AMD introducerar två nya FX-processorer

Permalänk
Melding Plague

AMD introducerar två nya FX-processorer

AMD utökar sin familj av FX-processorer med två nya modeller. Det handlar om en fyrkärnig och sexkärnig med ökade klockfrekvenser och bibehållen strömförbrukning mot tidigare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En 8-kärnig med sänkt strömförbrukning vore inte fel. Jag är köpsugen, men 125W känns för högt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

En 8-kärnig med sänkt strömförbrukning vore inte fel. Jag är köpsugen, men 125W känns för högt.

äsch! betalar du så dyr el ?

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En 8-kärnig med sänkt strömförbrukning vore inte fel. Jag är köpsugen, men 125W känns för högt.

Vad ska du med 8 kärnor till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleeee:

äsch! betalar du så dyr el ?

Kan man spara till någon extra bärs om året är det värt det! Plus att värmeutvecklingen gör att de inte klockar så bra på luft just nu.

Skrivet av R4UWR:

Vad ska du med 8 kärnor till?

e-Penis och videorendering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan man spara till någon extra bärs om året är det värt det! Plus att värmeutvecklingen gör att de inte klockar så bra på luft just nu.

e-Penis och videorendering.

E-Penisen är ju helt klart de viktigaste!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4UWR:

Vad ska du med 8 kärnor till?

Framtidssäkra? PS4 är ju 8-kärnig så det är inte helt osannolikt att spel börkar bli flertrådade inom en hyfsat snar framtid så man kan komma att ha nytta av 8 kärnor på en FX-processor för spel som lanseras under 2014. Rykten säger ju att även nya Xbox kör med AMD-baserad 8-kärnig processsor.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En 8-kärnig med sänkt strömförbrukning vore inte fel. Jag är köpsugen, men 125W känns för högt.

125w TDP. inte 125 watt. Sen betalar du ungefär 200kr mer på 3 år istället för en som har lägre förbrukning. Skillnad? Snål eller ovetande.

8350 vs i5 3570k. Börja kolla vid runt 9:50 om du bara vill se watt skillnaden.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

125w TDP. inte 125 watt. Sen betalar du ungefär 200kr mer på 3 år istället för en som har lägre förbrukning. Skillnad? Snål eller ovetande.

8350 vs i5 3570k. Börja kolla vid runt 9:50 om du bara vill se watt skillnaden.

Du får gärna förklara vad jag tjänar på att ge bort pengar till mitt energibolag om jag inte behöver. Dessutom är värmeutvecklingen för hög i mitt tycke, och det vore konstigt om inte det avhjälptes med lägre TDP.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag kör min fx-6100 3,3Ghz i 4,2Ghz Turbo core utan problem genom lite pill i amd overdrive.
Visserligen den långsammare Bulldozer modellen, men ändå. Volten ökas från 1,4 - 1,4125, samma som för standard 3,9Ghz Turbo.
Har kört en del Dirt3 som enligt vad jag läst är flertrådat och går som en dans jämfört med dirt1.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk

Ser bra ut. Den fyrkärniga modellens turbofrekvens var dock inte så hög bara 100MHZ på den.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

De processorer som omnämns i artikeln borde dra olika mycket ström då det är samma process och väsentligt skiljd konfiguration och clock. Jag förstår att TDP har mer med design av kylsystem och binning att göra än faktiskt värmeutveckling på standardclock. Så frågan är, var kan man utläsa faktisk värmeutveckling och på så sätt skilja på FX-6350, FX-6300, FX-4350, FX-4320 och FX-4300?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du får gärna förklara vad jag tjänar på att ge bort pengar till mitt energibolag om jag inte behöver. Dessutom är värmeutvecklingen för hög i mitt tycke, och det vore konstigt om inte det avhjälptes med lägre TDP.

Du slog på din dator, du har en kyl och en frys. Du ger ju redan bort pengar till ditt energibolag. Och du tycker runt 40-50 grader är för mycket?

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Du slog på din dator, du har en kyl och en frys. Du ger ju redan bort pengar till ditt energibolag. Och du tycker runt 40-50 grader är för mycket?

Då ger jag inte bort pengar, jag får något tilbaka också. Om de släpper 8350 men med 95W t. ex, men jag köper 125W-modellen, så ger jag bort pengar i onödan, och det ger ju inte fördelar för någon. En processor 2013 borde inte ha över 95W tdp vid standardfrekvens oavsett, därför väntar jag hellre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Då ger jag inte bort pengar, jag får något tilbaka också. Om de släpper 8350 men med 95W t. ex, men jag köper 125W-modellen, så ger jag bort pengar i onödan, och det ger ju inte fördelar för någon. En processor 2013 borde inte ha över 95W tdp vid standardfrekvens oavsett, därför väntar jag hellre.

