Processorns nytta i Arma 3 Alpha

Permalänk
Avstängd

Processorns nytta i Arma 3 Alpha

Tjena, kollade snabbt på Systemrequirementslab och det rekommenderas en i5a etc. Hur pass stor roll spelar processorn i spelet, någon som märkt av något speciellt, eller kommer GPU vara mer viktigt?

Mvh

har f.ö 660/2120 i3/4gb ram för tillfället.

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Tjena, kollade snabbt på Systemrequirementslab och det rekommenderas en i5a etc. Hur pass stor roll spelar processorn i spelet, någon som märkt av något speciellt, eller kommer GPU vara mer viktigt?

Mvh

har f.ö 660/2120 i3/4gb ram för tillfället.

Det kan ju märkas av i att spelet inte körs perfect. Du kommer väl antagligen att behöva sänka inställningarna i low om man säger så. Sedan är ju inte allting hugget i sten. Alla datorer är olika Har du tur så blir det inte så att det hackar etc.

Permalänk
Moderator
Moderator

CPU'n är mycket viktig i Arma serien. De är tunga på processorn. Jag skulle nog inte rekommendera dig att köpa Arma alls med en i3 även om du antagligen kan spela på låga inställningar.

Jag kan ha fel men jag har sett många med i5, i7, quad och hexacore klaga över performance i stil med 20-30 FPS.

Ska försöka hitta i3 exempel där folk försökt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Lan:

CPU'n är mycket viktig i Arma serien. De är tunga på processorn. Jag skulle nog inte rekommendera dig att köpa Arma alls med en i3 även om du antagligen kan spela på låga inställningar.

Jag kan ha fel men jag har sett många med i5, i7, quad och hexacore klaga över performance i stil med 20-30 FPS.

Ska försöka hitta i3 exempel där folk försökt.

Ska bli riktigt intressant å se om 8350'n klarar ARMAIII eller inte.

Permalänk
Medlem

Min i7 3820 4,3Ghz OC kämpar duktigt med det spelet, kräver en hel del CPU kraft.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Jag kör på en i5 3570k, gtx 580 grafikkort samt 8 gb ram och det flyter på bra för mig.
Min bror har en amd phenom 2 något, med samma grafikkort och ram och för han laggar det i princip lika mycket på alla grafkikinställningar i spelet (low-high).
Han kör bf3 på ultra och som det verkar på hans och andras datorer är armas grafikmotor dåligt optimerad för amd's processorer, eller något.

Jag har visserligen sett att några med intels processorer har haft problem med ARMA men det kanske beror på något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Hur pass stor roll spelar processorn i spelet?

Bild i tråden http://www.sweclockers.com/forum/138-arma-och-dayz/1195799-ar...

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Finns där några särskilda grafikinställningar som man borde sänka om processorn inte hänger med?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det inte grafiken som använder mycket processorkraft utan allt annat, DVS AI o sånt...
Det går säkert att spela med en äldre/långsammare CPU, men du kommer nog få prestandaproblem, särskilt i singleplayer eller multiplayer med många spelare/AIs.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4,5GHz GPU: 2x MSI GeForce N680GTX
RAM: 16GB Dominator DDR3 1600MHz CL8 Moderkort: MSI Z77A-GD65
Systemdisk: OCZ Vertex 4 256GB Burk: Corsair Obsidian 550D
Spelar du DayZ? zombies.nu