Krävs det mer prestanda av GPU:n vid spegling av skärm?

Permalänk

Krävs det mer prestanda av GPU:n vid spegling av skärm?

Tja!
Jag undrar om det kräver samma prestanda av grafikkortet att driva en skärm som att driva två speglade? Det kräver ju mer om du utvidgar skrivbordet men då ska ju GPU:n jobba fram två bilder samtidigt. Nu blir det bara en bild fast på två skärmar så hur blir det?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Tja!
Jag undrar om det kräver samma prestanda av grafikkortet att driva en skärm som att driva två speglade? Det kräver ju mer om du utvidgar skrivbordet men då ska ju GPU:n jobba fram två bilder samtidigt. Nu blir det bara en bild fast på två skärmar så hur blir det?

Rätta mig om ajg har fel men det blir ungefär lika mycket fortfarande eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aldhissla:

Rätta mig om ajg har fel men det blir ungefär lika mycket fortfarande eller?

Det borde väl bero på om bilden renderas separat för varje skärm eller om den bara renderas en gång och sedan kopieras.

Jag skulle också tycka det vore intressant att veta hur det ligger till.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Ja, hur e det? Funderar nämligen då lag ska göra en sämre burk med ett sämre kort. Ska ha samma bild på en skärm som på en TV

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Om det är olika upplösningar så drar ju skalning lite kraft. Är det samma upplösning bordel det inte vara något problem.

Permalänk
Skrivet av JBE:

Om det är olika upplösningar så drar ju skalning lite kraft. Är det samma upplösning bordel det inte vara något problem.

Det är samma 1080p

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Teoretiskt sett är det ingen extra last för grafikkortet, men som vi alla vet kan realiteten se väldigt annorlunda ut. Generell minskning av prestandan ska inte finnas, men fenomen såsom tearing, artefakter, drivrutinskrash, stutter, jitter och allmänt dålig upplevelse kan upplevas om drivrutinen inte gör ett bra jobb.

En bra standard att följa är att köra på den senaste stabila drivrutinen(inte beta), och ha skärmar med lika egenskaper(upplösning, uppdateringsfrekvens, digital/analog etc).

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.