Permalänk
Medlem

Överklocka Phenom 965BE / M5A78L-M USB3

Hej!

Jag har använt datorer i större delen av mitt liv ända sedan C64 och Atari-tiden men aldrig vågat överklocka så nu kommer jag hit för lite hjälp. Vad jag har förstått så ska mitt moderkort vara relativt "säkert" att överklocka, och mycket mha enbart mjukvara, så nu känner jag att jag vågar pilla lite

Lite information om mitt system:

Win 7 Ultimate 64 (SP 1)
GFX: EVGA GeForce GTX650ti 1GB (Driver 314.07)
MB: M5A78L-M USB3 (BIOS-version 1503)
CPU: Phenom II X4 965 BE 125W
PSU: Corsair CX500 (500W)
Minne: 12GB Kingston 1333MHz (2x4 + 2x2)

3dMark11 (minnena var huller om buller enligt den rapporten så jag bytte plats så att de skulle vara "pairade", om det nu spelar roll)

Till detta har jag f.n 4 hårddiskar men är sugen på att koppla in en hårddisk och DVD-brännare till men har ingen aning om hur mycket min PSU klarar av så jag har inte brytt mig om det än. Speciellt om jag ska överklocka. Någon kanske vill upplysa mig Edit: Kör för övrigt med dubbla skärmar 24" och 19" LCD
Nu till det roliga!
KAN jag överklocka detta systemet?

BÖR jag överklocka? (har förstått att CPU och eventuellt MB't är flaskhals, så det är väl de jag bör överklocka i första hand). Sen har jag ju inga extra kylningstillbehör. Behöver jag det? Tyckte att "kylflänsen" (vet inte om det ens heter så längre...) till CPU'n var avancerad nog, men kommer moderkortet smälta?

Hur går jag tillväga? Jag vill helst använda mjukvara då att pilla i BIOS har fuckat upp för mig tidigare och det vill helst undvika. Dessutom har jag läst om flera olika OC-program jag kan använda men vilket rekommenderar DU för en glad amatör?

CPU kylfläns

Sen har jag lite MB-specifika frågor. Vad gäller grafikkortet så får jag ju med allt jag behöver i Nvidias drivrutinfil, men på ASUS hemsida finns det så mycket olika grejer att ladda ner till just moderkortet. Känns som en dum fråga men...: Vad behöver jag hämta? Det är mest i "utilities" jag tänker på, då med tanke på överklockning och systemoptimisering. Det varken står eller finns länkad info om vad programmen gör... Som t.ex Al Charger, va fan gör den? Al Suite? EU-4 Engine? Disk Unlocker? Osv osv...
Går det att se vad jag redan installerat vad gäller alla olika drivrutiner till MB't (chipset, Audio, VGA, LAN och SATA)? Var otroligt trött när jag formaterade om i fredags så jag minns fan inte vad jag installerade...
http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78LM_LX/#downl...

Många frågor, jag vet. Svara vad Du kan/orkar/vill, jag uppskattar all hjälp

MVH Björn

Permalänk

Moderkortet har ganska dålig strömtillförsel för processorn: http://www.overclock.net/t/946407/amd-motherboards-vrm-info-d...

Jag tvivlar på att du kan klocka den högre än kanske 100Mhz över stock.

För att överklocka så rekommenderar jag BIOS. Dra upp CPU Multiplier 1 eller 2 steg, och testa gå in i Windows. Funkar det, prova stresstesta processorn och se om det är stabilt. Annars behöver du öka Vcore, öka alltid ett steg i taget till det verkar stabilt. Se till att temperaturerna inte blir allt för höga.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren Basse!

Men det där med dålig strömtillförsel hänger jag inte med på. Är det inte PSU'n som begränsar och inte moderkortet? På den sidan du länkade (som jag faktiskt har tittat på tidigare) så står det ju under Rekommenderat för OC: "OC with cooling". Kortet klarar ju processorer upp till 140W och min CPU har en TDP på 125W.
Tänker jag helt fel?

Alltså jag bara rabblar upp vad jag har läst på själv, men förstår inte riktigt vad jag lärt mig. TDP kan man väl förklara med vad CPU'n drar som max?

Vad rekommenderar du för stresstest? Jag drog hem Prime95 (efter att ha googlat på bra testprogram) för att kolla temperaturer o-överklockat men förstod inte hur jag skulle gå tillväga. Jag körde igång "Torture test" men CPU'n arbetade inget extra och temperaturen låg på runt 33 grader hela tiden (använder MSI Afterburner för att se värden). Skulle kunna läsa på massor om det på nätet, men känns onödigt att lära sig om det finns bättre program att använda.

Så förklara gärna som om du pratar med en total nybörjare eller idiot (för jag är lite av båda delarna )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zen78:

Tack för svaren Basse!

Men det där med dålig strömtillförsel hänger jag inte med på. Är det inte PSU'n som begränsar och inte moderkortet? På den sidan du länkade (som jag faktiskt har tittat på tidigare) så står det ju under Rekommenderat för OC: "OC with cooling". Kortet klarar ju processorer upp till 140W och min CPU har en TDP på 125W.
Tänker jag helt fel?

Alltså jag bara rabblar upp vad jag har läst på själv, men förstår inte riktigt vad jag lärt mig. TDP kan man väl förklara med vad CPU'n drar som max?

