Tradera bedragare ?

Permalänk
Medlem

Tradera bedragare ?

Hej, köpte en iPhone 4 från tradera förra veckan i fredags och nu börjar jag bli smått orolig att det kan vara en bedragare. Jag satte in 1460kr på hans konto i fredags så vet inte om pengarna har gått in en och så men han skriver väldigt skumt i Mail och i sin annons. här är annonsen: http://www.tradera.com/svart-iphone-4-16gb-last-till-3--aukti...

Sen kollade jag upp gatan han bodde på idag och det var ju inte ens han som bodde där och numret fanns inte registrerat så antagligen ett kontantkort. Men vad tycker ni jag ska göra ? Kan man ringa till min bank och kolla ? Vet inte om pengarna har gått in som sagt men ja. Om man kollar på hans omdömen så har han ju bara ett negativt som står "varning utlänsk student Vilken jävlaidiot Snacka om att försöka lura mig pengar " så börjar ju tro att det är någon från utlandet som försöker lura mig när det står på väldigt konstig svenska också i annonsen.

Hoppas någon kan hjälpa eller har vart ute i samma situation!

Visa signatur

|Intel i7-7700K |Asus Strix Gaming Z270H|EVGA GeForce GTX 1070|Corsair DDR4 3000Mhz LP |SAMSUNG 830 128GB| EVGA Supernova 750|Fractal Design R2 XL With Custom Waterloop|

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre94:

Hej, köpte en iPhone 4 från tradera förra veckan i fredags och nu börjar jag bli smått orolig att det kan vara en bedragare. Jag satte in 1460kr på hans konto i fredags så vet inte om pengarna har gått in en och så men han skriver väldigt skumt i Mail och i sin annons. här är annonsen: http://www.tradera.com/svart-iphone-4-16gb-last-till-3--aukti...

Sen kollade jag upp gatan han bodde på idag och det var ju inte ens han som bodde där och numret fanns inte registrerat så antagligen ett kontantkort. Men vad tycker ni jag ska göra ? Kan man ringa till min bank och kolla ? Vet inte om pengarna har gått in som sagt men ja. Om man kollar på hans omdömen så har han ju bara ett negativt som står "varning utlänsk student Vilken jävlaidiot Snacka om att försöka lura mig pengar " så börjar ju tro att det är någon från utlandet som försöker lura mig när det står på väldigt konstig svenska också i annonsen.

Hoppas någon kan hjälpa eller har vart ute i samma situation!

Ring till banken, se vad dom kan göra och gör en polisanmälan.. Tyvärr så är det så att om information inte stämmer så innebär det förmodligen att du blivit lurad ..

Jag har precis dragit igång en tjänst på tradera för att förhindra lureri, så om du fortfarande är ute efter en, så kan du pm:a mig.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av devhdc:

Ring till banken, se vad dom kan göra och gör en polisanmälan.. Tyvärr så är det så att om information inte stämmer så innebär det förmodligen att du blivit lurad ..

Jag har precis dragit igång en tjänst på tradera för att förhindra lureri, så om du fortfarande är ute efter en, så kan du pm:a mig.

I stället för att bara skicka pm så kanske du kan berätta lite om va din ide är för något för oss andra. Din ide kanskr är bra och andra kan ta del av den.

så va int så hemlig nu berätta

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Avstängd

Inte säkert han fått pengarna än! Men skulle det vara en blåsning så ta reda på vart han bor! Själv skulle jag ta och göra en påhälsning om det skulle vara en blåsning, Dom flesta tycker inte det är speciellt kul att ha någon springandes utanför huset!. Soppapengar + pengarna skall tillbaks och sen om man har fantasi så kan man lära en person ett och annat

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Fick precis i skrivande stund ett mail av han och han skrev såhär:

Hej

Jag har fått pengar nu och packet ska skicka imån...och jag ska skicka med kollinr oxå ..

Mvh Tommi.

Antar att han skickar det imorrn så får väll vänta och se... Anledningen till hans svenska är väll för han är Finsk.

Visa signatur

|Intel i7-7700K |Asus Strix Gaming Z270H|EVGA GeForce GTX 1070|Corsair DDR4 3000Mhz LP |SAMSUNG 830 128GB| EVGA Supernova 750|Fractal Design R2 XL With Custom Waterloop|

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Ring till banken, se vad dom kan göra och gör en polisanmälan.. Tyvärr så är det så att om information inte stämmer så innebär det förmodligen att du blivit lurad ..

Jag har precis dragit igång en tjänst på tradera för att förhindra lureri, så om du fortfarande är ute efter en, så kan du pm:a mig.

