Permalänk
Medlem

Kylpasta! Vilken är bäst?

Är det nån som har koll på vilken kylpasta som funkar bäst? Jag har använt Arctic MX-2 på min senaste bygge, men jag tycker att det går varmt! När jag spelar BF3 nån timme eller tre så ligger tempen på processorn på 80-85 grader!! Tycker det verkar vara högt! Jag har en i7 3770k som är klockad till 4.4 och jag använder en Antec kühler h2o 620 som kylare!

Och hur gör ni när ni lägger på kylpastan? Själv så lägger jag bara en liten klick kylpasta på processorn och sen bulta jag dit kylaren! Rätt eller fel?

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk

Har för mig det skiljer typ max 5*C från bästa till sämsta kylpastan? Och det är ju piss i havet. Ingen ide att byta pastan mot någon bättre.
Jag klickar oxå en liten klick på prollen och trycker dit kylaren. Runt ett riskorns storlek tycker jag är lagom

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Det viktigaste är hur du gör med pastan inte vilken du har. Men den bör väll innehålla så mycket silver som möjligt eller vad det nu är i dem.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bango79:

Är det nån som har koll på vilken kylpasta som funkar bäst? Jag har använt Arctic MX-2 på min senaste bygge, men jag tycker att det går varmt! När jag spelar BF3 nån timme eller tre så ligger tempen på processorn på 80-85 grader!! Tycker det verkar vara högt! Jag har en i7 3770k som är klockad till 4.4 och jag använder en Antec kühler h2o 620 som kylare!

Och hur gör ni när ni lägger på kylpastan? Själv så lägger jag bara en liten klick kylpasta på processorn och sen bulta jag dit kylaren! Rätt eller fel?

vad har du för volt på processorn ?
låter som att den sitter ganska högt med såna temps på antec 620 om du nu inte använder originalfläkten bara och inte har två st fläktar som går i pnp push and pull så att säga
tar dock ett tag för pastan att lägga sig riktigt också heh.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Gelid GC-Extreme är bäst:

Kan köpas här (även om tillfälligt slut när detta skrivs): http://www.coolingstuff.se/p/221/gelid-solutions-gc-extreme

Permalänk
Medlem

Själv ligger jag på 75c när jag stresstestar i aida64 på 4,5ghz med samma kylare.
Vilken volt kör du på?

Permalänk
Medlem

Volten ligger på 1.104 vid 4.4ghz! Vet inte om det är för mycket? men datorn funkar klockrent. Körde prime95 och då gick tempen upp på 100grader!!!!!! Måste väl vara åt helvete för högt? Sitter en Noctua NF-P12 på kylaren som skickar ut luften! Antecs egna fläkt ligger på tippen!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bango79:

Volten ligger på 1.104 vid 4.4ghz! Vet inte om det är för mycket? men datorn funkar klockrent. Körde prime95 och då gick tempen upp på 100grader!!!!!! Måste väl vara åt helvete för högt? Sitter en Noctua NF-P12 på kylaren som skickar ut luften! Antecs egna fläkt ligger på tippen!

Jag tycker att dina utropstecken börjar bli lite väl många. Vet du om den sitter ordentligt? Det kan vara så att ytan inte är helt rak heller, om du har kylpasta, bara ta av kylaren, torka av pastan och kolla med ett rakblad eller något annat väldigt rakt objekt, sätt den mot kontaktytan och kolla. Är den sned kan du ju alltid skicka tillbaks den och få en ny? Eller jag hoppas iallafall innerligt att man får en ny om den man har inte fungerar korrekt.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

Jag tycker att dina utropstecken börjar bli lite väl många. Vet du om den sitter ordentligt? Det kan vara så att ytan inte är helt rak heller, om du har kylpasta, bara ta av kylaren, torka av pastan och kolla med ett rakblad eller något annat väldigt rakt objekt, sätt den mot kontaktytan och kolla. Är den sned kan du ju alltid skicka tillbaks den och få en ny? Eller jag hoppas iallafall innerligt att man får en ny om den man har inte fungerar korrekt.

Jag plockade väck allt igår och kollade, men jag kollade inte om pumpen var rak under! Det antar man att den ska vara! Hmm, får kolla det oxå. Kör ett stresstest med Aida 64 nu och efter knappt tio minuter så ligger tempen på 90+!! Den har varit och vänt på 103grader!!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem

antingen är pumpen trasig eller så fuckar du up kylar pastan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

antingen är pumpen trasig eller så fuckar du up kylar pastan

Skickades från m.sweclockers.com

Tror att det är pumpen faktiskt! Har pratat med han jag köpte den av, så jag skulle få en ny!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bango79:

Är det nån som har koll på vilken kylpasta som funkar bäst? Jag har använt Arctic MX-2 på min senaste bygge, men jag tycker att det går varmt! När jag spelar BF3 nån timme eller tre så ligger tempen på processorn på 80-85 grader!! Tycker det verkar vara högt! Jag har en i7 3770k som är klockad till 4.4 och jag använder en Antec kühler h2o 620 som kylare!

Och hur gör ni när ni lägger på kylpastan? Själv så lägger jag bara en liten klick kylpasta på processorn och sen bulta jag dit kylaren! Rätt eller fel?

Jag tycker arctic silver MX 5 är bäst!:) den har kylt min processor bäst men då har jag också vattenkylning såklart men sen köpte jag arctic cooling MX 2 som också var riktigt bra

Visa signatur

|Min speldata| Chassi NZXT phantom rosa Moderkort ASUS crosshair V formula Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII (HD7950-DC2-3GD5)1130/1750Mhz grafikkylning Arctic cooling accelero extreme 7970 Processor AMD FX 8350 X8 4,7Ghz CPU kylning Corsair Hydro H80i Minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 Nätagg XFX 750W 80+ silver SSD Samsung 840 250GB

Permalänk
Medlem

Koppla pumpen direkt till 12V eller ställ in så att moderkortet levererar 100% på den fläkt utgången som du har pumpen på så blir nog tempen bättre.

Permalänk
Medlem

Hej på er
Jag titta bara en snabbas igenom vad ni skrivit om kylpasta och funderar på har alla kylpasta samma livslängd? (I år?)
Jag använder arctic silver 5 och tycker den verkar vara bra.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

AS5 var bra men den har blivit omkörd på senare år och den är lite för dyr. Killa länkarnabovan så ser du att det finns bättre nu mer.

Permalänk
Medlem

Majonäs ska även fungera väldigt bra, räcker länge också.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Citat:

Then there’s Arctic Silver 5, the most popular and most acclaimed paste on the market.  And it’s basically rubbish. In no metric is it better than MX-2, on average it’s over 2C worse than MX-2 and costs twice as much. MX-2, while it is great overall, isn’t even a great performing paste (it’s the baseline for good performance) and AS5 is far behind it. And on top of that, AS5 is capacitive, meaning it shouldn’t be used anywhere near exposed traces or SMD components (basically, should only be used on CPUs and GPUs with an IHS). Among the Arctic Silver pastes, Ceramique 2 is a better paste than AS5 in every way I can imagine and I can’t think of a situation where I would recommend Ceramique 2 to anybody. AS5 may be really popular, but in this day and age there’s no reason an informed consumer should buy it

Från skineelabs som räknas som en av de mest nogranna kylar/tim testarna.

Som sagt as5 är bara dyr...