Analytiker dödförklarar Windows RT – Android störst på surfplattor 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Personligen så ser jag nytta med iphone, android och windows phone. De har i min mening olika målgrupper som kommer utkristaliseras om man låter eco-systemet forsätta. iPhone är ett premium märke och det får man inte underskatta som dragningskraft. Samma sak med Ferrari/Jaguar. Bilarna är inte bättre men de ger en form av 'lyx-status' vilket många känner är attraktivt. Detta är också anledningen varför Apple inte kommer försöka slåss mot android i låg/mellan segmentet, då det eventuellt kan resultera i en törn mot deras image/brand.

Lite ironiskt och på skämt kan jag säga: När jag går till jobbet använder jag iphone, när jag sitter hemma android och när jag träffar mina hipster vänner windows phone... Var sak har sin tid...

Du påvisar att vi har mer ios än snittet, men hur ligger vi till med windows phone (Lumia)? Skulle vara för mig förvånande ifall inte windows phone klarar sig bättre på Svenska marknaden än den Globala, just på grund av att våran disposibla inkomst samt vikt av status pushar oss till större grad mot premium märken än andra länder.

Nej, jag sa att Windows phone användandet är förhållandevis högt i Sverige, men det ligger endå på 1.6 procent eller vad det nu är. Finland är förståss en helt annan historia. Där är det skyhöt i jämförelse.

Microsoft kanske kan lyckas om de marknadsför Windows phone och surface som underdog-bohem-annorlunda-alternativ-märke... Men jag tror inte de har varken vanan eller viljan att slå underifrån.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Prognos fram till 2017? Känns ju inte direkt seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej RT är INTE intressant då Android och IOS har ett betydligt större programutbud... vilket heller inte ändras ifall marknaden inte blir större för RT. Så det är lite av en ond cirkel där...

Ja. En smartphone är ingenting utan bra appar och bra utbud, även om operativet käkar konkurrenterna till frukost. Det är dessutom svårt att få utvecklare att vilja utveckla till en plattform som inte har så många användare, och finns inga appar så finns inga användare osv osv.

De skulle ju kunna göra superbilliga plattor och telefoner ()3-400Kr/st), och sponsra dem, så att de kan leverera bra telegoner skitbilligt. Visst, de kommer gå med förlust på telefonerna, men kanske ta igen det på store. så får de fler användare... då kan man ju köpa en telefon bara för att, nästan.. Men de kan inte leka premium när apputbudet ser ut som det gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Tycker varken Windows RT eller Android är speciellt intressanta för surfplattor. Jag väntar på att det kommer Windows 8 plattor med lite längre batteritid, då kan vi snacka intressant...

Permalänk
Medlem

Va?! Inte kan det gå dåligt for Surface - den "sålde ju slut" första dagen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

Va?! Inte kan det gå dåligt for Surface - den "sålde ju slut" första dagen..

"Ni kan smyga in bakvägen se'n och lägga plattorna i den svarta platsäcken, så får ni en check på 50Kr hos hemglass!!"

Skämt åsido... Kollar man lagersaldo hos de olika butikerna på prisjakt verkar det gå åt 1-2 om dagen... Men det kanske går bättre att sälja i fysisk butik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

När jag går till jobbet använder jag iphone, när jag sitter hemma android och när jag träffar mina hipster vänner windows phone... Var sak har sin tid...

Jag menar inget illa alls.
Men som jag garvade när jag läste ditt inlägg.
Och jag bara måste fråga, menar du allvar?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som tycker att 10,1% av världens plattor på fyra år är jävligt mycket och förvånansvärt bra? Med tanke på att marknaden redan domineras fullständigt av Apple och Google så är det ju nästan en sensation att lyckas så bra.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Är det bara jag som tycker att 10,1% av världens plattor på fyra år är jävligt mycket och förvånansvärt bra? Med tanke på att marknaden redan domineras fullständigt av Apple och Google så är det ju nästan en sensation att lyckas så bra.

Om analytikerna har rätt. Det vet vi ju inte. Windows Phone och RT kanske utvecklas jättemycket medan iOS och Android står stilla. Android käkade ju sig in på marknaden ganska fort så vi får väl se hur det går.

Det är spännande att alla de stora aktörerna har företag med ofattbart biffiga ekonomiska muskler bakom sig, så i slutändan handlar det inte om "rikast vinner" utan om vem som lyckas locka mest användare.

