Hur få bort Windows 8?

Permalänk

Hur få bort Windows 8?

Hej, är ny här så jag vet inte om det här är rätt forumdel för denna frågeställning men hoppas på det.

Har köpt en laptop (Lenovo G580) med förinstallerat Windows 8 på. Vill inte ha Windows 8 så det första jag tänkte göra var att installera Windows 7 istället. Och det är här problemen börjar.

Hur jag än gör och enligt vilka guider jag än gör det så kan jag inte bli av med Windows 8 för att installera Windows 7 istället!

Tips emottages gärna!

Tack på förhand.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av E32GRANIT:

Hej, är ny här så jag vet inte om det här är rätt forumdel för denna frågeställning men hoppas på det.

Har köpt en laptop (Lenovo G580) med förinstallerat Windows 8 på. Vill inte ha Windows 8 så det första jag tänkte göra var att installera Windows 7 istället. Och det är här problemen börjar.

Hur jag än gör och enligt vilka guider jag än gör det så kan jag inte bli av med Windows 8 för att installera Windows 7 istället!

Tips emottages gärna!

Tack på förhand.

Mvh

Starta datorn från DVDn, formatera, installera, done.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Det var min tanke också, men det finns ingen möjlighet att trycka på någon knapp för att komma in i setup mode vid uppstart och följer jag denna guide: http://au.answers.yahoo.com/question/index?qid=20121204034544... Så kan jag ta Disable på Secure Boot men det hjälper inte. Och att under fliken Boot försöka välja DVD är omöjligt, finns inte ett sådant alternativ.

Och om jag tar disable på Secure Boot och startar om , händer ingenting. Och går jag då tillbaka till CMOS där jag valde disable så står det på enabled. Och ja, jag tog save changes

Permalänk
Medlem
Skrivet av E32GRANIT:

Det var min tanke också, men det finns ingen möjlighet att trycka på någon knapp för att komma in i setup mode vid uppstart och följer jag denna guide: http://au.answers.yahoo.com/question/index?qid=20121204034544... Så kan jag ta Disable på Secure Boot men det hjälper inte. Och att under fliken Boot försöka välja DVD är omöjligt, finns inte ett sådant alternativ.

Och om jag tar disable på Secure Boot och startar om , händer ingenting. Och går jag då tillbaka till CMOS där jag valde disable så står det på enabled. Och ja, jag tog save changes

Har du kollat specifika guider för just den laptopen?

Jag vet inte om det gäller alla modeller men jag har läst någonstans att det är ett krav från MS att secureboot inte ska gå att stänga av.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Lyckades nu! Kör via USB sticka som kallades "Legacy Support" enligt UEFI:n.

Men när jag skulle välja vart jag ville installera Windows 7 så formaterade jag först den partition där Windows 7 låg. Men om jag väljer att installera där nu (när den är tom) får jag följande förklaring till varför det inte går:

Windows cannot be installed to this disk. The selected disk is of the GPT partition style.

Vad betyder det?

Och datorn har 7 partitioner;
1000 MB
260 MB
1000 MB
128 MB
418 GB
25 GB
20 GB

Om jag vill ha en för Windows 7 på 100 GB och en tom på resterande; hur gör jag då?

Permalänk

Med en hammare, våld och vaselin!

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av E32GRANIT:

Lyckades nu! Kör via USB sticka som kallades "Legacy Support" enligt UEFI:n.

Men när jag skulle välja vart jag ville installera Windows 7 så formaterade jag först den partition där Windows 7 låg. Men om jag väljer att installera där nu (när den är tom) får jag följande förklaring till varför det inte går:

Windows cannot be installed to this disk. The selected disk is of the GPT partition style.

Vad betyder det?

Och datorn har 7 partitioner;
1000 MB
260 MB
1000 MB
128 MB
418 GB
25 GB
20 GB

Om jag vill ha en för Windows 7 på 100 GB och en tom på resterande; hur gör jag då?

Ta bort alla partioner, skapa två nya i önskad storlek
Du får göra om den till MBR. Tror du kan göra det när det inte är några partioner på den.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av E32GRANIT:

Lyckades nu! Kör via USB sticka som kallades "Legacy Support" enligt UEFI:n.

Men när jag skulle välja vart jag ville installera Windows 7 så formaterade jag först den partition där Windows 7 låg. Men om jag väljer att installera där nu (när den är tom) får jag följande förklaring till varför det inte går:

Windows cannot be installed to this disk. The selected disk is of the GPT partition style.

Vad betyder det?

Och datorn har 7 partitioner;
1000 MB
260 MB
1000 MB
128 MB
418 GB
25 GB
20 GB

Om jag vill ha en för Windows 7 på 100 GB och en tom på resterande; hur gör jag då?

Plocka bort samtliga, sen är det bara att köra

Permalänk
Medlem
Skrivet av E32GRANIT:

Lyckades nu! Kör via USB sticka som kallades "Legacy Support" enligt UEFI:n.

Men när jag skulle välja vart jag ville installera Windows 7 så formaterade jag först den partition där Windows 7 låg. Men om jag väljer att installera där nu (när den är tom) får jag följande förklaring till varför det inte går:

Windows cannot be installed to this disk. The selected disk is of the GPT partition style.

Vad betyder det?

Och datorn har 7 partitioner;
1000 MB
260 MB
1000 MB
128 MB
418 GB
25 GB
20 GB

Om jag vill ha en för Windows 7 på 100 GB och en tom på resterande; hur gör jag då?

Ta delete på alla partitioner och installera bara. Att formatera en partition behåller den fortfarande, du måste alltså ta bort den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Ah! Tack för det! Tog bort alla partitioner och la upp två nya och nu håller den på och installerar!

Stort tack för all snabb hjälp!

Permalänk
Medlem

Gör en EFI boot USB så kommer du kunna installera på en GPT disk.
Finns en lite guide här: http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=209045

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har du kollat specifika guider för just den laptopen?

Jag vet inte om det gäller alla modeller men jag har läst någonstans att det är ett krav från MS att secureboot inte ska gå att stänga av.

Ännu ett skäl att inte ens...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Har du kollat specifika guider för just den laptopen?

Jag vet inte om det gäller alla modeller men jag har läst någonstans att det är ett krav från MS att secureboot inte ska gå att stänga av.

Skrivet av sAAb:

Ännu ett skäl att inte ens...

Ja det är av såna här anledningar som det är tur att jag finns här på Sweclockers och kan styra upp felaktigheter. MS har inte ett krav på att secure boot inte ska gå att stänga av. Haha, visst är det skönt att jag finns?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja det är av såna här anledningar som det är tur att jag finns här på Sweclockers och kan styra upp felaktigheter. MS har inte ett krav på att secure boot inte ska gå att stänga av. Haha, visst är det skönt att jag finns?

Nej, det gäller tydligen bara ARM.

"Part of the controversy this time around stems from the revelation that the Microsoft's requirements for ARM-based Windows 8 devices include a mandatory Secure Boot feature, effectively locking down such devices and preventing them from booting non-Windows OSes." http://www.pcworld.com/article/248342/windows_8_secure_boot_t...

Det är synd. Har man bara 1.25% av marknaden kanske det är läge att sticka ut lite?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.