Infinity kappa 80 vs Infinity Alpha 50

Permalänk
Medlem

Infinity kappa 80 vs Infinity Alpha 50

Visa signatur

Intel Core I5-3570K 3.4GHz, GTX 560, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE, 650W, 1TB hårddisk, Windows 7 Ultimate, Asrock Z77 Extreme 4

Citera så jag hittar tillbaka och kan hjälpa er mer!!

Permalänk
Medlem

Vad jag hört är kappa megatungdrivna och kräver bra förstärkare dvs ingen billig hemmabioreceiver,i övrigt så kan bara DU svara på vilket som är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Vad jag hört är kappa megatungdrivna och kräver bra förstärkare dvs ingen billig hemmabioreceiver,i övrigt så kan bara DU svara på vilket som är bäst.

Menar ljudmässigt o basmässigt om man har samma förstärkare

Visa signatur

Intel Core I5-3570K 3.4GHz, GTX 560, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE, 650W, 1TB hårddisk, Windows 7 Ultimate, Asrock Z77 Extreme 4

Citera så jag hittar tillbaka och kan hjälpa er mer!!

Permalänk
Medlem

Har en bekant som köpte ett 5.1-system med Alpha 50 när de var nya och han var kalasnöjd. Dock är ljud väldigt personligt så det bästa är om du kan få lyssna på dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undrar om det ens går att jämföra de två..
Kappa serien är typ helig i vissa kretsar och ska vara en riktigt bra högtalare.
Kappa 80 kostade väl om jag inte har helt fel även över 10.000:- när de kom?
Har en polare som ägt både Kappa 80 och 90, och båda var riktigt tungdrivna.
Lät riktigt bra med hans Denon AVC-1SE (nypris över 40.000:-) men, de vaknade till liv så fort han kopplade in ett kraftfullt slutsteg.
Att de låter HÖGT, är det inga tvivel om, men de låter hela jävla underbart också.

Om du skall välja, och har ett slutsteg, kör utan tvekan på Kappa 80.
Om du bara har en klen reciever/förstärkare, kör på Alpha.

Med andra ord, som svar på din fråga.

-Vilka är bäst?
-Helt klart Kappa 80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Undrar om det ens går att jämföra de två..
Kappa serien är typ helig i vissa kretsar och ska vara en riktigt bra högtalare.
Kappa 80 kostade väl om jag inte har helt fel även över 10.000:- när de kom?
Har en polare som ägt både Kappa 80 och 90, och båda var riktigt tungdrivna.
Lät riktigt bra med hans Denon AVC-1SE (nypris över 40.000:-) men, de vaknade till liv så fort han kopplade in ett kraftfullt slutsteg.
Att de låter HÖGT, är det inga tvivel om, men de låter hela jävla underbart också.

Om du skall välja, och har ett slutsteg, kör utan tvekan på Kappa 80.
Om du bara har en klen reciever/förstärkare, kör på Alpha.

Med andra ord, som svar på din fråga.

-Vilka är bäst?
-Helt klart Kappa 80.

Har inte stora rum direkt så är det kanske värt att köpa Alpha högtalarna då?

Visa signatur

Intel Core I5-3570K 3.4GHz, GTX 560, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE, 650W, 1TB hårddisk, Windows 7 Ultimate, Asrock Z77 Extreme 4

Citera så jag hittar tillbaka och kan hjälpa er mer!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsToher:

Har inte stora rum direkt så är det kanske värt att köpa Alpha högtalarna då?

Ska du driva dom med en mp3 spelare så bör du inte köpa några alls..
Vad ska du driva högtalarna med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Ska du driva dom med en mp3 spelare så bör du inte köpa några alls..
Vad ska du driva högtalarna med?

Förstärkare som är kopplad till dator/mobil

Visa signatur

Intel Core I5-3570K 3.4GHz, GTX 560, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE, 650W, 1TB hårddisk, Windows 7 Ultimate, Asrock Z77 Extreme 4

Citera så jag hittar tillbaka och kan hjälpa er mer!!

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte tänkt skaffa en riktigt bra förstärkare så kör på Alpha, de låter bra med mer normala förstärkare, kappa är svårdrivna och har låg impedans, ska du köra på Infintys större serier, från kappa och uppåt så se till att ha en förstärkare som inte bryter ihop av lasten, de kan gå neråt 2 ohm och de har dessutom ganska låg verkningsgrad, så de behöver ett slutsteg som ger minst 2-300 W i 8 ohm och som är stabilt i 2ohm för att fungera bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Precis som mrqaffe skriver så skall du i detta fall köra på Alpha serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte tänkt skaffa en riktigt bra förstärkare så kör på Alpha, de låter bra med mer normala förstärkare, kappa är svårdrivna och har låg impedans, ska du köra på Infintys större serier, från kappa och uppåt så se till att ha en förstärkare som inte bryter ihop av lasten, de kan gå neråt 2 ohm och de har dessutom ganska låg verkningsgrad, så de behöver ett slutsteg som ger minst 2-300 W i 8 ohm och som är stabilt i 2ohm för att fungera bra.

