utforskaren slutar svara och startas om

Permalänk

utforskaren slutar svara och startas om

Mina hårddiskar
kingston 120gb ssd och hitachi 2tb hårddisk

Har problem med att så fort jag går in på dator>hårddiskar och sedan går in på min hitachi 2tb,
klickar på en av mina mappar stannar rutan med alla filer och sedan står det utforskaren slutade svara
den återställer sig snabbt igen dock men väldigt störande då jag ofta klickar in på dessa filerna/mappar

Varför gör den såhär och hur kan jag lösa det?
Uppskattar hjälp och är mycket tacksam till den som kan lösa detta problem

Permalänk

Händer detta ofta? På samma plats?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

kika över hur din hårddisk mår med crystaldiskinfo och testa byt sata kabel också den du använder kan ha ett visst glapp på min ssd så tog jag ovetande en trasig sata kabel som gjorde att den frös lite random då och då liksom ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Händer detta ofta? På samma plats?

alltid, på samma plats också

Skrivet av mini-z1994:

kika över hur din hårddisk mår med crystaldiskinfo och testa byt sata kabel också den du använder kan ha ett visst glapp på min ssd så tog jag ovetande en trasig sata kabel som gjorde att den frös lite random då och då liksom ^^

inte ssd det är fel på tror jag, händer bara med mekaniska hårddisken
ssd fungerar galant, utforskaren kraschar bara när jag går in och kollar på filerna i de mekaniska hårddisken
problemet har aldrig inträffat när jag bara använder program från hårddisken, har alla mina spel där och inga krascher, bara när jag öppnar mapparna i ett fönster
men hela datorn fryser inte utan bara det fönstret

Permalänk

vafasen,
hände nu att fönstret man öppnar med Windowsknappen frös nu och utforskaren slutade svara, sedan startade om
är Windows installationen knasig?

En grej att påpeka bara,
installerade om Windows nyligen på ssd men behöll alla filer på mekaniska hårddisken (spel, filmer, dokument etc)

Permalänk
Hedersmedlem

Är det en "green"-disk? I så fall är detta normalt, då den måste spinna igång efter att ha legat i vila.

Permalänk
Medlem

Gör som ovanstående säger och dra ner crystaldiskinfo och kolla hur din disk mår. Får du hälsosamma värden har jag iiiiiiingen aning om vad det kan va

Permalänk

Disken hinner inte gå ner i sleep?

Permalänk
Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av widL:

Är det en "green"-disk? I så fall är detta normalt, då den måste spinna igång efter att ha legat i vila.

inte green disk, 7200rpm sata 2

Skrivet av Dassh:

Gör som ovanstående säger och dra ner crystaldiskinfo och kolla hur din disk mår. Får du hälsosamma värden har jag iiiiiiingen aning om vad det kan va

säger att båda min hårddiskar mår bra

Skrivet av Mr.Pruple:

Disken hinner inte gå ner i sleep?

möjligt men den har inte gjort såhär tidigare innan jag installerade om Windows

ska testa

Permalänk

Hade just samma fenomen efter nyinstallation själv.
Ssd som bootdisk och mekaniska lagringsenheter standard verkar vara sömn efter 20 minuter.

Permalänk

öppnade msconfig och stängde av ett flertal grejer, hittade en gammal cretive druvrutin som jag stängde av
stängde av hsmgr och Cmicnfg dynamic link library
och många andra program, ex spotify

nu har problemet inte visat sig igen på några minuter (öppnat mappar i hårddisken regelbundet, hittils inga krascher), men bara vänta och se
kan ju som tidigare personer sa att det har och göra med att hårddisken är i viloläge och måste starta upp innan jag använder den
och däremellan blir det en liten fördröjning som gör att utforskaren fryser för en kort stund