Bara alla slutar stämma varandra, för det hämmar ju hela marknaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Är det bara jag som tycker att 10,1% av världens plattor på fyra år är jävligt mycket och förvånansvärt bra? Med tanke på att marknaden redan domineras fullständigt av Apple och Google så är det ju nästan en sensation att lyckas så bra.

Över 4 år, med de pengar som de lagt på plattformen, med den marknadsställning som Microsoft har i branschen i övrigt, i en så omogen specifik bransch som surfplattor trots allt är, så skulle det nog ses som ett väldigt stort misslyckande om dessa siffror visade sig stämma.

Men som sagt, det är bara spekulationer — enormt mycket händer på 4 år. Första Ipaden släpptes för mindre än 3 år sedan. Google gick från mer eller mindre inget Android i segmentet 2011 till marknadsledande med positiva framtidsanalyser på runt 2 år. Jämför man med Ipads egna utveckling eller Androids snabba övertagande så skulle projektionen för Microsoft, om den skulle hålla, nog ses som ett större problem för deras satsning.

Microsoft kan absorbera förluster längre än de flesta, men någonstans så kommer styrelsen behöva säga "nä, detta är inte rätt sätt att använda våra pengar". Lägg därtill att deras sentida hårdvarusatsningar inte varit så poppis bland återförsäljare i allmänhet så kanske de skulle ha extra incitament att dra sig ur om det visade sig att denna bransch ändå inte skulle bli en kassako.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Över 4 år, med de pengar som de lagt på plattformen, med den marknadsställning som Microsoft har i branschen i övrigt, i en så omogen specifik bransch som surfplattor trots allt är, så skulle det nog ses som ett väldigt stort misslyckande om dessa siffror visade sig stämma.

Men som sagt, det är bara spekulationer — enormt mycket händer på 4 år. Första Ipaden släpptes för mindre än 3 år sedan. Google gick från mer eller mindre inget Android i segmentet 2011 till marknadsledande med positiva framtidsanalyser på runt 2 år. Jämför man med Ipads egna utveckling eller Androids snabba övertagande så skulle projektionen för Microsoft, om den skulle hålla, nog ses som ett större problem för deras satsning.

Microsoft kan absorbera förluster längre än de flesta, men någonstans så kommer styrelsen behöva säga "nä, detta är inte rätt sätt att använda våra pengar". Lägg därtill att deras sentida hårdvarusatsningar inte varit så poppis bland återförsäljare i allmänhet så kanske de skulle ha extra incitament att dra sig ur om det visade sig att denna bransch ändå inte skulle bli en kassako.

Omogen vet jag inte om jag skulle kalla marknaden riktigt. Både Google och Apple har en hel del inlåsning som gör det besvärligare för många att byta plattform. Vi får vänta och se, analytikerna kan gissa för lite eller för mycket.

En del handlar om ifall Microsoft klarar av att utveckla Windows snabbare framöver också. Så att de i alla fall kan hålla jämna steg med utvecklingen på Android. iOS tycker jag har stannat av lite.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Jag älskar Windows Phone 8, tveksam till windows 8 och ratar nog Win RT.
Men å andra sidan har jag inte provat RT så jag kan inte uttala mig helt.

Däremot hoppas jag på WP, då jag tror på upplägget.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk

Att RT och Windows Phone misslyckats har varit uppenbart länge.

Det är värre att Microsoft håller på att offra PC för att hjälpa sina floppande mobila OS. Frågan är om Microsoft kommer att dra (den självklara) slutsatsen att PC och mobila devices är olika klasser av verktyg och ska ha olika operativsystem, eller om de kommer att tjurskalligt hålla fast vid att alla versioner av Windows ska konvergera till Windows RT inom två år.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

hmmm

Vilka ska man tro på? Snacka om att media läser in olika saker ..
http://www.idg.se/2.1085/1.497059/windows-8-knaprar-andelar-p...

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Skrivet av Domifuling:

Vilka ska man tro på?

Asus satsar hårt på Windows-plattor, men 95% av de plattor de faktiskt säljer är ändå Android. Windows RT och Phone "knaprar andelar" på ungefär samma sätt som Linux och Mac "knaprat andelar" på stationära datorer.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Att RT och Windows Phone misslyckats har varit uppenbart länge.