Okej aa får se om han skickar iväg det nu eller hur det blir! Tack

Skrivet av Wiruz:

Inte säkert han fått pengarna än! Men skulle det vara en blåsning så ta reda på vart han bor! Själv skulle jag ta och göra en påhälsning om det skulle vara en blåsning, Dom flesta tycker inte det är speciellt kul att ha någon springandes utanför huset!. Soppapengar + pengarna skall tillbaks och sen om man har fantasi så kan man lära en person ett och annat

Inte så lätt när man inte hittar hans adress osv.

Visa signatur

|Intel i7-7700K |Asus Strix Gaming Z270H|EVGA GeForce GTX 1070|Corsair DDR4 3000Mhz LP |SAMSUNG 830 128GB| EVGA Supernova 750|Fractal Design R2 XL With Custom Waterloop|

Permalänk
Medlem

Jösses du skickade in pengarna i fredags och har ni ej samma bank kan det ta 3 dagar (Vardagar) innan pengarna syns.

Så lugna ner dit lite innan du kallar honom för bedragare..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Kan hålla med fermia här, du måste tagga ner ett hack när man gör affärer på nätet. Är du så osäker på att göra affärer med någon, gör det hellre face to face!

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre94:

Tack för alla svar! Fick precis i skrivande stund ett mail av han och han skrev såhär:

Hej

Jag har fått pengar nu och packet ska skicka imån...och jag ska skicka med kollinr oxå ..

Mvh Tommi.

Antar att han skickar det imorrn så får väll vänta och se... Anledningen till hans svenska är väll för han är Finsk.

tror INTE han är finsk. Är själv finsk och då en finne försöker prata svenska så låter de INTE sådär. En äkta finne skulle bryta på "andra ställen" , så tror han är en äkta bedragare. Tro mig, hör såna dagligen. Jag vet en del om dehär. Annars pröva slå en signal till banken o snacka lite me dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Precis som farmia skrev, det kan ta upp till 3 dagar innan pengarna kommer in om ni har olika banker.
Jag personlig köper aldrig på av någon på Tradera om personen har lite omdömen, men killen hade ändå 77 positiv.
Avvakta och se om du får kolli nummer av han imorgon.
Det löser sig nog ska du se

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jösses du skickade in pengarna i fredags och har ni ej samma bank kan det ta 3 dagar (Vardagar) innan pengarna syns.

Så lugna ner dit lite innan du kallar honom för bedragare..

Pengarna har han redan inne på sitt konto men får se imorrn

Visa signatur

|Intel i7-7700K |Asus Strix Gaming Z270H|EVGA GeForce GTX 1070|Corsair DDR4 3000Mhz LP |SAMSUNG 830 128GB| EVGA Supernova 750|Fractal Design R2 XL With Custom Waterloop|

Permalänk
Medlem

tips, buda inte på säljare som inte har några som helst omdömmen eller väldigt låga sådana. Man får lätt en indikation av vad det är för säljare genom att göra det.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

tror inte han lurar dig, annars hade han väll inte skrivit avhämtning går bra också? vänta tills imor och se vad som händer

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Avstängd

"Jag säljer nu min fru svart Iphone 4, 16 GB"

Kallar han sin Iphone "fru" eller ska han sälja sin fru?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jösses du skickade in pengarna i fredags och har ni ej samma bank kan det ta 3 dagar (Vardagar) innan pengarna syns.

Så lugna ner dit lite innan du kallar honom för bedragare..

tre dagar? är väll ändå 3 "banktimmar" nu mera ? vet att det i alla fall är det till och från nordea och swedbank..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jösses du skickade in pengarna i fredags och har ni ej samma bank kan det ta 3 dagar (Vardagar) innan pengarna syns.

Så lugna ner dit lite innan du kallar honom för bedragare..

Jag har aldrig varit med om att en överföring som ska till annan bank tagit mer än 1 dag.

Hans konto såg ju ut att tillhöra en som inte är bedragare iallafall.

Btw, det heter väl, inte väll.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

tre dagar? är väll ändå 3 "banktimmar" nu mera ? vet att det i alla fall är det till och från nordea och swedbank..

Skrivet av Ceogar:

Jag har aldrig varit med om att en överföring som ska till annan bank tagit mer än 1 dag.

Hans konto såg ju ut att tillhöra en som inte är bedragare iallafall.

Btw, det heter väl, inte väll.

Har aldrig upplevt "3 banktimmar" . Minst en dag och gör man överföringen på en fredag eftermiddag kommer pengarna först på måndagen = 3 dagar. 3 vardagar låter inte normalt

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Skulle räkna med att de tar en vecka från att man satt över pengar och har ett paket att hämta ut, snabbare än de är positivt helt klart! Lugna ner dig lite TS och ha lite is i magen. Han har ju trots allt rätt fina omdömmen förutom ETT enda av 78st (unika, annars totalt 90).

Sen kanske man ska gå in och titta på den person som gett dåligt omdöme hur hans omdömen själv ser ut, och de såg väldigt dystra ut!

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?f...

9 positiva omdömen totalt, och 5 negativa. You do the math.