Skrivet av Yorgo_:

Precis som mrqaffe skriver så skall du i detta fall köra på Alpha serien.

Har dem en bas som klarar av mycket oxå? Alpha asså

Visa signatur

Intel Core I5-3570K 3.4GHz, GTX 560, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE, 650W, 1TB hårddisk, Windows 7 Ultimate, Asrock Z77 Extreme 4

Citera så jag hittar tillbaka och kan hjälpa er mer!!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MsToher:

Har dem en bas som klarar av mycket oxå? Alpha asså

Vad menar du mer specifikt? Alpha 50 är en betydligt mindre högtalare än kappa 80, men kappa behöver en bättre förstärkare för att spela bra, har du en klen stärkare så låter alpha bättre än kappa, har du nått bra så är kappa bättre, så vad ska du driva dem med ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kappa 80 är den bättre av dem, är dock en väldigt tungdriven högtalare och går många gånger ner emot 2ohm vilket majoriteten av alla förstärkare inte klarar. Så skaffar du inte två bra mono-block, eller ett bra stereo slutsteg så kommer dina kappa låta dålig, samt att du riskerar att bränna både förstärkaren och högtalaren...

Tips på ett par bra slutsteg:
*Rotel RB-1092/1090
*NAD 208/218THX

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Inaktiv

Vad exakt visar hur tungdrivet något är? Vad jag har förstått är det känslighet, men behöver man komplettera med något annat? Impedans?

Dessa har jag: http://www.xtz.se/se/produkter/hogtalare/99-36-piano men jag känner att jag inte kan dra på och köra dom fullt ut. Bi-ampar dom med 2x120 + 2x150 i 6-8ohm. Hur mycket behöver jag egentligen?

Sorry att jag lånar tråden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon116323:

Vad exakt visar hur tungdrivet något är? Vad jag har förstått är det känslighet, men behöver man komplettera med något annat? Impedans?

Dessa har jag: http://www.xtz.se/se/produkter/hogtalare/99-36-piano men jag känner att jag inte kan dra på och köra dom fullt ut. Bi-ampar dom med 2x120 + 2x150 i 6-8ohm. Hur mycket behöver jag egentligen?

Sorry att jag lånar tråden

Låg impedans, säg allt under 4 ohm, och/eller en väldigt ojämn impedanskurva, låg verkningsgrad typ under85-88dB/W eller nån konstig last i övrigt, kanske en elektrostat.
Men annars så är nog Apogee Fullrange det jäkligaste som gjorts, det var tack vare den som Krell startades eftersom det inte fanns några förstärkare som kunde driva dem. Datan, speciellt utan trafos (0,3 Ohm) kombinerat strax under 80 dB verkningsgrad med talar för sig själv.
http://www.apogeespeakers.com/full_range.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Om jag förstår det rätt så rekommenderar dom 400W per högtalare? För Apogee:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Om jag förstår det rätt så rekommenderar dom 400W per högtalare? För Apogee:n

Skrivet av mrqaffe:

Låg impedans, säg allt under 4 ohm, och/eller en väldigt ojämn impedanskurva, låg verkningsgrad typ under85-88dB/W eller nån konstig last i övrigt, kanske en elektrostat.
Men annars så är nog Apogee Fullrange det jäkligaste som gjorts, det var tack vare den som Krell startades eftersom det inte fanns några förstärkare som kunde driva dem. Datan, speciellt utan trafos (0,3 Ohm) kombinerat strax under 80 dB verkningsgrad med talar för sig själv.
http://www.apogeespeakers.com/full_range.htm

Skrivet av anon116323:

Vad exakt visar hur tungdrivet något är? Vad jag har förstått är det känslighet, men behöver man komplettera med något annat? Impedans?

Dessa har jag: http://www.xtz.se/se/produkter/hogtalare/99-36-piano men jag känner att jag inte kan dra på och köra dom fullt ut. Bi-ampar dom med 2x120 + 2x150 i 6-8ohm. Hur mycket behöver jag egentligen?

Sorry att jag lånar tråden

Skrivet av DasBoot_swe:

Kappa 80 är den bättre av dem, är dock en väldigt tungdriven högtalare och går många gånger ner emot 2ohm vilket majoriteten av alla förstärkare inte klarar. Så skaffar du inte två bra mono-block, eller ett bra stereo slutsteg så kommer dina kappa låta dålig, samt att du riskerar att bränna både förstärkaren och högtalaren...

Tips på ett par bra slutsteg:
*Rotel RB-1092/1090
*NAD 208/218THX

Skrivet av mrqaffe:

Vad menar du mer specifikt? Alpha 50 är en betydligt mindre högtalare än kappa 80, men kappa behöver en bättre förstärkare för att spela bra, har du en klen stärkare så låter alpha bättre än kappa, har du nått bra så är kappa bättre, så vad ska du driva dem med ?