Då kan du väl inte gnälla på att du ger ditt elbolag för mycket pengar, utan till AMD då du väljer att köpa något som drar mer ström än behövligt, det slutar ju i din egen dumhet

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Då kan du väl inte gnälla på att du ger ditt elbolag för mycket pengar, utan till AMD då du väljer att köpa något som drar mer ström än behövligt, det slutar ju i din egen dumhet

Jag har sagt att jag inte tänker köpa en processor som har 125W TDP, just därför att jag tycker att det är för högt.

Om jag inte fattat fel så har intels nuvarande topmidell 77W i TDP, det är alltså en ganska stor skillnad. Men jag tycker ändå att 95W kan vara OK. Då är det bärttre än vad jag har nu, och jag vill inte köpa en dator som drar mer ström än den jag redan har.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då ger jag inte bort pengar, jag får något tilbaka också. Om de släpper 8350 men med 95W t. ex, men jag köper 125W-modellen, så ger jag bort pengar i onödan, och det ger ju inte fördelar för någon. En processor 2013 borde inte ha över 95W tdp vid standardfrekvens oavsett, därför väntar jag hellre.

Såvida inte 125W-modellen är så pass mycket billigare att du kan använda mellanskillnaden till att betala för högre elräkning. Själv har jag direktverkande elvärme hemma så jag bryr mig inte så här års om värmen kommer från datorn eller elementen. TDP är heller inte hur mycket effekt processorn drar, det är snarare maximal värmeeffekt en kylare ska kunna kyla bort för att den ska garanterat fungera (vilket då i princip skulle motsvara maxeffekten hos processorn i absolut värsta fall). I vila drar inte AMD FX mer än vad intel gör.

Själv har jag sparat pengar genom att inte uppgradera processorn sedan 2008, sitter fortfarande med Core2Quad på min huvudburk. Funderade ett tag på FX-8350 eller Core i7 3770 men jag köpte mig ett oscilloskop istället, tycker det är kul att labba med elektronik så jag prioriterade om. Kanske blir en Haswell framåt hösten.

Hade varit skojigare om de hade släppt en 12-kärnig variant. Känns inte så revolutionerande med de där små fjuttiga förbättringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Såvida inte 125W-modellen är så pass mycket billigare att du kan använda mellanskillnaden till att betala för högre elräkning. Själv har jag direktverkande elvärme hemma så jag bryr mig inte så här års om värmen kommer från datorn eller elementen. TDP är heller inte hur mycket effekt processorn drar, det är snarare maximal värmeeffekt en kylare ska kunna kyla bort för att den ska garanterat fungera (vilket då i princip skulle motsvara maxeffekten hos processorn i absolut värsta fall). I vila drar inte AMD FX mer än vad intel gör.

Själv har jag sparat pengar genom att inte uppgradera processorn sedan 2008, sitter fortfarande med Core2Quad på min huvudburk. Funderade ett tag på FX-8350 eller Core i7 3770 men jag köpte mig ett oscilloskop istället, tycker det är kul att labba med elektronik så jag prioriterade om. Kanske blir en Haswell framåt hösten.

Hade varit skojigare om de hade släppt en 12-kärnig variant. Känns inte så revolutionerande med de där små fjuttiga förbättringarna.

Jag har för närvarande en Phenom 9950BE och de är ju inte direkt världsbäst på strömförbrukning eller värmeutveckling. Mitt moderkort är dessutom från 2005, så köper jag nytt blir det en hög prylar på en gång, så jag vill ha något som står sig lite. Jag bor i lägenhet med varmhyra så för mig spelar det roll hur mycket processorn drar och hur varm den blir.

angående de 8 kärnorna så håller jag med, de borde släppa 12 kärnor eller något annat som får dem att sticka ut gentemot intel. Opteron-varianten har sedan 12 kärnor tror jag, eller om det var ännu fler.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Oj vad billigt det var. Skulle vara roligt att skaffa, men tyvärr har jag bara AM3 och inte AM3+ moderkort... kompileringstiderna på dessa måste vara nice.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag har sagt att jag inte tänker köpa en processor som har 125W TDP, just därför att jag tycker att det är för högt.

Om jag inte fattat fel så har intels nuvarande topmidell 77W i TDP, det är alltså en ganska stor skillnad. Men jag tycker ändå att 95W kan vara OK. Då är det bärttre än vad jag har nu, och jag vill inte köpa en dator som drar mer ström än den jag redan har.

