Installera om Windows XP men behålla allt?

Permalänk

Installera om Windows XP men behålla allt?

Ett litet knepigt problem har uppstått.
I ett av våra löpband så har ett moderkort lagt av så ett nytt har införskaffats. Men i och med bytet så blev det även byte av processor och ramminne. Detta gillade inte Windows XP som var installerat, så vid uppstart så låser det sig i ett läge som ser ut som ljusstaplar på en ljudanläggning. Kort och gott: Det funkar inte.
Vad jag vet så löser man detta enklast genom en ominstallation men hur löser jag det mest smärtfritt? Vad jag skulle behöva är licensnyckeln för XP, drivrutiner för allt specialtillverkat för löpbandet samt mjukvaran.

Eftersom att lagringen består av en flashdiskmodul (IDE-baserad) istället för en traditionell hårddisk som i sin tur tar strömmen via en speciell kontakt instoppad i löpbandets egna kablage, så är det inte tvärlätt att flytta över flashdisken till en annan dator så alternativet jag ser är en live-USB-sticka med någon Linuxdist och sedan stå vid löpbandet och krångla. Så vart i Windows filsystem skulle man kunna tänkas hitta eventuella drivrutiner och hur plockar man ut licensnyckeln?

Om det finns det någon enklare metod att lösa detta på så tar jag tacksamt emot förslag.

Permalänk
Vila i frid

Boota upp ifrån en meck-skiva som t.ex. Barts och redigera registret off-line och ta bort de hårdvaruspecifika sakerna så att den får starta i med generella drivare. Det är möjligt att du även behöver köra BootICE för att skriva ny MBR och PBR då sektoröversättningen kan skilja från moderkort till moderkort.

T.ex. http://windowsxp.mvps.org/peboot.htm

Angående Windows-nyckeln - allt går att lösa.

Räkna med att operationen tar ca 2 timmar med labbande och testande. Det är iaf den tid det brukar ta för mig när jag får mecka med kunders udda konfigurationer som dött.

Permalänk
Medlem

Koppla in en CD/DVD-läsare, boota upp från en XP-skiva (bootbar USB-sticka med XP funkar lika bra) och gör en reparationsinstallation (installera över den gamla installationen, d.v.s. formatera eller partionera inte om lagringsenheterna innan installation). Är osäker på om du behöver licensnyckeln vid en reparationsinstallation, men du lär behöva aktivera XP på nytt efter installationen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD