Chassikablar: Power/reset switch/led och H.D.D. led - finns att köpa i Sverige?

Permalänk
Medlem

Chassikablar: Power/reset switch/led och H.D.D. led - finns att köpa i Sverige?

Skulle behöva ett gäng startknappar och aktivitets-led till några hembyggen. Vill inte knåpa ihop något eget utan vill köpa ett färdigt kit. Lyckades utan problem hitta vad jag behövde på AliExpress:
http://www.aliexpress.com/item/Computer-case-panel-line-switc...

Eftersom jag föredrar att beställa via svenska sidor så frågade jag google om det finns någon svensk butik som säljer liknande simpla kabelknytten men lyckades inte finna vad jag letade efter. Någon som kan peka mig i rätt riktning? Annars får det såklart bli en beställning från Kina.
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Alternativet är ju att råna nåt gammalt chassi.
Själva strömbrytaren kan du ju handla på elfa om du vill ha nåt lite snyggare.
Leta efter "momentan" "och "slutande".
typ:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?sq=vandals%C3%A4...
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?sq=momentan+slut...

En belyst vandalsäker variant :
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-071-11&t...
300 spänn iofs, men dom ser helt OK ut !

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Svensktiger, bra länkar för andra hemmabyggare Men som jag skrev så vill jag inte knåpa ihop något eget, och som ett tillägg så vill jag inte ta sönder mina gamla chassin heller eller behöva köpa "uttjänta" chassin för en billig peng som jag kan sno kablar från, utan det jag efterlyser är en svensk butik som säljer ett kabelknytte av den typ som visas i AliExpress-länken. No more, no less
Har varit inne i de större nätbutikerna och försökt söka och leta utan lycka. Nu snurrar jag runt i de mer obskyra webshopparna men jag måste använda fel sökord, eller så finns inte sådana kabelkit på svensk mark. Börjar kännas lite kört.

Permalänk
Medlem

jag har en onoffknapp med kabel och en resetknapp med kabel, båda sleevade med orange paracord och ligger å skräpar här

rättelse
jag har en pwr/resetsladd som är sleevad + en pwr/resetsladd där ena stiftet gått av...

Behöver du en så kan jag skicka

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Vilket schysst erbjudande moonblase! Jag uppskattar verkligen din generositet och att du grävde i lådorna för att leta men tackar ändå vänligt nej. Behöver tre (kanske fyra) kompletta kabelknytten med switch:ar och led:er till några halvbökiga byggen. Av praktiska skäl är det just kompletta kit jag är på jakt efter. Men det var en jäkla fin gest

Har nu hunnit söka hos ett stort antal svenska butiker utan att finna vad jag söker, vilket jag tycker är lite märkligt, så jäkla obskyrt borde det väl inte vara?! Så jag ställer in mig på att behöva beställa från Kina. Eller hugga kontakterna av en nätverkskabel och bygga mitt eget kit trots att jag hoppades kunna undvika det extrajobbet.

Permalänk
Medlem

själva kontakterna tror jag du kan köpa på elfa, har inte den blekaste aning vad de heter dock, sen får du ju själv sätta i kabel och köpa switchar i så fall

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av andii:

Vilket schysst erbjudande moonblase! Jag uppskattar verkligen din generositet och att du grävde i lådorna för att leta men tackar ändå vänligt nej. Behöver tre (kanske fyra) kompletta kabelknytten med switch:ar och led:er till några halvbökiga byggen. Av praktiska skäl är det just kompletta kit jag är på jakt efter. Men det var en jäkla fin gest

Har nu hunnit söka hos ett stort antal svenska butiker utan att finna vad jag söker, vilket jag tycker är lite märkligt, så jäkla obskyrt borde det väl inte vara?! Så jag ställer in mig på att behöva beställa från Kina. Eller hugga kontakterna av en nätverkskabel och bygga mitt eget kit trots att jag hoppades kunna undvika det extrajobbet.

Finns väl antagligen inte så mycket i butikerna då det är så pass simpla kabelhärvor, så att säga.

RC-bilar har ju samma lika kontaktstycken så du kanske ska leta bland rc-butiker efter det du söker, du finner säkerligen det där

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Rekordmedlem

Om man ska ha tag på kablar med de små hylsorna till stiften på kretskorten så heter de Dupont kablar, men just färdiga härvor för en dator tror jag är svårt att få tag på i sverige, endera bygger man själv eller köper på ebay, marknaden för såna kabelhärvor är troligen enormt liten i Sverige.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andii:

Skulle behöva ett gäng startknappar och aktivitets-led till några hembyggen. Vill inte knåpa ihop något eget utan vill köpa ett färdigt kit.

Ett tips är att Lian Li säljer reservdelar till alla sina chassin så jag skulle prata med en återförsäljare i Sverige som för Lian Li och be dem beställa hem åt dig. Här har du varunummer och länkar till en butik i USA som säljer:

Lian Li PT-SK03:
http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=pr...

Lian Li LED-V:
http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=pr...

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla bra tips!

Och särskilt tack till Dance som tipsade om att

Skrivet av Dance:

Lian Li säljer reservdelar till alla sina chassin

vilket ledde mig till Liontechs hemsida där det fanns några olika Lian-Li kabelknytten att välja mellan. Dyrare än att beställa från Kina och definitivt dyrare än att bygga själv men jag har verkligen inte tiden (eller orken) att sätta mig med just det småpysslet nu. Valde till slut denna eftersom jag verkligen vill ha en komiskt stor högtalare som säger pip varje gång datorn vevas igång

Tack igen till alla som kommit med tips och råd Till helgen kör väl byggandet igång så smått. Ska försöka klämma in tre datorer i en IKEA-expedit. Får se hur det går Lägger säkert upp lite bilder i sinom tid.