Intels topmodell har 150W Intel® Core™ i7-3970X Processor Extreme Edition medan deras "ordinarie" i7 har 45W Intel® Core™ i7-3770T Processor, 77W var 2011 Intel Core i7-3700K 'Ivy Bridge' får TDP på endast 77 watt, det har hänt en del sedan dess

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Weuffelhjaern:

125w TDP. inte 125 watt. Sen betalar du ungefär 200kr mer på 3 år istället för en som har lägre förbrukning. Skillnad? Snål eller ovetande.

8350 vs i5 3570k. Börja kolla vid runt 9:50 om du bara vill se watt skillnaden.

Om man sitter och kör i full load i 3års tid ja. FX Drar ju mindre i Idle än Intels motsvarighet.

Skrivet av Ozzed:

Du får gärna förklara vad jag tjänar på att ge bort pengar till mitt energibolag om jag inte behöver. Dessutom är värmeutvecklingen för hög i mitt tycke, och det vore konstigt om inte det avhjälptes med lägre TDP.

Skrivet av Ozzed:

angående de 8 kärnorna så håller jag med, de borde släppa 12 kärnor eller något annat som får dem att sticka ut gentemot intel. Opteron-varianten har sedan 12 kärnor tror jag, eller om det var ännu fler.

16st är det väl

Skrivet av Justbecause:

Intels topmodell har 150W Intel® Core™ i7-3970X Processor Extreme Edition medan deras "ordinarie" i7 har 45W Intel® Core™ i7-3770T Processor, 77W var 2011 Intel Core i7-3700K 'Ivy Bridge' får TDP på endast 77 watt, det har hänt en del sedan dess

3770T är en low power modell.
3770 och 3770K har 77W. Vilket är standard + Överklockningsmodellen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Intels topmodell har 150W Intel® Core™ i7-3970X Processor Extreme Edition medan deras "ordinarie" i7 har 45W Intel® Core™ i7-3770T Processor, 77W var 2011 Intel Core i7-3700K 'Ivy Bridge' får TDP på endast 77 watt, det har hänt en del sedan dess

OK. det var denna jag syftade på http://ark.intel.com/products/65523 men då har det som sagt hänt en del sedan dess. 150W är svårt att svälja ens med en snaps. :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

3770T är en low power modell.
3770 och 3770K har 77W. Vilket är standard + Överklockningsmodellen.

Sorry, såg nu att jag kollat 3770T och du har helt rätt, hur som så har deras "toppmodell" 150W

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Justbecause:

Sorry, såg nu att jag kollat 3770T och du har helt rätt, hur som så deras "toppmodell" 150W

Helt klart att toppmodellen slukar 150W. Förvånar mig verkligen inte.
Överklockar man så går det snabbit iväg dessutom. Sedan kan man även köra kalkylen:

f(över tid) = Antal Flop/Iops / Krona(Watt och Inköpspris)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

umm intel och amd räknar tdp helt olika....

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då ger jag inte bort pengar, jag får något tilbaka också. Om de släpper 8350 men med 95W t. ex, men jag köper 125W-modellen, så ger jag bort pengar i onödan, och det ger ju inte fördelar för någon. En processor 2013 borde inte ha över 95W tdp vid standardfrekvens oavsett, därför väntar jag hellre.

Skrivet av Ozzed:

En 8-kärnig med sänkt strömförbrukning vore inte fel. Jag är köpsugen, men 125W känns för högt.

Alltså det kanske bara är jag, men står det inte att de har 95W?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Trevligt med nya processorer men...
När kommer AMD lansera nya styrkretsar samt Socket? Det händer verkligen ingenting på moderkorts sidan när det gäller AM3+.

Känns väldigt begränsat då det inte finns något Mini-ITX utförande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Alltså det kanske bara är jag, men står det inte att de har 95W?

Jo, men det var en 8-kärnig processor med 95w jag vill ha. Fast den diskussionen började lång lång upp i tråden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, men det var en 8-kärnig processor med 95w jag vill ha. Fast den diskussionen började lång lång upp i tråden.

Jaha, det missade jag. Trodde att det var de här nya du tyckte gick för varma.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Trevligt med nya processorer men...
När kommer AMD lansera nya styrkretsar samt Socket? Det händer verkligen ingenting på moderkorts sidan när det gäller AM3+.

Känns väldigt begränsat då det inte finns något Mini-ITX utförande.

Har de inget att tillföra finns det heller ingen mening att göra ny socket

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!