Det är värre att Microsoft håller på att offra PC för att hjälpa sina floppande mobila OS. Frågan är om Microsoft kommer att dra (den självklara) slutsatsen att PC och mobila devices är olika klasser av verktyg och ska ha olika operativsystem, eller om de kommer att tjurskalligt hålla fast vid att alla versioner av Windows ska konvergera till Windows RT inom två år.

Nej, det är en bra fråga - detta kan faktist vara början till slutet för windows även på traditionella plattformar då det finns en farhåga att microsoft med sitt våghalsiga/dumdristiga satsande på mobilt är på god väg att förlora server och workstation marknaden.... Den som gapar över mycket....

Win 8 hade varit ok om de inte stoppat in sin mobilskit även i utgåvan för riktiga datorer, RT är helt obegripgt dåligt - som Android fast mindre, färre appar, fulare och allmänt sämre. Nej microsoft, denna gången har ni hoppat i galen tunna så att det visslar om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Nej, det är en bra fråga - detta kan faktist vara början till slutet för windows även på traditionella plattformar då det finns en farhåga att microsoft med sitt våghalsiga/dumdristiga satsande på mobilt är på god väg att förlora server och workstation marknaden.... Den som gapar över mycket....

Win 8 hade varit ok om de inte stoppat in sin mobilskit även i utgåvan för riktiga datorer, RT är helt obegripgt dåligt - som Android fast mindre, färre appar, fulare och allmänt sämre. Nej microsoft, denna gången har ni hoppat i galen tunna så att det visslar om det.

Älskar när folk ventilerar och man sedan kommer på sig själv med att sitta och nicka instämmande genom hela texten. Tack! Nu kan jag sova gott!

Permalänk
Medlem

Det är synd om Apple. De tror verkligen på sitt koncept.

Visa signatur

Chassi: Chieftec Dragon Moderkort: Asus P9X79 PRO PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze CPU: i7-3820 3.6 GHz CPU-Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO GPU: KFA2 Nvidia GeForce GTX 580 GPU-Cooler: Arctic Cooling Acelero Xtreme Plus RAM: Corsair 24GB (2x8192MB + 2x4096MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Nej, det är en bra fråga - detta kan faktist vara början till slutet för windows även på traditionella plattformar då det finns en farhåga att microsoft med sitt våghalsiga/dumdristiga satsande på mobilt är på god väg att förlora server och workstation marknaden.... Den som gapar över mycket....

Win 8 hade varit ok om de inte stoppat in sin mobilskit även i utgåvan för riktiga datorer, RT är helt obegripgt dåligt - som Android fast mindre, färre appar, fulare och allmänt sämre. Nej microsoft, denna gången har ni hoppat i galen tunna så att det visslar om det.

Kan inte riktigt hålla med... Vet inte hur mycket du suttit med windows rt (sitter med det nu) och för mig är det tablet-OS:et jag länge väntat på. Har aldrig känt att tablets varit något för mig då både ios och android (inte använt android mer än vid de tillfällen jag leker med vår nexus 10 på jobb) är "upphottade" mobil-os. Bara splitscreen på windows rt är något jag nästan använder hela tiden och vet hur frustrerad jag hade varit utan. Ang. appar har jag fortfarande svårt att ta detta som ett seriöst "klagomål" mot plattformen, eftersom detta endast är en tidsfråga (men okej om det får en att avstå köp såklart).
Summa sumarium är jag själv sjukt nöjd med min Surface (bortsett från priset kanske). För mig personligen känns det mer som ett "riktigt" tablet OS, och inte bara ett mobil-OS på en större skärm.

Ang. den tomten som rata windows phone 8 får han nog dra ner mössan. Definitivt ett sjukt fräscht OS med mycket i bakfickan. De må ligga nere och tugga på små procent marknadsandelar fortfarande, men som 3e största mobil-OS och ett mer unikt utseende/funktionalitet än vad de andra erbjuder är det knappast något som kommer dö ut. Tar detta inlägg som en försäkran om att jag springer naken genom valfri storstad om så händer! Windows Phone 8 har fått oerhört bra omdöme och även inbitna apple-fanboys kan tänka sig en provdans.

http://www.theverge.com/2012/10/29/3570494/windows-phone-8-re... (aningen gammal ofc)
http://thenextweb.com/microsoft/2012/12/22/30-days-with-windo...

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk

Räknas ta 6% på fem år, ca 30 miljoner plattor om året om vi räknar med årets prognos. Nu vet inte jag vad du har för källor med IDC brukar vara något sådär på banan.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Skrivet av helmesjoe:

Vet inte hur mycket du suttit med windows rt (sitter med det nu) och för mig är det tablet-OS:et jag länge väntat på.