1: Klarar Alpha en del bas o en höga ljudnivåer?
2: Vilken förstärkare hade varit perfekt till Alpha?

Visa signatur

Intel Core I5-3570K 3.4GHz, GTX 560, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE, 650W, 1TB hårddisk, Windows 7 Ultimate, Asrock Z77 Extreme 4

Citera så jag hittar tillbaka och kan hjälpa er mer!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Om jag förstår det rätt så rekommenderar dom 400W per högtalare? För Apogee:n

Dom menar garanterat 2 st 100w monoblock per högtalare, allt för att göra lasten lite enklare.
Och som vanligt med HiFi förstärkare (och speciellt High-end saker) så menar man effekten dom klarar vid 8 ohms last.
De 100w Krell monoblock jag hade till mina Apogee dubblade effekten ända ner till 1 ohm och gav således runt 800w kontinuerligt vid 1 ohm.
Ganska många förstärkare (de allra flesta) dubblar inte ens effekten ner till 4 ohm, och cheapo förstärkare kan t.o.m tappa effekt från 8 till 4 ohm...

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Utan att läsa speccsen så säger jag : Nej.
Men transformatorerna och då en 3 ohms last, visst inga problem.
Men 0.3 ohm resulterar antingen i en bränd säkring eller ett bränt slutsteg.
1200vA nätdel (för en 500w stärkare) är även mindre än hälften av vad mina 100w steg hade (2700vA).
Allt för att göra <1 ohm möjligt att driva.

Men det är ju lite fel att ta upp gamla Krellar som nån slags referens, det dom utmärkte sig för var just möjligheten att klara låg inpedans och fortfarande låta bra.
Har man en högtalare med normalare last så finns det noll poäng med så extrema byggen som Krellarna faktiskt var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Utan att läsa speccsen så säger jag : Nej.
Men transformatorerna och då en 3 ohms last, visst inga problem.
Men 0.3 ohm resulterar antingen i en bränd säkring eller ett bränt slutsteg.
1200vA nätdel (för en 500w stärkare) är även mindre än hälften av vad mina 100w steg hade (2700vA).
Allt för att göra <1 ohm möjligt att driva.

Men det är ju lite fel att ta upp gamla Krellar som nån slags referens, det dom utmärkte sig för var just möjligheten att klara låg inpedans och fortfarande låta bra.
Har man en högtalare med normalare last så finns det noll poäng med så extrema byggen som Krellarna faktiskt var.

Kan du säga ett perfekt förslag på förstärkare till Alpha? Ska kunna ändra bas osv...

Visa signatur

Intel Core I5-3570K 3.4GHz, GTX 560, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE, 650W, 1TB hårddisk, Windows 7 Ultimate, Asrock Z77 Extreme 4

Citera så jag hittar tillbaka och kan hjälpa er mer!!

Permalänk
Medlem

Om trådskaparen bara är ute efter bas bör han kanske se till att provlyssna på Cerwin Vega högtalare.

Permalänk
Rekordmedlem

Infinity Alpha är en hifihögtalare, den har en ganska välbalanserad bas och det finns basmoduler i samma serie också om man vil ha mera djupbas, men är man ute efter mera nivå/tryck så är en subbas aldrig lösningen, det är fel saker, det är även alla andra infinity, möjligtvis då att man kan eqa de stora irs erna så de "brötar på" de har sån baskapacitet så de tål att man vrider upp basen, men varför titta på små hifihögtalare om det endast är basen man bryr sig om? Stora hifihögtalare eller "rocklådor" är det som gäller om man vill ha hemmadisco.

Vill man ha möjligheter att köra eq i basen så är det troligen en större hembiomaskin som gör det bäst om man inte skaffar en separat eq.
Vad ska systemet klara av ? Vad är referenserna till mycket bas ? djupbas? ljudtryck? både och ? hur stort rum ska det stå i ? Finns det nått annat icke ljudkrav, typ budget/design?
Stannar man i Harman familjen så finns tex JBL L serien som riktigt bra rocklådor, även JBL SVA kan vara nått, undvik däremot Infinity SM, de är långt ifrån hifi och konkurrerar snarare med Cervin Vega.
Även XL fidelity pg 1800 låter riktigt bra, den är mycket mer hifi än den ser ut att vara vid en snabb koll, hittar man sånna beg så är de ett bra köp, de har en bra balans mellan löjliga ljudtryck och tappar inte ljudkvaliten när man spelar svagare.

sedan så kan man gå upp till stora hifihögtalare, då kan man spela både djupr och starkt i basen och det låter bra, men det blir dyrare.

Sedan så bör man nog fundera på förstärkaren om man gillar att spela starkt, leta reda på nått på minst 300W i 8 Ohm dvs de allra största integrerade eller en för och slutstegskombination, för det är effektbrist som är det största problemet för de flesta när de vill spela starkt och >300 W krävs för det mesta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.