Stöd för rendering till MPEG-2 på GPU

Permalänk
Medlem

Stöd för rendering till MPEG-2 på GPU

Nu ger jag mig ut på riktigt tunn is, men den samlade klokskapen på detta forum kan säkerligen leda mig rätt...

Jag använder Cyberlinks PowerDirector v11 för videoredigering. Mina färdiga "alster" bränner jag till vanlig DVD vilket jag förstår som att jag skapar/renderar MPEG-2 filer. Jag gillar tanken på hårdvarustöd på GPU för "encoding" och har det idag med mitt Radeon HD 4670. Vill nu uppgradera till modernare GPU och har sneglat lite på Geforce 670, men det verkar som om inga Nvidia-kort har stöd för att rendera till MPEG-2 - kan det stämma? Inte ens med OpenCL? Samtidigt verkar det som om alla moderna Radeon har detta stöd? Är jag rätt ute? Elelr har detta med programmet PowerDirector att göra? Eller drivrutinerna?

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk
Medlem

Det handlar mer om vilken mjukvara du använder, det finns ju program som använder nvidias "cuda" och Intels "quick sync".
Men tyvärr så verkar det överlag ge ett sämre resultat än ren CPU encodning.

Permalänk

Jo tyvärr ger GPU encoding sämre resultat, men om GPU endast ska användas till att decoda innan CPU encodar så kan det nog funkar men kommer inte gå mycket fortare att få färdigt det man ska göra.