Dessutom, kommentaren "warning utlänsk student Vilken jävlaidiot Snacka om att försöka lura mig pengar", är ju säljaren själv som skrivit! Han du köper telefon av alltså! Det var en annan köpare till honom som skrivit "Deal was not completed".

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre94:

Hej, köpte en iPhone 4 från tradera förra veckan i fredags och nu börjar jag bli smått orolig att det kan vara en bedragare. Jag satte in 1460kr på hans konto i fredags så vet inte om pengarna har gått in en och så men han skriver väldigt skumt i Mail och i sin annons. här är annonsen: http://www.tradera.com/svart-iphone-4-16gb-last-till-3--aukti...

Sen kollade jag upp gatan han bodde på idag och det var ju inte ens han som bodde där och numret fanns inte registrerat så antagligen ett kontantkort. Men vad tycker ni jag ska göra ? Kan man ringa till min bank och kolla ? Vet inte om pengarna har gått in som sagt men ja. Om man kollar på hans omdömen så har han ju bara ett negativt som står "varning utlänsk student Vilken jävlaidiot Snacka om att försöka lura mig pengar " så börjar ju tro att det är någon från utlandet som försöker lura mig när det står på väldigt konstig svenska också i annonsen.

Hoppas någon kan hjälpa eller har vart ute i samma situation!

Hans negativa omdöme var "Deal was not completed". Sedan kommenterade han du köpte telefonen av: "varning utlänsk student Vilken jävlaidiot Snacka om att försöka lura mig pengar ".

Som andra har sagt, vänta i några dagar och se om paketet kommer fram.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Skulle räkna med att de tar en vecka från att man satt över pengar och har ett paket att hämta ut, snabbare än de är positivt helt klart! Lugna ner dig lite TS och ha lite is i magen. Han har ju trots allt rätt fina omdömmen förutom ETT enda av 78st (unika, annars totalt 90).

Sen kanske man ska gå in och titta på den person som gett dåligt omdöme hur hans omdömen själv ser ut, och de såg väldigt dystra ut!

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?f...

9 positiva omdömen totalt, varav 5 negativa. You do the math.

Dessutom, kommentaren "warning utlänsk student Vilken jävlaidiot Snacka om att försöka lura mig pengar", är ju säljaren själv som skrivit! Han du köper telefon av alltså! Det var en annan köpare till honom som skrivit "Deal was not completed".

9 positiva, 5 negativa. 14 omdömen totalt.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Inaktiv

Kontot är nu avaktiverat, kontakta din bank och tradera för att se om du kan få pengarna tillbaks.
Gör polisanmälan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Kontot är nu avaktiverat, kontakta din bank och tradera för att se om du kan få pengarna tillbaks.
Gör polisanmälan.

Du kollar på fel konto? Det kontor som sålde iPownen som TS köpte är inte avaktiverat.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Kontot är nu avaktiverat, kontakta din bank och tradera för att se om du kan få pengarna tillbaks.
Gör polisanmälan.

Fast det var ju inte säljarens konto som blivit avaktiverat...

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

tre dagar? är väll ändå 3 "banktimmar" nu mera ? vet att det i alla fall är det till och från nordea och swedbank..

Beror helt på om du gör transaktionen på förmiddagen eller eftermiddagen.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

"Jag säljer nu min fru svart Iphone 4, 16 GB"

Kallar han sin Iphone "fru" eller ska han sälja sin fru?

Hon heter kanske iphone? Taskigt att sälja henne för 1400

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem

Sen nått år tillbaka finns det en lag att pengar mellan banker inte får ta mer än 1 vardag.

Jag har själv inte upplevt att det tagit mer än några timmar "mellan olika" banker det sista året iaf.

Men sätter man över pengarna en frdag eftermiddag så är det mer sannolikt att de kommer fram först på måndagen.

Jag håller med fermia och andra som skriver att du bör tagga ner lite o inte ropa "bedragare!" bara för att det dragit ut lite på tiden vilket är helt normalt över helgen.

Så du bör nog hålla dig från annons siter hedanefter eller skaffa lite mer IS i magen

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Beror helt på om du gör transaktionen på förmiddagen eller eftermiddagen.

har testat och för man över pengar båda på förmiddagen och eftermiddagen från och till swedbank och nordea har det alltid tagit ca tre timmar för mig (tre timmar då banken är öppen dvs)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erik:

Fast det var ju inte säljarens konto som blivit avaktiverat...

/Erik

woops klickade på länken o antog bara fel åt helsike

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

har testat och för man över pengar båda på förmiddagen och eftermiddagen från och till swedbank och nordea har det alltid tagit ca tre timmar för mig (tre timmar då banken är öppen dvs)

Testa föra över 5000:- till mitt konto i Handelsbanken nu. Jag återkommer givetvis med svar direkt när jag har mottagit pengarna.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Swish.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.