Vad rekommenderar du för stresstest? Jag drog hem Prime95 (efter att ha googlat på bra testprogram) för att kolla temperaturer o-överklockat men förstod inte hur jag skulle gå tillväga. Jag körde igång "Torture test" men CPU'n arbetade inget extra och temperaturen låg på runt 33 grader hela tiden (använder MSI Afterburner för att se värden). Skulle kunna läsa på massor om det på nätet, men känns onödigt att lära sig om det finns bättre program att använda.

Så förklara gärna som om du pratar med en total nybörjare eller idiot (för jag är lite av båda delarna )

Kör Aida64 istället för Prime95.
Aida64 använder betydligt fler funktioner i CPU'n och passar bättre till moderna system.
Det ger även en högre effektfurbrukning (=högre temp) vilket ju oftast är det man är ute efter.
http://www.aida64.com/downloads
Du får även en massa fina grafer med temperaturer, spänningar etc

Permalänk
Skrivet av Zen78:

Tack för svaren Basse!

Men det där med dålig strömtillförsel hänger jag inte med på. Är det inte PSU'n som begränsar och inte moderkortet? På den sidan du länkade (som jag faktiskt har tittat på tidigare) så står det ju under Rekommenderat för OC: "OC with cooling". Kortet klarar ju processorer upp till 140W och min CPU har en TDP på 125W.
Tänker jag helt fel?

Alltså jag bara rabblar upp vad jag har läst på själv, men förstår inte riktigt vad jag lärt mig. TDP kan man väl förklara med vad CPU'n drar som max?

Vad rekommenderar du för stresstest? Jag drog hem Prime95 (efter att ha googlat på bra testprogram) för att kolla temperaturer o-överklockat men förstod inte hur jag skulle gå tillväga. Jag körde igång "Torture test" men CPU'n arbetade inget extra och temperaturen låg på runt 33 grader hela tiden (använder MSI Afterburner för att se värden). Skulle kunna läsa på massor om det på nätet, men känns onödigt att lära sig om det finns bättre program att använda.

Så förklara gärna som om du pratar med en total nybörjare eller idiot (för jag är lite av båda delarna )

Strömmen måste komma till processorn genom moderkortet, och just den delen på ditt moderkort är inte gjort för att överklocka. Har du bra luftflöde i chassit så borde det inte vara några problem. Jag har testat OCCT och Prime95 att stresstesta, kommer dock inte ihåg hur prime fungerar. I OCCT kör jag CPU OCCT i några timmar.

TDP visar ungefär hur mycket processorn drar och vilken kylcapacitet kylaren måste ha. Det finns eftermarknadskylare som klarar upp till 300-400W (överklockade Bulldozers).

Permalänk
Medlem

Jag brände mitt msi 760GM E51 FX när jag drog min 960T med 6 cores i 3,6 Ghz. VRM brann upp och kortet bara la av, så var försiktig.

Du har bara 4 pin kontakt till cpu och inga kylflänsar på vrm. Är det verkligen det kortet du länkade till? Står att det stödjer cpu upp till 95 W.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk

Ja, M578L-M LX klarar bara upp till 95W processorer medans M5A78L-M USB3 klarar upp til 140W.

Du har länkat detta: http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78LM_LX/#overv...
Men namnet du säger är detta: http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78LMUSB3/#over...

Permalänk
Medlem

Hej igen!
Stressiga tider så jag har inte hunnit titta till den här tråden idag...

Tack för informationen! Ja, det var jag som hade lite bråttom när jag skulle länka alla delar. Det är ett M5A78L-M USB3 det handlar om, och länken är åtgärdad. Vad är VRM förresten? Jag försökte läsa om det på Overclock.net, men allt jag läste gick LÅÅÅÅNGT över huvudet på mig...
Ändrar detta förutsättningarna? Om ni har utgått från det andra MB't?

Permalänk

Det borde gå att överklocka lite på det moderkortet du har, M5A78L-M USB3. Det andra moderkortet borde inte ens ha bootat alt. krångligt väldigt mycket med din nuvarande processor, då den är på 125W.

VRM står för Voltage Regulator Module, och gör som namnet beskriver, kontrollerar spänningen till processorn och ser till så att den får tillräckligt hög/låg spänning.

Permalänk
Medlem

Det bör inte vara några konstigheter. Läs ngn guide om hur man klockar Phenom II.

Jag skulle aldrig råda någon att klocka med mjukvara ist för med BIOS.

Permalänk
Medlem

Jag byggde en AMD burk med detta kort, USB3 modelen. Hade lite delar liggandes
Har en Phenom II x6 1055T installerad som ligger på 2.8 i stock. Har fått upp den i 3,3 än så länge.
AI tweaker finns inte på detta kort.
Har inte uppdaterat bios.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla svar!

Har dragit öronen åt mig lite eftersom min rigg inte verkar gilla att överklockas utan extra kylning och kärlek. Så jag vill lära mig mer innan jag börjar pilla med just den HÄR burken. Har en nästan komplett reservdator jag kanske kan bygga ihop och bränna upp
Så jag ska vänta tills nästa månad åtminståne, då har jag råd att köpa bättre processorkylare och antagligen nåt heatsink. Kanske en bättre PSU. Och en brandsläckare.

Igen, tack för svaren
MVH Björn