Visst, det är ju speciellt gjort för tablets. Fast jag vill inte ha det på min stationära PC, och det är alltså det som är planen. Alla Windows (Desktop, RT, Phone) ska kovergera till ett enda Windows som kör samma programvara, och konvergeringsmålet är RT.
Jag anser att det är ett enormt misstag, jag anser att stationära datorer är helt annorlunda än pads & telefoner, och bör ha annat interface. Microsoft däremot anser att stationära datorer är en döende marknad, plus att man genom att konvergera får över alla PC utvecklare till pad & telefon-marknaden.

Citat:

Ang. den tomten som rata windows phone 8 får han nog dra ner mössan. Definitivt ett sjukt fräscht OS med mycket i bakfickan.

Jag har inte använt 8:an, men jag har en HTC Radar med Windows Phone 7.5, och det är fullständigt skit. Jag ogillar Windows 8 på stationär dator, men jag hatar Windows Phone 7.5 på min mobil. Det sägs iofs att några av de värsta misfeatures (t.ex. Zune) ska vara fixat i 8:an.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Visst, det är ju speciellt gjort för tablets. Fast jag vill inte ha det på min stationära PC, och det är alltså det som är planen. Alla Windows (Desktop, RT, Phone) ska kovergera till ett enda Windows som kör samma programvara, och konvergeringsmålet är RT.
Jag anser att det är ett enormt misstag, jag anser att stationära datorer är helt annorlunda än pads & telefoner, och bör ha annat interface. Microsoft däremot anser att stationära datorer är en döende marknad, plus att man genom att konvergera får över alla PC utvecklare till pad & telefon-marknaden.

Jag har inte använt 8:an, men jag har en HTC Radar med Windows Phone 7.5, och det är fullständigt skit. Jag ogillar Windows 8 på stationär dator, men jag hatar Windows Phone 7.5 på min mobil. Det sägs iofs att några av de värsta misfeatures (t.ex. Zune) ska vara fixat i 8:an.

Fast just det problemet du nämner med att man slutar uppdatera mjukvaran är ju i högsta grad aktuellt även inom Android världen, de enda som faktiskt sköter det någorlunda snyggt (och det bär emot mig att säga det) är Apple.

Mycket av problemet Windows 8 på plattor och paddor dras med handlar om att men inte vågar satsa ordentligt, det Microsoft borde göra är att snabbt försöka öka sin marknadsandel även om det så betyder att man aktivt får gå in och stödja ekonomiskt genom större subventioner.
Det handlar om tillgång, finns det inga produkter att köpa kommer folk inte heller att göra det vilket vi exempelvis ser i fallet Nokia där det först är nu som det börjar finnas telefoner ute i handen.

Med fler produkter ute i handlen så kommer också mängden appar öka per automatik, ser dock inte detta som ett jätteproblem då jag heller skulle ta en appstore med säg 1000 appar förutsagt att det var "rätt" appar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lang666:

Så du menar att smarttelefonen inte fanns innan apple?

Touchtelefonen fanns innan apple?

Apples pantenterad låsskärm som de stämt samsung för inte fanns innan apple?

att datorplattan inte fanns innan apple

att det inte fanns någon mp3spelare bärbar före appel

Undra vem som tar andras ideer.

Snacka om noll koll och fanboy.

Allt du nämner fanns långt innan Apple släppte iPhone, däremot så ändrade iPhone på allt. Bara att jämföra gränssnittet innan och efter iPhone. Ingen större förändring har heller hänt efter iOS intåg förutom Microsofts Modern UI som jag gillar starkt OM det körs på en mindre touchskärm, <10 tum.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det påpekades tidigare och jag svarade på det. Jag tänkte helt enkelt inte på den hårdvaran, men den har ju blivit lyckad.

Jag har inte pratat om perfekta företag.
Har du hört talas om Windows Blue, som enligt vissa rykten är mer likt Windows 7?
Ja, ska man utgå ifrån att de som inte vill ha Windows 8 inte köper det och slår ihop det med att det har katastrofala 2.67% av marknaden efter 4 månader är det lite svårt att hävda att de gjort ett OS de flesta vill ha.
Jag har inte ens nämnt något om någon TV-licens. Sedan så blir jag indirekt påverkad av Windows 8 i och med att vänner råkar ut för det ibland, i samband med ny PC.
Jag har aldrig sagt att jag tror att de ska, eller bör, lägga ner utvecklingen av WP8. Du har knappast mandat att tala om för andra vad de får "klaga på" eller inte. Skärp dig. Jag har för övrigt inte klagat alls. Jag har gjort konstateranden, vilket du hade sett om du faktiskt läst inlägget du själv citerar, vilket jag tycker inte är för mycket begärt.

Tv-tjänsten var en jämförelse är uppenbart, spela dum kan du göra någon annanstans.

Jag jag har hört talas om Windows Blue, och ryktena säger att det ska ha ett vidarutvecklat Metrogränsnitt.
Du svara inte på frågorna utan återigen försöker du spela offer och oförstående samt rundgå allt du påstår tidigare.

Jag baserar mina frågor på dina tidigare inlägg:

Kopiering eller inspiration? Vad gör MS som inte andra företag gör när de skapar en produkt delvis kopiering? (Ta det inte ordagrant, förstå frågorna istället )
Tror du företag kan vela om sina målsättningar när en produkt redan säljs?
Tror du de kan/vill ändra något större i Windows 8 mitt under försäljning och marknadsföringen?
Rent realistiskt, vad begär du att dom ska göra med Windows 8 just nu eftersom du är så angelägen att påstå att Windows 8 måste fixas?
Vad är det som ska fixas?
Tror du MS vet konkret vet vad som ska fixas för att få uppförsäljningen märkbart?
Tror du alla som inte köper Windows 8 har samma argument som du?
Eller tror du att de är nöjda med Window 7 och avvaktar delvis inte känner något behov att installera nytt eftersom steget inte är så stort?
Vad är din målsättning, vad vill du ha ut av detta med dina generellt nedvärderande och kritiserande inlägg mot Microsoft?

Jag tycker det borde vara enklare att vara fäst vid något som man gillar och inte något som en tycker är sämre än allt annat. (Ta inte "allt annat" ordagrant)

Försäljningsiffrorna är inte bra, det vet vi redan och det är totalt ointressant i denna disskusion eftersom det är inte det vi pratar om eller jag agerat på eller sagt något om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Tv-tjänsten var en jämförelse är uppenbart, spela dum kan du göra någon annanstans.

Jag jag har hört talas om Windows Blue, och ryktena säger att det ska ha ett vidarutvecklat Metrogränsnitt.
Du svara inte på frågorna utan återigen försöker du spela offer och oförstående samt rundgå allt du påstår tidigare.

Jag baserar mina frågor på dina tidigare inlägg:

Kopiering eller inspiration? Vad gör MS som inte andra företag gör när de skapar en produkt delvis kopiering? (Ta det inte ordagrant, förstå frågorna istället )
Tror du företag kan vela om sina målsättningar när en produkt redan säljs?
Tror du de kan/vill ändra något större i Windows 8 mitt under försäljning och marknadsföringen?
Rent realistiskt, vad begär du att dom ska göra med Windows 8 just nu eftersom du är så angelägen att påstå att Windows 8 måste fixas?
Vad är det som ska fixas?
Tror du MS vet konkret vet vad som ska fixas för att få uppförsäljningen märkbart?
Tror du alla som inte köper Windows 8 har samma argument som du?
Eller tror du att de är nöjda med Window 7 och avvaktar delvis inte känner något behov att installera nytt eftersom steget inte är så stort?
Vad är din målsättning, vad vill du ha ut av detta med dina generellt nedvärderande och kritiserande inlägg mot Microsoft?

Jag tycker det borde vara enklare att vara fäst vid något som man gillar och inte något som en tycker är sämre än allt annat. (Ta inte "allt annat" ordagrant)

Försäljningsiffrorna är inte bra, det vet vi redan och det är totalt ointressant i denna disskusion eftersom det är inte det vi pratar om eller jag agerat på eller sagt något om.

Vad har mina tidigare inlägg med den här tråden att göra? Det känns verkligen knasigt att du bara flyger på mig såhär och anklagar mig för massa saker jag har sagt eller inte sagt i tidigare trådar. Det vore bättre om du bemötte inläggen i de trådarna i så fall.

Sedan spelar jag varken dum eller offer. Tänk på att det finns regler för personangrepp och dylikt i det här forumet som är till för allas trenad.

Trotts att det inte egentligen har så mycket med vad jag skrev i tråden ska jag svara på dina frågor, men snälla håll en trevligare ton i fortsättningen. Det är ett diskussionsforum, ingen rättegång.

Kopiering eller inspiration? Vad gör MS som inte andra företag gör när de skapar en produkt delvis kopiering? (Ta det inte ordagrant, förstå frågorna istället )

Du får ursäkta men jag förstår faktiskt inte frågan. Men gissningsvis menar du att jag har påstått att Microsoft kopierar andra och du tycker det är innovativt och blir sur. Det får stå för dig. Det jag tycker är "nytt" är i så fall live tiles, det är det ingen annan som har.

Tror du företag kan vela om sina målsättningar när en produkt redan säljs?

Ja uppenbarligen. Med Windows 7 så fixade de allt som folk gnällde på i Vista, utan att för den sakens skull säga att det var dåligt. Microsoft lade ner Kin 40 dagar efter sälstart för den sålde inte. Zune lades ner för den sålde dåligt osv osv... Listan kan göras lång. Jag tycker det bevisar att i alla fall Microsoft kan ändra sig baserat på säljsiffror. Målsättning som inte kunderna vill ha tjänar man inga pengar på.

Tror du de kan/vill ändra något större i Windows 8 mitt under försäljning och marknadsföringen?

Det tror jag inte, och det har jag heller inte sagt. Däremot har de ju chansen med "blue" om de vill ändra större grejer innan Windows 9 släpps. Fler och fler källor uppger också att de kommer att införa en startmeny som val, samt att man kan boota direkt till desktop om man vill, men ingen vet ju säkert innan det släpps så vi får väl se.

Rent realistiskt, vad begär du att dom ska göra med Windows 8 just nu eftersom du är så angelägen att påstå att Windows 8 måste fixas?

Jag tror inte att det är realistiskt att de fixar någonting just nu. Men till blue hoppas jag att man fixar valmöjligheten till en startmeny och att boota till desktop i Blue.

Vad är det som ska fixas?

Det jag nämnde ovan. + en del smågrejer.

Tror du MS vet konkret vet vad som ska fixas för att få uppförsäljningen märkbart?

Ja, jag tror de begriper att Modern UI och avsaknaden av en startmeny har gett Windows 8 sämre rykte än Vista. Sedan jobbar inte jag på Microsoft, så jag kan förståss inte veta om de tänker hålla ut och hoppas att folk vänjer sig eller om de rättar till felen och fattar att de gått lite hårt fram.

Tror du alla som inte köper Windows 8 har samma argument som du?
Eller tror du att de är nöjda med Window 7 och avvaktar delvis inte känner något behov att installera nytt eftersom steget inte är så stort?

"Alla" vet jag inte. Men med tanke på att till och med vanliga Svenssons kännde till att det gick att uppgradera till Windows 8 för 279Kr ett bra tag men användardata ändå visar att relativt få har Windows 8 så tror jag det är många som gjort ett aktivt val att inte installera. Det kanske även finns de som tycker att Windows 8 är bättre men ändå inte är värt 279Kr, men den gruppen är nog liten med tanke på vad man vanligtvis får pröjsa för ett Windows-operativ.

Vad är din målsättning, vad vill du ha ut av detta med dina generellt nedvärderande och kritiserande inlägg mot Microsoft?

Att jag har skrivit ett nedvärderande och kritiserande inlägg är din högst personliga åsikt. Jag har gjort en analys, enligt mig, och med den syftade jag till att bidra till diskussionen. Den frågan känns lika meningsfull som "Vad vill du uppnå med att ha de där fula byxorna på dig?" Det vet inte jag, det är du som tycker mina byxor är fula.

Jag får en känsla av att du tycker att jag inte har lov att ogilla Modern UI eller uttrycka min åsikt om det bara för att Microsoft nu bestämt sig för att köra på det långt in i framtiden (vilket ingen vet säkert), och det är helt fel i så fall. Det är moderatorernas uppgift att avgöra vem som får skriva vad och inte, inte din.

God kväll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag menar inget illa alls.
Men som jag garvade när jag läste ditt inlägg.
Och jag bara måste fråga, menar du allvar?

Det låter jag vara osagt!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Vad hade Microsoft förväntat sig? Ett låst operativ där app-utbudet är groteskt dåligt. Släpp plattor med vanliga Windows 8, aaaand, done.

Visa signatur

Hello. x99