Så jag köpte Sniper: Ghost Warrior...

Permalänk

Så jag köpte Sniper: Ghost Warrior...

När Steam hade julrea köpte jag en hel räcka spel jag inte visste något om, bara för att de var billiga och såg intressanta ut. Ett av dem var Sniper: Ghost Warrior. Jag har nu spelat det.

Grundkonceptet är enkelt: du är en amerikansk prickskytt och ditt jobb är att åka runt i världen och med kirurgisk precision skjuta bad guys.

Jag startade spelet, och blev positivt överraskad att jag kunde ändra keyboard bindings helt fritt. Det var bra, eftersom jag inte spelar med WASD.

Nästa överraskning var också positiv: grafiken är riktigt bra.

Men sen gick det utför.

Mitt första misstag var att välja svårighetsgraden "hard". Man tycker att jag som gammal FPS-gamer borde ha lärt mig att när jag väljer hård svårighetsgrad är vad jag vill ha smartare och mer utmanande fiender, men vad jag faktiskt får är fiender som fuskar. En fiende som joggar 300 meter bort och skjuter automateld från höften mot mig där jag ligger i skydd träffar med VARJE SKOTT. Nu är det i och för sig ett FPS så jag tål sisådär 50 träffar innan jag dör, men eftersom varje fiende automatiskt vet var jag är och automatiskt träffar med varje skott och varje träff gör det omöjligt för mig att sikta, blir det jäkligt svårt att skjuta tillbaks. Det funkar inte heller att ligga i skydd, hoppa upp och skjuta och ducka i skydd igen - om man visar en kvadratcentimeter träffyta blir man träffad på en nanosekund.

Men det problemet hade speltillverkarna tänkt på: de skickar oftast med odödliga medhjälpare.

(Jag & min odödliga polare)

En genomsnittlig strid ligger spelaren alltså i skydd, eller går iväg och snokar i hus, medan medhjälparen dödar fienderna, för spelaren blir omedelbart träffad och kan inte sikta om han försöker spela. Fiiiint.

OK, det var löjligt, så jag startade om med en ny gubbe. Nu visade det sig att spelet inte sparar inställningarna, så jag fick göra om alla inställningar igen. Sen gjorde jag ett nytt misstag: jag valde svårighetsgrad Easy. På Easy är du nästan odödlig, fienderna lyser i gevärssiktet, och om du skjuter åt ungefär rätt håll blir det en automatisk headshot.

Skjuta, ja. Jag trodde man skulle smyga omkring på en enorm bana, ta sig förbi vakter, vänta på rätt tillfälle, ta sitt skott, och slinka iväg. Nej. Banorna är korridorer med vägpunkter man måste passera, och det enda sättet att spela är som om det var Doom: jogga framåt och skjut allt och alla. Vissa banor är specialskrivna för att tvinga spelaren att jogga och skjuta. Varför? Varför skulle jag köpa ett spel som heter Sniper för att jogga & skjuta automateld i en korridor???

Till det kan man lägga enormt mycket handhållning, begränsade banor, och hård scriptning med tonvis av cutscenes. Spelet är helt enkelt ganska kass. Vilket är jäkligt tråkigt eftersom banorna är så snygga.

Grafiken är där, och man märker att det fanns potential till ett bra spel - men gameplay är helt uppfuckat för att passa konsoller och casual gaming. Allt som är fel med dagens FPS i ett enda paket.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Bara att vänta och se om 2an som kommer på fredag den 15:e blir bättre då.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Säkert lika dålig den med..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

wall of text

Tycker även det är kul att man aldrig vet när man är tillräckligt kamouflerat eller inte. Ibland räcker det med 10 cm höga grässtrån, andra gånger måste man gömma sig inne i en sten (jo det går )
Även klättringen är mycket välgjort

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Tycker även det är kul att man aldrig vet när man är tillräckligt kamouflerat eller inte. Ibland räcker det med 10 cm höga grässtrån, andra gånger måste man gömma sig inne i en sten (jo det går )
Även klättringen är mycket välgjort

Jomän. Jag gillade också alla osynliga väggar och 30 cm höga hinder man inte kan ta sig över.

Först i början spelade jag som en prickskytt skulle gjort - jag smög fram, hittade ett dike jag kunde krypa i för att ta mig fram osedd... och naturligtvis visade det sig att jag sen inte kunde komma upp ur det halvmeterdjupa diket. Nej, så får man inte spela, man ska följa vägen.

Och hela tiden kunde man liksom se det bra spel som kunde ha varit. Fysiken i skjutandet t.ex. är bra gjort, med bullet drop och vindeffekter...men så lägger de till bullet time och en målindikator som visar var kulan kommer träffa så man kan skita i att kompensera för avstånd och rörelse.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~