du får inte ut så så mycket mer prestanda genom att byta ifrån 2600k till 3770k. du kan få högst ca 15% mer prestanda om du byter.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

D5 är i princip den bästa vanliga pumpen du kan skaffa, så den plus en eftermarknadstop är ett riktigt bra val. Räcker utan problem till dina komponenter, och bör inte låta mycket alls om du kör på t.ex. hastighet 3-4/5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

du vet att du får inte ut så så mycket mer prestanda genom att byta ifrån 2600k till 3770k. du kan få högst ca 15% mer prestanda om du byter.

Håller med. Der är rätt dumt att byta nu när Haswell är på intåg.

Med pumpar så är nog MCP655 en av de bästa pumparna, finns med några olika namn från olika företag. Köp den som du kan reglera farten på, du får den väldigt tyst på lägre inställningar.

Permalänk
Medlem

D5+ valfri top är helt dominerande när det gäller vattenkylning över lågbudget. DDC är okay, men låter och vibrerar mer. I stort sätt alla använder en D5;a med någon typ at top/kombinerad top & res när dom vill ha bra grejjer. Du kommer bli nöjd!

Är själv mycket nöjd med min D5:a med EK topp, även om jag tycker att "fullcover" top är snyggare, typ bitspower etc. Dock svårare o få tag på i svedala.

Jag kör på 3, den är mycket tyst. skiljer 2-3grader mellan 3 och 4, tycker det är värt o köra den tystare:D

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

D5:an vet jag inte om jag upplever som tyst.

Därimot så har jag alltid byggt med Laing DDC pumpar och dem är nästintill helt ljudlösa

satsa på 18w varianten bara då den lilla på 10w är lite dålig ork i...

Visa signatur

Black Legend:Asus P8Z68, 2600k, 16gb Corsair Vengance,GTX580, Silverstone Strider 1,5kw, @ Custom H2O
Htpc: Asus P7P55DE, Core i5 760, 8gb Kingston Hyper-X, Asus GTX 465, Silverstone Strider 850w,4,5TB @ Custom H2O
Htpc2: Bitfenix Prodigy, Asus E45M1-I, 8gb Corsair vengance LP, 80gb ssd, 150w Pico

Permalänk
Medlem

Kör också med DDC och tycker dom är sjukt tysta.
Till och med 18w modellen är tyst

Permalänk
Medlem

Oj här kom de snabba svar

Okey då får de bli en sån pump med EK top

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Medlem

Skaffa en sådan här låda åt din pump, så blir det tyst: http://www.aquatuning.co.uk/product_info.php/info/p12648_Alph...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

D5 är i princip den bästa vanliga pumpen du kan skaffa, så den plus en eftermarknadstop är ett riktigt bra val. Räcker utan problem till dina komponenter, och bör inte låta mycket alls om du kör på t.ex. hastighet 3-4/5.

D5 är en fantastisk pump! Sjukt nöjd med min. Alphacool VPP655 med valfri top är svårslaget.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Om du ska ha en DDC pump så är det Swiftech MCP35X som gäller. Den har bättre tryck men lite mindre max flöde än en D5 men stora fördelen ligger i att den är PWM styrd. Sen eftersom du inte skaffar lös topp till den blir den inte så farligt dyr.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Om du ska ha en DDC pump så är det Swiftech MCP35X som gäller. Den har bättre tryck men lite mindre max flöde än en D5 men stora fördelen ligger i att den är PWM styrd. Sen eftersom du inte skaffar lös topp till den blir den inte så farligt dyr.

Vad exakt innebär PWM? Liang pumparna är utrustade med 3-pins fläkt kontakter, kan man då inte styra deras hastigheter med te.x. SpeedFan?

Permalänk

Med PWM kan du styra pumpen mellan 1500 och 4500rpm med fläktstyrningsprogrammet utan problem. Moderkortet kan möjligen styra en vanlig pump men klarar den 18w per kanal utan att brinna upp? Dessutom är jag rätt säker att den har en 4-pins molex.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk