Bygga fjärrkontroll till äldre förstärkare

Permalänk
Medlem

Bygga fjärrkontroll till äldre förstärkare

Tja!
Jag har en äldre förstärkare som jag har haft tankar om att bygga en fjärrkontroll för att höja volym och bas lite såna grejer.
Men jag har inte hittat något om det när jag googlar så jag vänder mig hit för tips på hur man kan göra.
Varför jag vill göra detta är för att det blir ganska drygt att springa fram och tillbaka till förstärkaren när man ska ändra ljud och kollar på film.

Permalänk

har där funnits någon fjärrkontroll till den tidigare?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad för förstärkare,har den IR mottagare för fjärr,annars lär det blir ganska knöligt,är det helt analoga reglage så kan du nog glömma fjärr såvida du inte bygger om hela stärkaren.

Permalänk
Medlem

Lär bli billigare och minst sagt enklare att köpa en begagnad förstärkare som redan har fjärrkontroll..

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Det är en Sentec SE 77 och den andra är Sentec PA 77. Den har ingen fjärr sen förut.
Är inte så kunnig om det här med försteg, equalizer osv

Permalänk
Skrivet av duckstar:

Det är en Sentec SE 77 och den andra är Sentec PA 77. Den har ingen fjärr sen förut.
Är inte så kunnig om det här med försteg, equalizer osv

Är du inte kunnig inom detta så är det inte stor chans att du lyckas, bättre att köpa en begagnad med fjärr

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Det ser inte ut som att det finns någon som helst möjlighet att göra om förstärkaren till en fjärrstyrd variant. Speciellt inte, om du som du själv säger, inte är så kunnig. Det krävs nog i alla fall att du är elektoingenjör

Det finns enbart analoga reglage på förstärkaren, så för att ändra volym behövs motorer som kan vrida reglagen, och sedan en styrkrets till detta med en IR-sensor som tar emor (och tolkar) signalerna från en fjärrkontroll.

Som sagt...enklare och billigare att köpa nån begagnad förstärkare med fjärr!

Edit: det ser ut att vara fina grejer du har btw!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Att bygga en egen fjärrkontroll är inte direkt lätt. Det förutsätter naturligtvis att du hittar någon referens för vilken modulation, timings och koder som gäller för din förstärkare.
Jag skulle råda dig att införskaffa en Arduino och ta en titt på IRRemote. Har du tur kanske du hittar några koder som du kan använda dig av.

Eller vänta nu, har din förstärkare ens en ir-mottagare? Alternativet är ju då att koppla in en servo på ljudkontrollen som kan vrida den. Hur du ska lyckas med det kan ju inte vi veta utan att själv ha öppnat och sett hur förstärkaren ser ut inuti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duckstar:

Det är en Sentec SE 77 och den andra är Sentec PA 77. Den har ingen fjärr sen förut.
Är inte så kunnig om det här med försteg, equalizer osv

Blir väldig svårt med fjärr tyvärr så glöm det,den saknar ir mottagare samt att elektroniken inte är byggd för att fjärrstyras,billigare om du köper nytt istället.

Permalänk
Medlem

Okej, så din fjärr är inte gjord för att ha en fjärrkontroll.

Dock tycker jag inte att du ska låta dig slås ner av alla kommentarer om att "det är enklare att köpa nytt". Det roliga i livet är ju att ibland ta sig an uppgifter som är lite mer utmanande. Så jag tycker att du kunde försöka se om du kan få en motor placerad i förstärkaren som kan driva runt volymkontrollen, förslagsvis m.h.a. en rem. Sedan kanske en två arduinon som styr motorn och talar med fjärrkontrollen.

Permalänk

du skulle dock kunna montera dit en mottagare som styr volymhjulet på förstärkaren med hjälp av en liiten motor.

edit: en som hann före mig...

Du kanske har lagt märke till att alla äldre förstärkare har just motorer på sina volymhjul, då man inte hade någon bättre lösning

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Här kommer lite bilder på den. Fast jag har nog förståt nu när jag själv kollat inuti den att det inte går att fixa. Jo jag har läst lite om något med en extra motor från typ en RC-bil som drivs via "gummisnodd" .

Permalänk
Medlem

Bygg ett fjärrstyrt passivt försteg med bara motordriven volympott och analog ingångsväljare,vore kanske nåt.

Permalänk
Medlem

Klart det går att fixa. Som tidigare postare redan nämnt: lite servos eller stegmotorer och gummiband kopplade till reglagen, styr m.h.a en arduino eller varför inte en RaspberryPi för enklare vidarekoppling så du kan använda mobilen, webläsaren till att styra stärkaren. Lägg upp en projekttråd och skicka in till Hackaday.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Kondingarna där ser inte ut att må så bra...

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Kondingarna där ser inte ut att må så bra...

Hah, precis vad jag tänkte. Fick en okontrollerad lust att byta ut dom omedelbart. Såg inte vackra ut.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem

Man bör ju öppna upp slutsteget och kolla kondningarna där också,men bästa är nog att byta dem även om de ser ok ut.

Permalänk
Skrivet av duckstar:

Tja!
Jag har en äldre förstärkare som jag har haft tankar om att bygga en fjärrkontroll för att höja volym och bas lite såna grejer.
Men jag har inte hittat något om det när jag googlar så jag vänder mig hit för tips på hur man kan göra.
Varför jag vill göra detta är för att det blir ganska drygt att springa fram och tillbaka till förstärkaren när man ska ändra ljud och kollar på film.

Jag hittade en analog fjärrkontroll som kunde vara ett alternativ, vet tyvärr inte var de säljs någonstans:

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Jag hittade en analog fjärrkontroll som kunde vara ett alternativ, vet tyvärr inte var de säljs någonstans:

http://moonsoul.net/wp/japan/090825-16shots/CIMG2937.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Klart det går att fixa. Som tidigare postare redan nämnt: lite servos eller stegmotorer och gummiband kopplade till reglagen, styr m.h.a en arduino eller varför inte en RaspberryPi för enklare vidarekoppling så du kan använda mobilen, webläsaren till att styra stärkaren. Lägg upp en projekttråd och skicka in till Hackaday.

Tack! Ska kolla lite närmare på det.

Citat:
Skrivet av Kilen81:

Hah, precis vad jag tänkte. Fick en okontrollerad lust att byta ut dom omedelbart. Såg inte vackra ut.

Skrivet av oyegie:

Man bör ju öppna upp slutsteget och kolla kondningarna där också,men bästa är nog att byta dem även om de ser ok ut.

Såg det nu jag också så blir att byta dom.

Skrivet av bellasoda:

Jag hittade en analog fjärrkontroll som kunde vara ett alternativ, vet tyvärr inte var de säljs någonstans:

http://moonsoul.net/wp/japan/090825-16shots/CIMG2937.jpg

Haha! Ja den där är säkert jätte smidig att sitta med i soffan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

Hah, precis vad jag tänkte. Fick en okontrollerad lust att byta ut dom omedelbart. Såg inte vackra ut.

Är det enkelt att byta ut kondensatorer själv? Jag menar, är det inte en rätt stor risk att man får en stöt, de tappar väl inte spänningen särskilt snabbt eller?

Permalänk
Skrivet av osmig:

Är det enkelt att byta ut kondensatorer själv? Jag menar, är det inte en rätt stor risk att man får en stöt, de tappar väl inte spänningen särskilt snabbt eller?

I vissa fall kan det vara nödvändigt att ladda ur dem. I t ex en rörförstärkare är det livsfara att röra kondensatorerna även med sladden ur väggen, och med livsfara menar jag seriöst att hjärtat stannar!

Vanligaste sättet att ladda ur en kondensator är att ha en kabel med ett litet motstånd på (för att motverka att kabeln smälter) och koppla ena änden av kabeln till en jordad punkt på apparaten, t ex chassit, och sedan nudda terminalerna på kondensatorerna. Man kan specialtillverka en sådan kabel själv med krokodilklämmor och motstånd om man gör sånt ofta, annars duger det med vilken kabelsnutt eller metallbit som helst.

Om du ska byta kondensatorer så gäller det att du får rätt värden på ersättarna. Kapacitansen och spänningståligheten är det som gäller främst. För s k glättningskondensatorer, vilket det oftast handlar om, så är det bättre att ta ett större värde än ett mindre värde på båda parametrarna om exakt samma inte går att hitta. Det är inte jättebra att ha för stora avvikelser för då kan andra parametrar variera för mycket för att duga som helhet. Sen så gäller det att du väljer samma typ, dvs oftast så kallade elektrolytkondensatorer.

Hoppas det hjälper!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inga större tekniska problem att montera in en fjärr i den om du gillar att modda, däremot så vet jag inte om du ska göra det pga det är en kultpryl du har, Sentec är snarare på väg att bli samlarobjekt och är den i bra skick så hade jag grämt mig för att bygga om den om det inte görs så det går att backa till originalskick.
Det finns några olika typer av kit man kan utgå ifrån tex :
http://www.ebay.com/itm/130686772298?ssPageName=STRK:MEWAX:IT...
http://www.ebay.com/itm/110924318996?ssPageName=STRK:MEWAX:IT...
http://www.ebay.com/itm/121029414740?ssPageName=STRK:MEWAX:IT...
Sedan är det bara att anpassa dem till Sentecen och lägger man då vissa delar utanför den kan det ju gå bra utan att man förstör originallådan, för den är rätt trång och det är det som är det största problemet i praktiken skulle jag tro.

Edit : Och kondingarna ser skumma ut, mät upp dem och byt om de är kassa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmig:

Är det enkelt att byta ut kondensatorer själv? Jag menar, är det inte en rätt stor risk att man får en stöt, de tappar väl inte spänningen särskilt snabbt eller?

Byta kondensatorer är nog en av dom lättaste ingreppen du kan göra i en apparat, och det mest belönande. Det gäller bara att ha en bra lödkolv och vara noga med att få dit samma värden på dom, eller i värsta fall närmaste värde uppåt som Bellasoda sa.. Är det inga stora kondensatorer som skall bytas så kan du tömma dom genom att bara kortsluta polerna på kondensatorn med en tång elr skruvmejsel så är dom säkra att ta i.

Större kondensatorer 400V och uppåt brukar jag vänta en timma elr två innan jag gör ingrepp.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem

Undrar om inte rattaxlarna är genomgående på pottarna... De är ju gangade. Kanske går det att montera längre axlar så att de sticker ut på baksidan av potten och sedan ansluta en liten servomotor på dessa, motorerna kan man fästa med dubbelhäftande tejp i chassiet så gör man ju inget ingrepp som är permanent, styrningen av motorerna måste ju gå att lösa med en IR-sändare och mottagare med erforderligt antal kanaler.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

En fjärrstyrd stegmotor som på något vis är kopplade lite potentiometrarna.
Höll på med liknande förut, fast med Arduino då, och då använde jag en stegmotor. Slutförde dock aldrig projektet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Skulle vilja styra min gamla förstärkare med fjärrkontroll

Är det någon som vet om det går att lösa så man kan höja/sänka volymen på en gammal förstärkare från 70 talet med kontroll?
Jag har en marantz 2270 som spelar helt underbart.
Sedan har jag en denon pma1600 som spelar långt ifrån lika bra men den har kontroll så blir att jag kör med den ist.
Är ute efter något som är färdig byggt i stort sett isåfall.